صدام از من پرسید، آیا چیزی درباره ولایت فقیه خوانده‌ای؟

غسان شربل - سردبیر الشرق الاوسط
یک روز صدام، وزیرمشاور در امورخارجه حامد الجبوری را با این پرسش شگفت زده کرد:« آیا چیزی درباره ولایت فقیه خوانده‌ای؟». پاسخ وزیر منفی بود. صدام گفت:« کتاب کوچکی است که باید بخوانی». بعد به صحبت درباره «بدی‌های خمینی و طمع ورزی‌اش درقدرت» ادامه داد. الجبوری چاره‌ای جز خواندن کتاب نداشت. وقتی به صدام خبرداد، به او گفت:«خواستم بدانی». الجبوری خیلی خوب خلق و خوی رئیس جمهوری را می‌شناخت چون وقتی معاون رئیس جمهوری بود، ریاست دفترش را به عهده داشت. متوجه شد که مسئله «ولایت فقیه» ذهن تصمیم گیرنده در بغداد را به خود مشغول کرده است. گفته‌های الجبوری را منتشر ساختم و بعد ازآن باز با آن مرد دیدار کردم و همان پرسش را از او پرسیدم.
 
گفت دو جمله مایه نگرانی صدام شدند؛ «ولایت فقیه» و «صدور انقلاب». شاید نتیجه گرفته بود که رویارویی با ایران ناگزیراست و همان بهتر که پیش دستی کند و جنگ را در مرزها راه بیاندازد به جای آنکه در خیابان‌های بغداد بجنگد. الجبوری تکرار کرد،« صدام برخلاف برخی افراد تنگ نظر پیرامونش فرقه گرا نبود، اما نگران عراق، نظام و بافت اجتماعی آن بود و این احتمال که ممکن است بخشی از شیعه عراق فریفته جذابیت طرح دینی ایران بشوند».
 
دو جمله درعمق تفکر صدام جا خوش کردند. در سپتامبر سال 1979 در رأس هیئت کشورش راهی نشست کشورهای عدم تعهد در هاوانا شد. وزیر امورخارجه ایران ابراهیم یزدی از او درخواست دیدار کرد و به دیدارش رفت. در این دیدار صلاح عمر العلی فرستاده عراق در سازمان ملل متحد و عضو رهبری منطقه‌ای حزب حضور داشت. یزدی بسیار نرم بود و پیشنهاد انجام دیدارها میان مقامات دو کشور برای کاستن از تنش در مرزها داد. پس از دیدار صلاح گفت، دیدار مثبت بود و می‌توان برآن حساب بازکرد. صدام به او گفت:« به نظرمی‌رسد دیپلماسی تو را خراب کرده. چنین سخنی را تکرار نکن. این فرصت هر یکصد سال پیش می‌آید. ایرانیان را سرشکسته می‌سازم و تا آخرین وجب از خاک‌مان را پس می‌گیرم». صدام به نتایج « اتفاقیه الجزایر» اشاره می‌کرد که با شاه امضا کرد تا به حمایتهای ایران از جنبش کردها پایان بخشد.
 
روایت سومی از سرلشکر ابراهیم الداود عضو شورای رهبری انقلاب و وزیر دفاع شنیدم. گفت سفیر ایران برای تقدیم اعتبارنامه‌اش به رئیس جمهوری عبدالسلام عارف حضور یافت، اما این دیدار به بحران در روابط دو کشور تبدیل شد. همه چیز به طور طبیعی پیش می‌رفت، اما سفیر جمله انفجارآمیزی به زبان آورد. به عارف گفت:« اعلیحضرت شاه به شما سلام می‌رساند و شما را به مردم نجف و کربلا سفارش می‌کند». عارف جهنمی شد و به او گفت:« خفه شو. شاه ایران سفارش ملتم را به من می‌کند؟!» و استوارنامه را پرت کرد و سفیر را به باد فحش کشید و او را بیرون انداخت.
 
روایت دیگری از چهره نظامی و سیاستمدار پرسرو صدا سرلشکر عبدالغنی الراوی شنیدم که بر« محاکمه» رئیس جمهوری عبدالکریم قاسم و اجرای عملیات اعدامش مشرف بود. الراوی یادآور شد که سفارت ایران سال 1969در بغداد او را تشویق کرد از عراق خارج بشود و کودتایی علیه حکومت «بعث» راه بیاندازد. گفت درتهران جلساتی با رئیس سازمان وقت «ساواک» نعمت الله نصیری داشته که به دیدار با شاه منتهی شد و پس از آن به حمایت نظامی و مالی دست پیدا کرد. صدام موفق به نفوذ در «توطئه الراوی» شد و دسته‌ای از افسران را اعدام کرد.
 
صحنه‌هایی که کانال‌های ماهواره‌ای از موج اعتراضات خونین عراق مخابره می‌کنند مرا به یاد روایت‌هایی انداخت که در سال‌های گذشته و درزمان پی‌گیری اوضاع عراق شنیده بودم. خشونت‌بارترین موج اعتراضات از جنوب عراق آغاز شد یعنی منطقه‌ای شیعی که حرف آخر را احزاب طرفدار ایران درآن می‌زنند. خشم معترضان به حدی بود که کنسولگری ایران در کربلا و نجف را هدف قرار دادند، دو شهری که شاه تلاش کرد به عارف سفارش آنها را بکند و ماجراهای بعد ازآن. عراقی‌ها از طریق شبکه‌های تلویزیونی بی پرده از یورش کالاهای ایرانی به بازارهای عراقی گلایه کردند و از زیانی که به کالاهای عراقی وارد شده و خواستار تحریم آنها شدند. و خطرناک‌تر از آن این گفته معترضان بود که تهران مقامات کنونی عراق را برسرکارگمارده است.
