بریتانیا ایران را به نقش داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان متهم کرد

 بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا  رادیو فردا :بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، می‌گوید که کشورش به این نتیجه رسیده است که مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان متوجه ایران است.
 
او همچنین گفت که بریتانیا موضوع سهیم شدن در تلاش‌های نظامی آمریکا برای تقویت دفاعی عربستان سعودی را بررسی خواهد کرد.
 
آقای جانسون روز دوشنبه اول مهر گفت که بریتانیا با درصد بسیار بالایی از احتمال، مسئولیت حملات پهپادی علیه تأسیسات نفتی عربستان را متوجه ایران می‌داند.
 
وی همچنین اعلام کرد که بریتانیا با آمریکا و اروپا برای شکل دادن به پاسخی به این حمله جهت کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس همکاری خواهد کرد.
 
روز یک شنبه نیز دومینگ راب، وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که «کاملاً نامحتمل» است که حملات به تأسیسات نفتی عربستان کار حوثی‌های یمن بوده باشد.
 
وی تاکید کرده بود که عربستان حق دفاع از خود در مقابل حملات بیشتر را دارد.
 
پیش از این نیز آمریکا و عربستان سعودی ایران را به نقش داشتن در حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرده‌اند.
 
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، روز ۳۰ شهریور گفته بود که اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض پاسخ درخوری به آن خواهد داد.
 
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته است که مأموریت آمریکا پرهیز از جنگ با ایران است ولی نیروهای بیشتری برای «بازدارندگی و دفاع» به منطقه خلیج فارس اعزام می‌شوند.
 
تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی نقش داشتن ایران در حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را تکذیب کرده‌اند.
 
با این حال شماری از امامان جمعه ایران حمله به تأسیسات نفتی عربستان را واکنشی به تحریم نفت ایران و اقدامی شبیه به بستن تنگه هرمز توصیف کرده‌اند.
 
شبه‌نظامیان شیعه حوثی یمن که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند روز شنبه، ۲۳ شهریورماه، مسئولیت این عملیات مخرب را بر عهده گرفته و اعلام کردند که این اقدام با ده پهپاد انجام شده است.
 
دو «کارخانه آرامکو» در بقیق و خریص، در شرق عربستان سعودی، هدف حمله با پهپاد بوده‌اند.
+12
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.