فاکس نیوز: رژیم ایران درحال از دست دادن مشروعیت خود به سر می‌برد

العربیه :گزارش فاکس نیوز از درون اعتراض‌های ایران حاکی از استفاده رژیم از قدرت عنان گسیخته و «وحشیانه» علیه معترضان به شکلی بی‌سابقه که شاخص نشان دهنده ترس نظام مذهبی از فروپاشی و از میان رفتن هرگونه شانس نجات آن می‌باشد.
 
بر اساس این گزارش، این هفته بار دیگر موجی از سرخوردگی و خشم در شکل زنجیره‌ای از اعتراض‌های مرگبار، خیابان‌های ایران را درنوردید که بیانگر شکاف روزافزون میان شهروندان و رژیم مذهبی حاکم بر این کشور است. در پی مصوبه دولت در کاهش یارانه و در نتیجه، افزایش جنون آمیز بهای حامل‌های انرژی، شمار بزرگی از مردم معترض به خیابان‌ها ریخته و این افزایش بها را ضربه‌ای خردکننده بر تلاش‌های شخصی خود برای روی پای خود ایستادن در تامین هزینه‌های معیشت خویش تلقی کردند.
پی‌گرد زخمی‌ها حتی در بیمارستان‌ها
فاکس نیوز به نقل از یک فعال مدنی به نام آرش که فارغ التحصیل دانشگاه و اهل بهبهان است، می‌گوید 95% تظاهرکنندگان از قشر جوان 20 تا 25 ساله هستند. آرش می‌افزاید «من از روز نخست تظاهرات در خیابان‌ها بودم و تیراندازی مستقیم نیروهای رژیم بسوی ما از روز دوم آغاز شد که دو تن از دوستان من در کنارم کشته شدند. پرستار به من گفت که زخمی‌ها و شهدا را به بیمارستان نبریم زیرا سپاه پاسداران برای دستگیری آنها نیرو فرستاده است».
 
در ادامه این گزارش آمده است، به گفته معترضان، واکنش دولت بسیار سریع و خشن‌تر از هر زمان دیگر در تظاهرات پیشین بود تا جایی که طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، نیروهای دولتی از پشت بام خانه‌ها و بالگردها بروی مردم آتش گشودند. دیگر تظاهرکنندگان نیز نیروهای انتظامی را بخاطر اعمال خشونت مورد انتقاد قرار داد. در حالی که سازمان عفو بین الملل پیش‌بینی کرده شمار کشته شدگان بیش از 100 نفر است، مخالفین رژیم ایران تاکید دارند متجاوز از 200 تن در جریان اعتراض‌ها کشته شده‌اند.
 
فاکس نیوز همچنین به نقل از حسن (52 ساله)که تعمیرکار خودرو و اهل ماهشهر است، نوشت «آن‌ها بی‌رحمانه مردم را می‌کشتند و بالگردها دو روز متوالی بکار گرفته شدند و از اتوبوس‌ها هم برای بردن بازداشت شدگان استفاده کردند اما روحیه مردم هنوز هم بالاست و از خواسته خود دست نمی‌کشند».
 
بر اساس این گزارش، این سرکوب وحشیانه از دید بسیاری، صرفا نشانه این است که تهران عقب رفته و نگران از دست دادن قدرت سیطره بر کشور است.
 
جیم فیلیپس پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه در یکی از انستیوهای جهانی می‌گوید «رژِیم این بار متوسل به واکنشی بسیار خشن شد زیرا دچار ناامیدی مفرط شده و مشروعیت‌اش نزد مردم رنج دیده، تا حدود زیادی از میان رفته است تا جاییکه نیروی قهر آمیز، تنها گزینه فراروی رژیم برای تضمین ادامه حیاتش می‌باشد.
 
علی رضا نادر عضو سازمان دفاع از دموکراسی‌ها گفت: «ایرانی‌ها این بار در قالبی ظاهر شندند که هیچ اعتقادی به اصلاحات ندارند چرا که مردم و به ویژه زنان هر روز از سوی علی خامنه‌ای رهبر انقلاب در معرض سرکوب هستند اما همواره عصیان می‌کنند و رژیم تا دندان مسلح درحال مبارزه به خاطر حفظ حیات خود است».
 
