«موافقت» شبه‌نظامیان کُرد سوریه با عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه

 تعدادی از شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» رادیو فردا :یک مقام ارشد نظامی کرد سوریه می‌گوید بر اساس توافقی که آمریکا با ترکیه کرده، شبه‌نظامیان کرد سوریه، مناطق مرزی با ترکیه را تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه تخلیه می‌کنند.
 
رِدور خلیل، از فرماندهان ارشد «نیروهای دموکراتیک سوریه» که اکثریت آنها را کردها تشکیل می‌دهند، گفته‌است اگر تأخیری پیش نیاید، این نیروها یکشنبه، ۲۸ مهرماه، شهر مرزی رأس‌العین (سَرِکانی) را تخلیه می‌کنند.
 
آقای خلیل می‌گوید با هماهنگی آمریکا، عقب‌نشینی نیروهای کرد از رأس‌العین از روز گذشته آغاز شده‌است.
 
ترکیه با میانجی‌گری مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر اخیر وی به ترکیه، پذیرفت از روز شنبه به مدت پنج روز عملیات خود در شمال سوریه را متوقف کند که نیروهای کُرد تا ۳۰ کیلومتری نوار مرزی دو کشور عقب‌نشینی کنند.
رِدور خلیل، از فرماندهان ارشد «نیروهای دموکراتیک سوریه» به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای خلیل گفته است نیروهای کرد از منطقه مرزی به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتر میان شهرهای رأس‌العین و تل ابیض عقب‌نشینی می‌کنند.
 
این نخستین بار است که کردهای سوریه رسماً عقب‌نشینی خود از مناطق مرزی را اعلام می‌کنند. بر اساس توافق میان ترکیه و آمریکا، یک «منطقه امن» از مناطقی که کردها عقب‌نشینی می‌کنند، ایجاد خواهد شد، اگرچه دقیقاً مرزهای این منطقه امن مشخص نشده‌است.
 
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید در «منطقه امنی» که در شمال سوریه تشکیل خواهد شد، یک تا دو میلیون پناهجوی سوری مقیم ترکیه اسکان داده می‌شوند. وی گفت ۳۵۰ هزار سوری از ۳٫۶ میلیون پناهنده سوری که در حال حاضر در ترکیه زندگی می‌کنند، کردتبار هستند.
 
ترکیه نظامیان کرد سوریه را شاخه‌ای از نیروهای «پ‌کاکا» می‌شناسد که در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه، اروپا و آمریکا قرار دارد.
 
این در حالی است که نیروهای کرد سوری که طی سال‌های گذشته بخش عظیمی از شمال شرق سوریه را از نیروهای داعش پاکسازی کرده‌اند مهم‌ترین هم‌پیمان آمریکا در سوریه بودند.
 
اروپا و آمریکا از ترکیه به‌خاطر حمله به سوریه و تقابل نظامی با کردها به شدت انتقاد کرده و آمریکا نیز تحریم‌هایی علیه برخی وزارتخانه‌ها و وزیران ترکیه اعمال کرده‌است.
 
به‌رغم آتش‌بس پنج‌روزه میان ارتش ترکیه و کردها، طرفین همدیگر را به «کارشکنی و نقض توافق» متهم می‌کنند.
 
وزارت دفاع ترکیه یکشنبه با انتشار اعلامیه‌ای گفت نیروهای کرد سوریه در شعر تل ابیض بعد از آتش‌بس به ارتش ترکیه حملاتی انجام دادند که منجر به کشته شدن یک سرباز ترکیه شده و یک سرباز ترک نیز مجروح شده‌است.
 
این اعلامیه می‌گوید تاکنون ۲۰ مورد نقض آتش‌بس از طرف کردهای نظامی سوریه مشاهده شده‌است.
 
کردهای سوریه نیز ارتش ترکیه را به نقض آتش‌بس در شهر رأس العین و کارشکنی در بیرون بردن نیروهایشان از منطقه متهم کرده‌اند، موضوعی که دولت ترکیه آن را رد کرده و می‌گوید «کاملاً به توافق منطقه امن پایبند» است.
 
اردوغان می‌گوید اگر شبه‌نظامیان کرد سوریه در فرصتی که داده شده، از منطقه مورد نظر عقب‌نشینی نکنند، سر آنها را «خرد می‌کنیم».
 
