بریتانیا :ناوشکن «اچ ام اس دانکن» وارد خلیج فارس شد

ناوشکن دانکن بی بی سی :دولت بریتانیا امروز یکشنبه ۲۸ ژوئیه (شش مرداد) اعلام کرد که ناوشکن اچ‌ام‌اس دانکن برای تامین امنیت کشترانی وارد خلیج فارس شده است. در همین حال حسن روحانی رئیس جمهور ایران حضور نیروهای خارجی در منطقه را "عامل اصلی تنش" خواند.
 
طبق بیانیه دولت بریتانیا، ناوشکن دانکن در کنار ناو محافظ مونتروز از کشتی‌هایی که با پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور می‌کنند محافظت می‌کند.
 
بن والاس وزیر دفاع بریتانیا گفت: "آزادی کشتیرانی برای نظام تجاری و اقتصادی جهان اهمیت اساسی دارد و دولت بریتانیا متعهد است که برای دفاع از آن هر چه می‌تواند بکند."
 
"امنیت کشتی‌های حامل پرچم بریتانیا برای ما الویت است، با این حال پس از توقیف غیرقابل قبول و غیرقانونی نفتکش استینا ایمپرو همچنان برای تنش‌زدایی با ایران تلاش خواهیم کرد."
 
بریتانیا می‌گوید این اقدامی نظامی نیست بلکه هدف آن افزایش امنیت در تنگه هرمز و ممانعت از اختلال در آزادی کشتیرانی است.
 
آقای والاس تاکید کرد که به تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک ادامه خواهد داد اما "آزادی" و "امنیت" کشتیرانی در تنگه هرمز هم برای بریتانیا هم برای شرکا و متحدان بین‌المللی‌اش "حیاتی" است.
 
ایران می‌گوید قرن‌ها است که امنیت خلیج فارس را بر عهده داشته و مصمم است که این نقش را ادامه دهد. ایران حضور نیروهای خارجی را عامل تنش می‌داند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز گفت: "جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌کند تا دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای کشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد... حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود."
 
سپاه پاسداران ایران ۹ روز پیش نفتکش بریتانیایی "استنا ایمپرو" را به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد.
پانزده روز پیش از آن، نیروی دریایی بریتانیا نفتکش گریس یک را که حامل نفت ایران بود در آب‌های جبل‌الطارق به دلیل "نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه" توقیف کرد.
 
هر دو کشور اقدام طرف مقابل را "دزدی دریایی" و "غیرقانونی" خواندند و سفرای یکدیگر را احضار کردند.
 
بریتانیا اقدام ایران را مقابله به مثل خواند و محکوم کرد. ایران گفت مقصد نفتکش سوریه نبوده، تحریم‌ اتحادیه اروپا شامل ایران نمی‌شود و این تحریم برای خرید نفت از سوریه است نه برای فروش آن. ایران گفت اقدام بریتانیا به درخواست آمریکا بوده، بریتانیا بارها این را تکذیب کرد.
 
هر دو کشور تاکید کرده‌اند که به دنبال مقابله‌جویی نیستند و برای تنش‌زدایی تلاش می‌کنند.
 
دولت بریتانیا هفته پیش اعلام کرد که نیروی دریایی را موظف کرده کشتی‌های حامل پرچم بریتانیا را در عبور از تنگه هرمز همراهی کند.
 
به گفته دولت بریتانیا ناوشکن اچ ام اس دانکن نوع ۴۵ تا اواخر اوت که ماموریتش به پایان برسد همراه با ناو محافظ اچ‌ام‌اس مونتروز ۲۳ کشتی های تجاری را همراهی خواهد کرد تا این دو ناو برای محافظت از کشتی‌های تجاری همیشه در دسترس باشند.
 
ناو مونتروز در محدوده‌ای به وسعت نوزده هزار مایل دریایی فعال خواهد بود. این ناومحافظ تا به حال در بیست ماموریت، ۳۵ کشتی را در عبور از تنگه هرمز همراهی کرده است.
 
