مستند "دو روز آخر"؛ روایت ۴۸ ساعت آخر حکومت شاهنشاهی در ایران

بی بی سی : مستند دو روز آخر، روایت کمتر شنیده شده‌ای از رویدادهای ۴۸ ساعت آخر حکومت شاهنشاهی در ایران ( ۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷) را از زبان تصمیم گیران و نقش آفرینان به تصویر می‌کشد. فیلمی از علی همدانی ، تهیه کننده علی اطلسی
+31
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    وعده آب و برق مجانى این بلا رو سر ایران آورد!!
    12
    34
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    همانها که پدرش را از طویله سفارت هلند آوردند، همانها هم پسرش را بردند. همین
    36
    5
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    شاها، کنم از خبث «فروغی» خبرت، خون می‌کند این «جهود» ناکس جگرت، خطبه شهی و عزل تو را خواهندخواند، زانگونه که خواند از برای پدرت. (محمد تقی بهار - وزیر معارف)
    22
    5
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    شاه و شیخ - قم، ایران
    چه زیبا گفته اند: "کسی که باد میکارد طوفان درو میکند!" آنروزی که در مدارس به کودکان 10-12 ساله مشق دین و مذهب را دادید, آنروزی که قانون اساسی کشور را زیر پا گذاشتید و با گل گرفتن در تمام احزاب تلویحا گفتید: (حزب فقط حزب خودم, صدا فقط صدای خودم, حرف فقط حرف خودم ) و هزاران روزها و فرصتهای طلایی دیگر را سوزاندید باید چنین آتشی هم بجان خودت و هم خانواده ات و هم کشور و مردم میهنمان میافتاد.
    19
    5
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ملک الشعرای بهار(وزیر فرهنگ و معارف شاه) را باخبرش می کند و میگوید «همانهایی» که پدرت یعنی «طویله بان سفارت هلند» را آوردند و بر خر مرادش نشاندند و « خطبه شاهی» بنامش خواندند ، مدتی بعد ترا نیز «عزل» خواهند کرد. . اینست فرجام دست نشاندگان. همین.
    21
    2
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    علی شیدا - آلن تون، ایالات متحده امریکا
    من یک مهندس هستم و بسته به نوع کارم دوست دارم همه چیز را محاسبه کنم. همیشه یک سوال در ذهن من بود و آن اینکه در تظاهرات تاسوعا و عاشورای ۱۳۵۷ که بزرگترین تظاهرات علیه شاهنشاه آریامهر بود چند نفر در تهران شرکت کردند؟ انقلابیون تظاهر کنندگان را تا ۳ میلیون نفر و مخالفان ۲۵۰ هزار نفر اعلام کردند. من یک محاسبه ساده کردم. طول خیابان انقلاب حد فاصل میدان امام حسین (اول جمعیت تظاهر کننده) تا میدان آزادی(انتهای جمعیت تظاهر کننده) ۱۰ کیلومتر است (منبع ازگوگل) عرض خیابان انقلاب را ۳۰ متر فرض کنیم و مساحت مورد نیاز برای راه رفتن یک نفر را یک متر مربع فرض کنیم. حالا ۳۰۰٫۰۰۰ = ​ ​ (۳۰X ۱۰٫۰۰۰) تقسیم بر یک متر مربع (سیصد هزار نفر) در آن تظاهرات شرکت کرده بودند. درتظاهرات چهلمین سالگرد تعداد به مراتب کمترهم بوده است. براورد من حد اکثر ۱۰۰ هزار نفر در تهران میباشد. پس لطفأ به چشمهای خود اعتماد نکنید.
    2
    11
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران
    متاسفانه دسترسی من به بی بی سی فارسی محدوده. درست ترین اخبار و مستند های تاریخی رو در جهان میشه از این شبکه دید و یا شنید.
    6
    6
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان
    [::شاه و شیخ - قم، ایران::]. عجبا که چهل ساله از این شورش شوم میگذرد و هنوز هستند افرادی که فکر میکنند این ملت بودند که شاه رو سرنگون کردند . اگر شاه همه آزادی ها رو هم که به ملت میداد قدرتهای پشت پرده جوسازی خودشو رو میکردند و ما مردم هم که ماشاالله خوب جو گیر میشویم . خیلی از ما ها هنوز نمیدونیم چه دستهائی پشت پرده بود.
