شماری از رهبران جهان خواستار دیدار روحانی و ترامپ شدند

 ترامپ و روحانی هر دو برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته‌اند رادیو فردا :در حالی‌که رئیس‌جمهوری فرانسه ابراز امیدواری کرده در «ساعات ‌آینده» در رابطه با ایران پیشرفت‌هایی اتفاق بیفتد، شمار بیشتری از رهبران جهان خواستار دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ شده‌اند.
 
بریتانیا، فرانسه، آلمان و ژاپن از رئیسان ‌جمهوری ایالات متحده و ایران خواسته‌اند در حالی‌که هر دو برای شرکت در مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک به‌سر می‌برند، روند دیپلماسی را احیا کرده و با هم دیدار کنند.
 
همزمان با این درخواست‌ها، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، گفته آقای ترامپ، از او «خواسته است که بین ایران و ایالات متحده میانجی‌گری» کند.
 
عمران خان از جمله رهبران جهان بود که در بدو ورود حسن روحانی به نیویورک به محل حضور رئیس‌جمهوری ایران رفت و با او گفت‌وگو کرد.
 
پس از عمران خان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با آقای روحانی «گفت‌وگویی طولانی» داشت.
 
آقای مکرون با آقای ترامپ نیز دیدار کرده‌است.
 
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هم با امانوئل مکرون و حسن روحانی دیدار کرده‌است.
 
آقای مکرون روز دوم مهر ماه گفت اگر حسن روحانی نیویورک را بدون دیدار با دونالد ترامپ ترک کند، «فرصتی سوخته‌است».
 
نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفته «فکر می‌کنم، من هم با امانوئل [مکرون] هم‌عقیده هستم».
 
رهبران آلمان و ژاپن که با رئیس‌جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت‌وگو کرده‌اند نیز خواستار دیدار آن‌ها شده‌اند.
 
نخست‌وزیر پاکستان گفته او با دونالد ترامپ دیدار کرده و «سپس فورا با رئیس‌جمهوری روحانی گفت‌وگو کرده‌است».
 
عمران خان اظهار کرده «ما تلاش می‌کنیم، و در حال میانجی‌گری هستیم».
 
نخست‌وزیر پاکستان به خبرنگاران گفته دونالد ترامپ در گفت‌وگو با او خواستار «کاهش تنش و شاید ارائه یک توافق [اتمی] جدید» شده‌است.
 
دو ماه پیش وقتی روند دیدارها و آن‌چه تلاش‌ها برای «میانجی‌گری» توصیف می‌شد، ادامه داشت، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته بود کسی نماینده کشورش نیست و ایالات متحده خودش از جانب خودش سخن می‌گوید.
 
آقای ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در سازمان ملل با انتقاد از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه، تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و آن‌چه «چپاول ثروت» ایران توصیف کرده، گفته «مردم ایران احتیاج به دولتی دارند که دنبال کم کردن فقر و فساد باشد نه اینکه هزینه قتل عام در کشور خودش و دیگر کشورها را بپردازد. رهبران ایران باید دست از تهدید دیگر کشورها بردارند و بالاخره به مردم ایران اولویت بدهند».
 
با این حال دونالد ترامپ در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفته است «آمریکا آماده دوستی با دیگر کشورهاست. ما اعتقادی به دشمن ابدی نداریم و دنبال شریک هستیم. هر کسی می‌تواند جنگ را شروع کند ولی افراد شجاع می‌توانند صلح را برگزینند».
 
تلاش‌ها با هدف انجام دیدار و گفت‌وگو بین ترامپ و روحانی در حالی‌ست که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد انجام چنین گفت‌وگوی رو در رویی محسوب می‌شود و او نیز تا کنون به‌طور علنی هیچ‌گونه نرمشی در این زمینه نشان نداده‌است.
 
هرچند او گفته «چنان چه آمریکا... به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند».
 
دولت ترامپ نیز تا کنون هیچ تمایلی به بازگشت به توافق اتمی ابراز نکرده و خواستار شکل‌گیری گفت‌وگو و دستیابی به توافقی تازه است.
+4
رأی دهید
-61

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    شماری از رهبران جهان به گور پدر پدرسوختشون خندیدند که از جیب من و شما مایه گذاشتند.
    7
    35
    ‌چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. قرار نیست بلیط با حساب بانکی شما بخرند. صحبت در خصوص گفتگو در مورده ایران است.
    28
    8
    ‌چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان::]. مزدور، هر بی وجدانی که با آخوند مذاکره کند مستقیماً دست در جیب من و سایر ایرانی ها دارد. شما برخلاف اسمت کاربریت ایرانی نیستی چون دمخور آخوند هستی.
    0
    7
    ‌چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان::]. این حکومت اشغالگر هست و حق مذاکره در مورد میهن ما را ندارد. البته حساب شما جداست، آخوندها را ببرید مملکت خودتان تا برای فلسطینی ها مذاکره کنند. بعد هم یک دهن روضه برایتان بخوانند که یاد اجدادتان بیفتید.
    0
    7
    ‌چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    آخه ما چه ملت نکبتی هستیم که همیشه گول می‌خوریم و همیشه مستبدها و دیکتاتور‌ها را بر ایران مسلط می‌کنیم
    0
    8
    ‌پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    liberté - مونترال، کانادا
    مشکل دنیا با جمهوری عسلامی این حالت گزخلی خاصی هست که توی علمای عسلام دیده میشه و میخوان ویروس مفت خوری و اختلاسگری خودشونو پراکنده کنن! آمریکا یکم سر کیسه رو شل کنه بذاره اینا شیعه دوازده امامی رو یکم صادر کنن آخوندا رضایت میدن. یعنی باید در آینده شاهد کارناوال های حسین پارتی و مراسم علی اصغر و دست بریده عباس و قمه زنی و زنجیر زنی و حسینیه و نماز جمعه و پایگاه بسیج در شهرهای بزرگ دنیا باشیم!
    0
    8
    ‌پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.