رویترز: خامنه‌ای دستور داد «هر کار لازم است بکنید»، «۱۵۰۰ معترض» کشته شدند

رادیو فردا :خبرگزاری رویترز، امروز یک‌شنبه دوم دی، در گزارشی اختصاصی از قول «سه منبع نزدیک به حلقه نزدیکان» آیت‌الله علی خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که علی خامنه‌ای که چند روز پس از آغاز اعتراضات آبان «بی‌قرار شده بود» با جمع کردن مقامات ارشد امنیتی و دولتی خود، دستور داد: «هر کاری که لازم است برای متوقف کردن آن انجام دهید.»
 
یکی از این منابع به رویترز گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه که روز یکشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) برگزار شده اظهار کرده است که «جمهوری اسلامی در خطر است. برای پایان دادن به آن، هر کاری لازم باشد انجام دهید. دستور من این است.»
 
به نوشته رویترز «این دستور خونین‌ترین سرکوب معترضان را از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ را راه‌اندازی کرد.»
 
این خبرگزاری می‌نویسد که «در حدود کمتر از دو هفته ناآرامی‌ها که از ۱۵ نوامبر آغاز شد، حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.»
 
رویترز توضیح می‌دهد که «براساس فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و شاهدان عینی، معترضان تصاویر خامنه‌ای را آتش زدند و خواستار بازگشت رضا پهلوی، فرزند تبعیدشده شاه پیشین ایران شدند.»
 
رویترز می‌گوید «تعداد تلفات، که توسط سه مقام وزارت کشور ایران به رویترز ارائه شده است، شامل حداقل ۱۷ نوجوان و حدود ۴۰۰ زن و همچنین برخی از اعضای نیروهای امنیتی است.»
 
رویترز می‌نویسد دو تن از مقامات ایرانی که این آمار را به این خبرگزاری ارائه کرده‌اند آن را «براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از نیروهای امنیتی، عزاداری‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی» محاسبه کرده‌اند.
 
تعداد ۱۵۰۰ نفر به میزان قابل توجهی بیشتر از ارقام گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر و ایالات متحده است.
 
گزارش ۱۶ دسامبر عفو بین‌الملل اعلام کرده بود که تعداد کشته‌ها در اعتراضات آبان‌ماه در ایران دست‌کم ۳۰۴ نفر بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای نوشته بود که تخمین می‌زند در این اعتراضات صدها ایرانی کشته شده‌اند و گزارش‌هایی را دیده است که نشان می‌دهد این رقم می‌تواند بیش از ۱۰۰۰ نفر باشد.  خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در این خصوص با دفتر سخنگوی دولت جمهوری اسلامی تماس گرفته اما این دفتر از اظهارنظر درباره اینکه آیا این دستورها از طرف علی خامنه‌ای و در جلسه ۱۷ نوامبر صادر شده، خودداری می‌کند.
 
رویترز می‌نویسد که نمایندگی ایران در سازمان ملل هم به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر درباره این ماجرا پاسخ نداده است.
 
در پی بروز ناآرامی‌های گسترده در ایران به‌دنبال افزایش قیمت بنزین، رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۲۶ آبان در جلسه درس خارج فقه خود درباره تصمیم مربوط به این افزایش قیمت گفت که «بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم.»
 
رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در آن جلسه همچنین گفت که «در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد».
 
تاکنون خبر دیگری در مورد آن جلسه یا جلسه دیگر در روز یک‌شنبه ۲۶ آبان منتشر نشده بود اما خبرگزاری رویترز اکنون با اتکا به «چند منبع» خود روایتی از یک جلسه مربوط به موضوع اعتراضات در آن شب می‌دهد.
 
«جلسه دستور خامنه‌ای»
 
رویترز می‌نویسد که «آن شب خامنه‌ای در اقامتگاه رسمی خود در یک مجتمع حفاظت‌شده در مرکز تهران، با مقامات ارشد از جمله معاونان امنیتی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، و اعضای کابینه دیدار و گفت‌وگو کرد.»
 
این خبرگزاری می‌افزاید: «در این جلسه که توسط سه منبع نزدیک به حلقه درونی علی خامنه‌ای برای رویترز توصیف شده است، رهبر ۸۰ ساله که حرف آخر را در مورد همه امور کشور دارد، صدای خود را بلند کرد و از نوع برخورد با ناآرامی‌ها انتقاد کرد. وی همچنین از سوزاندن تصویر خود و تخریب مجسمه بنیان‌گذار فقید جمهوری، آیت الله روح‌الله خمینی، خشمگین شد.»
 
در جریان اعتراضات برخی از معترضان در شهریار استان تهران مجسمه انگشتر روح‌الله خمینی را آتش زدند که اشاره رویترز می‌تواند به این خبر باشد.
 
یکی از این منابع به رویترز گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه اظهار کرده است که «جمهوری اسلامی در خطر است. برای پایان دادن به آن، هر کاری لازم باشد انجام دهید. دستور من این است.»
 