اواخر اوت ناومحافظ اچ‌ام‌اس کنت جای ناوشکن دانکن را خواهد گرفت اما ناومحافظ مونتروز به عنوان بخشی از نیروی دریایی دائمی بریتانیا در منطقه، تا سال ۲۰۲۲ به ماموریت خود ادامه خواهد داد.
 
عملیت کیپون، نام عملیاتی نیروهای بریتانیایی در منطقه است که به گفته دولت بریتانیا وظیفه آن "برقراری صلح و ثبات و تامین امنیت برای جریان آزاد تجاری و مقابله با قاچاق مواد مخدر و دزدی دریایی" است.
 
حضور بریتانیا در خلیج فارس و دریای عمان سابقه طولانی دارد و واحدهای نیروی دریایی بریتانیا یا ناوگان کمکی سلطنتی (یکی از پنج واحد تشکیل دهنده نیروی دریایی بریتانیا) در چهل گذشته در این منطقه حضور داشته‌اند.
+51
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان

    چند بار تیتر را خواندم که واقعا "فرستاد"؟! خوش خبر باشید مثل همیشه.
    4
    28
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    حکومت اسلامی نیز برای اینکه عقب نیفتد دستور ساخت ناوشکن ساسی مانکن را داد.
    6
    35
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    آقا کجا هستی‌ ؟ مگر هفته گذشته نعره نمی‌‌زدی. "انگلیس پررو .روی شما را کم می‌‌کنیم." پس چه شد؟ دومی‌ هم که آمد. زورت فقط به کشتی تجاری رسید؟ حالا ناز نکن.به قول آلمانی‌ .مثل "سوسیس توهین شده". بزن یک کم شیره بزن. دوباره قدس را بگیر. پرچم اسلام را بر فراز کاخ سفید. انگلیسی را کتک بزن. ال سهود را همه اعدام. زیاد هم بزن .که اثرش زیاد باقی‌ ماند. دل ما تنگ شده برای فتوعات گهربار شما.ولی‌ خدا وکیلی ظریف را نفرست مرتب التماس کند.چاخان هم نگو. انگلیسی‌ها سلطان قابوس را فرستادند و التماس . " که به ریش مقدس آبرو ما را نابر." این‌ها دیگر برای فاطی تنبان نمی‌‌شود. حتا ذال خودمان هم درک کرده
    3
    22
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    بابا گنده شما عمو ترومپ نتونست کاری کنه حالا جقل مقلها دارن شاخو شون میکشن
    31
    7
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    ویکی لیکس افشا کرد که از تعداد 600 کشتی جنگی بریتانیا فقط حدود 70 کشتی اماده عملیات هستن و بقیه فرسوده شدن. دلیل بروز رسانی نکردن نیروی دریایی مشکلات اقتصادی است. کشتی HMS duncan یک ناو جنگی نیست و هیچ توان تهاجمی یا دفاعی ویژه قایق های تندرو نداره. این از کلاس ناوشکن‌های تایپ 45 هست و HMS duncan فقط مخصوص دفاع از حملات هوایی هست. سپاه هم که با قایق حمله میکنه و خود این ناوشکن نیاز به محافظ داره چون همه تجهیزاتش مخصوص ردیابی هوایی و زدن هواپیما هست. این که یک ناوشکن ناکارامد رو فرستادن فقط نمایشی هست تا اقتدار ملکه در دنیا برگرده. کارشناسان نظامی معتقدم این ناوشکن در برابر قایق های تندرو سپاه بسیار اسیب پذیر است بخصوص اگر بصورت زنبوری حمله کنن
    10
    6
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    اول اینکه این ناو نیست و فقط یک ناوشکن ویزه دفاع در برابر هملات هوایی هست. دوم اینکه در جهت اسکورت و دفاع در بربر قایق های تندرو ایران، بریتانیا نیاز به ارسال Battleship و یا Battlecruiser داره تا دیوار اتشین دفایی جلوی قایقها ایجاد کنه اما چیزی که فرستادن فقط یک ناوشکن پدافند هوایی هست که معمولا خود این کشتی نیازمند یک حامی داره . وجود این HMS duncan در خلیج فاس فقط نمایشی هست و اگه درگیری بوجود بیاد چون بدنه کشتی مقاوم سازی نشده و رزم ناو نیست. مثله قایق کاغذی مچاله میشه و میره زیر آب