 
واقعیت اینکه نقش مسلط ایران تنها یا اولین دلیل خیزش نیست. اعتراضات به دلیل گسترش فساد و چپاول منابع حکومتی، بالا رفتن آمار بیکاری و ناکارآمدی نهادهاست، اما به نظر معترضان « قیمومیت ایرانی» در ایجاد این وضعیت و پرده کشیدن برآن سهیم است.
 
ازطرفی دیگر مسئله‌ای موجب درنگ دنبال کنندگان خشم و خروش عراقی‌ها شد و آن عمیق‌تر شدن فاصله میان موضع مرجعیت عراقی و مرجعیت ایرانی است. آنچه مایه تجدید بحث رقابت دیرین میان مراجع نجف و مراجع قم شد که در نتیجه اختلاف موضع درباره ولایت فقیه، بعد جدیدی به خود گرفت.
 
جغرافیا سرنوشتی است که نمی‌توان جا به جایش کرد. و ایران کشوری بزرگ و ریشه‌دار درمنطقه است. وجود همسایه‌های ریشه دارش نیز واقعیتی دیگر است. تنها گزینه واقعی همزیستی است. اما این همزیستی دشوار و مین‌گذاری شده و در معرض تهدید می‌ماند تا وقتی که برزبان جدیدی بنا نشود که مرزهای بین‌المللی را محترم بشمارد و از سیاست نفوذ و یارگیری در داخل حد و مرز و نقشه‌های دیگران دوری گزیند. هر کشوری حق دارد که نقشی پیدا کند و نفوذی، اما مسئله مهم ابزار رسیدن به آن است. یافتن نقش جدید با عرضه الگو‌های جذاب و موفقیت اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم رقم می‌خورد. آلمان در اروپا نقش بازی می‌کند اما به دنبال دستیابی به حق وتو در پاریس یا ایجاد ارتش‌های موازی در مادرید نیست.
 
محال است بتوانی با همسایگانت روابطی عادی و با ثبات داشته باشی وقتی که در قانون اساسی‌ات اصلی درباره ضرورت صدور انقلاب برای نهادهای نظامی و امنیتی و دیپلماسی‌ات تعریف کرده باشی. موفقیت ایران در خاموش کردن جنبش‌های اعتراضی در سرزمین‌اش، موفقیتی موقتی خواهد بود. قواعد جهان سرانجام برتو اجرا می‌شود هرچند هم داخلی بودن اوضاعت را بهانه کنی. جوان ایرانی مسلح به تلفن هوشمند در پایان آن چیزی را می‌خواهد که جوان عراقی و لبنانی می‌خواهد؛ یعنی دانش و کار و کرامت و آزادی‌ها. روشن است که نقش کنونی ایران در بغداد بیش ازتاب و تحمل عراق است. همین را هم شاید بتوان درباره لبنان گفت البته با در نظر گرفتن تفاوت‌های جغرافیایی و ترکیب جمعیتی. حق داری در درون مرزهایت هرچه دوست داری انتخاب کنی، اما این حق را نداری خودت را به عنوان بازیگر درون حد و مرزهای دیگران تحمیل کنی.
+46
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    ولایت فقیه یک نکبت ساسانی هست که موبدان مذهبی همه کاره بودند و صفوی ها همان روش را در تشیع پیاده کرده و نامش را عوض کرده اند
    12
    64
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان

    اختلافات ایران و عراق چه در گذشته و چه حال بهیچوجه مرزی نبوده و نیست و اختلافات مرزی فقط بهانه ای بود تا دو کشور را بجان هم بیاندازند و از این راه سود ببرند در زمان شاه ارتش عراق بارها به شهرهای مرزی حملات میکرد ولی شاه درگیر جنگ نمیشد و از راه های دیگر عراق را مشغول نگه میداشت درواقع طراحان این دشمنی میخواستند توجه اعراب رو از فلسطین و اسرائیل به سمت ایران و عراق برگردانند ولی شاه با سیاستی که داشت جلو جنگ رو میگرفت.
    3
    53
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    صدام هم از چپی‌های ما و انقلابیون ما عقلش بیشتر بود. ۱۸ سال داشتم که کتابش به دست من رسید. خواندم و حیران .که یک انسان تا چه اندازه دیوانه و بیسواد باشد.که این قوانین وحشی و خیمه نشینان ۱۵۰۰ سال پیش را در جامعه ایران رواج می‌‌خواهد بدهد. یک فصل کامل فقط راجع به آداب مستراح رفتن.و انگشت را چگونه فرو کنیم. تا پس مانده .. پاک شود. فصل دیگر راجع به عمه و خاله .که چگونه حلال است. سکس داشته باشی‌. قسمت تفخیز و افضا را که خواندم. عقیده بر این. که مرد را باید به جرم بیماری خطرناک روانی‌ .به زنجیر کشند.در تفخیز می‌‌نویسد. اگر دختر ۸ ساله ورودی تنگ نباشد. و در اثر فشار هر دو سوراخ یکی‌ نشود. تفخیز اشکال ندارد. وگرنه افضا.بمالید.حیران که من کور هستم و درست نمی‌‌خوانم. یا ملت بیسواد و نمی‌‌دانند. در انتظار چه هستند؟ و انقلابیون ما ؟.زیر عمامه این دنبال آزادی طبق کارگر یا حق مستضفین .‌ای کاش ۳۰ دقیقه وقت خود را صرف خواندن این کتاب می‌‌کردید.به جای مشت بالا و اینترناسیتیونال گفتن.
