عراقچی: اگر نیازی به تماس باشد، آمریکایی‌ها شماره ما را دارند‎

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید «پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد» رادیو فردا :معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به گزارش منتشر شده مبنی بر اعلام شماره تلفن رئیس جمهور آمریکا برای تماس مقامات جمهوری اسلامی با او گفت که این موضوع مشکل روابط بین دو کشور را حل نمی‌کند و «اگر نیاز شود آنها شماره ما را دارند».
 
عباس عراقچی روز شنبه ۲۱ اردیبهشت در مصاحبه با وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد. باید بگویم که روز جمعه ترامپ ١٢ شرط را به یک شرط تقلیل داد که آن هم در برجام محقق شده است.»
 
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که کاخ سفید شماره تلفنی را در اختیار سوئیس قرار داده تا مقامات ایران بتوانند با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، تماس بگیرند.
 
این گزارش را کاخ سفید هنوز تایید یا تکذیب نکرده. اما آقای ترامپ روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که مایل است مقامات ایران با او تماس بگیرند تا با هم به یک توافق منصفانه برسند.
 
این مقام دیپلماتیک به سی‌ان‌ان گفته که احتمالا سوئیس این شماره را در اختیار ایرانی‌ها قرار ندهد مگر آن که خود آنها چنین بخواهند و البته به نظر می‌رسد که آنها احتمالا چنین کاری نکنند.
 
سفارت سوئیس در ایران حافظ منافع ایالات متحده است. این سفارت همچنین در این چند دهه امکانی را برای دیپلماسی میان دو کشور ایجاد کرده و طرفین بارها پیام‌های خود را از این طریق به اطلاع یکدیگر رسانده‌اند.
 
مقامات کاخ سفید تاکید داشته‌اند که دونالد ترامپ از سر صداقت پیش قدم شده است. آقای ترامپ گفته بود: «کاری که آنها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و با هم بنشینیم. ما می‌توانیم به توافق برسیم، یک توافق منصفانه، فقط می‌خواهیم سلاح هسته‌ای نداشته باشند. درخواست زیادی نیست، ما نمی‌خواهیم به ایران صدمه بزنیم. و کمک می‌کنیم که به وضع عالی برگردند.»
 
با این حال روابط تهران و واشینگتن به‌ویژه در روزهای اخیر بسیار پرتنش بوده تا جایی که آمریکا اعلام کرده ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن و بمب افکن‌های بی-۵۲ را برای مقابله با تهدیدات احتمالی ایران به منطقه اعزام کرده است.
 
یک مقام دولت آمریکا نیز روز جمعه خبر داد که سرپرست وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، با استقرار تعداد بیشتری از «سامانه‌ موشک‌های پاتریوت» در منطقه موافقت کرده است.
 
در همین روز یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، تاکید داشت که «مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها انجام نخواهد شد».
+20
رأی دهید
-72

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    saeed scotland - اِسکای اِسکاتلند، انگلستان

    ترامپ اشتباه کرد شماره خودشوداد به اینها اگه شماره زنش رو داده بود تا حالا زنگ زده بودند. اگر مال دخترش رو داده بود که اصلأ تو حالا معامله تموم بود
    42
    15
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    وزارت خارجه ایران به ترامپ پیغام داده که ما شارژ نداریم، خودت زنگ بزن!
    4
    74
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    یعنی گوشت تلخ تر از اینا هم هستن!؟ فقط قرقره کردن چیز بقیه رو خوب بلدن
    4
    47
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ

    فعلا همه چی رو به مسخره و بی خیالی بگیرین تا روزش معلوم میشه کی باید به کی زنگ بزنه . همیشه وقتی گندش در میاد تازه میفتیم به شکر خوردن . در همه ی رده ها چه فوتبال و چه سیاست و چه وضعیت اقتصادی و امنیتی ......
    3
    31
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    در امریکا شرایط با ایران فرق دارد و مو را از ماست می کشند و حتی یک رئیس جمهور باید پاسخگوی کنگره باشد و اعمال خودش را توجیه کند. اگر حادثه ای در بگیرد ترامت مواجه با اعتراض خواهد شد که چرا اول مذاکره نکردی و بنابر این باید این حربه را از دست رقبای انتخابی اش خارج کند. از ملانصرالین پرسیدند که: مادرت را می فروشی؟ گفت : می فروشم! گفتند: ملا آخر کسی که مادرش را نمی فروشد!. ملا جواب داد: می فروشم اما به قیمتی که کسی هرگز نتواند آنرا بخرد!
    5
    31
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    mehdi sadigh - دوسلدروف، آلمان

    جالب ها، آمریکا اینارو تحریم کرده بعد این میگه آمریکاها شماره مارو دارند، آقا میگم نکنه آخوندا آمریکا را تحریم کردند و ما نمیدونیم
    4
    33
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    عین دوتا بچه افتادید به جون هم . اگه دوست داری شماره تلفن بده تا من خواهر مادر همتون را به هم پیوند بدم.
    1
    16
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    این هارت و پورت ها برای خر کردن مردمی است که چهل سال است گول خوردند
    2
    22
    شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    چهارشنبه سوری ایران - فرانکفورت، آلمان
    این امریکا است که شما را تحریم کرده پس شما بایست موس موس کنید نه امریکا بیسواد مهر پیشونیت پاک شده بایست پر رنگش کنی
    2
    18
    یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۴
    صمد آقا با لیلا - تهران، ایران
    آمریکاییها قبلا بارها به ایران زنگ زدن و التماس کردن و بازهم خواهند کرد. از التماسهای مخفی آمریکاییها به یزدی و بهشتی و خمینی در نوفل لوشاتو تا التماسهای کارتر برای آزادی جاسوسها و ریگان برای پایان زمینگیر کردن اسراییل و گریه های اوباما برای فشار کمتر به نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق و لیبی و سوریه. ترامپ هم خوب میدونه که هنوز تو صف منتظره تا نوبتش بشه و ممکنه برای اینکه خیلی تحقیر و ضایع نشه با هماهنگی آخوندها که نوکر انگلیس هستن چند تا فش فشه بزنه توی بیابونها و کویر لوت درست مثل ۱۶ تا فش فشه ای که زد توی بیابونهای سوریه و ادعا کردن ۶۵ تا موشک کروز بوده ولی بر خلاف عادت نمایشهاشون هرگز فیلم محل اثابتشونو نشان ندادن. سیاست خیلی پیچیده و در عین حال ساده است البته برای آنهایی که چشم دیدن و مغز فکر کردن دارن.
    5
    2
    یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.