    11
    6
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    ناو HMS Montrose سال 1992 ساخته شدو سال 89 به اب انداخته شد و سال 92 شروع به کار عمیلتی کرد. این ناو بریتانیایی در مقایسه با ناوهای فوق پیشرفته و گران قیمت آمریکایی، یک قایق کاغذی هست!. حتی این ناو بریتانیایی رو آپگرید نکردن و تجهیزاتش داری تکنولوزی کهنه هست. مراکز تحقیقات نظامی ارتش امریکا گفته نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا فرسوده شده و البته ویکی لیکس هم منتشر کرده از حدود 600 کستی جنگی بریتانیایی فقط 70 کشتی قابل حرکت دادن است. این موزه متحرک قراره از ناوشکن hms duncan محافظت کنه تا اونم از نفت کشها محافظت کنه. کوری عصا کش کوری دگر شود....
    9
    6
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. موش کور بوخوره تورو
    1
    14
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    آنتی خرافات - دوسلدورف، آلمان
    گفته شده این کشتی کلاه هستی حمل میکند آیا درسته؟؟
    2
    5
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    ناو Sassi Mannequin سال 2019 ساخته شد ولی در 2005 به آب انداخته شد! و در سال 2019 عملیات شد! در مقایسه با بلم های حاشیه نشین بسیار مجهز است و قرار است به واشنگتن رفته، کاخ سفید را تسخیر کند و آقای بزرگمهر را به سِمَتِ رئیس جمهور آمریکا در آنجا مستقر کند!
    1
    8
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. داداش هندونه ها رو از زیر بغلت وردار بتونی از در رد بشی. البته جای دیگه هم هست براش
    2
    11
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::bozurgmehr. خیلی ممنون از اخبار دست اول از میدون سد اسمال! همه جا فرسوده و نخ نما هستن غیر از ایران!! 😀😀
    2
    11
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::bozurgmehr - لندن. شما میشه بگی تو لندن دقیقا پس که غلطی میکنی؟؟ نکنه رفتی لندن همون جا که همه چی رو کندن؟
    3
    11
    یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    عزیز این حرفا را سر منبر بزن. فقط هم حرف نزن. پس یک کاری هم انجام دهید. حالا قدیمی‌ یا جدید از زمانی‌ که آمده. حساب دیگر. خواهیم دید. هر کدام از یک طرف فرار. اینقدر هم دروغ نگو.ذال را گیر آورده؟ حالا این ناو اثر دار است یا خیر. تا کنون که به التماس افتاده. ولی‌ این ناو تازه ۲۰۱۲ به کار افتاده. ۸ سال هم طول کشید تا ساخت شد. تا حل در دها عملیات هم بوده.از کریم تا سوریه. انواع و اقسام راکت هم دارد. سر چه کسی‌ می‌‌خواهی شیره بمالی؟ خودت؟ زبون بسته شما هنوز که هنوز ف‌۴ زمان شاه را استفاده می‌‌کند. ۶۰ سال از عمر آن گذشته. و در اینجا شده متخصص رویال ناوی؟ اینقدر استعداد را حرام نکن، بشوید استراتژیک تحلیل گرم نیروی نظامی اروپا و ناتو.امان از دست این بی‌ بی‌ سی‌. که اینقدر چاخان به خورد شما می‌‌دهد. نمی‌‌دانم چرا به عقل انگلیس نمی‌‌رسد. کافی‌ است فقط بوجه بی‌ بی‌ سی‌ را قطع کند. شما پادو‌ها بیکار می‌‌شوید.
    2
    1
    دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    دنیای وارونه - اتیوپی، اتیوپی
    با عرض ادب و سلام خدمت چهار عضو اعلای این محفل: دوست گرامی آقای بزرگمهر با اطلاعات خوب و شنیدنی ش و سبکبال عزیز. عرض به حضور شما این ناو کلاه نیستی حمل میکند.
    0
    0
    دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.