    7
    60
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    یکی از بی عرضگی های شاه همین بود که نرفت این عراق رو ادب بکنه دیگه غال این قضیه کنده بشه. همیشه با اینا نرم رفتار میکرد با اینکه قدرت داشت از قدرتش استفاده نکرد حتی نرفت فشار بیاره برای جزایر سه گانه یه امضا از همه اعراب بگیره که غالش کنده بشه آخر هم چوب شل بودن خودش رو خورد الان هم که پسرش میره دستبوس بن سلمان با چمدان پر دلار برمیگیرده میذاره بانک
    77
    15
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    رضا پهلوی با پول گرفتن از بن سلمان چی رو نشون داد؟ فردا اگر بن سلمان جزایر رو بخواد در اثر رو دروایستی میره از اون طرفداری میکنه داستان شاه سلطان حسین رو برای مردم ایران تکرار خواهد کرد. شاه بی عرضه و بچه ننه بدرد این کشور نمیخوره
    76
    18
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    samisan - توکیو، ژاپن
    این تفسیر و لالایی رو اگر تفسیر کننده این متن اگر خوب میدونه برای کشورهای مثل امریکا و روسیه و فرانسه و انگلیس و غیره بخونه که همیشه درکار کشورهای دیگه دخالت میکنن اولا شاه مگر حرف بدی زد که گفت( اعلیحضرت شاه به شما سلام می‌رساند و شما را به مردم نجف و کربلا سفارش می‌کند». تا اون مردیکه مزخرف بخواد رفتار غیر عرف انجام بده شاه باید کاری میکرد با عارف عرب ابله که تا هفت نسل بدیش اسم ایران را میاوردن ب... به خودشون یه سفارش کردن که دخالت نمیشه
    3
    20
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. شما اینهمه گنجشک رنگ کردی و به اسم قناری به خورد خوانندگان اینجا دادی که در نهایت با همان چماق آخوندی به سر پهلوی بکوبی و مردم رو نسبت به تنها آلترناتیو موجود دلسرد کنی؟! بابا ایول!
    9
    45
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    عراق را ادب کرد. آخوند و ضد آخوند .که مثل آخوند است زیرش می‌‌زند. سال ۱۳۵۲ حمله عراق به قصر شیرین. با کمک پدر همین اسد و جمال عبدل ناصر مصری. برای جداهی خوزستان و وطن جدید برای فلسطینی ها. جنگی که ۶ صبح شروع شد. با حمله عراق به قصر شیرین .ساعت ۱۱ .۱۲۰ کیلومتر عراقی به عقب رانده شدند ساعت ۱۲ شکایت عراق به سازمان ملل .که ایران خاک ما را اشغال کرده. آنزمان هم پیشه وری زیاد داشتیم. در خود ایران که با کمک شوروی در سازمان ملل اجازه ندادند. خاک بغداد را در تبره کند. ولی‌ در قرداد الجزایر دیدم. که صدام اجازه نداشت در کنار شاه سابق برای امضای قرار داد‌باید دو قدم پشت سرش راه می‌‌رفت. اگر این ادب کردن نیست و کم شما. خوب پیش وری را ولی‌ خوب ادب کرد. جای دیگر شما می‌‌سوزد. قصه نیست. اینترنت که داری. بخوان قرار دادا الجزایر را، ادب کردن را درک می‌‌کنی‌. ولی‌ بر منکرش لهنت.
    2
    26
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. دوست عزیز چرا بجای تهمت زدن نمیری مدرک بیاری که ولیعهدت از بن سلمان پولی دریافت نکرده؟ چرا بت سازی میکنی؟ باز برگشتیم به چهل سال پیش؟ نکنه عکس رضا پهلوی رو ایندفعه میخوای توی مریخ ببینی؟
    29
    7
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه
    در کتابِ خاطراتِ«عبدالمجید مجیدی»رئیس سازمان برنامه و بودجه قبل از انقلاب،آمده است که شاه به جای ذخیره پولهای نفتی در صندوق سازمان برنامه و بودجه،برای سالهای آینده، به کشورهای اروپائی وام میداد تا جائیکه به سوئد وام داد تا متروی استکهلم را بسازند و به هلند وام داد تا از پیشروی آب جلوگیری کرده و سد بسازند،همزمان در ایران روستاها به ویرانه ای شبیه بودند.این طنز تاریخ است که هیچکدام از ایندو کشور در جریان انقلاب هیچ حمایتی ازاو نکردند.
    24
    8
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. حالا تو مدرکت رو کن ببینیم رضا پهلوی چقدر پول گرفته!!
    2
    21
    دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. ببین هیچ کسی نمیآد بگه حکومت شاه عالی بود و شاه تنها رهبر لایق در دنیا بود ما میدونیم که روستاها و حتی شهرستانهای کوچک امکانات زیادی نداشتند و مردم فقیر زیاد داشت ولی خیلی چیزها هم هست که ریشه فرهنگی داشت خیلی از همین روستایی ها بودند که وضعشون خوب بود فقط یک سفر میآمدند شهر زرق و برق شهر رو میدیدند و برمیگشتند گاو و گوسفند رو میفروختند و کوچ میکردند به شهر خیلی از همین بازاری ها و میدونی ها روستایی بودند وضعشون هم خوب بود، تو مملکت ما حتی همین الآن هم آدم مسئولیت پذیر و دلسوز کمه هر کی به فکر خودشه تو دنبال مقصر میگردی میلیون ها شاه کوچولو تو اون مملکت بود که باید واسه هر کدومشون یک پاسبان میگذاشتند تا از موقعیتشون سؤاستفاده نکنند، طرز رفتار والدین با بچه هاشون، طرز رفتار معلمین با دانش آموزان شون، طرز رفتار رئیس با کارمندها همه اینها ریشه در یک فرهنگ عقب مانده داره که یک نفر اون بالا نمیتونه درستش بکنه با وجود این همه خائن و خودفروخته.
