داستان زنی در تهران که برای یک ساندویچ فلافل در قبر تن فروشی می کند

 رکنا: زن بی خانمانی که بعد از دو روز گرسنگی سرنوشتی تلخ را تجربه کرد.
 
 ثریا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا ، از سرنوشت تکاندهنده خود و دیگر زنان کارتن خواب در جنوبی ترین منطقه تهران گفت .
 
او می گوید از آن شب به بعد کابوس می بیند و گریه می کند اما می داند اگر بازهم در آن شرایط وحشتناک گرفتار شود شاید بدون تردید باز داخل قبر برود و خودش را در اختیار مردانی قرار بدهد که از بدبختی او برای امیال خود سو استفاده کنند.
 
ثریا یک زن در میان زنان بی خانمان زیادی است که سرنوشت های مشابهی دارند. او می گوید از کودکی از قبر می ترسید اما دیگر همه جاهایی که در سرما و باران جان پناه آنها است تفاوتی با داخل قبر ندارند.
 
خیلی زرنگ باشیم در گوشه و کنار پنهان می شویم و شب ها به راهروهای کنار توالت ها پناه می بریم. کسی  که زرنگ نیست مجبور می شود از پول کارت متروی خودش کم کند و سوار بر مترو  به پارک های شهر پناه ببرد. اما پارک ها برای زن ها  امن نیست. 
 
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، هوا سرد است اما مهمانان اطراف حرم مطهر امام خمینی (ره) و بهشت زهرا (س) پناهی به جز این منطقه ندارند. برخی از آنها در چادرهای مسافرتی سکونت دارند و برخی دیگر با یک زیرانداز زیر آفتاب گیرها یا همان آلاچیق های آهنی زندگی می کنند. اعتیاد و موادمخدر اینجا هم دست از سر جوانان بر نمی دارد و هستند جوانانی که در محوطه بیرونی با اعتیاد نشئگی را بارها و بارها تجربه می کنند. اکثرشان ساکنان اطراف حرم امام خمینی (ره) و بهشت زهرا  برخی زوار و برخی دیگر ورشکسته های اقتصادی هستند که زندگی خود را از دست داده اند.
 
ثریا زنی است که در این منطقه زندگی می کند. به خبرنگار رکنا می‌گوید: اینجا را در دو جمله برایتان شرح می دهم؛ اینجا ته خط است، آخر دنیا که شنیدی اینجاست.
 
سوال این است که ثریا و دیگر آدم های ساکن در این محل در سرمای زمستان با برف و بارانی که می بارد و خواهد بارید چطور کنار آمدند؟ او در پاسخ به این سوال می گوید: از زمانی که هوا سرد می شود به راهروهای کنار توالت پناه می‌بریم. بهترین جا زیرپله هاست. زیرپله ها باد کمتر در تن مان می پیچد باران هم روی سرمان نمی‌ریزد.  یک صبح از خواب بیدار شدیم و دیدیم، یک پسر 32-33 ساله از سرما یخ زده است.»
 
یکی دیگر از زنان که مجبور شده است در این منطقه زندگی کند می گوید :  داخل حرم  غذا می دهند و گرم است.  همه دارایی زندگی ام را در یک کوله جا داده ام. اگر بخواهیم وارد حرم بشویم باید کوله یا ساک هایمان را به امانتداری حرم مطهر بسپاریم. امانتداری حرم مطهر هم بیشتر از   3 ساعت وسایلمان را نگه نمی‌دارد. وقتی خیلی سرد باشد و نتوانیم سرما را تحمل کنیم، سه ساعت وسایلمان را به امانت داری می دهیم و داخل حرم می رویم. کمی گرم می شویم و دوباره برمی گردیم. اگر بیشتر از 3 ساعت در حرم بمانیم، با بدبختی می توانیم وسایل مان را پس بگیریم.
 
 ثریا در ادامه می گوید :  اینجا اعتیاد و موادمخدر بیداد  می کند. بیا با هم راه برویم. ببین چقدر معتاد این اطراف هستند و دارند موادمصرف می کنند.
 
 از غذایی که بین به زائران امام خمینی (ره) توزیع می کنند می پرسم و ثریا پاسخ می دهد: اینجا در روزهای خاصی غذا پخش می شود. همیشگی نیست... شاید باورتان نشود اما چند وقت پیش بعد از دو روز دل ضعفه و گرسنگی مجبور شدم تن به خواسته  3مرد بدهم. اصلا شده که دو روز دل‌ضعفه داشته باشی و خودت را فقط با آب سیر کنی؟ هیچ وقت فکر نمی‌کردم برای یک ساندویچ فلافل شب تاریک داخل قبرها تن به خواسته های شوم سه مرد بدهم. اینجا که باشی آدم های عجیب و غریب زیاد می بینی بعضی‌ مردها در  قبرها هم به خواسته هایشان می رسند.
 
