قیمت هر متر مربع خانه در «طرح ملی مسکن» حدود ۲/۵ تا ۳/۵ میلیون تومان اعلام شد

بی بی سی :محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران جزئیات قیمت تمام شده خانه در "طرح ملی مسکن" را اعلام کرده است.
 
او قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن "در غیر از کلانشهرها" را ۲/۵ تا ۳/۵ میلیون تومان اعلام کرده و گفته: "در کلانشهرها این رقم حداکثر ۳/۵ میلیون تومان خواهد شد."
 
قیمت متوسط ساخت هر متر مربع خانه در این پروژه بین یک و نیم میلیون تا ۲/۵ میلیون تومان برآورد شده است.
 
وزیر راه همچنین گفته "البته دهک‌های یک، دو و سه تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و ما زمین رایگان بابت ساخت مسکن ارائه می‌کنیم."
 
بر اساس اعلام مقام‌های ارشد وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام "طرح اقدام ملی مسکن" در سه استان ایران قرار است از فردا (سه‌شنبه ۲۱ آبان) آغاز ‌شود که به تدریج "استانهای دیگر را هم شامل خواهد شد."
 
گفته شده در این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در محدوده شهرها ساخته خواهد شد.
 
متولیان این طرح برای متقاضیان شروطی را برشمرده‌اند؛ از جمله اینکه آنها باید:
  •     از اول فروردین ۱۳۸۴ فاقد مالکیت مسکونی بوده باشند.
  •     از ابتدای انقلاب تا کنون از هیچ یک از امتیازات دولتی در بخش املاک و تسهیلات استفاده نکرده باشند. 
  •     متاهل باشند
  •     حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند
بر اساس اعلام معاونت وزارت راه و شهرسازی، واگذاری مسکن در این طرح به طرق مختلفی قرار است انجام شود؛ این پروژه ممکن در شهرهای کوچک به صورت واگذاری ۹۹ ساله زمین انجام شود.
 
شکل دوم پروژه‌های مشارکتی است که تعداد بسیار محدودی را شامل می‌شود و حدود ۲۴ هزار واحد را دربر می‌گیرد.
 
وزارت راه از مهمترین شکل این طرح با عنوان "قیمت تمام شده عرضه" نام برده؛ که در آن بخشی از قیمت ساخت و قیمت تمام شده به شکل وام قرار است اختصاص یابد؛ گفته شده پرداخت تسهیلات آن از دو سال بعد از دریافت وام خواهد بود.
 
طرح مسکن ملی در زمستان سال پیش (۱۳۹۷) مطرح شد.
 
این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد هم بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
 
دولت حسن روحانی پس از به قدرت رسیدن اتنقادهای زیادی را متوجه مسکن مهر کرد که در دولت محمود احمدی نژاد کلید خورده بود؛ و طرح جدید، جایگزینی برای مسکن مهر به شمار می‌رود.
 
در مسکن مهر، برای ساخت مسکن از اراضی خارج از شهرها استفاده می‌شد ولی بر اساس آنچه اعلام شده در طرح اقدام ملی توجه به درون شهرهاست.
 
بعضی منتقدان می‌گویند با توجه به اقساط بالای تسهیلات پرداختی در طرح، هنوز شانس خانه دار شدن قشرهای کم درآمد، دست‌کم برای عده‌ای، زیاد نیست.
گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در رکود در بازار مسکن حکایت دارد وزیر راه و شهرسازی در حالی قیمت تمام شده مسکن در طرح جدید را بین ۲/۵ تا ۳/۵ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام کرده که از سال گذشته قیمت مسکن و اجاره بها در ایران به طور نجومی افزایش یافته است.
 
تازه‌ترین آمار منتشر شده درباره بازار مسکن، به گزارش بانک مرکزی ایران درباره تهران مربوط می‌شود؛ در این گزارش آمده که بر اساس معاملات انجام شده متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت در مهر ماه امسال ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بوده است.
 
از کل ۲۲ منطقه تهران، گرانترین خانه‌هایی که در مهر ماه معامله شدند مربوط به منطقه یک تهران بود که متوسط قیمت آن برای هر متر مربع بالای ۲۵ میلیون تومان بود.
 
مرکز آمار اخیرا قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران را اعلام کرده که قیمت آنها در تابستان امسال در مقایسه با همین فصل در سال حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است.
 
با کاهش ارزش ریال در سال‌های اخیر و افزایش نرخ تورم، قیمت مسکن هم در ایران رو به افزایش گذاشت و به تبع آن نرخ اجاره بها هم افزایش یافت.
 
افزایش نجومی قیمت خانه در ایران باعث شد عده‌ای خرید مسکن در کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان را به ایران ترجیح دهند.
 
حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک گفته: "متوسط قیمت مسکن در ترکیه کمتر از متوسط قیمت در تهران است البته در تهران مناطقی داریم که حتی از گران‌ترین منهتن آمریکا و ونکوور هم گران‌تر است."
 
دولت ایران با اجرای طرح جدید به دنبال حل بحران مسکن در این کشور است.
+3
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک
    مملکت بساز و بفروشهای نظامی
    0
    5
    ‌سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.