    1
    22
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. عزیزم. من وقتی سپاه دانش بودم به هر روستائی 500 تومان وام میدادند و اغلب هم پس نمی گرفتند. میدانید تمام وام در کجا خرج میشد؟ برای رفتن به مشهد و .. که بنام امام رضا معروف هست
    2
    26
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. اگر ولیعهد پولی از عربستان دریافت کرده باشد به اندازه پولیکه خمینی دجال از امریکا پیش از انقلاب ننگین 57 در یافت میکرد مهم نیست و نخواهد بود. هر حزب و جریان و گروهی اگر وضع مادیشان خراب باشد و نتوانن از جای کمکی دریافت کنن حتما" به حاشیه مبارزات خواهند پیوست.
    7
    22
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. جالبه والا، اتهام رو شما وارد میکنی و لی مدرک رو من باید رو کنم؟ حالا این قضیه پول گرفتن شاهزاده از عربستان را کجا شنیدید؟ در تلویزیون آخوندی یا مجاهدین؟ بت سازی هم کار بیشرف هایی بود که آخوند را سوار ما کردند، اگر ما احترامی برای آقای پهلوی قائل هستیم اول بخاطر خدمات پدر و پدر بزرگش است و بعد به خاطر شخصیت و عقاید و فعالیت های ایشان است. شاید شما واقعا مغرض یا مامور حکومت نباشید، اما من اگر جای شما باشم و بخواهم نظری مخالف عقیده ۸۰ میلیون ابراز بکنم قبل از اینکه تهمتی وارد کنم اول تحقیق میکنم.
    2
    24
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. و البته بعد از اینکه شما حکومت اسلامی عادل و دادگر را برقرار کردید ایران گلستان شد و روستا ها همه به رقابت با پاریس پرداختند! و صد البته که عوامل خاندان پهلوی دزدکی به اختلاس پرداختند و دکل ها دزدیدند و در کانادا و اورنج کانتی قصر ها ساختند. بخاطر دو جرعه ساندیس و یک تکه استخوان لابد اگر همین چیزها را هم ننویسید، مجبور به ظرفشویی خواهید بود که صاحبخانه تورک اخراجتان نکند.
    2
    26
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. فرق ما میدونی در چی هست؟ من برام مهم نیست شکل حکومت چی باشه به مشروطه سلطنتی هم راضی هستم ولی باید مشروطه واقعی باشه و شاه توش یه نقش تزئیناتی داشته باشه منتها شماها یه بتی از شاهتون میسازید در عمل اونرو به یه دیکتاتور تبدیل میکنید باز ما رو میبرید عقب . من مشکلی با ولیعهد نداشتم تا زمانی که شنیدم 400 میلیون دلار از بن سلمان چاقالو گرفته ...این خودش یه مزدوری هست چون بن سلمان و دارو دستش هدفشون رو خودت میدونی ابتدا هم از جزایر شروع میکنند. از کی تاحالا رضاپهلوی برای اینکه توی یوتیوب ویدئو بذاره میلیونها دلار نیاز داره؟ ثروتی که از پدرش رسیده کافی نیست براش؟ با سود همون پولای ایران میتونه تا هفت پشت زندگی کنه
    18
    4
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. خود شاه که کمربسته امام رضا بود خانوادگی همه توی اسمشون رضا دارند. تو فکر کردی این آستان قدس که یه کارتل اقتصادی شده رو آخوندا بعداز انقلاب درست کردند؟ نه داداش من برو تاریخ کشورت رو بخون خود شاه این دم و دستگاه رو درست کرد .
    20
    5
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عزیزم مگر شاه بی عیب بود؟ مگر ادم بی عیب پیدا میشود؟ حتی خدا هم ایراد دارد. اما شاه در مقابل اراذل و اوباش فعلی فرشته و از سر ملت ایران هم زیادی بود. بعلاوه مثلا فکر میکنید که پادشاه یک ملت با اکثریت شیعه باید از کارل مارکس حمایت کند؟ پادشاهی در ان روزگار با عشق انقلاب گری در روشنفکران مثل بازی روی طناب بود. یکی از اشتباهات بزرگ شاه تبلیغاتش در نوع انقلاب سفید و انقلاب شاه و ملت بود و علیرغم سیاست های صحیحش در ناخوداگاه این ملت جای گرفت که انقلابی بودن یعنی روشنفکری و روشنفکر کسیست که حتما باید انقلاب کند
    2
    26
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    jokerlover - زوریخ، آلمان
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. پدر بزرگم تو سپاه دانش بود. مادر بزرگم پرستار بود. این جهالت تو شهرها واقعا بالا بود. زن مرد رو لمس نکنه مرد زن رو لمس نکنه. زخم چسب نزنه رو زخم چون نجسه. یک ساعت زمان میگذشت فقط برای اینکه توضیح بدن چسب زخم نجس نیست و شرعیه. واکسن که سالهاست قشرهای مختلفی مخالفت میکنن. از زمان امیرکبیر تا الان. هر محله یه اخوندک نجس داشت مادر بزرگم میرفت باید اینو اول از همه راضی میکرد تا اجازه بده مردم محل معاینه بشن. تو هیچ کشور عربی این جهالتو ندیدیم. حتی اون خیمه نشینای عربستان اینطوری تو جهالت نبودن و نیستن. ملک عبدالعزیز با پول نفت اولین کاری که کرد ساختن بیمارستان و مدرسه بود. دخترها رو فرستاد مدرسه. تو تاریخ عربستان این ثبت شده. عربستان چون برقع میبنده فکر میکنیم بیسوادن و یا واکسن نمیزنن. ولی هم باسوادن هم واکسن میزنن. اولین بیمارستانی که تو عربستان ساختن اونقدر شلوغ شد پادشاهشون دستور داد با پول نفت پزشکای خارجی استخدام بشه با کامیون برن روستاها. و هیچوقت هیچ مقاومتی بر علیه واکسن و دارو نشد به جز یک مورد.
    4
    20
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    jokerlover - زوریخ، آلمان
    فکرشو بکنین. یه کشور با یه انقلاب میره تو باقی کشورا شورش راه میندازه اسلحه میفرسته. اونم علنی.
