اعتراضات ایران؛ گزارش‌ها درباره پیدا شدن اجسادی در برخی سدها و دریاچه‌ها

صحنه اعتراض در مریوان جایی که گفته می شود بیش از ۱۰ نفر کشته شده اند بی بی سی :برخی گزارش های غیررسمی از کشف چند جسد در سدها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های چند منطقه ایران از جمله در کردستان و رودخانه کارون اهواز حکایت دارد. گفته می‎شود که این اجساد به کشته‌‌شدگان اعتراضات آبان ماه امسال تعلق دارد.
 
ژیار گل، خبرنگار بی بی سی، می گوید چند منبع به او گفته اند که روز جمعه گذشته اجساد پنج نفر در سد قشلاق یا همان "وحدت" در سنندج کشف شده است. اسامی این افراد هم در شبکه های اجتماعی منتشر شد اما از آنجایی که بی‌بی‌سی به طور مستقل قادر به تایید این خبر نیست، اسامی این افراد را منتشر نمی کند.
 
گفته می شود که این افراد از زمان اعتراضات اواخر آبان ماه مفقود بوده اند.
 
همچنین گزارش ها حاکیست که دریاچه زریبار مریوان جسد یک نفر پیدا شده است.
 
مقام های ایرانی هنوز درباره این گزارش ها اظهار نظر نکرده اند؛ آنها همچنین در روزهای اخیر از اعلام تعداد کشته ها خودداری کرده اند.
 
یک مامور نیروی انتظامی به خبرنگار ما گفته است که آنها از پیدا شدن جسدی در نزدیکی روستایی در اطراف سنندج مطلع شدند و با رسیدن به این محل با جسد جوانی روبرو شدند که آثار شکنجه در بدن او پیدا بود. به گفته این منبع، این فرد به احتمال زیاد یکی از دستگیرشدگان در جریان اعتراضات بوده است. بسیاری از منابع و خبرنگاران در داخل ایران به دلیل شرایط حاکم جرات ندارند درباره دانسته های خود صحبت کنند چون ممکن است تلفن های آنها تحت شنود باشد.
 
همچنین عکس هایی در شبکه های اجتماعی از اجساد خارج شده از آب منتشر شده است.
 
ژیار گل می گوید فعالان حقوق بشر احتمال می دهند این افراد پیش از انداخته شدن به آب زیر شکنجه کشته شده اند یا حتی به طور صحرایی اعدام شده اند.
 
اعتراض های ایران بعد از اعلام افزایش شدید قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان شروع شد و چند روز ادامه داشت.
 
مقام های ایران اینترنت در این کشور را از روز ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه تقریبا به طور کامل قطع کردند.
اعتراضات آبان ماه در اصفهان سازمان حقوق بشری عفو بین الملل یک روز پیشتر در گزارشی نوشت که تاکنون توانسته کشته شدن ۳۰۴ در برخورد با اعتراضات آبان ماه را تایید کند.
 
عفو بین الملل گفت تصاویر ویدئویی که این سازمان اصالت آنها را تایید کرده نشان می دهد که نیروهای امنیتی به روی معترضان غیرمسلح آتش گشودند، به روی کسانی که خطری آنی متوجه کسی نمی کردند.
 
این سازمان همچنین نسبت به وضعیت هزاران بازداشتی در جریان اعتراضات یا پس از آن ابراز نگرانی می کند و خواستار آزادی فوری آنها می شود.
 
