روحانی «دیدار اتفاقی» با ترامپ را رد کرد :چرا اتفاقی با هم دیدار داشته باشیم؟

امانوئل مکرون و بوریس جانسون از حسن روحانی خواستند با دونالد ترامپ ملاقات کند بی بی سی :حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، احتمال "دیدار و برخوردن تصادفی" با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود را رد کرده و گفته است چنین ملاقاتی باید با برنامه‌ریزی قبلی انجام شود.
 
آقای روحانی، در مصاحبه‌ای گفت: "چرا اتفاقی با هم دیدار داشته باشیم؟ اگر ما هدف بلندی را به نفع دو ملت داریم، باید برنامه‌ریزی کنیم و مذاکرات باید بر مبنای آن برنامه‌ریزی انجام شود."
 
رئیس جمهور ایران به این سوال کریس والاس، خبرنگار برجسته شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز پاسخ می‌گفت که از او پرسید که با توجه به ابراز تمایل آقای ترامپ برای گفتگو با آقای روحانی، چه قدر احتمال دارد که او در جریان حضورش در نیویورک چه در قالب ملاقاتی رسمی، چه به طور اتفاقی با همتای آمریکایی‌اش دیدار کند.
 
شب گذشته امانوئل مکرون و بوریس جانسون، رهبران فرانسه و بریتانیا، در راهروی سازمان ملل به آقای روحانی برخوردند و از او خواستند که با دونالد ترامپ ملاقات کند.
 
حسن روحانی در اولین سال زمامداری خود در سفر به نیویورک مکالمه‌ای تلفنی با باراک اوباما داشت و تنها رئیس جمهور ایران است که با یک همتای آمریکایی خود به طور رسمی گفتگویی داشته است.
 
آقای روحانی در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت احیای اعتماد دوجانبه لازمه مذاکره دوباره با آمریکا است، اعتمادی که او گفت با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای از بین رفته است.
 
حسن روحانی گفت: "اگر آمریکا علاقه به مذاکره دارد، باید شرایط لازم را ایجاد کند."
آقای روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته در حالی که دولت آمریکا و عربستان سعودی می‌گویند به دنبال جلب حمایت جهانی برای مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه هستند، هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل طرحی با عنوان "ابتکار صلح هرمز" برای تشکیل ائتلافی امنیتی و چهارچوبی برای گفتگو ارائه کرده‌اند.
 
قدرت‌های اروپایی در عین حال که در موضعی مشابه آمریکا گفته‌اند که ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی می‌دانند، از ایران و آمریکا خواسته‌اند که از طریق دیپلماتیک تنش را کاهش دهند.
 
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که چند بار برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا تلاش کرده، سه‌شنبه شب به حسن روحانی گفت اگر او تا پایان اقامتش در نیویورک با دونالد ترامپ دیدار نکند، این یک "فرصت از دست رفته" خواهد بود.
 
آقای مکرون گفت: "من برنامه‌های شما را نمی‌دانم، اما شما تا چند ماه دیگر به اینجا برنمی‌گردید و رئیس جمهور ترامپ هم به تهران سفر نخواهد کرد."
 
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم که در محل حاضر بود، برای ترغیب آقای روحانی به ملاقات با آقای ترامپ گفت: "شما هر دو باید لبه استخر بایستید و همزمان با هم به آب بزنید."
 
در ایران محافظه‌کاران به تاکید علیه ملاقات با مقام‌های آمریکایی و مذاکره دوباره هشدار داده‌اند.
+11
رأی دهید
-23

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    بیشتر سخنان روحانی در سازمان ملل فریب کارانه بود ! اخوندها خیال میکنن میتوانن مثل قدیم دنیا را فریب دهند !
    4
    7
    ‌چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.