مایک پومپئو: کوروش کبیر الهام‌بخش پدران بنیانگذار آمریکا بود

 مایک پومپئو رژیم ایران را متهم کرده که اجازه نمی‌دهد ایرانیان میراث کوروش را پاس بدارند. رادیو فردا :وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه هفتم آبان در سالروز ورود کوروش، بنیانگذار سلسله هخامنشی، به بابل از او ستایش کرد و همزمان حکومت ایران را مورد انتقاد قرار داد.
 
مایک پومپئو در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، کوروش بزرگ وارد بابل شد و یهودیان اسیر را آزاد کرد. احترام کوروش به حقوق بشر و آزادی دین الهام‌بخش پدران بنیانگذار آمریکا بود». در گل‌نبشته‌ای بابلی که از آن به عنوان سالنامه «نبونعید» نام برده می‌شود، آمده که کوروش، شاه ایرانی روز هفتم آبان وارد بابل شد و با فتح این سرزمین یهودیان را که به بردگی گرفته شده بودند، آزاد کرد. نماد این رخداد استوانه کوروش است که به فرمان او ساخته شد و از آن به نام نخستین منشور حقوق بشر یاد می‌شود.
 
مایک پومپئو در ادامه توییت خود با اشاره به محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای بزرگداشت کوروش اعمال کرده است، نوشت: «رژیم [ایران] اجازه نمی‌دهد که ایرانیان میراث او [کوروش] را پاس بدارند، اما ایالات متحده کنار مردم ایران می‌ایستد».
 
گزارش‌های چند روز اخیر حاکی از تشدید اقدامات نیروهای امنیتی ایران برای ممانعت از حضور مردم در آرامگاه کوروش بود. برخی فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جاده‌های منتهی به پاسارگاد بسته شده‌اند.
 
همزمان برخی از فعالان مدنی و سیاسی نیز خبر داده‌اند که پلیس امنیت آنها را احضار کرده است تا تعهد کتبی بدهند که در مراسم روز کوروش شرکت نمی‌کنند.
+63
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    Zaall - اصفهان، ایران

    پدران وحشی عمریگا از روی جنازه میلیون ها سرخ پوست رد شدند، آن ها را برای تفریح شکار و سلاخی می کردند. اسم کوروش بزرگ را به دهن کثیفتان نیاورید
    49
    19
    ‌سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [:: قوچعلی - اصفهان، ایران::]. قوچعلی حالا که کوروش برات اینقدر بزرگه و مهم هست چرا از ارباب چلاقت نمی‌پرسی که برای چی همپالگیهای اراذال اوباشتو با چادر و شتر ریخته تو پاسارگاد که نکنه ملت بریزن اونجا برای زیارت که کاسه کوزه حسین و رضا کفتربازتنو که هرسال میلیاردها پول مفت خرج میکنه که مهم نشون بده به زباله دانی تاریخ اسلامیتان بریزن.البته اگه ذره‌ای تعقل از شما مسلمون جماعت دیده بشه باید عجایب هفتگانه رو هشتش کرد.
    7
    21
    ‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::Zaall - اصفهان، ایران::]. آخه آدم قاطی خودت از طرز فکرت خنده ات نمیگیره؟ همان گدا علی که بهش درود میفرستی لشگر فرستاد که جلوی تمجید از کوروش کبیر را بگیرند. حالا بیا بنویس درود بر بوقلمون همسایه چون اندامش قشنگه!
    6
    21
    ‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    زنده باد آمریکا ،زنده باد کوروش،زنده باد هر ایرانی آزاده که دلش برای اصالت ایرانی اش می تپد
    6
    21
    ‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    جالبه. یه سری جنایتکار و وحشی میگن کوروش الهام بخششون بوده. کوروش بنیانگذار انسانبت بود.. شما عمریکاییها که آبروی انسانیتو بردین.. برده داری سیاه پوستان، جنایت بر سرخ پوستان، جنایت در ویتنام و صدها جنایت دیگه.. کجای شماها اصلأ به کوروش و ایرانیان میخوره. این مزخرفات غذای روح سبکمغز و. راه جو (کدوم راه)؟) شده. نوش جونتون. راستی جشن پوریم جهودها که در مدح کشتن 70000 ایرانی بوسیله یهودیان هرساله برگذار میشه از کجا اومده..
    11
    5
    ‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    راستی سبک مغز و خائنین دیگه که توی این سایت میلولن: میتونین بگین فیلم 300 رو چه کسی و کجا ساختن و در اون فیلم کثیف تمام ایرانیها رو وحشی و بربر و جنایتکار توصیف کردن و خودشون رو فرشته نجات.... حالا بچسبین به ته عمریکا. وقتش برسه دونه دونه شماها رو مثل دوستان عزیزشون المقعدادی و صدام و بن لادن زیر آبتون میکنه
    8
    2
    ‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.