وی گفته‌است اگر این نیروها تا غروب سه‌شنبه عقب‌نشینی نکنند «ما کارمان را از جایی که متوقف کرده بودیم از سر می‌گیریم و سر تروریست‌ها را خرد خواهیم کرد».
+19
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    هر حرکت قومی و قبیله ای را نمیتوان بر اساس ارزوها شکل دارد بدون انکه عواقب ان را در نظر گرفت. کردها می نشینند و روی نقشه ی جغرافیا برای خودشان کشور مشترک ترسیم میکنند بدون اینکه در نظر بگیرند که برای تحقق چنین ارزوئی حداقل خون بیش از 10 میلیون نفر به زمین خواهد ریخت.
    14
    44
    یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. دوست خوب ، متاسفانه کرد های گرامی از وعد های اسراییل برای حمایت از تشکیل دولت کردستان ذوق زده شدند و بی توجه به تناسب قوا ،عدم حمایت جهانی ، و یا حمایت ساکنان غیر کرد در خاورمیانه دست به ماجراجویی زدند ، مشکل کرد ها بسیار پیچیده است ، اولا ناسیونالیسم قوی در ایران / عراق / ترکیه تجزیه را تحمل نمیکند ، بعد هم دولت های دیکتاتوری منطقه هم حتی دیالوگ را نمی پذیرند و حتی اگه مثلا بر فرض غیر ممکن مردم ترکیه و امثال اردوغان با این امر کنار بیایند ، ژنرال های ترک نخواهند پذیرفت و کودتا خواهند کرد ، مشکل دیگر کردها خارج از از حمایت سیاسی و توان نظامی ، عدم ارتباط آزاد دریایی است ، یعنی حتی اگه کشوری تشکیل دهند ( چیزی در حد خلافت داعش ) در محاصره کشور های منطقه شده و امکان تجارت ندارند ، و در واقع آچمز خواهند شد ، به نظر من راه حل سیاسی برای خود مختاری فدرالیستی تنها گزینه است .
    5
    27
    یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. عزیزم با تائید فرمایشات شما حکومت فدرالی هم فقط برای ممالک پیشرفته خوب هست و گر نه در ممالکی مثل ایران و ترکیه در حد قانون باقی نمانده و شروع به تجزیه طلبی میکنند
    3
    11
    یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. نقشه تخیلی رو پرچمهاشونو ببینی متوجه میشی هر سر کردستان توهمی به یک اقیانوس یا دریا باز شده. دریای سیا دریای مدیترانه دریای خزر و خلیج فارس. خوب وقتی مداد رنگی و ماژیک ارزان باشه تمایلات انسان برای کشیدن نقشه های تخیلی و توهمی بالا میره. من چندان با تشکیل یک کشور به نام کردستان در نواحی که صرفا کردنشین قدیمی هست و به جهت مهاجرتها و درصدی خانوار کرد اونجا رو به نام نزنن هستم. اما این راهش نیست. در عراق عملا کشور دارن و تا دیدن جنگی شده سریع به کرکوک چنگ انداختن. تا دیدن سوریه بهم ریخته با داعش لابی کردن و هر مناطقی رو که داعش میگرفت تقدیم کردها میکرد. به نظر من کردها قبل تشکیل کشور باید یکسری از اخلاقیات خود رو اصلاح کنن. چیزهایی مثل موزیگری و زیاده خواهی. من به کردهای عزیز بدون هیچ نیت بدی میگم که باید این اخلاق عمومی زیاده خواهی و توهم و موزیگری رو اصلاح کنن تا خدا هم کمکشون کنه.
    8
    16
    یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    Great Void - فالکلند، جزایر فالکلند
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. اره فدرالیست واسه ممالک پیشرفتس ما فقط چماق میخوایم و بس.
    2
    9
    یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::Great Void - فالکلند، جزایر فالکلند::]. عزیز جان همان دموکراسی هم لیاقت می خواهد و گر نه مثل سوریه و لیبی و عراق و افغانستان میشود. شاه فقط یک کم شل داد و دموکراتیک عمل کرد و حالا 40 سال هست که می کشیم
    5
    6
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    (امیر) حاج طوسی رو یادت نره!
    1
    4
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. ببین شهرستانی جون که ترانزیت شدی به آمریکا امثال تو و سعید طوسی مشهدی در مقابل بچه های تهران همیشه قمبلفنگ بودین و خواهید بود. پس خاطرات قشنگ خودتو به دیگران یادآوری نکن.