 ثریا  می گوید: گاهی اوقات بخاطر دلایلی نمی گذارند که اینجا بمانیم. خیلی زرنگ باشیم در گوشه و کنار پنهان می شویم و شب ها به راهروهای کنار توالت ها پناه می بریم. بعضی که زرنگ نیستند مجبور می شوند از پول کارت متروی خود کم کنند و به پارک های شهر پناه ببرند. اما پارک ها برای زن ها زیاد امن نیست. اینجا یک جورایی مثل محله خودمان شده و همدیگر را می شناسیم و اگر مشکلی پیش بیاید، هستند کسانی که به ما کمک کنند. اینجا خانه‌ ماست.
 
ثریا دنبال کار است و تاکید می کند: اگر کار ظرفشویی هم پیدا کنم هم می روم. اما مردم وقتی می فهمند ما اینجا زندگی می‌کنیم به ما کار نمی دهند. اینجا زنان و مردانی هستند که به آخر خط رسیده‌اند .
 
او در پاسخ به این سوال که چرا خود را به جمعیت زنان معرفی نمی‌کند؟ می گوید: همین مدد اجتماعی را می گویید؟ اینجا همیشه بسته است. سه سال پیش یک خانمی آمد اینجا گفت عضو شورای شهر است. عطرش آدم را مست می‌کرد. با او حرف زدیم. اما چه اتفاقی افتاد؟ هیچی. ما هنوز اینجا هستیم. جزو آمارها به حساب نمی آییم. خیلی ها  اینجا شناسنامه ندارند.
 
به گزارش خبرنگار ما؛ در بررسی های میدانی مشخص شد که گستردگی محل زندگی این بی خانمان ها و قبرهای خالی به اندازه ای زیاد است که هیچ نهاد نظارتی مستقر در بهشت زهرا و حرم مطهر در وقوع چنین اتفاقات تلخی مقصر نیست و تنها مسئولان سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و ... در ساماندهی زنان و مردان بی خانمان و گرسنه مقصران اصلی هستند.آیا سبد معیشتی به بی خانمان ها و کارتن خواب ها هم می رسد؟
+103
رأی دهید
-31

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان

    راضی بدین مقدار نباشید لاکن....خاک بر سر ملتی که بعد از بیش از ۷۰۰۰ سال سابقه حماقت دوباره خم شد که اخوند سوارش بشه و حالا هم هر سال به فراخوان اتصاب اخوندا بعله میگن به خیال اینکه شاید فردا ببهتر از امروز باشه.یادتون اون کره سیک چطور کوخ نشینان اواره عراقی و هندی و افغانی و لبنانی را سوار ملت ایران کرد و مردمن را در مملکت خودشون شهروند اخر خط کرد.ملت بایف کناهر اهرام خمینی خودفروشی کنند ،اسم فرعون بدبخت بد در رفته که میگن ظالم بود و برای خودش داد اهرام بسازند.
    29
    163
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    این فرقه کثیف اسلامی چه به روز ایران آورده
    40
    165
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    امیدوارم روح منفور امام از جهنم شاهد نتیجه اعمالش در کنار حرمش باشد. خوشحالم که آبریزگاه این محل مشتری بیشتری از آرامگاهش دارد.
    40
    157
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    Hatef - پاریس، فرانسه

    درست همان جایى که شیاد جماران قول داد که نه تنها زندگى مادى، که زندگى معنوى ما را هم بهتر کند!!
    29
    144
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران

    چی ؟ اطراف حرم مطهر امام خمینی ؟!!! چقدرم مطهر واقعا !!!
    33
    122
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    هانی سیاه - استکهلم، سوئد

    درود بر هم میهن عزیز. این همان به انسانیت رساندن ما ایرانیان که خمینی دجال وعدشو داد.
    30
    123
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    اگر ملکه فرح ایران بود میگذاشت همچین ظلمی به زنان بشود؟؟ مردم زمان شاه شرف و احترام داشتند.
    64
    133
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    Mohebat12 - لندن، انگلستان

