حسن روحانی: بنزین را گران کردیم چون نمی‌توانیم نفت صادر کنیم

العربیه :حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه 17 نوامبر با طرح این ادعا که هدف از افزایش قیمت بنزین «کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است»، گفت که یکی از راه‌های تامین هزینه‌های این طرح فروش نفت بیشتر است ولی در حال حاضر، فروش نفت ایران با محدودیت‌هایی مواجه است.
 
رئیس‌جمهوری ایران در سومین روز از تظاهرات گسترده‌ای که در اعتراض به افزایش 300 درصدی قیمت سوخت بیش از 100 شهر ایران را فرا گرفته و تا کنون ده‌ها تن از شهروندان در آن جان باخته‌اند، گفت که هدف از افزایش قیمت بنزین «کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است.»
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، روحانی گفت:« اساس و هدف دولت در طرح حمایت معیشتی، کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است که در شرایط تحریم اقتصادی، به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند.»
او افزود: «برای این کار سه راه بیشتر نداریم، یا باید مالیات مردم را افزایش دهیم و از محل درآمد حاصل از آن پرداخت ها را انجام دهیم، یا باید نفت بیشتری صادر کنیم و از محل آن این هزینه ها را تامین کنیم و یا باید از یارانه ها بکاهیم و از محل آن به خود مردم نیازمند برگردانیم.... فروش نفت ما با محدودیت هایی مواجه است و اگر محدودیت هم نداشتیم، پول نفت برای اینگونه مصارف مناسب نیست، در سال 1390 ما 110 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما امروز شرایط متفاوت است. میزان اخذ مالیات را هم بخاطر شرایط اقتصادی جامعه نمی توانیم زیاد افزایش دهیم و دریافت مالیات از مردم باید متعادل باشد.»
 
روحانی گفت که مصرف بنزین در ایران افزایش یافته و توضیح داد: «مصرف بنزین در سال گذشته و اوایل امسال رو به فزونی گرفت و به طور متوسط 9.7 درصد رشد کرد، و مصرف روزانه ما امسال 97 میلیون لیتر بود که اگر همین روند ادامه داشته باشد در سال 1400 ما مجددا وارد کننده بنزین می شدیم.»
 
ایران در روزهای گذشته اعلام کرد که از 24 آبان ماه، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان، هر لیتر بنزین آزاد 3000 تومان و هر لیتر بنزین سوپر 3500 تومان خواهد بود و در پی آن اعتراضات گسترده‌ای در بیشتر شهرهای ایران صورت گرفت و نیروهای امنیتی ایران ده‌ها نفر از معترضان را کشتند. پس از کشته شدن 5 معترض دیگر در شامگاه شنبه 16 نوامبر در استان کردستان، تعداد کشته‌های اعتراضات #بنزین در ایران به 25 نفر رسید.
 
علیرغم اینکه رهبر ایران پیش از این گفته بود که نقشی در افزایش قیمت بنزین ندارد و این تصمیم سران سه قوه بوده، روحانی فاش کرد که مصوبات مربوطه قبل از اجرا به رهبر ایران اطلاع داده شده بود. او گفت: « در جلسات متعددی با حضور سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث کردیم و در سه نوبت به مصوبه رسیدیم و تدوین کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم. البته آن مصوبات با این مصوبه اخیر یک کمی متفاوت بودند و در جلسات بعدی و بحث‌های بعدی اصلاحاتی کردیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که در روز جمعه اجرا و عملیاتی شد...طبق این طرح، برنامه بنزین برای مردم هم سهمیه‌ بندی شده که این برای ما کار سختی بود. اصولاً دو نرخی و سهمیه‌ای کردن، کار بسیار سخت و سنگینی است و ممکن است کنارش سوء استفاده‌هایی بشود و لذا همیشه طرفدار تک نرخی بودیم و الان هم هستیم.»
 
