با تصویب شورای نگهبان ‎اعطای تابعیت از طریق مادر در ایران ممکن شد

بی بی سی :تا پیش از این فرزندان زنان ایرانی با مردان خارجی تنها بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی می‌توانستند تقاضای تابعیت ایرانی کنند و در نتیجه بسیاری از فرزندان این خانواده‌ها نمی‌توانستند اوراق هویتی دریافت کنند.
 
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در ایران گفته است لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف ‎تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تأیید شده است.
 
خرداد ماه امسال، شورای نگهبان به طور مشروط با مصوبه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان دو رگه ایرانی که پدر غیرایرانی و مادر ایرانی دارند، موافقت کرده بود.
 
در آن زمان اعلام شد که شورای نگهبان با اصل این لایحه مخالفتی ندارد و ایراد به این لایحه صرفا به خاطر نادیده گرفتن سوابق افرادی بود که می‌توانند مشکل امنیتی ایجاد کنند.
 
سرانجام مجلس ایران اوایل مهرماه امسال بنابر نظر شورای نگهبان مصوبه‌ای تازه تصویب کرد که در آن علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه نیز مرجع صدور گواهی امنیتی خواهد بود.
 
در مصوبه پیشین، تنها وزارت اطلاعات مسئول صدور این گواهی امنیتی بود.
 
مصوبه مجلس ایران در اصلاح قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می تواند بر وضعیت کثیری از فرزندان مهاجران افغان و عراقی ساکن ایران اثر بگذارد که فرزندان حاصل از ازدواج آنها با دختر ایرانی، دارای تابعیت ایرانی نشده اند.
 
از سال ۱۳۱۳ تا کنون، تابعیت در ایران فقط از طریق پدر منتقل می‌شده است.
 
همچنین این مصوبه شامل حال فرزندان زنان ایرانی مهاجر در دیگر کشورها می شود که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده اند. این افراد برای اینکه فرزندان خود را برای دیدار با اقوامشان به ایران ببرند، نیازمند اخذ روادید (ویزا) جمهوری اسلامی ایران بودند.
 
در سال ۱۳۹۴ نیز لایحه "اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی" در مجلس ایران مطرح شد اما در آن زمان نمایندگان دولت محمود احمدی‌نژاد با آن لایحه مخالفت کردند.
 
پیش از این بر اساس ماده ۹۷۹ قانون مدنی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد می‌شوند، تنها می‌توانستند بعد از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی کنند. این مساله موجب شده است تا فرزندانی که از مادر ایرانی به دنیا می‌آیند تا ۱۸ سالگی به دلیل نداشتن اوراق هویتی با مشکلات مختلفی مواجه شوند.
 
دو سال پیش وزارت رفاه، طی فراخوانی از زنانی که ازدواج فراملی داشتند، درخواست کرد تا کد ملی خود را به سامانه‌ اعلام شده از سوی این وزارتخانه، ارسال کنند. آمار اعلام شده نشان می داد که حدود ۱۵ هزار زن ازدواج فراملی داشته‌اند که حاصل آن ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند فاقد مدارک هویتی بود. این در حالی بود که طبق سرشماری وزارت کشور، این رقم حدود هفت هزار نفر اعلام شده بود.
 
طبق این خوداظهاری، ۶۰ درصد از همسران زنان ایرانی، افغانستانی، ۱۲ درصد عراقی و ۲۸ درصد از سایر ملیت‌ها هستند و در حالی که فرزندان این زنان به دلیل نداشتن شناسنامه قادر به مدرسه رفتن نیستند، ۲۴ درصد از این زنان بیش از ۴ فرزند دارند.
 
لایحه اعطای تابعیت نخستین بار در سال ۱۳۸۵ مطرح شد.
+21
رأی دهید
-14

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.