رسانه‌های اسرائیل: ایران کمک‌ به حماس را تا ۳۵۰ میلیون دلار افزایش داده است

 دیدار هیات نمایندگان حماس با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی رادیو فردا :دو هفته پس از دیدار نمایندگان حماس از ایران، رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد از افزایش چشمگیر کمک مالی جمهوری اسلامی به این جنبش فلسطینی خبر دادند.
 
بر اساس این گزارش‌ها که به نقل از منابع دولتی اسرائیل بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است، ایران که تاکنون سالانه حدود یک‌صد میلیون دلار به حماس کمک می‌کرد، در جریان دیدار اخیر، این مبلغ را به ۳۶۰ میلیون دلار افزایش داده است.
 
روزنامه جروزالم پست و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نوشته‌اند، افزایش کمک مالی ایران به حماس به میزان بیش از سه برابر و نیم، در راستای خواسته‌های علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
 
این گزارش‌ها می‌گویند که ایران در برابر این کمک، از حماس خواسته است در خصوص توان موشکی اسرائیل به ایران اطلاعات بدهد.
 
هیات حماس به رهبری صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی این گروه، در سفر یک هفته‌ای خود به تهران با علی خامنه‌ای نیز ملاقات کرده بود.
 
به گزارش وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای در آن دیدار گفت، فلسطینی‌ها تا چندی پیش با سنگ مبارزه می‌کردند ولی حالا «موشک‌های نقطه‌زن دارند، و این، یعنی احساس پیشرفت».
 
معاون اسماعیل هنیه همچنین پس از ترک ایران به خبرگزاری «صفا» متعلق به حماس در غزه گفت، دیدار این هیات «راهبردی و تاریخی» بود و سران ایران «با وجودی‌ که کشورشان در حصر و تحریم است، بر آمادگی عملی خود برای ارائه هر نوع کمک تاکید کرده و از این موضع، خجل و یا شرمنده نیستند».
 
وب‌سایت فلسطینی «الرساله» وابسته به حماس چند روز پیش از سفر هیات این جنبش به تهران، با تشریح کمک‌های ایران به حماس در زمینه‌های سیاسی، نظامی، مالی، رسانه‌ای و اجتماعی، افزود که این کمک‌ها از جمله شامل ارائه «تجهیزات نظامی متنوع و موشک‌های قدرتمند» است.
 
این در حالی است که مهدی ربانی معاون عملیات سپاه پاسداران روز ۱۴ مرداد ضمن بیان این‌که «عمق دفاعی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مرزهای رژیم صهیونیستی (اسرائیل) رسیده» است، اظهار داشت: «امروز حزب‌الله و حماس قدرت بسیاری پیدا کرده و دیگر نیازی به کمک ما ندارند».
 
به گزارش خبرگزاری فارس، این فرمانده سپاه در آیین یادبود کشته‌های «تیپ فاطمیون»، مهاجرین افغانستانی در ایران که جمهوری اسلامی آنها را به جنگ سوریه اعزام کرد، افزود، حزب‌الله لبنان «دسترسی کاملی به تمام نقاط» اسرائیل دارد و امروز «موشک‌های حزب‌الله و حماس حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و موازنه قدرت برقرار شده است».
 
اما به نوشته جروزالم پست و براساس گزارش کارشناسان، ایران غیر از افزایش کمک به حماس، یاری مالی به جهاد اسلامی فلسطین را نیز در جریان آخرین دیدار زیاد النخاله دبیر کل این سازمان افزایش داده است. زیاد النخاله دی ماه پارسال به تهران رفته بود.
 
یک کارشناس اسرائیلی به جروزالم پست گفته است: «افزایش کمک‌های مالی ایران به گروه‌های مسلح فلسطینی گواه آن است که ایران تحریم‌ها را دور می‌زند و در ماه ژوئیه امسال روزانه ۷۱۰ هزار شبکه نفت و گاز صادر کرده است».
 
خبرگزاری رویترز روز هشتم مرداد با استناد به داده‌های صنعتی و کشتیرانی، گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه به یک‌صد هزار بشکه در روز سقوط کرد به طوری که مجموع صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در این ماه ۱۲۰ هزار بشکه بود.
 
اسرائیل و ایران در چهار دهه گذشته، کشور مقابل را دشمن منطقه‌ای خود معرفی‌ می‌کنند؛ جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را اساسا به رسمیت نمی‌شناسد و حمایت از فلسطینیان را مسئله آرمانی خود قلمداد می‌کند.
 
گزارش‌های دولت آمریکا تاکنون ارزیابی‌های اسرائیل در مورد اعطای سالانه صد میلیون دلار کمک ایران به حماس را تایید کرده است.
+19
رأی دهید
-28

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    تمام این پول ها از تجارت و تبدیل و پخش تریاک افغانستان فراهم می اید
    6
    21
    ‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    آنتی خرافات - دوسلدورف، آلمان

    خب آخرین امیدهی آخوندهای جانی حزب الله لبنان میباشد که اسرائیل هم شوخی بردر نیت مثل آمریکا چنان میزند که قاسم پودر میشود
    1
    27
    ‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.