رئیس‌جمهوری ایران کسانی که اقدام به بستن راه‌ها کرده‌اند را اغتشاشگر خواند و از قوه قضائیه خواست با دوربین‌هایی که در اختیار دارد، این افراد را شناسایی کند. روحانی گفت: « اعتراض با اغتشاش جدا از هم است. اعتراض حق همه مردم است و می توانند اعتراض کنند. حتی نسبت به دولت بیانی هم اگر داشته باشند تند هم باشد، ما با جان می خریم هر چه فرمودند روی چشم ما، اما اجازه ناامنی در جامعه نباید بدهیم. خودرو در اختیار من است که استفاده کنم نه اینکه راه بندان درست کنم. اگر راه بندان درست کردم خوشبختانه آنقدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می شود و من از قوه قضاییه خواهش می کنم که در این زمینه طبق قانون عمل کند. یعنی کسی که در زندگی مردم اخلال و ناامنی و راه بندان ایجاد کرده، و اینکه یک فردی بخواهد از این اعتراض به حق مردم سوء استفاده کند و با سلاح سرد، قمه، سلح سرد حتی وسط بیاید به بانک، مرکز پلیس و صدا و سیما حمله کند، این غیرقابل تحمل در کشور خواهد بود. به هیچ عنوان دولت اجازه اغتشاش و ناامنی به هیچ کس نخواهد داد اما اعتراض حق همه مردم است می توانند اعتراض، صحبت و نقد کنند.»
 
پیش از روحانی، وزیر کشور نیز اقدام به تهدید مردم معترض کرده بود. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز شنبه گفت که «مدارا» با معترضان به پایان رسیده و تهدید کرد که نیروهای امنیتی با معترضانی که در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند، برخورد خواهند کرد.
+5
رأی دهید
-101

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    چون مخارج و هزینه برای تروریستها میکنید و این هزینه ها را از جیب مردم ایران و از سرمایه های ملی ایران میدزدید و خرج اهداف تروریستی میکنید و حالا کم آوردید و باز هم دست در جیب مردم ایران میکنید و خرج فلسطینی های تروریست و سوریه و لبنان و عراق میکنید که مردمشان را به رگبار ببندند و کشتار جمعی کنند
    2
    92
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Kumasi - کوماسی، غنا

    یاد انقلاب ۵۷ میوفتم ...گویا راسته که میگن: آسیاب به نوبت
    1
    36
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    نه؟! مگه نمیگفتین آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند؟ چرا نفت فروش نمیره؟ تقصیر شاهزاده رضا پهلویه؟
    1
    55
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    پس پوزه ات را هم بکش وبجای مشتاق و خواستار مرگ و نیستی برای ملل,از در دوستی و مهر و بصیرت و آگاهی وارد شو ,ببین چطور ظرف مدت کوتاهی, چطوراین گورستانی که ساختید,تبدیل بگلستان خواهد شد
    0
    32
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    حالًا شدی بچه خوب! گفتم حداقل این تظاهرات داره نشون میده تحریم ها مؤثر بوده. توامپ جان با همین فرمون برو جلو
    2
    36
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    چرا مردم تاوان خریت تو و چلاغ علی را بدند. کمتر بدزدید کمتر به عرب یاقی کمک کنید مشکل حل میشه. ولی راه حل بهتر رفتن شما دزداست
    0
    42
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    RedBull - تهران، ایران

    ولی‌ بنزین مفت را میتواند به لبنان و غزه بدهند تا به آنها فشار نیاد تو لبنان بنزین لیتری ۲ سنت هست
    0
    39
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    چهارشنبه سوری ایران - فرانکفورت، آلمان

    پس برید گم شید تا رژیمی بیاید که دنیا قبولش داشته باشد و بتواند نفت صادر کند
    0
    25
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    خب خواهر و مادرتون رو صادر کنین!
    0
    24
    دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    janahi - دبی، امارات متحده عربی
    چرا کاری کنید که نفت را نتونید صادر کنید ؟ چرا همیشه مردم مستضعف باید سپر بلای خود کنید ؟!
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.