وزارت خارجه ایران لیستی را برای مبادله زندانیان به آمریکا ارائه کرده است

بی بی سی : وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که فهرست اسامی کسانی که مایل است در جریان مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شوند را برای این کشور ارسال کرده است.
 
عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گفت: "تلاش های دیپلماتیک و حقوقی ایران برای آزاد کردن این افراد ادامه داد و ما حتی لیستی را برای مبادله ارائه کردیم و اسامی را دادیم که آنها بایستی آزاد شوند."
 
ایران نام این افراد را اعلام نکرد اما محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت امیدوار است به زودی "خبرهای خوبی" درباره آزادی مسعود سلیمانی محقق ایرانی بشنود. آقای سلیمانی سال پیش به ظن نقض تحریم های آمریکا علیه ایران در این کشور تحت بازداشت قرار گرفت.
 
مساله تبادل زندانی بین ایران و آمریکا در سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل هم مطرح شد.
 
آقای روحانی در جریان سفر به نیویورک گفته بود: "در دولت ترامپ هم یکی دو بار این بحث شد و ما راجع به زندانیان با هم حرف زدیم و حتی یک دو تابعیتی آمریکایی-لبنانی آزاد شد اما آمریکایی‌ها به جای اینکه به وعده خود عمل کنند، تنها به تشکر کردن، اکتفا کردند."
 
او گفت اگر آمریکا در این زمینه قدمی بردارد، ایران هم آماده مبادله زندانیان است.
 
پیش از آن خبرگزاری رویترز از قول یک مقام‌ وزارت خارجه آمریکا گزارش داده بود که مقام‌های آمریکایی پیشنهاد مذاکره در این زمینه را به ایران داده‌اند و نامه‌ای هم برای مقام‌های ایرانی فرستاده‌اند. اما آقای ظریف آن خبر را تکذیب کرد.
 
چندین ایرانی دوتابعیتی یا شهروندان کشورهای خارجی در سال‌های اخیر با اتهام‌های امنیتی در ایران بازداشت و در مواردی به مجازات‌های زندان طولانی محکوم شده‌اند.
 
دولت‌های خارجی و فعالان حقوق بشر در بسیاری از این موارد ایران را متهم می‌کنند که با زندانی کردن این اشخاص به دنبال اهرم فشاری روی کشورهای طرف مذاکره‌اش است.
 
مقام‌های ایرانی در مواردی خواهان آزادی افرادی شده‌اند که آمریکا به دلایلی چون نقض تحریم‌ها به زندان انداخته است.
 
آقای موسوی دوشنبه گفت: "از نظر ما ماهیت این گونه اقدامات آمریکا علیه شهروندان ایرانی آدم ربایی است و این گونه رفتارها غیر قابل تایید است. آمریکایی ها و برخی از کشورها به خاطر فشارهای دولت واشنگتن شهروندان ایرانی را به اتهامی دستگیر می‌کنند که هیچ مبنای قانونی ندارد."
 
او اضافه کرد: "ما همواره از طریق مجاری مختلف پیگیر سرنوشت این شهروندان هستیم و خواستار آزادی بی قید و شرط آن شده‌ایم. آنها بعضا صبحت از زندانیان امنیتی‌شان در ایران می‌کند در حالی که این افراد متهم نیستند بلکه محکوم هستند و در ارتباط با اقدامات آنها اسناد و مدارک وجود دارد و به نظر ما این دو با هم ارتباطی ندارند البته ایران همواره تلاش کرده که اگر راه حل قانونی و حقوقی وجود داشته باشد از دید مسائل بشر دوستانه به این افراد کمک کند."
 
ماه پیش یک شهروند ایرانی در آمریکا به نام نگار قدس کنی که به اتهام صدور غیرقانونی فناوری ممنوعه از آمریکا به ایران محکوم شده بود از این کشور اخراج شد. مجازات او همان دوره ای بود که تحت بازداشت گذراند و بعد آزاد شد.
 
ایران در ماه ژوئن نزار ذکا شهروند لبنانی، مدافع آزادی اینترنت که برای دولت آمریکا کار کرده بود، را بعد از تحمل تقریبا چهار سال زندان آزاد کرد. او به ده سال زندان محکوم شده بود.
 
با این حال هم اکنون چند آمریکایی دیگر در ایران زندانی هستند از جمله مایکل وایت که در ماه مه به ده سال زندان محکوم شد، سیامک و پدرش باقر نمازی و ژیائو وانگ، محقق چینی تبار دانشگاه پرینستون.
 
یک شهروند ایرانی آمریکایی به نام کارن وفاداری و همسر ایرانی اش آفرین نیسری هم در ایران حبس های طولانی گرفته اند.
+5
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    baba bekheyal - اسپارت، ایران
    روحانی و ضریف رو هم تبادل کنید.
    0
    19
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    حکومت گروگانگیر.
    2
    21
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Botol - آلمان، آلمان
    این تصویر من رو به یاد حمام های تو شهر میندازه . گرمابه امور خارجه ،ها ها ها
    3
    19
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    این حکومت زشت رفتار قرون وسطائی گروگانگیر هست و افراد بیگناه را دستگیر میکند تا با مجرمین تاخت بزند
    3
    26
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.