به گفته یکی از منابع، علی خامنه‌ای در آن جلسه ادامه داده است که اگر مقامات حاضر در جلسه «بلافاصله اعتراضات را متوقف نکنند» آنها را مسئول عواقب اعتراضات خواهد دانست.
 
به گفته این منبع «کسانی که در این جلسه حضور داشتند موافق بودند که قصد معترضان سرنگونی رژیم است.»
 
یکی از منابع به این خبرگزاری گفته است که «دشمنان می‌خواستند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند و نیاز به واکنش بی‌درنگ بود.»
 
به نوشته رویترز، مقام چهارم که در گزارشی در مورد جلسه ۲۶ آبان دریافت کرده اضافه می‌کنند که خامنه‌ای به صراحت گفت که تظاهرات «نیازمند پاسخی قوی است.»
 
این مقام با اشاره به خامنه‌ای گفته است: «امام ما فقط به خدا پاسخ می‌دهد. او به مردم و انقلاب اهمیت می‌دهد. او بسیار استوار بود و گفت که این آشوبگران باید خرد شوند.»
+301
رأی دهید
-24

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    بر ..... لعنت با این دستورت! الهی همون جمهوری اسلامیت بخوره تو ملاج هر چه آخوند و ذوب شده در ولایت وقیح دیکتاتوری مثل توئه.
    8
    202
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    خامنه ای چرا دستور قتل مردم میدهد مگر خامنه ای هم یکی از مردمان ایران نمی باشد ؟ پس چرا باید بتواند دستور کشتوکشتار هم وطنانش را بدهد درصورتیکه بجای اینکه دستور دهد مردم را بکشند , می بایست محافظ کل مردم ایران باشد و امنیت جانی مردم را متعهد شود ! خاک عالم بر سر مردم نجیب ایران برای داشتن همچنین رهبر جنایتکاری .
    13
    167
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    با به ......شدن این جنایتکار عمر این فرقه اسلامی هم تموم میشه
    9
    175
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    متاسفانه اگر ملت ایران حسین زده و اخوندپرست نباشند هرگز اجازه نمیدهند که خامنه ای اهریمن خون انان را چنین بر زمین بریزد
    75
    124
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    همین میشه که ملت هم هر کاری را لازم ببینند میکنند تا علاوه بر دستش گردنش را هم بشکنند.
    6
    177
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    خر منی دیکتاتور و مزدور روسیه .مرگ بر خر منی و لعنت به دجال هندی زاده خمینی کفتار
    7
    169
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان

    اخوند جماعت عاشق قدرت است. اخوند برای زسیدن بقدرت دست به هر کاری میزند. و همینطور اگر اخوند جماعت احساس خطر کند برای حفظ موقعیت خود صد ها خدا و بیغمبر و ایه و سوره درست میکند . اما شیخ علی خوب گوش کن فرق تو و سایر اخوند هایی که با فروش خدا و بیغمبر دست ساخت شده شما با بسر رضا شاه در این است که شاه ایران یک ایرانی بود و عاشق ملت و کشور خود . وبرای اینکه خون از دماغ کسی بیرون نیاید کشور را ترک کرد و همه امکانات را در اختیار شما ها که مدعی دینداری و رافت اسلامی بودید واگذار کرد . اما بر عکس شما جانوران بیگانه که چیزی بنام ملت و کشور را نمی شناسید برای حفظ قدرت خود مغز بهترین و تحصیل کرده ترین جوانان کشور را با اسلحه نشانه رفتید و بسیاری ازخانواده ها و همچنین ملت ایران را عزادار نموده و کشور را در ماتم و عزا قرار دادید. ای تف بان ایده و تفکر شما . این مردم شما را راحت نخواهند گذاشت. شیخ علی عمرت رو ببایان است تو با کشتن جوانان مردم کاری از بیش نخواهی برد. این مردم ترا از داخل قبر بیرون خواهند کشید. شیخ علی در این اخر عمرت قدری بخودت بیا و حیا کن. اینقدر بی شرم نباش .شیخ علی حیا کن
    5
    147
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    عاشورا سینه زنی یادتون نره
    91
    48
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک

    الهی سر قبر بچه ها و نوه هات بشینی خامنه ای
    7
    150
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان

    اگر اون خدا بیامرز یک هزارم این کشتار را کرده بود ،میتونست در عرض یک هفته در داخل و خارج هر چه سیغه زاده و ایرانی وارداتی است را درو کنه واین فاجعه را که ۴۰ ساله در ایران حاکمه خاتمه بده.کاش اون خدابیامرز یک ذره جربزه داشت.
    11
    127
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - لوبومو، کنگو

    دیگه از فحش دادن گذشته باید فریاد زد که دیکتاتور حیا کن مملکت رها کن.
    5
    129
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    فقط یه کار لازمه بکنید : گورتو گم کن برو
    5
    128
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    Hatef - پاریس، فرانسه