تظاهرات اعتراض‌آمیز این هفته اکثر نقاط این کشور از شیراز گرفته و تهران، کرج تا مشهد، اصفهان و دیگر مناطق را در بر گرفت.
تنظیم تظاهرات علیه اعتراض‌ها
از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست دولت روز چهارشنبه با اعلام پیروزی بر تظاهرات گفت: «مردم در آزمونی دیگر پیروز شدند». دولت این هفته تظاهراتی در اعلام مخالفت با اعتراض‌ها تنظیم کرد تا جایی که صدها تن از طرفداران نظام در نمایشی از قدرت، علیه تجمع‌های مخالف با رژیم شرکت داشتند.
 
فاکس نیوز به نقل از بهنام طالبیل شاغل در کانون دفاع از دموکراسی آورده است: «رژیم ترسیده و می‌کوشد با ترتیب دادن تظاهرات طرفداران نظام، تظاهرکنندگان مخالف با خود را منفعل کرده و تظاهرات طرفداران را به عنوان دلیلی بر پیروزی خود نمایش دهد اما این شیوه در واقع یکی از راه‌هایی است که رژیم می‌کوشد به وسیله آن مشروعیت انقلابی خود را احیا کند و بر این گمان است که در بدترین وضعیت خود از محبوبیت برخوردار می باشد».
 
براساس این گزارش، خفقان در ایران دیربازی است که در تمامی انحای این کشور منزوی شده، افزایش یافته تا جایی می‌بینیم که ارزش پول ملی روندی کاهنده داشته و هزینه‌های معیشتی شامل مواد غذایی و لوازم خانگی به شدت افزایش یافته است. طبقه متوسط ایران از ناتوانی خود در یافتن کار و افزایش هزینه‌های معیتشی به شدت خشمگین هستند.
حمایت امریکا
کاخ سفید این هفته در بیانیه خود ضمن اعلام حمایت از مردم ایران، رژیم این کشور را محکوم کرد اما بسیاری از منتقدان رژیم خواستار اقدامات موثر تری از واشنگتن هستند به ویژه که دولت ترامپ بیش از یک سال است راهکار لازم را برای اعمال تحریم‌های جدید در خصوص نقض جقوق بشر توسط جمهوری اسلامی معرفی نکرده است.
 
آلن گولدسمیت تحلیلگر سیاسی در مرکز متحدان علیه ایران، واشنگتن را به مجازات ناقضان حقوق بشر و دیگر افرادی فراخواند که مسئولیت بزرگی در سرکوب اعتراض‌های کنونی ایران دارند.
 
در پایان این گزارش آمده است، رژیم ایران از آمادگی و توان لازم برای استفاده از زور برای خاموش کردن این اعتراض‌ها برخوردار است که ادامه حیاتش را با خطر مواجه ساخته است.
+74
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    Zaall - اصفهان، ایران

    در پایان این گزارش آمده است که: ایران بیدی نیست که به این بادها بلرزد! فکر آخر عاقبت خود باشید!
    82
    2
    ‌سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    naderali63 - گوتمبر، سوئد
    ما ایرانیان از امریگاه و اسراییل میخواهیم تا نابودی یک مشت تروریست جهانی که . بنام ملاهای عقب مانده تاریخ ایران.کمک یاورمان باشن تا نجات ایران .از دست خایین بشریت. تا این حاکمان هستن .دنیا ارامش ندارد.
    2
    18
    ‌سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    naderali63 - گوتمبر، سوئد
    فاکس نیوز امروز فهمید . ما چهل سال پیش.
    2
    21
    ‌سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    تنها چیزی که برای این نظام باقی مونده فحش و لعنت به خودشون دین حـ... شون هست . دستاورد چهل سال جنایت و ایران کشی این قاتلان از بین رفتن دین دروغینشون در ایران هست.
    1
    23
    ‌سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.