بستن جاده‌های منتهی به پاسارگاد در آستانه روز کوروش

 از تجمعات گذشته در پاسارگاد رادیو فردا :بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای انتظامی مانند چند سال اخیر جاده‌های اصلی منتهی به آرامگاه کوروش، شاهنشاه هخامنشی، را بسته‌اند.
 
گل‌نبشته بابلی موسوم به سالنامه «نبونعید» هفتم آبان (۲۹ اکتبر) را روز ورود کوروش بزرگ به بابل ثبت کرده است؛ روزی که بنا بر داده‌های تاریخی، به آزادی بردگان و نگارش استوانه بابلی کوروش بزرگ انجامید که از آن به نام نخستین منشور حقوق بشر یاد می‌شود.
 
از سال ۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت در پاسارگاد، نیروهای انتظامی هر ساله جاده‌های منتهی به این آرامگاه را مسدود می‌کنند.
 
در این سال گروهی از تجمع‌کنندگان در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» «شاهزاده، تولدت مبارک» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.
 
پس از این اتفاق آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم، سال ۹۵ از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد انتقاد کرده و گفته بود که روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی را که «به یاد کوروش بودند» «ضدانقلاب» خوانده است.
 
با وجود مواضع این روحانیون شیعه، بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسمی رسمی در روز کوروش شده بود.
+49
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    بر همه ایرانیان روز کورش کبیر مبارکا باد . همه ما مردم ایران چه در داخل و چه در خارج , این روز کورش بزرگ را باید جشن بگیریم و این روز را به روز عید ملی ایرانیان نام گذاری کنیم!
    3
    62
    دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    خب چرا بستن؟ شاید برای تامین امنیت عبور و مرور مردم چهار تا پلیس گذاشتن، حالا شما هم زیادش میکنید میگید بستن
    78
    2
    دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    بزارین ببینیم این ذالذالک امپراتوری ایران بزرگ با اون شیرین آریایی توی دانمارک که با شعارهای صد من نیم غاز شیعه آریایی و امپراتوری ایران سالهاست دهنشون جر خورده در مورد این کار رذل اربابانشون چیه نسبت به بنیانگذار همون امپراتوری . شیرین و قوچعلی اگه جوابتون منطقی نباشه شما رو هم بغل‌دست ارباباتون باید بست بگاری.
    29
    15
    دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی::]. نمظورت امیده نادان است، این ..... سوئد است نه دانمارک.، ،قیافش هم شبیه ترشیده های امر به معروف است حتی ریش سبیلش هم به بلندی ریش سبیل ترشیده ها و صغه المسمین بیت میباشد. اگر کورش میدونست که این ... از طرفداران سینه چاک او میشود میگفت که افریقایی است نه ایرانی.
    3
    17
    دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    باور چرا جاده به سوی درفش کاوویانی را بستید. ؟ مگر نگفتی .آقا مدافعه درفش کاویانی است. یعنی‌ چه ؟ به آقا بگو یک پیام بده. جاده را باز کنند.عجب از دست کافران . جاده آقا را هم می‌‌بندند
    3
    23
    دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::]. نه عزیز . منطورم فآطی و زال هستش.
    2
    21
    دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    ترس حکومت از کوروش بزرگ . واقعا بعد از 40 سال اینا حتی در این حد هم توانایی ندارند. خوب این همه امکانات و پول برای مراسم مذهبی امام حسین و بقیه هزینه میکنید اینجا که مردم خودشون و بدون ماهها تبلیغات و بدون ساندیس و غذا و با هزینه شخصی خودشون میخوان بروند دیدار یک بخشی از تاریخ ایران شماها انقدر می ترسید؟ چرا یک حکومت که ادعا میکنه با آمریکا درگیره و ادعای قدرت برتر منطقه داره در این حد ذلیل و بدبخته که از تجمع مردم برای بزرگداشت کوروش بزرگ و بنیان گذار ایران می ترسه؟
    2
    26
    دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.