از این پس ایست‌های بازرسی بسیج زیر نظر نیروی انتظامی عمل خواهند کرد

معاون عملیاتی بسیج گفته بود دیگر ایست‌های بازرسی بسیج تنها به طور موردی و با تشخیص مسئولان امنیتی ایران برپا خواهد شد بی بی سی :علیرضا رحیمی، نماینده مجلس ایران گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در جلسه این کمیسیون اعلام کرده از این پس، همه پست‌ها و گروه‌های ایست بازرسی بسیج زیرنظر نیروی انتظامی عمل خواهند کرد.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت این تصمیم "گامی در جهت پاسخگویی و انضباط بیشتر" مراکز و پایگاه‌های بسیج است.
 
یک ماه پیش سالار آبنوش، معاون عملیاتی سازمان بسیج در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بسیج هنوز ایست بازرسی دارد یا نه، گفته بود "اگر ایست و بازرسی کم شده و نیازی به آن نیست، به خاطر بالا رفتن ضریب امنیت است وگرنه گشت بسیج جمع نشده است".
 
او تیرماه سال گذشته نیز گفته بود "ایست و بازرسی به معنا و مفهومی که قبلا بود الان دیگر اصلا وجود ندارد". علت توقف فعالیت این ایست‌های بازرسی توانمندی نیروی انتظامی عنوان شده بود.
 
معاون عملیاتی بسیج گفته بود دیگر ایست‌های بازرسی بسیج تنها به طور موردی و با تشخیص مسئولان امنیتی ایران برپا خواهد شد و "گشت‌های محله محور" جای آن را می‌گیرد.
 
کاهش ایست‌های بسیج را نخستین بار، غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده پیشین سازمان بسیج در پاییز ۱۳۹۶ اعلام کرد و گفت: "در زمینه تامین امنیت کشور برادران نیروی انتظامی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و ما هم به کمک آنها آمده‌ایم و بنا داریم ایست‌های بازرسی بسیج را تقلیل داده و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم".
گشت‌های محله محور جایگزین ایست‌های بسیج شده‌اند گفته می‌شود مبنای تأسیس این "گشت‌های محله محور" توافق بسیج و نیروی انتظامی و قوه قضائیه بود.
 
در طرح گشت‌های محلی سپاه پاسداران، قرار است گروه‌هایی سه تا پنج نفره متشکل از نیروهای عضو بسیج که دوره‌های آموزشی خاص را گذرانده‌اند، به صورت پیاده و سواره و بدون در اختیار داشتن اسلحه گشت بدهند. هدف این طرح "پیشگیری از سرقت و ایجاد امنیت" عنوان شده است.
 
دو روز پیش حسین سلامی، فرمانده ‌کل سپاه پاسداران گفته بود از "طرح‌های هدفمند نیروی انتظامی در ارتقای امنیت عمومی جامعه حمایت همه‌جانبه می‌کند".
 
بسیج زیرمجموعه سپاه پاسداران است و شماری از نیروهای آن "ضابط قضایی" به شمار می‌آیند.
 
گشت‌های امنیتی نخستین بار پس از انقلاب با کمیته‌های انقلاب اسلامی آغاز شد که اغلب فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی داشتند.
 
در سال‌های گذشته، گشت‌های بسیج در جریان اعتراضات اجتماعی فعالیت‌های خود را تشدید می‌کردند اما این ایست‌های بازرسی انتقادات سیاسی گسترده‌ای را نیز به همراه داشته است.
+15
رأی دهید
-34

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۰
    parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا

    سوسمارهای رژیم اماده ی دریدن۰۰موبیل فراموش نشود انهم برای خنده۰۰۰ نه انتقاد از عرعرها
    12
    33
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    دانای نادان - زووله، هلند
    خدایا ، هزاران بار شکرت ، تو کشوری که این بی‌ شرف‌ها هستن ، دیگه زندگی نمیکنم.
    11
    29
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    ارشک110 - مشد، ایران
    [::دانای نادان - زووله، هلند::]. خوشبحالت هموطن عزیز. اگه بدونی ایرانو چی کار کردن دیگه شاید حاضر نشی از رو آسمونش رد شی؟جای هموطنای دیگت رو هم که دلشون یه زندگی آدمیزادی میخاد رو خالی کن رفیق!
    11
    24
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    آنتی خرافات - دوسلدورف، آلمان
    هنوز بعداز چهل سال ترس از مردم دارند این بیشرف های عرب پرست
    12
    18
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    [::parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا::]. از موبیل نوشتنت معلومه خیلی از مرحله پرتی عقده ای لوده
    28
    12
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    اشتباه برداشت نشه من با بسیج موافق نیستم چون بدتر از اونا زیادن نمونه ش پروین
    25
    11
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [::Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. رفیق حداقل بفرمایید بگید کجا و ساعتی چند تقویتیه زبان فارسی تدریس میدین که بنده و خیلیها تواین سایت فارسی دریده مینویسن و صحبت میکنن که بیاییم پیش شما که سورژه خنده قوچعلیها و دربانها نشویم بلاخره همه که حدادقاتل نمیشن ولایتیهایی هم هستن که شعر و ادبیات فارسیو فتیله پیچش میکنن.خواستم بگم که املایی و انشایی هممون یجورایی فلج اطفال داریم که جای خنده نداره.
    12
    21
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    این اقدام رژیم بخاطر این است بسیج تحت امر نیروهای انتظامی باشند و از سپاه جدایشان کنن . البته شاید هم می خواهند کم کم نیروهای که در اختیار سپاه پاسداران است از سپاه بگیرند و بعد به نوعی سپاه پاسدران را هم منحل و نیروهایش را در ارتش سازمان دهی کنن . چون سپاه پاسداران از اول نیروی بوده جنایتکار و توطئه انگیز در ایران و در خیلی از کشورهای جهان و مورد قبول سازمان امنیت اکثر دولتهای دنیا قرار نگرفته است.
    11
    10
    ‌چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.