    5
    2
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. این موضوع دو سر داره و خود دموکراسی باعث فرهنگ و لیاقت میشه. ایالتی شدن کمترین کاریه که میشه برای اقوام انجام داد. چون حداقل فرهنگ و زبان خودشون رو حفظ میکنن. در ضمن این توهم که ایران یعنی پرشین و پارس و فارس و مارس رو باید اون عده عقب مونده که فکر میکنن با این توهمات بزرگ میشن و جنبه ندارن تا حکومت افتاد دست فارسها خودشونو صاحب همه چی دونستن باید بزارن کنار.
    6
    5
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    در خبر اینکه اردوقان گفت اگر تروریستها تا 30کیلومتری مرز عقب نرن سرشون رو خورد میکنیم عده ای مشنگ اومدن شاخ و شونه کشیدن و به اردوقان تیکه بدوبیراه گفتن و ادعا کرد ارتش تروکیه کوبیده خواهد شد. جوابشون این خبر هست. واقعا از شرم باید بمیرید. هارت و پورت با ..... در اینترنت عاقبت نداره.
    8
    4
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]عزیزجان. جویبارها جمع و رودخانه شده و از تجمع رودها کارون پدید می اید. حالا بیائیم بطرف عقب برویم و رودخانه ای یعنی فدرالی شویم!؟ استان ها همان فدرال ها هستند که بجای تقسیمات قومی بر اساس تقسیمات اقتصادی جغرافیائی خط کشی شده اند. قوم گرائی یعنی برگشت به عقب. در ممالک کم عمر دیگر، از فدرال ها و ایالات کوچک مملکت بزرگ ساخته شده و حالا ما به تقلید ان ها جهت عکس برویم در حالیکه مملکت ما از اقوام مختلف در هم تنیده است. خوزستان را به چه کسی بدهیم در حالیکه ملک مشاع و تعلق به تمام ایرانیان دارد. به کردها؟ به ترک ها؟ به فارس ها؟ به گیلک ها؟ این برگشت به عقب است و جز نفاق و خونریزی محصولی نخواهد داشت. تمام ممالک هم زبان های محلی دارند. در لندن پایتخت انگلستان بیش از 130 زبان محلی وجود دارد در حالیکه انگلیسی زبان مشترک هست. در ایران هم زبان فارسی، که بیشترین قسمت را ترک ها ساخته اند (نه فارس ها) زبان مشترک هست. با زبان و قومیت نمیتوان کشور تشکیل داد
    1
    8
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. شما با افکار ناسیونالیستی به سمت فاشیسم میری. هر قوم و طایفه ای حق داره با زبان و غرهنگ و سنن خودش زندگی کنه. بس کنید این تعصبات رو. من نمیدونم ملت تورک ایران که اصالت حدود نیمی از ایران رو تشکیل دارن چه فکر و تصمیمی دارن اما میدونم مردم کرد شدیدا دوس دارن خودشون با زبان و غرهنگ خودشون زندگی کنن و بصورت یک فوم مستقل در دنیا مطرح باشن. این حق طبیعی اونهاست. فقط باید از زیاده خواهی و توهماتشون جلوگیری کرد اما نباید کل حقشون رو ضایع کرد.
    8
    4
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Azerbaijan.oglu - لندن، انگلستان
    تمام سایتهای فارسی شما سوریه را قتلگاه و ویتنام برای ترکیه و اردوغان نامیدند و هر روز از پیروری و نبرد جانانه کردها سخن راندند. ان خاکها مال عربها و ترکمنها بود که بعد از داعش توسط کردها اشتغال شد و تمام ساکنان غیرکرد را از انجا راندند. در عرض 8 سال گذشته یک دور دنیا را زدند و از همبستکی با روسیه به انگستان اسراییل و اممریکا و ایران و الان هم دولت روسیه. بدبختها کدام احمق منافع خودش را با ترکیه فدای دو تا کرد می کند . هیچ کدام نکرد
    3
    3
    دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. عزیزم مثل اینکه معنای کلمات هم عوض شده اند. پان ترکیسم و پان کردیسم یعنی فاشیسم قومی و ملیتی و نه عرایض بنده که از خود بزرگ بینی قومی فراتر را می بینم.
    0
    3
    ‌سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    اکثر خبرگذاریها و دیدبانان حقوق بشر سوریه هم تایید کردند ۸۰۰ عضو داعش که بعد از حمله دزدان قبیله اردوخر به زندان محل نگهداری داعش بعد از فرار به ترکیه همه مسلح به سوریه برای کشتن زن و بچه مردم به اسم نیروهای معارض سوریه فرستاده شدند
