کتاب «پناهجوی ناسپاس»؛ روایت زندگی زنی ایرانی- آمریکایی که از کودکی پناهجو شد

 دینا نیری، نویسنده کتاب پناهجوی ناسپاس صدای آمریکا :با مطرح شدن بحث وضعیت پناهجویان و مهاجران در گوشه و کنار جهان، آثار ادبی با محوریت مهاجرت در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. کتاب «پناهجوی ناسپاس» اثر دینا نیری، نویسنده آمریکایی ایرانی‌تبار چندی است در رسانه های مختلف آمریکایی مطرح شده است.
 
نیویورک تایمز در معرفی این اثر به قصه زندگی دینا اشاره می کند.
 
دینا نیری، در سال ۱۹۸۵ زمانی که هنوز ۶ ساله نشده بود که به دیدن مادربزرگ مادریش در لندن رفت؛ مادربزرگی که مسیحی شده بود و از زندگی تازه اش در خارج از ایران لذت می برد. اما تغییر دین مادر دینا، که هنوز در ایران زندگی می کرد، مشکلات زیادی را بر سر راه خانواده قرار داد.
 

سرانجام خانواده دینا نیری پناهندگی را به ماندن ترجیح داد و پس از مدتی زندگی در دبی و اقامت در اردوگاه پناهجویان رم، ساکن اکلاهما در آمریکا شد.
 
کتاب «پناهجوی ناسپاس» خواننده را به دهه ها بعد، یعنی زمانی که دینا نیری به اروپا مهاجرت کرده و تابعیت فرانسه و آمریکا را دارد، می برد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

It's publication day! Happy American birthday little book. #theungratefulrefugee is an #indienext pick so you can pick it up at your local indie today!! #Repost @catapult with @get_repost ・・・ “Nayeri explores the plight of refugees through the prism of her own childhood escape from Iran in this provocative account . . . Filled with evocative prose, Nayeri reveals the indignities exiles suffer as they dodge danger and shed their identities and souls while attempting to find safety. This thought-provoking narrative is a moving look at the current immigrant experience.” ––Publishers Weekly • #TheUngratefulRefugee by @dinanayeri is available for preorder now and on sale this September!

A post shared by Dina Nayeri (@dinanayeri) on


نیویورک تایمز در معرفی این کتاب می گوید تمامی صفحات آن، گریزی به گذشته می زند و مشقتی که او به عنوان یک پناهجو متحمل شده را با صدایی رنج دیده و گاه خشمگین روایت می کند.
 
خانم نیری در این کتاب، پروسه تطبیق با جامعه جدید و فرهنگ تازه را با تجربیات شخصی خود برای خواننده ملموس می کند.
 
