عفو بین‌الملل: قطع دست یک انسان عدالت نیست؛ مصداق شکنجه است

 سازمان عفو بین‌الملل مجازات قطع دست را مصداق شکنجه و خلاف قوانین بین‌المللی می‌داند رادیو فردا :سازمان عفو بین‌الملل اجرای مجازات قطع دست در ایران را «شنیع»، «مصداق شکنجه» و «ضد انسانی» خواند و بار دیگر خواستار اصلاح فوری قوانین مرتبط با این مجازات شد.
 
در بیانیه عفو بین‌الملل که روز پنج‌شنبه ساعاتی پس از اجرای حکم قطع دست در مازندران منتشر شد به نقل از یکی از مقام‌های ارشد این سازمان آمده است: «ناتوان کردن عمدی انسان‌ها و قطع و بریدن اندام آنها عدالت نیست».
 
این بیانیه با اشاره به اینکه چنین مجازاتی در واقع «شکنجه‌ای منزجرکننده است» نوشته: «شرم‌آور است که اجرای چنین مجازاتی در حضور مقام‌ها انجام می‌گیرد».
 
دادگستری استان مازندران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دست یک «سارق حرفه‌ای» که به «اقرار به ۲۸ فقره دزدی از منازل مردم» کرده بود، قطع شده است.
 
سازمان عفو بین‌الملل بارها مجازات قطع عضو و قصاص را «هولناک»، «مغایر با کرامت انسانی» و «در تضاد با عدالت» خوانده و تلاش مسئولان جمهوری اسلامی را که می‌کوشند این مجازات را شبیه مجازات‌های دیگر نشان دهند «شرم‌آور» دانسته است.
 
بنابر ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی، مجازات سرقت در نخستین بار «قطع چهار انگشت دست راست»، در دومین بار «قطع پای چپ»، در سومین بار «حبس ابد» و در چهارمین مرتبه «اعدام سارق» است.
 
قانون قطع انگشتان تنها در کشورهای ایران، عربستان سعودی، سودان، و سومالی اجرا می‌شود.
+29
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.