    3
    18
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::] کارای بانکی رضا پهلوی رو میکنی یا بن سلمان ؟؟؟ ایرونی جماعت و حرف های خاله زنکی من دراوردی ۲زاری !!!! ۱۰۰٪ در حین تایپ کردن این جفتگیات سبزیتون هم جلوتونه دارید پاکش میکنید .
    6
    17
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. کسی‌ که هنوز .شادروان بازرگان می‌‌گوید. جهل تاریخ در خونش است. سخن از رساله آقا است. کم که می‌‌اورند. گیر می‌‌دهند. به دماغ پسر شاه. ۳ جزیره . مترو سوهد. و بله شاه به این و آن وام می‌‌داد. خوب چه ربطی درد به رساله آقاتون.؟ کلک جدید است؟ بوی گند آقا که به مشام می‌‌رسد. همه می‌‌شوند، مفسر تاریخ ایران.نابینا هستید؟ و تیتر جریان را نمی‌‌بینید. ؟ یا خود را به خری زدید؟ سخن از رساله امام است. سخن از انگشت کردن در ...... تا ما باقی‌ چیز تا. اسلامی پاک کنیم. سخن از تفخیز و افضا است. چگونه چیز خود را در یک کودک ۸ ساله فرو کینم .تا دو سوراخش یکی‌ نشود.این کتاب ننگ در دانشگاه ما اجباری است. کتابی‌ از یک شیخ دیوانه روانی‌ .که هنوز فکر می‌‌کرد. زمان زمان ۱۵۰۰ سال پیش است. همه این‌ها ول کرده .چسبیده به مترو سوهد. یا چرا ۶۰ سال پیش با چماق نزد .توی سر عربها به خاطر ۳ جزیره. آره می‌‌توانست بزند. اگر پیشه وری شما با کمک اتحاد جماهیر سوسیالستی شوروی می‌‌گذاشت. می‌‌خاهید .خود را به خری بزنید.تصمیم خودتان. ولی‌ ۴۰۰ سال پیش نبود.پیران این زمان هنوز زنده هستند
    2
    15
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::jokerlover - زوریخ، آلمان::]. می فهمم عزیزم. یک ملت شدیدا عقب افتاده و اخوند زده (و یا شوروی و چگوارا زده) که تازه تحصیل کرده هایش میشوند یک ادم خرافاتی مثل بازرگان و یا دروغگوی کذابی مثل علی شریعتی و و دیگ ابلهانی مثل دکتر چمران و سروش و رائفی پور و مهاجرانی. یکی از دیگری کم شعورتر و عقب افتاده تر. انقلاب واقعی را در این مملکت رضاشاه و پسرش کردند اما اشتباه شاه این بود که نام اقدامات مدرن خودش را گذاشته بود انقلاب...انقلاب سفید. انقلاب شاه و ملت. در صورتیکه نام اقدامات مدرن شاه انقلاب نبود بلکه یک حرکت شجاعانه رو به جلو بود. خلاصه با شورش 57 و امدن این اراذل و اوباش علی و حسین و اسلام و چگوارا (دیوانه ی زنجیری و فراری از خودش) پرست نه تنها شاه کاملا تطهیر شد بلکه اشتباهاتش هم پاک شد. لیاقت این ملت پرستش علی بزرگترین جنایتکار و جلاد در طول تاریخ در تمام دنیا هست. خلایق هر چه لایق
    2
    14
    ‌سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. شما سعی نکن نسل خودت رو با این انتقادات غسل تعمید بدی. نسل شماها بود که عشق چریک بازی و مسلحانه داشت همش در مقابل اصلاحات خرابکاری میکرد حالا گذاشتید پای دو سه تا روشنفکر دینی رفت؟ پس میلیونها نفر که ریختند توی خیابون ببخشید یابو علفی بودند؟ چرا اونها به حرف شریعتی و سروش گوش دادند؟ پس نتیجه میگیریم شما هنوز اشتباهات خودتون رو قبول نمیکنید. خیلی راحت روشنفکرا رو مثل اون زمان میبینید ولی بر نمیگیردید خودتون رو توی اون زمان مشاهده کنید که چرا برای شاه اینهمه شایعه درست میکردید برای فرح اینهمه حرف میزدید ..اشرف خلافکار بود ولی شما صد برابر هم شایعه درست میکردید همون فرخزاد بدبخت توی یوتیوبش هست برو ببین میگه من یه بار دست سوسن رو گرفتم شما مردم برام هزار حرف درآوردید برنامه من رو تعطیل کردید ...داداش من برگرد به سال 54 ببین خودت چطوری فکر میکردی؟ آیا حقوق شاهنشاهی میگرفتی ولی از همون شاه متنفر بودی ؟ الان همون سروش صد درجه عوض شده کلا یه جور دیگه شده پس کارای خودتون رو نندازید گردن چند نفر
    7
    2
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::raha1984 - هامبورگ، آلمان::]. فکر کردی حسابدار بن سلمان از ولیعهد تو رسید میگیره که من برم اسکنش رو بدست بیارم؟ اینو روزنامه های عربی نوشتند ما هم گفتیم ..ضمنا خود رضا پهلو گفت اول جنگ رفته عربستان 5 میلیون گرفته مطمئن باش خودش اگر مصاحبه بشه باز میگه ایندفعه چقدر گرفته.
    6
    1
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::raha1984 - هامبورگ، آلمان::]. یه قرون هم گرفته باشه خودفروشی هست دیگه مهم نیست چقدر باشه شما فعلا همون 5 میلیون قبلی رو داشته باش .
    6
    2
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. انقلاب سفید رو امریکاییها بهش گفتند . گفته بودند اگه خودت انقلاب نکنی توی ایران انقلاب میشه .