    اگر در همان سال ٨٨ مردم گول حرفهاى اسهال طلبان را نمیخوردند و خیابانها را ترک نمیکردند، این علیلِ ذلیل فرصت این شکر خوریها را پیدا نمیکرد. هر بار که به او مهلت میدهند، وقیح تر از دفعات قبل میشود. باید اینبار کار را یکسره کرد.
    6
    80
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    smart292 - ونکوور، کانادا

    رقم واقعی کشتار آبان تخمین زده میشود بین ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار نفر را کشته شده‌اند .تهران و شهریار ۴۷۰۰ نفر،،تبریز ۱۲۰۰ نفر،،اصفهان و نجف آباد ۱۴۰۰ نفر،،اهواز ۳۰۰ نفر،،آبادان ۲۵۰ نفر،، دزفول ۴۵ نفر،،اراک ۵۰ نفر،،کرج و اطراف ۲۵۰ نفر،،مشهد ۴۵۰ نفر،،کرمان ۶۰ نفر،، همدان ۸۰ نفر ،،سندج ۲۵۰ نفر،،مریوان ۹۰ نفر،،اردبیل ۱۵۰ نفر،،قزوین ۵۴۰ نفر،،زاهدان ۲۰۰ نفر،،ماهشهر ۱۳۰۰ نفر،،کرمانشاه ۶۵۰ نفر ،،شیراز ۱۴۰۰،بوشهر و بندر لنگه و بندر عباس و جهرم ۴۰۰ نفر ،،ارومیه ۱۵۰نفر ،،یزد ۴۰ نفر قم ۱۲۰ نفر رشت ساری گرگان ۲۵۰ نفر و خیلی از شهرهای بزرگ ایران که هنوز آمار دقیقی نیست ،مرگ بر استبداد دزد اسلامی
    7
    50
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    باید بدانید و بفهمید که محمد و علی و عمر و حسین و یزید و تمام مفاخر اسلام جنایتکار و همجنس خمینی و خامنه ای هستند و تا اسلام را بطور کامل ... این سایکل بردگی فرهنگی مثل 1400 سال گذشته ادامه خواهد داشت
    19
    29
    دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    RAHSHENAS - برلین، آلمان

    پنجم دی ماه. رسید چون پنجم دی ماه، سیاه کن روز دشمن را. بزن دل را به اقیانوس، نگاه کن شهر و برزن را. اگر حتی به دل ترسی و تشویشی گران داری. بگیر بر دست مرغ جان، رها کن پیکر و تن را. به سان قطره ای جویا، ‌چو میلیون قطره ی پویا. شفق را بین به زیبایی، بخواه طلعت به ایران را. فقیه دزد و غارتگر، وقیحیست بانی صد شر. زدود باید ز ملک جم، سفیه خیس دامن را. مسلح بود اگر مزدور، زدت با سربداغ از دور. ببند با هر سلاح در دست، بر او هر راه و روزن را. هدفمند، پر امید، عاشق، برای خاک و خویش لایق. به خون سرخ عشق بنویس، طلوع سبز رستن را. از این پس جای هر یک چشم، چه جفت باید گرفت با خشم!. کلوخ را پاسخی سنگین، به کورک کوفت سوزن را. رسید چون پنجم دی ماه، به پاس خون و اشک و آه. بیار باور به پیروزی، تباه کن عمر دشمن را. بهنام ب پرستو
    3
    26
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    قتل عام ایرانیان توسط اوباش متعصب امام حسین مثلا مظلوم که جز باج گیری و کنیز بازی خاصیتی نداشت وانقدر به فکر اونگون مبارک بود که قبل از کشته شدن هم نوره (واجبی) کشید تا به زعم خودش در ان دنیا هم وسط زن ها غلت بزند (غلت زدن را در گوگل چک کردم چون این متحجرین متعصب که نمیتوانند از کلامم ایراد بگیرند منتظر یک غلط املائی هستند تا خباثت خودشان را نشان دهند!)
    19
    34
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    امید۱۳۶۱ - لندن، انگلستان

    جالبه ۹۵٪ ip اینای که همش بد میگن از ایران و ایرانی از آلبانی هست؟؟؟!!! چرا!؟؟؟
    60
    8
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::امید۱۳۶۱ - لندن، انگلستان::]. نه عزیز جان از ایران و ایرانی بد نمی گوئیم بلکه از ماهیت ضد ایرانیِِ اسلامی میگوئیم زیرا هیچ ایرانی واقعی نمی تواند سرسپرده ی حسین و فرهنگ 1400 سال قبل عرعری های سنگ پرست باشد. مجاهدین البانی خودشان عاشق مارها و جنایتکاران عرعری هستند
    43
    28
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    امید۱۳۶۱ - لندن، انگلستان
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا, مگه مجاهدا رفتن انجا؟!
    12
    2
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::امید۱۳۶۱ - لندن، انگلستان::]. کجا رفتند عزیزم؟ تمام مذهبیون اسلامی اعم از طالبان و داعش و حزب الله و القاعده و مجاهدین و اخوندها سر و ته یک کرباس و سر یک مار خون اشام را می پرسند و تفاوت بین ان ها اندک هست
    0
    10
    شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.