این سازمان می گوید مصاحبه با ده ها نفر در داخل ایران نشان داده که مقام های ایرانی چطور بازداشتی ها را در انزوای کامل از جهان بیرون نگاه داشته اند و آنها را در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری ها قرار داده اند.
+39
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    آبان خونین و سیاه ۹۸ روز عطفی هست که حکومت سقوط و نابودی خودش رو تضمین کرد. تا به قیامت ملت با شما آشتی نخواهند کرد و انتقام خواهند گرفت. و هیچ بازی نیست در دنیا که همیشه یک طرف برنده اون باشه. خون مردم ما رو ریختین و خون باشد جواب خون حتا اگه ۲۰ سال طول بکشه!
    2
    68
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    بیشترین جنایات در تاریخ بشر توسط فاشیست های مذهبی مکتبی صورت گرفته و جالب است که این ها بیشتر از همه شعار انسانیت سر میدهند
    2
    10
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا
    اگه چندتا آخوند میانه رو هم وجود دارن به آتیش اینا باید بسوزن حتی به خودشون زحمت نمی دن مثل کشتار۶۷ این مردمو دفنشون کنند ببین چه عجله ای کردن و از ترس اینکه کسی نبینه این بنده خداهارو انداختن توی سدها مردم مواظپ باشید که از این حرامیها همه چیز بر میاد گوشت چرخ کرده نخرید اگه مفت هم باشه تاریخ نشون داده که گرسنگی وستم جه موجودی از آدم میسازه.
    1
    8
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    arash lavasani - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    دوستان این اخرین کامنتى هست که میزارم و دیگر هیچ وقت هیچ نظرى نخواهم نوشت تو این سایت ، ازتون خواهش میکنم بعد از فحش دادن به این سوالها واقعا منتقى تو خلوت خودتون جواب بدید ، اول از همه بگم من از مادر ارمنى و پدرى مسلمان به دنیا اومدم البته بیشتر تو ارامنه بودم بس تعصب شیعه و خزب الله ى به هیچ وجه ندارم دوم این نوشته از دل کسى میاد که سال ٨٨ از دانشکده پزشکى اخراج شدم و دو هفته هم بخاطر حضور تو اعتراضات عاشوراى ٨٨ دستگیر بودم و کسى نمى دونست کجا بودیم ، بله اصلاح طلب نبودم فقط بخاطر جو و مدى که بود جذب اون جنبش شدم اما کمک اتیشم تند شد ،بعد از مهاجرتم با دوستان سلطنت طلب زیادى بودم و حتى خیلى از کسایى که شما تو تلوزیون میبینید باهاشون غذا خوردم و حرف زدم ، اینها رو نوشتم که بدونید این صحبت یه افراطى نیست نه من بعد از این همه سال تجربه به اینجا رسیدم و مطمن هستم اگر ته وجود هرکسى وطن دوستى باشه میرسه بهش و مطمنا بیشتر شما دوستان وطن پرست هستید ، چند تا سوال بى جواب میزارم بهشون فکر کنید ، ایا واقعا امریکا ، اسراییل ، اروپا با ایران مشکل داران بخاطر اسلامش ، شما مسلمانهاى روسیه و ترکا ها
    5
    9
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    arash lavasani - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    ، شما مسلمانهاى روسیه و ترکا هاى المان و مسلمانان فرانسه رو مقایسه کنید و اصلا دولت عربستان اصلا اونا سنى با شیعه مشکل دارن بس چرا شیعه شیرازى که افراطى تر هستن تو لندن ساپورت میشن تو سن دیگو تلوزیون با بوجه دارن ، سوال بعدى ایا مشکل ایران با اسراییل واقعا اسلامه یا تئورى حضور اسراییل وگسترش خاکش به صورت اهسته و ایجاد خاورمیانه جدید که همه کشورهاى منطقه باید از نظر خاک و جمعیت نزدیک اسراییل بشن این از روى سکه ها از روى پرچم و کتاب تلموت یهودیا کاملا قابل فهمه ، سوال بعدى ایا شاه ایران که زمین تا اسمون با این پسرش فرق داشت یه وطن پرست کامل بود مگر نمى خواست بر دنبال سلاح هسته اى چندین منبع تاکید کردن ، مگر دنبال قدرت نظامى نبود مگر عمان نرفت جنگید مگر حمایت از شیعیان لبنان نکرد بله دوستان همشو کرد و دلیل انقلاب اینها بود و تغییر رویکرد شاه از سال ٥٠ که تو تک تک مصاحباش مشخصه در تقابل با غربیا افتاده ، سوال بعدى ایا واقعا فکر میکنید انقلاب بشه فردا یه راى گیرى دموکرات وارى خواهیم داشت دوستان همین حالا ٢٠ میلیون طرفدار داره نظام و حداقل ١٠ میلیون پاکار هستن که تا اخر میستن
    7
    5