    8
    3
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. آلترناتیو این ربع پهلوی بچه ننه نیست. یک صدم بنی صدر هم سواد نداره رفته چارتا حرفای خاتمی رو دوره کرده میاد تحویل خبرنگار میده. تنها کسی که میتونه ایران رو نجات بده دکتر بنی صدر هست که هنوز هم رئیس جمهوری قانونی محسوب میشه باندازه موهای سرت هم کتاب نوشته
    8
    5
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عزیز من جامعه را کشی منی که نمی کشند . در یک جامعه صدها الترناتیو وجود دارد . از مجموع برایندها یک شاخص بیرون میزند؟ نسل شما یعنی چی؟ نسل شما یک جمع بندی ناقص هست. گروه فکری من نه دنبال خمینی بود و نه چپولها و نه عاشق مفتخوری. من باندازه ی موهای سرت به مملکتم خدمت کرده ام. اما امثال تو فرزندان همان پدرانی هستید که دور خمینی و یا کیانوری جمع شدید و مملکت را به باد دادید و هنوز هم از عشق مذهب اما نوع علی پرستی آن از خودتان بی تاب میشوید
    1
    11
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. مهم نیست حرف خوب را چه کسی یاد انسان میدهد مهم جرات اجرای انست. در مملکت فلک زده ی مذهبی ایران دادن حق رای به زنان و برابری زن و مرد و بسیار اقدام مثبت دیگر خیلی برای تن این ملت گشاد بود. لیاقت این ها اسلام و امثال خمینی و اخوند هست.
    0
    12
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. خدا را شکر که من کچل هستم و تعداد کتابهای نوشته شده به دست آن خائن هم مشخص شد! خاک بر سر ما که بخواهیم ملعون دیگری که دست خمینی را بوسیده دوباره انتخاب کنیم. دوست من شما یا مغرض و مواجب بگیر هستید و یا مدتی طولانی مواد مصرف کرده اید و دچار هذیان گویی شده اید. این را با نهایت احترام مینویسم چون به اسم کاربری شما ارادت دارم و نه مزخرفاتی که اینجا مینویسید.
    2
    11
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. جالب هست که این اقا می فرمایند که مذهبی نیستند اما عاشق چاخان ها و خیالات بنی صدر در مورد "جامعه بی طبقه توحیدی" و "اسلام ناب محمدی" تشریف دارند. جامعه ی بی طبقه یعنی کمونیستی (نه اسلامی) و این سریش کاری برای خر کردن امت بوده است. اسلام ناب محمدی هم یعنی جنایاتی که با محمد و جلادش علی شروع شد و 1400 سال هست ادامه دارند و محمد و علی و خمینی و بنی صدر و داعش و شریعتی و سروش و و و و پیکره ی یک مار هستند . یکی سر و یکی کمر و دیگری دم مار!
    3
    13
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. و حتماً که از خیر نجابت این ملت آن مار مبدل به هزار پا شده که یک پایش باور، دیگری زال‌ و آنیکی مسافر و لابد حالا یکیش هم همین دوست ما در این مطلب! اما مطمئن باشید که هزار پا هم داشته باشند حریف هشتاد میلیون آزاده نتوانند شوند.
    2
    8
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. من هیچوقت از حکومت دینی پشتیبانی نکردم . دکتر بنی صدر هم نکرده . مشکل شما این هست که اون رو میرید با معیارهای چهل سال قبل میسنجید و نمیرید به خودتون زحمت بدید توی یوتیوب چند تا از ویدئوهای جدیدش رو ببینید. کتابهای جدیدش هم در سایتش هست . ایشون زمانی که شما به سیب زمینی میگفتید دیپ دمینی رفته از فرانسه دکترا گرفته همه چیز حالیش هست هنوز هم رای مردم رو داره یعنی اگر ببری به دیوان لاهه حکم میکنن که رئیس جمهور قانونی هست
    7
    1
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. من با ضد مذهبیون مخالف هستم چون ضد مذهب بودن روی دیگر همون قشری مذهبی بودن هست و اینا همدیگر رو تشدید میکنند.
    6
    1
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. همون سر رو اگر با ذره بین توش دقت کنی هزاران موی ریز میبینی که بدلیل اختلاات هورمونی این موها نازک شده اند ولی هنوز وجود دارند.
    7
    1
    ‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. دکتر بنی صدر هیچوقت از هیچ بیگانه ای پول نگرفته و در نهایت فقر زندگی میکنه نه مثل شازده شما . حالا سوال این ولیعهد عزیز شما چرا توی چهل سال نتونسته یه فوق دیپلم بگیره بره چند ماه کار کنه خرج خانوادش رو بده؟ .
    8
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. اولاً ما از همان اول هم به سیب زمینی یرآلما میگفتیم. ثانیاً اگر دکترا داشتن ملاک درک وفهم و انساندوستی و مملکت داری بود همه این عمامه به سرها که چهل سال است حکومت میکنند لقب دکتر را هم یدک میکشند. ثالثا، فکر میکنم که خود شما با ذکاوتی که در نوشتارتان پیداست باید بهتر بدانید که هرچه تلاش بیشتری برای کوبیدن پهلوی مبزول میکنند محبوبیت این خانواده و شخص شاهزاده روز به روز در بین ایرانیان بیشتر و بیشتر میشود. بنابراین تنها نتیجه ای که خواننده از این نفرت پراکنی بی نتیجه شما میتواند بدست بیاورد اینست که حتما چیزی یا مبلغی در ازای اینکار عاید شما میشود که هنوز اینطور مینویسید.