    مرگ بر خامنه‌ای,مرگ بر خامنه‌ای,مرگ بر خامنه‌ای
    46
    109
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    [::آزاذه - تهران، ایران::]. همان ملکه که در خانهُ یک روستائی و روی گلیم حقیرانه شان حتی کفشهایش را از پا در نیاورده بود ؟
    136
    26
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    زنده یاد «جعفر شهری» در کتاب معروفش «تهران قدیم» آورده که زمانی کولی ها و غربتی ها و دراویش به داخل خندقی که دور شهر بود،پناه می آوردند و در آنجا سکنی داشتند. معروفترین دراویش «درویش کوتوال» نام داشت که در خانقاهی در نزدیکی دروازه دولاب میرفت و هنوز هم «کوچه خرابات» از آنزمان باقی مانده است.
    112
    20
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    جعفر شهری در ادامه می نویسد(من خلاصه می نویسم):از میان غاربخوابها معروفترین نام «قنبر سیاه»بود که سیاه بود و مصالح ساختمانی می دزدید.برخی از تنفروشان خندق خیلی معروف بودند مانند«زینت قداره کش» که همیشه مست بودو «مونس گیس بلند» .در میان آنان زنی هم بود که «زینب کور» نام داشت و اصالتا کُرد بود و نرخش دهشاهی بود و شلیته می پوشید و فقط مردان تنومند و مسن را پسند میکرد وروزهای کسادی،بالای خاکریز خندق «دروازه غار» شلیته و دامن را بالا میزد و میگفت:ایهالناس!ببینید و بخرید!من بازاری نیستم که توی تاریکی جنسم را قالب کنم!
    109
    18
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. جعفر شهری در کتاب خود اینطور ادامه میدهد: از قنبر سیاه و زینب کور فرزندی متولد شد به نام روح الله و مردی از تبار سیک های هند که همراه انگلیسی ها به پادویی به ایران آمده بود روح الله را ربود و با خود به هندوستان برد!
    21
    92
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. ولی شهبانو چقدر شرف داشت که به خانه یک روستایی رفته بود. این قسمت قضیه اصلاً برای شما که مغرض هستید اهمیتی ندارد ، نه؟ چقدر باید وجدان و شرف پیش ما بی اهمیت باشد که بخاطر کمی مواجب آنرا زیر پا بگذاریم.
    22
    91
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    لشگر ششم ورماخت - دوسلدورف، آلمان سابق و لنگرود ایران فعلی احتمالا اینبار با نام کاربری جدید خواهی آمد بعد از اینکه لو رفتی و دستت رو شد که ساندیس خور هستی و از این رژیم هستی
    17
    50
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. احتمالا تو هم مواجبت را از سپاه میگیری و هم از اردوغان .مرگ بر جفتشون و لعنت به خمینی دجال و هر چی ساندیس خور
    23
    75
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. دلیل میاری یا بهانه! وضع زنان و کودکان در زمان شاه بسیار بهتر و عملا غیر قابل مقاسه با بدبختی هایی که الان دارند بود. دست و گردن کسانی که مردم را بدبخت کردند بشکنه که هنوز هم در بدبختی مردم اصرار دارند.
    18
    62
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. دوست نادان و بیمزهُ من. لطف کنید و ۵ جلد کتاب فوق الاشاره را مطالعه کنید،بعد اظهار نظر کنید.من از خودم چیزی ننوشتم،تنها سه چهارصحفه از یک جلد را خلاصه کردم که حوصلهُ بقیه از زیاده نویسیِ من سر نرود. ضمنأ شاه و ملکه از ایران و ایرانی چیزی نمی دانستند یا بعبارتی خود را،و گذشته خود را و آداب دانی مرسوم ایرانیان را فراموش کرده بودند که با کفش وارد حریم خصوصی کسی نشوند.بارها نوشتم که آنها برای سوئیس خوب بودند نه برای ایران.
    73
    13
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. شما حالتان از آن دوست بیمزهُ ما بدتر است.توصیهُ من رفتن به روانکاو است.به شخصه زندگی در متروکه ای از کشوری آفتابخیز و حاصلخیز با میوه ها و سبزیجات طبیعی با درآمد کم را به زندگی در قفسی طلائی و گرانقیمت و پُرپول اما سرد و نچسب و بی احساس ترجیح می دهم.
    72
    14
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. از حرمسرای طوسی به حرمسرای اردوغان و خدمات رایگان دادن برات عقل باقی نگذاشته
    19
    40
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. از این پس لقب افتخاری سوگلی اردوغان مبارک باشه و الحق که برازنده هم هست
    17
    37