    2
    0
    ‌سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. من مشکلی با هیچ پانیستی ندارم الا پان ......راستی این پان ترکیسم را که جدی نمیگید، همچین مانسیتی هم وجود داره؟ واقعا که ادم برای انحطاتش هیچ مرزی نگذاشت!
    2
    4
    ‌سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. طرف دوس داره با زبان و فرهنگ و سنت اجداد خودش که در خونش و ژنش سرشاره زندگی کنه. منو تو کی هستیم که به خودمون اجازه بدیم در مورد این حق آدما حتی حرف بزنیم. متاسفم خیلی از تمدن و انسانیت و حتی فهم و درک دلایل زندگی بشر و موجودات پرتی.
    2
    2
    ‌سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::]. کرد عراقی زاده یه روزی بد جور جواب زیاده خوریهاتونو میگیرید. فعلا مال اردوغان رو نوش جان کنید.
    4
    3
    ‌چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. .. .کرد عراقی بودن صد شرف به .. مغلک بودن داره،.. اخرین باسر تو اینه نگاه کردی چی گفتی؟...
    1
    3
    ‌چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. عزیزم. تو میدانی ملک مشاع یعنی چی؟ تمام مناطق یک مملکت ملک مشاع هستند و به تمام میلت ایران تعلق دارند.اگر قرار باشد در هر مملکتی تا کسی دید به نفعش هست یک قطعه را بکند که کار بیخ پیدا میکند. مثلا مردم خوزستان بخواهند کویت بشوند. نفت خوزستان متعلق به اذری ها هم هست و نمیتوانند خوزستانی ها تنها خوری کنند. اذربایجان و خراسان و کردستان و تهران به تمام مردم ایران تعلق دارند و اگر بخواهند جدا شوند همه با هم باید تصمیم بگیرند
    1
    5
    ‌چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. در ضمن تو بدجوری عقده ی فارس ها را داری چون میگویند زبان فارسی(حالا اگر همین گویش نامش ترکی بود ایراد نمی گرفتی) در صورتیکه همه کاره ی مردم ایران ترک ها و عرب ها و اصفهانی ها (با اعقاب یهودی) هستند و فارس ها قبیله ای بسیار کوچک و در ایران هیچکاره هستند
    2
    5
    ‌چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    اشتباه فکر میکنی. من در انتخاب دوستانم (چه دختر چه پسر) اصلا قومیت طرف فکر نمیکنم. اما برام مهمه که اون نسبت به مردم تورک ایران چه حس و نظری داره. اگه بدونم مثل بعضی از شهرستانیها با مردم تورک ایران مشکل داره و ذهنیت دشمنی و یا ضدیت داره اگر نتونم نگاهشو عوض کنم میزارمش کنار. چون کسی که نگاه قومی داره هزاری هم با منه نوعی دوست باشه اما یه روز به خاطر این عقده ای که در دلش هست به من میزنه یا حداقل دوستیمون راحت از بین میره. ما یه همکاری داشتیم کاشانی بود. آدم ریقو و ضعیفی بود. وقت و بی وقت به تورکها توهین میکرد. منم بهش میگفتم تورکها چقدر بدبخت هستن که ریقویی مثل تو به خودش اجازه میده بی دلیل وقت و بی وقت بهشون توهین کنه. هیچوقت باهاش دعوا نکردم که چرا توهین قومی میکنی اما برام خنده دار بود یارو دماغشو نمیتونه بکشه بالا اما بی دلیل به یکی از دو قوم کلان ایران یعنی مردم کهن تورک ایران توهین میکنه. در ضمن حکومت ایران (مجموعه پاسدارهای ظاهری و مخفی و آخوندهای ظاهری و مخفی) دست همون اصفهانیاس.
    7
    3
    ‌پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. اگه ایران ملک مشاع همه اقوامه باید زبان اقوام کلان ایران هم مثل فارسی رسمی باشه. یا حداقل هر قومی به زبان خودش زندگی کنه و تحصیل کنه و کار کنه.
    6
    1
    ‌پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. یعنی چی؟ یعنی بیش از 150 نوع زبان در یک مملکت رسمی شود!!!؟ ایا شما در هیچ کجای دنیا چنین چیزی دیده اید که ایران دومی باشد؟ شما که ادم خوشبختی هستی چون اتوماتیکمان 2 زبان معتبر را بلدی. اما نمیدانم این برتری طلبی و شاید حسادت چیست که بجای شکرگذاری معترض هم هستی؟ مگر دولت ها زبان فارسی (نه فرهنگ فارسی) را عمومیت داده اند؟ صفویه و قاجاریه که همگی ترک بودند. 1000 سال هست که ترک ها در ایران حاکمند و من معنای پان ترکیسم را نمی فهمم.
