عراقچی: آمریکا درباره فروش نفت ایران «انعطاف‌‌هایی نشان داده است»

 آمریکا و فرانسه هنوز واکنشی به سخنان عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، نشان نداده‌اند رادیو فردا :عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، مدعی شده که آمریکا در زمینه تمدید معافیت خریداران نفت ایران و تسهیل در فروش نفت «انعطاف‌هایی نشان داده است».
 
عباس عراقچی روز شنبه ۹ شهریور در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی معارف، بدون ارائه جزئیاتی گفت: «در جریان اجلاس گروه هفت آقای مکرون با آقای ترامپ دیدارهایی داشت و طرف آمریکایی برای صدور مجوز در خصوص نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است».
 
آمریکا و فرانسه هنوز واکنشی به سخنان معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نشان نداده‌اند.
 
هفته گذشته در جریان نشست سران گروه ۷ در شهر بیاریتز فرانسه موضوعاتی همچون ایران، برجام و تنش‌ها بین تهران و واشینگتن نیز از جمله مباحث مطرح‌شده بود.
 
سفر کوتاه و غیرمنتظره محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به بیاریتز نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و زمینه‌ساز گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره طرح فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا شد.
 
عباس عراقچی گفته است سفر محمدجواد طریف در راستای اقدامات وزارت خارجه برای «مقابله با تحریم‌ها و باز کردن راه‌های تنفس برای فروش نفت و تأمین ارز» بوده است.
 
یک روز پیش از سفر محمدجواد ظریف به بیاریتز، خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که امانوئل مکرون در جریان ناهار کاری‌اش با دونالد ترامپ، جزئیات طرح خود برای کاستن از تنش‌ها با ایران را به وی توضیح داده است.
 
برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از چند مقام و دیپلمات ایرانی گزارش داده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی در تماس‌های تلفنی‌اش با امانوئل مکرون، و محمدجواد طریف در سفرش به بیاریتز، خواستار آن شده‌اند که آمریکا امکان فروش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت را به ایران بدهد.
 
با این حال خبرگزاری رویترز یک روز بعد به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که دونالد ترامپ حاضر به پذیرش تمدیدهای نفتی برای مشتریان ایران نشده است.
 
آمریکا چند ماه پس از خروج از برجام، آبان سال گذشته به مشتریان نفت ایران شش ماه معافیت داد که خرید نفت از ایران را بتدریج به صفر برسانند. این مهلت اوایل اردیبهشت امسال به پایان رسید و واشینگتن معافیت‌ها را تمدید نکرد.
 
عباس عراقچی در مصاحبه جدیدش همچنین گفته است که سیاست خارجی ایران «طی یک سال گذشته در مقابل فشار و تهاجم حداکثری آمریکا موفق بوده است».
 
اظهارات معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی ایراد شده است که صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در دوره پیش از خروج آمریکا از برجام، به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در ماه ژوئیه سقوط کرده است.
+2
رأی دهید
-19

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    امکانا ترامپ گره ی حداکثر فشار را اندکی شل میکند تا در انتخابات بعدی امریکا گرفتار نشود و بعد از انتخاب مجدد وقت کافی خواهد داشت
    3
    6
    شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    حاج حمید الله - وین، اتریش
    واقعا که خاک بر سرتون.تا دیروز می گفتید امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. حالا خوشحال هستید که آمریکا درباره فروش نفت ایران انعطاف‌‌هایی نشان داده است. مرده شور همتون را ببرند که انقدر پرو هستید
    1
    11
    شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    الالتماس والملتسون و عاجزین بالکفار الشیاطین
    0
    5
    یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.