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    arash lavasani - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    میستن بس اگر در حد محال حکومت کله بشه تازه وارد جنگ داخلى میشیم شما فقط به این سه روز اعتراضات ابان دقت کنید خودمونو گول نزنیم کردستان و خوزستان مسلحانه بود و شک نکنید شهر شلوغ بشه بلوچستان ، اذربایجان ، خوزستان و کردستان در راستاى همون کوچک سازى کشورها منطقه مسلحانه وارد جنگ میشن همونطور که اول انقلاب ٣ ماه کردستان عملا جدا بود تو سه روز نت نبود همه ما نگران عزیزانمون تو داخل بودیم حال فک کنید بشه دوستان من تو جمع. خیلیا بودم اینا یه سریاشون خودشون اعتراف میکردن حکومت خوبه ما فقط دنبال پولیم به ما چه ایران چى بشه یه سریا از سر نفرت میکن دیگى که واسه ما نجوشه سر سک بجوشه یه سریا واقعا مخالفن که برندازن یه سریا دانسته دروغ میکن بخاطر پول یه سریا کلا تو باغ نیستن تو تظاهرات اروپا براى ابان دقت کنید
    6
    5
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    arash lavasani - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    سوئد و المان وو فنلاند و نروژ بیشتر پرچم کردستان بود تا ایران اینا همشون دنبال سهم خواهى و تجزیه هستن فقط بودن که مردم داخل ادامه بدن تا جاى که موقعیت پیش بیاد شروع به جنگ مسلحانه کنن ، دوستان گرگاى زیادى دور وطنمون خستن باید تو این پیچ تاریخى هوشیار باشیم حکومت تو فساد و اقتصاد باید بشدت کارکنه ازادى ها مدنى خود حکومت کم کم داره بیشتر میکنه مثل ماهواره مثل حجاب که تا چن سالپیش این پوشش زنان امروزى غیر قابل تصور بود در مورد سیاست خارجه تو این اوضاع بشدت خوب کار کردن براى حفظ کشور باید تو سوریه و عراق لبنان باشن هزینه میکنن ولى از عراق و سوریه دارمد هم دارن فقط یک لحظه فکر کنید داعش سوریه ٢٥ میلیونى و عراق ٣٥ میلیونى رو میگرفت و با تزریق صدها هزار مسلمان افراطى از همه جاى دنیا با ایران این همه مرز مشترک فقط چه اتفاقى میفتاد در اخر بعد از دادن فخش به من و نظام لطفا کتاب هیلارى کلینتون رو بخونید متوجه خیلى از این حرفا با سند میشید
    6
    5
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    Hatef - پاریس، فرانسه
    اوج اقتدار حاکمیت اسلامى اینستکه این شب پرستان بزدل حتى از جنازه ها هم میترسند!
    1
    5
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::arash lavasani - لس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. عزیزم من وطن پرست ترین ایرانیان را در بین کسانی یافتم که اصطلاحا به ان ها اقلیت میگویند که این غلط هست چون مسلمانان محترم چه شیعه و سنی کمتر ایرانی هستند چون فرهنگ ایرانی خودشان رابه فرهنگ وحوش عرعری باخته اند و یهودیان و ارامنه و سایراقلیت های باغ متنوع فرهنگ ایران ،در مذهب و فرهنگ طیف خودشان همراه با عشق به ایران باقی مانده اند.از دیدگاه من شماخیلی بیشتر ازاهالی اسلام شفاف و ایرانی باقی مانده اید.اما به نگاه من ایرانی بودن با فاشیسم نوع ساسانی اسلامی فرق دارد. دنیای امروز ما کوروش را برای حقوق بشر و احترام به اقلیت ها دوست داریم و نه اینکه مرزهای امپراطوری ایران تا کجا رفته بود. در مقام مقایسه نزدیکترین حکومت های جهان که از فرهنگ کوروشی پیروی میکنند امروزه امریکا و اسرائیل هستند. اینست که کوروشی بودن به معنای انسانیت و احترام به تمام نژادها و عقاید و مذاهب در لباس ازادی و ازادگی هست. عزیز دلم دلخور نشو. من تاکنون باندازه تمام موهای ریخته ام فحش و انتقاد شنیده و ازکوره درنرفته ام چون این حداقل ایرانی بودن از نوع فرهنگ کوروشی هست
    0
    4
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    Hatef - پاریس، فرانسه
    در جواب آن کاربرى که فکر میکند سوالاتى را مطرح کرده است که ، پایه هاى فکرى دیگران را زیر و زبر میکند باید بگویم که اگر تصور میکنید نسخه ناب و دست اول هستید، بدانید که شما کپى دست چندم و چینى سازى هستید، که حاکمیت اسلامى چند سالیست تحت عنوان اپوزیسیون به بلاد کفر صادر کرده ، که البته تنها ساده لوحان خود را با آن سرگرم و لدخول میکند. پهنا و درازاى استدلالشان هم اینست که هر ذلتى را بپذیریم چون احتمال این هست که ایران تجزیه شود! قبل از هر چیز باید گفت که خود همین فرض توهینیست بزرگ به شعور ملى هر ایرانى و البته این ناشى از آنست که این خود زرنگ پنداران ایران و ایرانى را خوب نشناخته اند. باید به این عمله ارتجاع گفت که ایران اختراع و دست ساز آخوند و حکومت اسلامى نیست که با نابودى آنها به موجودیت آن خللى وارد شود. ایران نه سوریه است، نه عراق ، نه لیبى و حتى فراتر از آن، ترکیه هم نیست. ایران هویتى است پویا و فرهنگ ساز، و این نه با توسل بهنیروى نظامى، که با اندیشه و هنر و البته براى اینکار نیازى به قیل و قال نیست! آنانکه داد و هوار میکنند، بیشتر ترس نابودى خود را دارند تا نگهدارى وطن.
    1
    9
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.