    1
    6
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. دکتر بنی صدر یار و غار خمینی و این تاس .... را امثال او توی سر ما ریخته اند. اگر بنی صدر اخوند مسلک نیست پس عمه ی من اینگونه هست!!!؟ یعنی بعد از 40 سال هنوز اینقدر مغزت رشد پیدا نکرده که بفهمی فرقی بین محمد و علی و عمر و خمینی و داعش و بنی صدر و سروش و شریعتی نیست و هر کدام به سلیقه ی خودشان هیولاها و جنایتکاران عرعری را رنگ میکنند تا به من و تو بیاندازند. دندان فاسد را باید کشید. تنها مسلمانان خوب دنیا ان ها هستند که اسمشان مسلمان اما یکی از دستورات محمد را اجرا نمی کنند و بدترین ان ها، خیلی بدتر از داعش، ماله کشان هستند که می خواهند کفتار .... را با رنگ امیزی بصورت طاووس در اورند و 1400 سال دیگر این ملت را در بلاهت و بدبختی نگهدارند که در سر راس ان شریعتی و بنی صدر هستند
    1
    9
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. دیگر اینکه این لفظ دکتر شما را دیوانه میکند. دکتر شریعتی. دکتر بنی صدر. دکتر روحانی. دکتر سروش. دکتر زهر مار! پس در پس این القاب عامه خر کن واحد شعور کجاست؟ من تمام کتاب های شریعتی و بنی صدر را خوانده ام. دو نفر حقه باز که با زرنگی زمین و اسمان را بهم می بافتند تا در نتیجه گیری شما را در چاه اسلام بیندازند. ته این چاه جز لجن چیزی نیست و شریعتی و بنی صدر از طبقه ی ماله کشان هستند. بنی صدر از چپول های فرانسه هست. حزب ورشکسته چپولی فرانسه در انتخابات اخیر زیر 1 درصد رای اورد و این اقا ان دکترین ورشکسته و درمانده را با اسلام ناب (!) محمدی قاطی کرده است. زمانه ی چپول گری در دنیا به پایان رسیده است چون من تاکنون یک چپول ندیدم که غیر از منافع خودش برای یکی از مظاهر انسانیت بجنگد.
    0
    7
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. ضمنا جناب دکتر بنی صدر همیشه از کمک های مادی و معنوی و سیاسی کمونیست ها و سوسیالیست های مفتخور و استعمارگر فرانسوی همیشه برخوردار بوده است
    1
    8
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. فراموش نکن شیخ و شاه یا موبد و شاه همیشه مکمل هم بوده اند . خاندان پهلوی از رضاشاه تا خود این ولیعهد همه کمربسته امام رضا هستند و در مقابل اعراب از خود انعطاف نشان میدهند . برو ببین شاه چند بار خودش رو پادشاه شیعیان معرفی کرده بود ...اصلا چرا رضا پهلوی باید برود نزد بن سلمان کرنش کند؟ گیریم که بن سلمان به او کمک کند آخوندها را سقوط دهد آیا در ایران آینده سهمی طلب نخواهد کرد؟ شما بخواهی یه زن خوشکل رو بدست بیاوری آیا میروی از رقیب عشقی خودت کمک طلب میکنی؟ بعدش چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مطمئن باش همون رقیب عشقی خودت رو هدف خواهد گرفت تا زن مورد نظر رو از تو بگیرد...شماها بجای چانه زنی بر سر مبلغی که گرفته به این اصول فکر کنید. وابستگی غلط هست به هر جناحی که باشد ..این چیزی هست که دکتر بنی صدر دائما میگوید که هر کس از بیگانه کمک بگیرد خائن میباشد
    6
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. یکبار دیگر هم گفتم / اگر شماها فکر میکنید دکتر شریعتی یا سروش یا هر کس دیگر شما را گول زده مقصر خود شما هستید میخواستید گول نخورید. اونا حرف خودشون رو زدند با زور هم شما رو نمیبردند که گوش کنید خود شما عقل کافی نداشتید مقصر اونها نیستند. الان من بیام بگم بپر توی چاه اگر پریدی خودت مقصر هستی .
    7
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عجبا! پس توقع داری که خودش را پادشاه سوسیالیست های جهان معرفی کند. یا مغلطه میکنی و خودت را به ان راه میزنی و یا یکی از هزارن مامور و جیره خور جمهوری اخوندی هستی. اخوندها میدانند که امثال بنی صدر حتی یک هزارم درصد امکان براندازی ندارد ولی پهلوی ها این پتانسیل را دارند و ماموریت امثال تو ضمن فحش دادن به اخوند بی اعتبار کردن پهلوی ها هست. امثال شریعتی و حقه بازانی مثل سروش و بنی صدر حنایشان برای تو رنگ دارد. من نوع سفسطه های انان را می شناسم و از کلمه ی اول کتاب هایشان می فهمم (چون خودم استاد کاریکلماتورنویسی هستم) چگونه یکنفر مذهبی ناآگاه و یا ایده الیست را شستشوی مغزی میدهند تا خواننده ی نادان مسلمان را در چاه بیندازند. هفتاد هفت جد شریعتی و بنی صدر و سروش نمی توانند من را گول بزنند چون میدانم ماهیت اسلام چیست . اگر کسی گول خورده شما و ملت بیچاره ی ایران هست. می بینی که هزار لباس پوشیدی. دو هزار فحش به من دادی. تو هنوز در عالم سیاست و کتابت بچه هستی برو رئیست را بفرست بیاید تا بازی در بیاورد و گر نه تو فقط یک ساندیس خور هستی.
    4
    12
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    بنازم منطق را!