    3
    18
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    بسیار ساده اندیشانه است که خیال کنیم کشور با برگزاری یک نماز در قیطریه و چند راهپیمائی بدست چند اخوند روضه خوان افتاده باشد. دنیا بر اساس یک برنامه اصولی تدوین شده و توسط متخصصان ان اداره و اجرا میشود . برای رسیدن بیک نتیجه بمصاحبه های سران گذشته که توسط رادیو فردا انجام شده خوب دقت کنیم و همچنین به نکته نظریات سر دبیر روزنامه کیهان اقای امیر طاهری توجه نمائید خواهیم دید همه مردم الت دست سیاستگزاران بین المللی میباشند. برای خاورمیانه برنامه ای را تدارک دیده و انرا از افغانستان که با کودتا بر علیه پادشاه انکشور برنامه را استارت زدند و سپس نوبت ایران رسید که با امدن خمینی و شروع جنگ 8 ساله تمام دلار های نفتی را بجای اولیه ان بر گرداندند.و سناریو را با حمله صدام بکویت و فرار امیر به عربستان و امضا< سند صد ساله ماجرا خاتمه یافت و بعد از ان عربستان و همراه با لیبی بیک سرنوشت از پیش تعیین شده مبتلا ساختند. خلاصه بگویم بسیار ساده اندیشانه است که چند اخوند قادر باشند یک کشوری مانند ایران را هدایت کنند. برای اینکه بهتر بدانیم فرمان انقلاب در دست چه کسانی است لازم است بمصاحبه های ژنرال های
    2
    11
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    نیروی هوائی ایران که در سالهای گذشته توسط اقای علیرضا میبدی انجام شده توجه بفرمائید انگاه خواهید دید که هر حرکتی که توسط افراد مسئول انجام میگرفته زیر نظر افراد خاصی تحت کنترل شدید بودند. توضیع واضحات نمیشود داد زیرا باید باصل مصاحبه ها دقت کنید انگاه خواهید دید که یک فرد ظاهرا اجیل فروش خیابان نادری همه حرکات و افراد را زیر نظر داشته. عرض کردم توضیح دادن ان قدری مشکل است و برای درک قضیه باید بمصاحبه ها توجه فرمائید. مگر میشود چند اخوند روضه خان اساس یک کشور را داشته باشند. امکان ندارد جز انکه دست های نامرئی همه انها را هدایت و کنترل کنند
    2
    6
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان
    کلک رشتی: آن روانشاد با رفتنش بدجوری داغی بر روی دلمان گذاشت که نگو و نپرس، زیرا او وقتیکه "فهمید" که با مردم "بی فهم" روبرو شد، همانند پدر دلسوزی که همیشه و با تمام وجودش برای خانواده اش جان میداده ولی فرزندان بیشعوری دارد که به پندش گوش فرا نمیدهد، ترک خانه گفت و تمام امورات را به او واگذار کرد تا او به دلخواه و فهم خود خانه را اداره کرد که بعد از چند فراغتی افراد خانواده متوجه بیشعوری خود شده که چه "دسته گلی" به آب داده است، پس این روانشاد با این کلک رشتی خود همه را "شیرفهم" کرد که کار هر کس نیست خرمن کوفتن/ گاو تر میخواهد و خرمن کوفتن. روانش شاد باد، راهت ادامه دارد، دیر بشه، دروغ نمیشه!
    2
    5
    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    شاه و شیخ - قم، ایران
    [::shirzan - برلین، آلمان::]. اتفاقا با نظر شما موافقم که کارگردانان این انقلاب مردم نبودند که سیاستهای شیاطین شرق و غرب بود. ولی متاسفانه شاهقل جماعت هرجا که قافیه را به تنگ بیند حمله ورمیشود به مردم و سازمانها و تشکلات مخالف که بله (گوسفندوار ریختند به خیابان وووو). نمونه اش دهان گشاد سبک مغزی است که معرف حضور همگان میباشد.
    3
    0
    ‌سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.