چند تن از «دختران آزادی» و عکاس ورود زنان به ورزشگاه بازداشت و به زندان قرچک «منتقل شده‌اند»

 چند دختر که پس از گریم و با آرایش مردانه موفق به ورود به ورزشگاه برای تماشای مسابقه فوتبال شده‌اند
رادیو فردا :برخی فعالان حقوق زنان و مدافعان حقوق بشر از بازداشت دست‌کم چهار دختر در ورزشگاه آزادی و انتقال آنان به زندان قرچک ورامین خبر داده‌اند. فدراسیون فوتبال ایران بدون تایید و تکذیب این خبر صرف گزارش‌ها درباره نقش داشتن در بازداشت‌ها را رد کرده است.
 
بنابر گزارش‌ها، زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی، هدیه مروستی و فروغ علایی روز دوشنبه، ۲۱ مرداد، در تلاش برای ورود به ورزشگاه آزادی تهران بازداشت شده‌اند.
 
برخی گزارش‌ها نیز شمار بازداشت‌شدگان را شش نفر ذکر کرده و گفته‌اند نهاد بازداشت‌کننده این دختران سازمان اطلاعات سپاه بوده و بازداشت‌ها به خواسته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، صورت گرفته است. فدراسیون فوتبال ایران خبر بازداشت این دختران را تایید یا تکذیب نکرده و فقط امیرمهدی علوی، سخنگوی این فدراسیون، گفته است که این نهاد نقشی در این موضوع نداشته است.
 
به گزارش وبسایت «ورزش سه»، سخنگوی فدراسیون فوتبال «شایعات منتشره پیرامون شکایت رئیس فدراسیون از فرد یا گروهی از افراد» را تکذیب کرد و گفت «این بازداشت‌ها در صورت صحت هیچ ارتباطی به فدراسیون فوتبال ندارد».
 
شماری از دختران بازداشت‌شده در ماه‌های گذشته نیز با آرایش مردانه برای ورود به ورزشگاه تلاش کرده و در برخی موارد نیز مأموران انتظامی و امنیتی آنها را بازداشت موقت کرده بودند.
 
بجز این دختران که به «دختران آزادی» معروف شده‌اند، گزارش شده که فروغ علایی، عکاس خبری روزنامه «دنیای اقتصاد»، نیز در میان بازداشت‌شذگان اخیر و در زندان قرچک است.
 
خانم علایی اخیرا با مجموعه عکس «گریه برای آزادی» برنده جایزه جهانی عکاسی خبری، «ورلد پرس فوتو»، شده بود. عکس‌های این عکاس خبری چند روز پیش نیز در روزنامه بریتانیایی گاردین چاپ شد.
  خبر بازداشت این زنان در حالی منتشر شده است که فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، تا نهم شهریورماه به ایران مهلت داده است که مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند.
 
در پی هشدارهای فیفا، چندی پیش مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، اطمینان داده بود که در جریان مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی، زنان نیز می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند.
 
نخستین مسابقه خانگی ایران قرار است هجدهم مهر امسال در مقابل تیم کامبوج برگزار شود. در ماه‌های اخیر و در پی فشارهای فیفا، دستگاه ورزشی جمهوری اسلامی در چند مسابقه اجازه حضور گزینشی تعدادی از زنان در ورزشگاه‌ها را داد اما همین اقدام نیز با انتقاد تند مقام‌های مذهبی و قضایی جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.
 
در تازه‌ترین مورد محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، هفته گذشته ضمن مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته بود «فیفا دلش برای زنان ایران نسوخته» و درخواست این سازمان بین‌المللی برای حضور زنان در ورزشگاه «از مصادیق نفوذ دشمن» است.
 
جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته ورود زنان به ورزشگاه ها را برای تماشای مسابقات فوتبال مردان ممنوع کرده است.
 
فیفا هر گونه تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده و در سال‌های اخیر شماری از نهادهای بین‌المللی به ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها اعتراض کرده‌اند.
+13
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک
    شبیه این آدم کوچولوها تو فیلم گالیور شدن.
    20
    4
    جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    حکومت در حال سقوط هستش. یک زمانی بگیر و ببندها مال یک طبقه خاص بود ولی الان سطح این فشارها به طبقات پایین کشیده شده و دیگه طبقه متوسط و بالا نیستند که زندان و تهدید میشوند. حکومتی که با این سطح از نارضایتی و خفقان روبروست شک نکنید از درون فرو خواهد ریخت و این دست و پا زدن ها چیزی جز فرو رفتن بیشتر در این لجن زاری که خودشون درست کردند نیست. مردم ایران نشون دادند که هرچقدر فشار و خشونت به خرج بدی بیشتر لج میکنند و اصلا لج بازی باعث سرنگونی شاه شد حالا هم نوبت خامنه ای آیت شیطان هستش که خون مردم رو هزار برابر بدتر از شاه داره می مکنه .
    0
    17
    جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    اگر از این عقب افتاده ها "مرگ بر امریکا" و روسری را بگیری کوچکترین حرفی برای گفتن ندارند
    0
    20
    جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
    دیدن ورزش برای زنان و دختران ممنوع ولی به بستربردن دختران خردسال به بسترازاد۰۰۰که کثیفترین بیماری جنسی است مرگ برعنقلاب ۱۳۵۷خودتان و دین عرعری شما
    0
    14
    جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.