مستندساز برگزیده ایرانی، جایزه‌اش را به پویا بختیاری یکی از کشته شدگان آبان تقدیم کرد

محسن استادعلی در مراسم اعطای جایزه به مستند خسوف حضور نداشت، ولی یکی از دست اندرکاران فیلم، پیام او را هنگام دریافت جایزه خواند. بی بی سی :محسن استادعلی، کارگردان برگزیده جشنواره سینما حقیقت، در اختتامیه این جشنواره جایزه خود را به پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ‌۹۸ در ایران اهدا کرد.
 
آقای استادعلی هنگام دریافت جایزه بهترین بهترین کارگردانی جشنواره سینما حقیقت، پویا بختیاری را "جسورترین مستندساز ایران" خواند.
 
محسن استادعلی در مراسم اعطای جایزه به مستند خسوف حضور نداشت، ولی یکی از دست اندرکاران فیلم، پیام او را هنگام دریافت جایزه خواند.
 
در این پیام آمده: "مدت زمان زیادی از وقایع آبان ماه نگذشته است. دوربین‌های ما مستندسازان خاموش بود و موبایل‌های جوانان این مرز و بوم روشن. ثبت حقیقت به حضور و دریافت جایزه نیست، به جسارتِ بودن است در تنگناهای اجتماعی. کاری که مردم به سرانجام رسانیدند و ما نظاره‌گر. این جایزه تقدیم می‌شود به روح بلندِ جسورترین دوربین و مستندساز این سرزمین، پویا بختیاری و همه دوربین‌های تا ابد روشن." پویا بختیاری یکی از کشته های اعتراضات اخیر در ایران است. او که ۲۷ سال داشت در روز ۲۵ آبان در مهرشهر کرج با شلیک گلوله کشته شد.
 
پویا بختیاری در روز ۲۵ آبان، یعنی آخرین روز زندگی‌اش، تصاویری از اعتراضات ضبط کرده بود. پخش این تصاویر که خانواده پویا بختیاری که این تصاویر را در اختیار رسانه‌ها قرار داده بودند توجه گسترده‌ای افکار عمومی را به دنبال داشت.
 
بنابر آخرین آمار عفو بین‌الملل ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه ایران کشته شدند. گزارش‌های رسمی مقام‌های حکومتی نشان می‌دهد این اعتراضات ۲۹ استان از ۳۱ استان ایران را در بر گرفته بود. دستکم هفت هزار نفر در جریان این وقایع بازداشت شدند.
 
در رویدادی دیگر، مرتضی پایه‌شناس کارگردان فیلم "گلوله‌باران" هم در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت درباره اعتراضات اخیر سخن گفت.
 
او گفته "از سوریه می‌آیم. شباهت‌ها زیاد است و ترس از سوریه‌ای شدن واقعی است. اما برخلاف اکثر تحذیردهندگان که خطاب به مردم... می‌گویند، باید خطاب به مسئولان و حکمرانان ایران بگوییم مثل حکمرانان سوریه نباشید و طوری عمل نکنید که ایران سوریه شود. بگذارید ایران برای فرزندان ما هم ایران بماند."
 
همزمان بیانیه‌‌ای دیگر با امضای "جمعی از دانشجویان سینمای ایران" منتشر شده که در آن از حکومت ایران به خاطر سرکوب اعتراضات به شدت انتقاد شده است.
 
آنها در این بیانیه نوشته‌اند "ما جمعی از دانشجویان سینما به عنوان جدی‌ترین مخاطبان رویدادهای سینمایی و ادامه دهندگان احتمالی مسیر آینده سینما، در کنار مردم بودن را انتخاب کرده‌ایم؛ و باور کرده‌ایم که معنای کلمات، نماها و رفتارهایمان همان معانی قبل از آبان نیست؛ که نمی خواهیم شریک عادی سازی شرایط موجود و پاکسازی یاد آبان باشیم".
 
این دانشجویان در بیانیه با عنوان سینما علیه سینما، جشنواره فجر را "بزرگترین جشن سینمایی و فرهنگی سیستمی" خوانده‌اند که اکنون "مورد اعتراض است". آنها از فیلمسازان خواستند تا "چنانچه مالکیت فیلمی از آن شماست شرافتش را با بیرون کشیدن از جشنواره‌های دولتی حفظ کنید".
 
جشنواره فیلم فجر بزرگترین رویداد سینمایی ایران است که بهمن ماه هر سال با هزینه دولتی برگزار می‌شود.
 
پیش از این چندین نهاد صنفی و مدنی ایران نیز از سرکوب معترضان انتقاد کرده بودند. ۱۵۰ تن از پزشکان ایران، تشکل معلمان عدالت‌خواه، ۱۶۰ تن از وکلای ایرانی، کانون نویسندگان و چند تشکل کارگری از جمله فعالان و نهادهای صنفی بودند که به بازداشت‌های اخیر واکنش نشان دادند.
+66
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    Hatef - پاریس، فرانسه

    پویا زنده تر از همیشه است و این انقلاب پویاست.
    1
    41
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    kata1379 - مشهد، ایران
    الان تعدادی از ....متحرک همانند باور و یا فاطمه . با لودگی و شعارهای پوچ قصد خواهند داشت حق مسلم ملت را به سخره بگیرند . همان بهتر که حکومت کاسه لیسانی همانند این ادم نماها داشته باشد . حکومت با دروغ و با نیرنگ پایدار نیست
    2
    10
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.