دینا نیری، در دانشگاه های پرینستون و هاروارد تحصیل کرده است و هم اکنون ساکن لندن است.
+20
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان
    روزی نیست که من بنوبه خود از سرنوشتم که در این فرهنگ زندگی کنم از آنان سپاسگزار نباشم، هر چند دردها دیدم و شنیدم، ولی سگ زندگی آلمانی هزاران بار بهتر از زندگی کردن در فرهنگ ایرانی!
    30
    22
    ‌چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    دوست عزیز.این فهرنگ ایرانی‌ نیست. این فهرنگ اسلامی است. والرین سناتور رومی در خاطرات خود در زمان پادشاهی قباد ساسانی می‌‌نویسد. قیصر روم برای مذاکره او را به نزد قباد فرستاد، هدف. رم ارمنستان را برای ۱۰۰ سال به ایران دهد. و ایران در مقابل، رم را در مقبأل حمله هون‌ها دفاع کند. می‌‌نویسد هنگامی که او را با حفاظت از تیسفون گذر می‌‌کردند. در تیسفون درختان بزرگ انجیر و سیب بر فراز دیوار. یک در خانه بسته نبود. از گرگ سنان محافظ پرسید؟ ترس ندارید کسی‌ این‌ها را بدزدد. مترجم او لبخندی زد و گفت. دزدی و دروغ را نمی‌‌شود به پارسی‌ ترجمه کرد. برای این دو چیز کلمه ندارند. ولرین گفت. اگر این میوه‌ها در رم چنین آشکار در خیابان. در عرض یک هفته همه را می‌‌دزدیدند.
    7
    16
    ‌چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Zaall - اصفهان، ایران
    [::scandal - برلین، آلمان::]. مطمئن باش شخصا تو را ایرانی نمی دانم! و نمی دانم در بین ایرانیان اینجا چرا به چرند نویسی می پردازی!
    23
    8
    ‌چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    [::scandal - برلین، آلمان::]. اگر شما یک بچه کارگر توالت پاک کن آلمانی رو پیدا کردی در مورد وطنش اینطوری بگه نه آلمانی بگو یک افغانی من اسمم رو عوض میکنم (سختی که آلمانها در قرن 20 کشیدن 100 برابر ماست). مشکل از فرهنگ خانوادگیتونه سختی ایران و ملعونی رژیم کفتار ایران بکنار ولی اکثرا ننر تشریف و زیاده خواهید (اتفاقا آلمانی چقر و محکم تربیت میشود) مثل پدرهامون که شکمشون سیر بود یاد اسلام افتادن خوب شما هم نمک پروده های همون نسلید و وطن یک چیزی مثل همون طبیعت مونه که فقط ازش استفاده میکنیم و تخریبش میکنیم به رژیم ربطی نداره وطن همون روابط خاله زنکی و پشت هم اندازی مون در مورد دوست و فامیل و همکاره ربطی هم به رژیم نداره. وطن همون قربون بند کیفتمه که تا طرف چیز خوب داره رفیقشیم نداشت قالش میزاریم. سخن کوتاه خوشبختانه مردم ایران اصلا شما رو ایرانی نمیدونند لب کلام دلتان را گفته اید سگ زندگی آلمانی هزاران بار بهتر از زندگی کردن در فرهنگ ایرانی. در همین سایت ویدیویی منتشر شد که مرد پای معلم را میبوسد مسلما آن آقا زندگی سگی را نمیپسندد و در مقابل معلمش کرنش میکند
    8
    16
    ‌چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان
    دوست خوشنویس و تاریخدانم که همیشه از نوشته های تاریخی شما لذت میبرم! و اما در تایید فرمایش شما، منم چندین اینگونه داستانها را شنیدم ولی چه فایده که نه من و نه شما، هیچگونه تجربه و داستانی در طول عمر خود مشاهده نکردیم. نه تنها فرهنگ ایران بلکه همه فرهنگها نیاز به خانه تکانی داره و ما نه تنها به خانه تکانی خود نپرداختیم بلکه فرهنگ عربی را چشم و گوش بسته پزیرفتیم که غوز بالای غوز شده! دلگرمی فرهنگ ایران زمین که زبانزد جهان بوده و هست آنهم مجروح شده و اصلا به چه ایرانی بودنم بنازم و یاد گرفته باشم که خجالت نکشم؟! افسوس الان سواد نوشتنی و مثالهای دردناک فرهنگم یادم رفته ولی به همه باید اجازه داد تا کمکی به جلا دادن فرهنگ ایران زمین بشونند! به درود گرامی
    5
    14
    ‌چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::romano - تهران، ایران::]. احسنت دوست عزیز. کلا زندگی همه جا سخت است بجز برای آنهایی که با بی مسئولیتی خود را سربار کشورهای پیشرفته ای میکنند که نسل اندر نسل این سختی ها را تحمل کرده اند تا راحتی نسبی درست کنند. آنها قید قسمتی از این راحتی را زده و میگویند صدقه سر خودمان بدهیم این گرسنگان درصدی از آنرا بخورند و با اینکار افراد جهان سومی را از اینی که هستند خوار تر میکنند. انسان واقعی در زندگی سختی ها را مایه چالش در زندگی میداند. کشوری پیشرفت واقعی میکند که انسانهای آن به خود ببالند وگرنه همه جا سختی هست با نسبتهای مختلف. برای من سختیها مشکلی نیست تنها چیزی که من را میرنجاند نادرستی و بی رحمی و بی احترامی بخشی از جامعه ایرانی است که انسان را مجبور میکند از آنها فاصله بگیرد.
    1
    7
    ‌چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::scandal - برلین، آلمان::]. دوست عزیز روش شما در ایجاد روحیه یاس و نا امیدی درست نیست و برای همین هرکس نوشته شما را بخواند از شخصیت شما منزجر میشود. اینکه آدم برود در کشور دیگران حاضر خوری کند خیلی آسان است حداقل نباید به کشور خودش بد نسبت بدهد همه اینها گذراست. همین آلمان بعداز جنگ دوم مخروبه بود مردمش خجالت میکشیدند از جنایاتی که کشورشان در حق بشریت انجام داده خود را آلمانی بنامند برو ببین در همین یوتیوب در طی دو دهه شبانه روز کار کردند هنوز هم در حال دادن غرامتهای میلیارد دلاری به یهودیان میباشند. آنقدر کار کردند تا اسم آلمان را خوب کردند و امروز کسی آلمانی را متجاوز و قاتل نمیداند و فقط نازیها را قاتل میدانند. حالا ایران به هیچکس در دنیا ظلم نکرده همیشه مظلوم بوده حتی در این انقلاب حداکثر سه چهار هزار نفر مردمان خودش کشته شدند در جنگ مورد حملات شیمیایی قرارگرفته ...مشکلات زیادی دارد همه از کمبود فرهنگی مردم روستایی هست واقعا باید خجالت بکشی.
    1
    9
    ‌چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    مردم این کشورهای پیشرفته خودشون به یه حالت سکونی رسیدند فقط ایرانیها هستن که میرن اینور اونور عکس میگیرن تعریف و تمجید و این حرفها ...یه حالتی مثل داهاتی هستیم که میخوا د بره توی شهر همه چراغای رنگی رو مثل آبنبات بخوره خودش رو بماله به ماشینای گرون قیمت عکس بگیره بفرسته برای عم غزی و خاله غزی . واقعا ندید بدید هستیم
    0
    6
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    بعضی ایرانیا مثل ویروس استاکس نت هستند از کوچکترین سوراخی نفوذ میکنند و وقتی وارد شدند سریع به همه چیز دخالت میکنند
    1
    4
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.