    0
    7
    ‌پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. اینکه گذشتگان چیکار کردن مهم نیست. اینکه زبان فارسی دری ساخته دربار خوارزمشاهیان تورک زبانه و از سانیکریت هندی و عربی و تورکی به وجود اومده مهم نیست. اینکه از خوارزمشاهیان به بعد همه سلسله های تورک ایران بجر نادرشاه ، زبان فارسی رو در ایران رواج دادن بطوری که هم خیلی از تورک زبانها فارس شدن و هم پارسهای قدیمی دیگه به زبان پهلوی که شاخه ای از سانسکریت بود حرف نزدن هم مهم نیست. مهم اینه الان چند قوم در ایران هستن که دوس دارن به زبان خودشون زندگی کنن. تورکها که نزدیک به نیمی از اصالت ایرانیها رو تشکیل دادن. کردهای ایران که 5تا 6 میلیون جمعیت دارن. بلوچها که 1/5 میلیون جمعیت دارن. ترکمنها که حدود 1.5 میلیون جمعیت دارن و عربهای ایران که حدود 1میلیون جمعیت دارن. البته میدونم که گیلکها و لرها هم لهجه و زبان خودشون رو که شاخه ای از فارسی قدیمه دوس دارن. پس اینهمه آدم حق دارن با فرهنگ و زبان خودشون زندگی کنن و درس بخونن.
    5
    4
    ‌پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. متاسفم که بدجوری عقده های خود بزرگ بینی نژادی داری و پان ترکیسم و فاشیسم بد جوری ذهن و روحت را احاطه کرده است و مسرورم که اکثریت ملت ایران مثل تو فکر نمی کنند و بزرگی خودشان را در بزرگی جمع می بینند.
    2
    5
    جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. اوکی پس تو هم سهم ارث پدرت رو بده خواهر برادرات تا جمعی خوش بگذرونید.
    5
    1
    جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. من میگم اقوام و ملل دوس دارن با زبان و سنت و فرهنگ خودشون زندگی کنن و تحصیل کنن و رشد کنن و مطرح بشن و تو به من میگی خودبزرگبین و فاشیست و فلان! خیلی عجیبی.
    5
    3
    جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. مگر کسی غیر از این می خواهد و مزاحم زبان مادری کسی شده است!؟ اما شما بیش از این می خواهی. تمام روابط اجتماعی بین اقوام نابود شده و خودخواهی شما و پان ترکیسم جایش را بگیرد. میخواهی همه در ایران به ترکی صحبت کنند!!؟ حالا که نمی کنند. می خواهی بعلت خود خواهی و خود بزرگ بینی جریان رودخانه را برعکس کنی؟ یعنی وقتی همه برده و تابع و همزبان تو شدند راضی شده و ارام میگیری؟ عینک پان ترکیزم و قوم پرستی قرون وسطائی را از چشمت بردار تا فرقی بین ترک و کرد و لر و فارس نبینی و اینقدر ترکم ترکم نکنی. مگر دنیا بطرف عقب و قبیله گرائی بر میگردد؟ حکومت فعلی می خواهد مردم را بطرف مذهب گرائی بر گرداند و شما هم ارزو داری که قوم گرائی به ان اضافه شود. فرق من و تو و لر و کرد چیست؟ هر 4 نفر زبان فارسی را می فهمیم و با هم مبادله ی افکار میکنیم. چه کس گفته که ترکی حرف نزنی؟ کاش من هم علاوه بر فارسی و انگلیسی، ترکی و 4 زبان دیگر هم بلد بودم. ایا یکبار دیده ای من از ایل و قبیله و مذهبم حرف بزنم. فقط گاهی میگویم من فارس نیستم ولی ایرانی ام.
    1
    8
    جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. من مخالف هرگونه زیاده خواهی و توهم و خودبرتر بینی هستم. خیلی وقتا بوده با تورکهایی که خودبزرگ بین بودن بدتر از کردها برخورد کردم. من با هیشکی تعارف ندارم. هرکی..... حق دیگران رو بخواد و موزی گری کنه و زیاده خواهی کنه و متوهمانه فکر کنه بدون ربط باهاش برخورد میکنم. حتی در برابر حیوانات هم کسی ظلم کنه میزنم تو سرش. پس به من انگ نزن.
    6
    2
    جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.