    2
    10
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. برو مطلب چرا ایرانیا از کوره در میرون رو بخون راجع به تو صدق میکند. دوما من ساندیس خور نیستم شما همپیالگی شوکران پهلویها هستید . سوما اگر رضا پهلوی همین امروز از آل سعود برائت بجوید من خودم از وی طرفداری خواهم کرد چون حداقل نوشته های خاتمی را تکرار میکند با اینکه در حد دکتر بنی صدر سواد ندارد ولی بعنوان پادشاه مشروطه قابل قبول هست. باز تکرار میکنم مشروطه تا توی کله شما سلطنت طلبها برود چون رضاشاه و محمد رضا شاه مشروطیت را نقض کردند و شماها دائم تلاش میکنید این بحث پیش نیاید رابعا مگه خودت نگفتی "شاه کامل نبوده و اشکالاتی داشته"؟ پس چرا من اون بالا انتقاد کردم همتون حمله کردید؟ پس ببین حرف خودت رو هم قبول نداری!!! شماها شاید ماهانه از سود پولای پهلوی بهتون میرسه حتی شنیدم خانه اشرف رو به 25 میلیون دلار ناقابل فروختند خرج چی میشه؟ میاد طرف طرفدارها برای حمایت از شاهزاده
    9
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. بنی صدر توی یه خانه قدیمی زندگی میکنه که دولت فرانسه بهش موقتی داده است اونهم بخاطر اینکه رئیس جمهوری واقعی ایران هست . تنها کسی هست که تجربه و سواد کافی برای اداره میهن را دارد برعکس اون شاهزاده که از چند سال قبل انقلاب رفته امریکا و یک چهارم عمرش رو هم ایران نبوده تازه در زمانی هم که بوده پشت درهای بسته کاخ زندگی میکرده ..سرنوشتش درست مثل شاهزاده های قاجار هست که دلخوش به چلوماهی عید در لندن هستند و در حال هضم شدن در جامعه انگلیس میباشند...این شازده هم تازه اگر بخواد بیاد ایران بچه هاش نمیاند ...در ضمن کلاهتون رو بذارید بالا برای اون دخترش که رفته مدل شده و با ارائه بدنش پول درمیاره ...ما فکر کردیم با اینهمه پول ما بچه هاش دانشگاهی بار میاند و خدمت به کشور خود میکنند.
    9
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. تو این ارزو که بتوانی من را عصبانی کنی به گور خواهی برد. تا حالا هم اگر جواب مهملات تو را میدادم اول اینکه دستت رو شود که یکنفر شیعه متعصب علی وار گمراه و جیره خور اخوندهاهستی و نقش بازی میکنی دوم اینکه من مزخرفاتت را با جواب های کلی میدادم تا دوستانم استفاده کنند. حالا که دستت رو شده تاریخ مصرف تو هم تمام شده و اب در هاون میکوبی و بعد از این یک کلمه جواب تو را نخواهم داد
    1
    11
    ‌پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. بنی صدر تجربه کافی برای اداره میهن داره؟! از این حرف شما تعجب کنم؟ بخندم؟ یا به سر خود بزنم؟!
    1
    7
    جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    عزیز دل برادر، همه این تهمت ها را به شاهزاده میزنی، ما را مواجب بگیر محسوب میکنی، درست به روش آخوندی سعی میکنی که پهلوی را بدنام کنی، اما میبینی که با اینهمه تلاش، چهل سال بدگویی از پهلوی، گاهی مذهبی خواندنش چون اسمش رضاست و گاهی کار خواندن چون دخترش بی حجاب مدل شده! آخرش چه؟ یک کامنت شما هزار منفی میگیرد و یک جاوید شاه نوشتن ما ده هزار مثبت. هر کجای فضای مجازی اسم پهلوی آورده میشود هزاران نفر ابراز ارادت میکنند و فقط دو نفر فحاشی! میبینی که مردم را به مسلسل میبندند و دو روز بعد همان مردم فریاد “رضا شاه روحت شاد “ و “ پهلوی کجایی” شان گوش آسمان را پاره میکند. حالا اگر دوست دارید که هنوز به شما بخندند باز به بدگویی ادامه بدهید. حق شماست که انتقاد کنید و نظرتان را بنویسید، اما مردم هم احمق نیستند که فرق بین انتقاد و تهمت بی پشتوانه را نفهمند. صلاح کار خویش عاقلان دانند.
    0
    5
    جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. از کوته فکریت همین رو بس که صد بار گیر دادی به من میگی نمیدونم آذری متعصب و شیعه متعصب و این چیزا در صورتیکه چشمات رو باز نمیکنی اینهمه مطلب نوشتم کجاش چیزی راجع به دین و مذهب بوده!؟ جوابی نداری بجاش انگ میزنی. وقتی من میگم پهلویها مشروطیت رو نقض کردند یکی مثل تو معلومه باید بزنه به خاکی چون جوابی نداره بده. تاریخ مصرف تمام شده ...دست روشده ...آب در هاون میکوبی ...اینا شعارهای دوزاری هستن که بچه بودی یکی برده یادت داده هنوز الکی تکرار میکنی وگرنه حرف حسابی میزدی
    5
    0
    جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    برای ذهن علیل بعضیا چند تا مطلب رو تکرار میکنم: 1- شاه یه خرافاتی مذهبی بود خودش رو کمر بسته امام رضا میدونست . در مصاحبه میگفت یه نیروی غیبی به من وحی میکنه و همیشه چند تا آخوند مثل سید حسن امامی همراهش داشت 2-شاه و پدرش بطور غیر قانونی اصول مشروطه رو زیر پا گذاشتند و حکومت رو به دیکتاتوری تبدیل کردند 3- شاه بحرین رو بطور احمقانه ای از ایران جدا کرد
    5
    0
    جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. جواب مزخرفات تو دو کلمه جواب دارد. شاه اگر 2 تا اشتباه کرد شما فقط دو مورد از اقدامات مثبت علی پرستان اهل تشیع را بفرمائید تا ما یاد بگیریم. من نه طرفدار سلطنت هستم و نه وکیل مدافع پهلوی ها اما بعنوان ناظر بی طرف شاه جلوی اراذل و اوباش فعلی همچون فرشته بود
    0
    6
    جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.