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    زنده یاد «جعفر شهری» در کتاب معروفش «تهران قدیم» آورده که زمانی کولی ها و غربتی ها و دراویش به داخل خندقی که دور شهر بود،پناه می آوردند و در آنجا سکنی داشتند. معروفترین دراویش «درویش کوتوال» نام داشت که در خانقاهی در نزدیکی دروازه دولاب میرفت و هنوز هم «کوچه خرابات» از آنزمان باقی مانده است.جعفر شهری در ادامه می نویسد(خلاصه شده):از میان غاربخوابها معروفترین نام «قنبر سیاه»بود که سیاه بود و مصالح ساختمانی می دزدید.برخی از تنفروشان خندق خیلی معروف بودند مانند«زینت قداره کش» که همیشه مست بودو «مونس گیس بلند» .در میان آنان زنی هم بود که «زینب کور» نام داشت و اصالتا کُرد بود و نرخش دهشاهی بود و شلیته می پوشید و فقط مردان تنومند و مسن را پسند میکرد وروزهای کسادی،بالای خاکریز خندق «دروازه غار» شلیته و دامن را بالا میزد و میگفت:ایهالناس!ببینید و بخرید!من بازاری نیستم که توی تاریکی جنسم را قالب کنم!
    42
    14
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. لابد برای ایران هم شما و خمینی و خامنه ای خوب هستید، نه؟! نسخه دیگری ندارید برای ملت ما بپیچید؟!
    13
    40
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. دوست دانا و خوشمزه من، از پنج جلد کتاب فوق الاشاره شش جلدش را خواندم و باز هم دیدم که نوشته به اقرار حضرت آیت الله پسندیده، اخوی امام خمینی، خانواده این ملعون از هند به ایران مهاجرت کرده بودند.
    10
    31
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان
    این مسافر ترکیه... مثلا با این سفسته بازی میخواد بگه سوادش به سطح اکابر میرسه.ادم واقعا باید بیشعور باشه که" صم بکم امی فهم لایفهون " به گفته همون قرانی که شما هیچ بوی از دستورات ان نبردید جز "وقاتلو"در ان. مطمئنا این داستان زندگی خودش را اینجا نوشته از زمانیکه یا از عراق بیرون ریخته شدند وپ یا از هند و پاکستان صادر به ایران شدند وقتی به ایران امدند چگونه میبایست زندگی کنند و تا حالا که به لطف همپالکیهای دزدشون مسافر ترکیه شده.من از دو روز پیشتر که این متن را خواندم از انسان بودن و انسانیت دچار تنفر شدم که ادم چطور میتونه اینقدر پست باشه،ولی وقتیکه به پس انداخته ها خلخالی و لاجوردی و ایت الشیطان گیلانی میرسم ،میبینبم که فقط این قماش جانور میتونند اینقدر پست باشن که داخل قبر از نداری یک زن سوء استفاده کنند، ولی وقتی به متن این متن مسافر ترکیه را خواندم متوجه شدم که در بعضیها یک مسئله ارثی است.
    9
    22
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان
    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. خب حالا چی شده که داستان زندگی نامه خودت را زمانی که از مغلستان و هند و پاکستان و عراق امدید ایران تا به امروز که جای گیوه داری ادیداس میپوشی را برای ملت تعریف مکنی...
    10
    27
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Piotr - ورشو، لهستان
    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. آقا دمت گرم خوب زدی اینارو ترکوندی با اینا باید همینتوری باشی فکرکردن رسیدنخارج الان فلسوف شدن شرت میبندم یکیاز همینها که جوابدادن تو زندگیشون سرجم پنجتا کتاب نخونده باشن منم نخوندم ینی هیچ.وقت وقتشو نداشتم ولی ادعها فلسوفی هم ندارم
    21
    6
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Piotr - ورشو، لهستان
    الان تو خیلی جاها هست حتا گوشهع خیابون برات همینکارو میکنن یه زنه بود مال رومانی برا پنج یورو کنار خیابونم میخورد برات یه زنه مراکشی بودده یورو میگرفت سک میزد خیلی دیدم عآدم دیدم پسر شونزدهساله مفعول میشد برا ده یورو تو یونان اگهع بخوام داستان همهرو بنویسم اشک همهتون درمیآد پس حرفه بیخود نزنین که حالتونو میگیرم
    22
    7
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    دوستان این قضیه اعتیاد و فقر توی همه جای دنیا هست و چیز خاصی نیست. اینرو هم عرض کنم برای شاه الهی های عزیز که در زمان شاه هم فقط در چند سال آخر به مدد پول نفت وضع بهتر شد و در کل مدیریت نقشی در ایران نداشته ما هیچوقت مدیریت قوی نداشتیم که فقر رو ریشه کن بکند شاه با مطامع نظامی و سلاحی خودش هیجوقت به برنامه ریزان توجه نمیکرد عملا بخش سلاح و بخش نفت بطور بی برنامه در اختیار خودش بود ...در نهایت در سیستم اینطوری هر زمان که قیمت نفت سقوط کند اقتصاد بهم ریخته عده زیادی نابود میشوند. البته اینا از شاه بدتر کردند و شکی نیست ولی در کل روی همون الگو حرکت کردند
    7
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    janahi - دبی، امارات متحده عربی
    دستاورد انقلاب دزدی و دروغ و فقر و فحشا و اعتیاد و بیکاری و گرانی
    1
    2
    جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا
    اگه مردم شما هم در فشار اقتصادی بو دن در خوده خیابون ..میدادند باز دمش گرم که حیا داشت از دیده شدن
    1
    0
    شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.