«احتمال کاهش قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار» در صورت ادامه خرید نفت ایران توسط چین

 گزارش‌ها حاکی است که چین و ترکیه کماکان خرید محدود نفت از ایران را ادامه می‌دهند. رادیو فردا :«بانک آو آمریکا» می‌گوید اگر چین با بی‌اعتنایی به تحریم‌های واشینگتن، به خرید نفت از ایران ادامه دهد، قیمت نفت می‌تواند به ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.
 
این نهاد مالی و سرمایه‌گذاری آمریکا گزارش داده است که در شرایط کنونی، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت تا سال ۲۰۲۰ در محدوده ۶۰ دلار باقی بماند، اما اگر چین بخواهد وضع تعرفه‌ها بر کالاهای صادراتی‌اش به آمریکا را با نادیده گرفتن تحریم‌های ایران تلافی کند، قیمت‌های جهانی نفت به شدت سقوط خواهد کرد.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا اعلام کرد که از اول سپتامبر، بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد شد.
 
افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، هم اکنون نیز بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است، چون انتظار می‌رود جنگ تجاری میان دو کشور، رشد مصرف جهانی نفت را حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.
 
بعد از اعلام تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی، قیمت نفت شاخص برنت از حدود ۶۵ دلار به ۶۲ دلار کاهش یافت و طی روز جاری دوباره با کاهشی ۱.۱ درصدی به ۶۱ دلار و ۲۱ سنت سقوط کرد.
 
چین تا قبل از تحریم‌های آمریکا، روزانه ۶۹۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد، اما آمریکا از دوم ماه مه معافیت‌ خریداران نفتی ایران را متوقف کرد، اگرچه گزارش‌ها حاکی است که چین و ترکیه کماکان خرید محدود نفت از ایران را ادامه می‌دهند.
 
بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها،‌ کپلر، در اختیار رادیو فردا قرار داده است، ایران ماه ژوئن روزانه ۲۰۸ هزار بشکه نفت به چین فروخته است و این رقم در ماه مه نیز کمی بیش از ۲۵۴ هزار بشکه بوده‌ است.
 
البته، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کل صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.
 
آمارهای کپلر حاکی است که بارگیری نفت ایران از دو میلیون و ۳۰۸ هزار بشکه در ماه ژوئیه پارسال به ۳۹۹ هزار بشکه در ماه مشابه امسال رسیده است. معلوم نیست چه میزان از این محموله‌ها به فروش رفته است.
 
در هر حال، بارگیری نفت ایران طی یک سال گذشته بیش از ۱.۹ میلیون بشکه افت داشته است.
 
اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد که در نیمه اول سال جاری میلادی، به رغم کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، باز هم روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت مازاد در جهان تولید شده است.
 
اوپک و کشورهای هم‌پیمان اخیرا توافق کردند که به‌خاطر مازاد تولید نفت، توافق کاهش تولید نفت خود را تا مارس سال آینده تمدید کنند. این گروه، از ابتدای سال جاری متعهد به کاهش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت هستند. ایران همراه با لیبی و ونزوئلا از این توافق مستثنی هستند.
+31
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.