وزارت اطلاعات ایران: همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا ممنوع است

ارس امیری که با شورای فرهنگی بریتانیا همکاری می‌کرد به ده سال زندان در ایران محکوم شد بی بی سی :وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای هرگونه همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) را ممنوع اعلام کرده است.
 
در این بیانیه وزارت اطلاعات ایران شواری فرهنگی بریتانیا را به داشتن مسئولیت در پروژه‌ای با هدف "شبکه‌سازی فرهنگی" به قصد "نفوذ" در ایران متهم کرده و هشدار داده است که همکاری با این شورا پیگرد قضایی خواهد داشت.
 
شورای فرهنگی بریتانیا که با نام "بریتیش کانسیل" هم شناخته می‌شود در بیش از صد کشور در جهان فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی دارد.
 
این شورا نهادی غیرانتفاعی است که بودجه خود را از محل کمک‌های دولت بریتانیا دریافت می‌کند اما به گفته خودش عملکردی مستقل از دولت دارد.
 
ممنوعیت همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا در ایران در حالی اعلام می‌شود که چندی پیش ارس امیری، فعال فرهنگی در ایران که با این شورا همکاری می‌کرد به ده سال زندان و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.
 
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، هنگام اعلام حکم خانم امیری گفت که او به دلیل "ارتباط با بریتیش کانسل و نفوذ فرهنگی در جامعه ما به ویژه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌ای که در این مسیر انجام می‌داد مورد شناسایی قرار گرفت و در دادگاه انقلاب محاکمه شده است".
 
وزارت اطلاعات ایران هم در بیانیه امروز خود گفته است: "همانگونه که قبلا سخنگوی محترم قوه قضاییه اعلام کرده بودند هرگونه همکاری با شورای فرهنگی انگلیس ممنوع بوده و پیگرد قضایی خواهد داشت."
 
این وزارت‌خانه بریتانیا را به داشتن سابقه‌ای طولانی در "نفوذ، شبکه‌سازی و جریان‌سازی در کشورهای مختلف" متهم کرده و فعالیت شورای فرهنگی بریتانیا را هم در همین جهت دانسته است.
شورای فرهنگی بریتانیا داشتن هر گونه فعالیت سیاسی یا امنیت را رد می‌کند اتهام: نفوذ در حوزه‌های آموزشی
شورای فرهنگی بریتانیا همواره داشتن هر گونه فعالیت سیاسی و امنیتی را رد کرده و در مورد اخیر در پرونده ارس امیری هم اعلام کرد که این شورا یک نهاد غیر انتفاعی است و کارکنان آن ارتباطی با هیچ سازمان امنیتی ندارند.
 
وزارت اطلاعات ایران مدعی شده است که "پروژه شبکه‌سازی" شورای فرهنگی بریتانیا در ایران "شامل تعدادی از نخبگان و عناصر فعال در عرصه های آموزشی و فرهنگی می‌شد که از ابتدا تحت رصد سربازان گمنام امام زمان قرار گرفته و با اقدام به موقع از عملیاتی شدن و تحقق اهداف انگلیس در شبکه‌سازی و نفوذ در حوزه های آموزشی ممانعت به عمل آمد."
 
در ادبیات حکومتی ایران از ماموران وزارت اطلاعات با عنوان "سربازان گمنام امام زمان" نام برده می‌شود.
 
شورای فرهنگی بریتانیا ده سال پیش به دلیل آنچه مرعوب شدن کارمندانش از سوی مقام‌های ایرانی خوانده بود، فعالیت خود را برای مدتی در ایران تعلیق کرد.
 
در آن زمان شورای فرهنگی بریتانیا گفت که ایران از دادن ویزا به کارمندان بریتانیایی این شورا خودداری کرده و تمام کارمندان بومی آن هم بعد از احضار شدن به دفتر ریاست جمهوری ایران، استعفا داده‌اند.
+2
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.