علی لاریجانی: از پیشنهاد بن سلمان برای مذاکره استقبال می‌کنیم

بی بی سی :علی لاریجانی رئیس مجلس ایران از پیشنهاد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای "حل مسئله از راه گفتگو با تهران" استقبال کرد.
 
به گزارش رویترز آقای لاریجانی به شبکه قطری الجزیره گفت: "ما از این گفته‌ای که از محمد بن سلمان نقل شده که می‌خواهد مسئله را از راه گفتگو با تهران حل کند استقابل می‌کنیم."
 
ولیعهد عربستان دو روز پیش در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که برای رفع مناقشه با ایران، راه حل دیپلماتیک را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد.
 
به گزارش ایرنا، آقای لاریجانی به الجزیره گفته که گفتگوی ایران با عربستان سعودی "بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد" و کشورهای حوزه خلیج فارس را به یک "ائتلاف جمعی ویژه" دعوت کرده است.
 
آقای لاریجانی عربستان و "یمنی‌ها" را به آتش‌بس توصیه کرد و گفت مذاکره با آمریکا "از محرمات نیست اما لازمه آن برداشته شدن تحریم‌هاست."
 
در روزهای گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم گفته بود عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، پس از ملاقات با مقام‌های سعودی برخی از نکات را با او در میان گذاشته و او به تماس با پاکستان، به عنوان میانجی حل اختلاف با عربستان سعودی ادامه می‌دهد.
 
حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان که هفده روز پیش صورت گرفت، حدود نیمی از تولید نفت روزانه عربستان را مختل کرد. آمریکا و عربستان ایران را به این حملات متهم می‌کنند در حالی که شورشیان حوثی یمن مسئولیت آن را به عهده گرفته‌اند. ایران این موضوع را تکذیب و این اتهام را "دروغ" خوانده است.
 
ولیعهد عربستان به سی‌بی‌اس گفته بود: "اگر دنیا برای بازدارندگی ایران اقدام قاطع و محکمی انجام ندهد، افزایش تنش‌ها منافع جهان را به خطر خواهد انداخت، عرضه نفت مختل و قیمت آن در حد غیرقابل تصوری افزایش پیدا خواهد کرد که تا به حال در طول زندگی خود شاهد آن نبوده‌ایم."
 
ولیعهد عربستان سعودی گفت همه گزینه‌ها در قبال ایران باید در نظر گرفته شوند اما او امیدوار است که از اقدام نظامی پرهیز شود زیرا "راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک همیشه از راه حل‌های نظامی بهترند."
 
عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات گفت"اتهاماتی که به ایران می‌زنند اساس و پایه ندارد" و "تنها راه خروج عربستان از این بحران، پذیرش آتش بس و پایان محاصره یمن است."
 
آقای موسوی حوثی‌های یمن را مسئول حملات دانست و گفت "آنچه یمن انجام می‌دهد دفاع مشروع و مورد حمایت ما است".
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین فعال کردن مکانیسم موسوم به "ماشه" از سوی کشورهای اروپایی برای ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را "غیرقانونی" خواند.
 
پیشتر، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان هم گفته بود ایران باید تاوان حمله به تاسیسات نفتی عربستان را بدهد. او گفته بود عربستان تمام گزینه‌ها از جمله نظامی را در نظر دارد اما این کشور می‌خواهد از جنگ اجتناب کند.
 
ریاض می‌گوید در حمله به تأسیسات نفتی‌اش از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک مجهز به جی‌پی‌اس استفاده شده، موشک‌ها ساخت سپاه پاسداران و روی آن کلمه "یا علی" حک بوده است.
+4
رأی دهید
-32

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    هوا رو که پس ببینی حتی حاضری ناموست رو هم بفروشی چون از مقامات حکومت اسلامی هستی.
    4
    27
    ‌سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Zaall - اصفهان، ایران
    عرعرستان باید با ایران مذاکره و برجام امضا کند و ایران حاظر است به جای پاتریوت، سیستم ۱۵ خرداد یا باور ۳۷۳ بدهد و برای امنیت بیشتر ایران امنیت دریای سرخ را بر عهده بگیرد
    22
    8
    ‌سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    عجبا! مگر به قول و قرار تقیه کاران میتوان آویزان شد. شیعیان جهان تنها مذهب و طایفه و فرقه ای در دنیا هستند که در ان ها دروغگوئی قبح ندارد. بعلاوه بعلت تعدد قوای تصمیم گیری معمولا قول و قرار شما بسیار شکننده و باسمه ای هست
    2
    18
    ‌سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::Zaall - اصفهان، ایران::]. باسواد، هر قراردادی که امضا بشه اسمش برجامه؟
    1
    9
    ‌سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::Zaall - اصفهان، ایران::]. درود بر دریای سرخ!
    0
    9
    ‌سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.