پیمان معادی: گلشیفته بی‌انصاف است

ظاهرا باید شش سال از اظهارات عجیب گلشیفته فراهانی درباره اصغر فرهادی می‌گذشت تا یکی از همکارانش به آن واکنش نشان دهد.
 
به گزارش رکنا، ظاهرا باید شش سال از اظهارات عجیب گلشیفته فراهانی درباره اصغر فرهادی می‌گذشت تا یکی از همکارانش به آن واکنش نشان دهد؛ سال 1396 بود که روزنامه گاردین گزارشی از گفت‌وگو با این بازیگر ایرانی منتشر کرد منتها حضور جنجالی او در یک فیلم فرانسوی در آن سال، باعث شد بخشی دیگر از حرف‌هایش که انتقاد به اصغر فرهادی بود، چندان به چشم نیاید.
 
به گزارش ایران‌آرت، گلیشفته طی آن گفت‌وگو به گزارشگر گاردین درباره فیلمبرداری فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی گفته بود که فرهادی او را «شکنجه» می‌کرد و او را مجبور می‌کرد نیم ساعت در ساحل دریای خزر داد بزند و صبحانه آرد نخود بخورد تا صدایش در فیلمبرداری گرفته شود. این بخش از گزارش گاردین آن سال بسیار به مذاق رسانه‌های اصولگرا در ایران خوش آمد.
 
فراهانی همچنین در آن گفت‌وگو غیرمستقیم به مانی حقیقی، یکی از بازیگران فیلم اشاره کرده و گفته بود به دلیل ضربه‌ای که بازیگر دیگر در خلال فیلم به او وارد کرد، پرده گوشش سوراخ شد اما کارگردان اجازه نداد تا انتهای روز بعد و پایان فیلمبرداری به بیمارستان برود.
 
در ادامه آن گزارش آمده بود: «و آستین و شلوارش را بالا می‌زند تا آنها را به من نشان دهد. می‌گوید آنها بدتر از سگ با تو رفتار می‌کنند. تو باید مانند برده کار کنی تا آنها را خشنود کنی. اوضاع باید این گونه باشد. باید در هر فیلمی احساس کنی که کار آخر توست.»
 
حالا پس از شش سال، پیمان معادی، یکی دیگر از بازیگران فیلم «درباره الی»، به این اظهارات واکنش نشان داده است.
 
در تازه‌ترین شماره ماهنامه «اندیشه پویا» علیرضا اکبری با او به گفت‌وگو نشسته و پرسیده: «در مورد «درباره‌ی الی» بعدها حاشیه‌هایی هم با حرف‌های گلشیفته فراهانی مطرح شد درباره‌ی برخورد خشن بازیگران با یکدیگر، یا برخورد خشن کارگردان با بازیگران. این شایعات تا چه حد صحت داشت؟»
 
معادی پاسخ داده: «این یک بی‌انصافی محض است و از بابت آن بسیار متاسفم. ما در دوره‌ی بازی در «درباره‌ی الی» سختی‌های زیادی کشیدیم. اختلاف‌هایی در گروه به وجود آمد ولی هیچ‌کدام به دلیل خشونت کارگردان نبود.
 
آن سال هیچ جایزه‌ای به بازی‌های «درباره‌ی الی» داده نشد چون رئیس هیئت داوران آن سال گفته بود فرهادی با شلاق افتاده بوده به جان این‌ها و این‌ها تحت تاثیر شکنجه‌ای که شده‌اند دارند بازی می‌کنند. اگر این طوری بود که بقیه کارگردان­ها هم با شلاق، بازی­های درخشان می‌گرفتند!
 
در صورتی که موقع بازی در «درباره‌ی الی» به ما خیلی خوش گذشت. فرهادی از هر ۹ نفر ما به ۹ شیوه‌ی بخصوص که برای شخصیت ما طراحی کرده بود و متناسب با روحیات خود ما هم بود بازی می‌گرفت. خب این آدم است که می‌تواند چنین کاری بکند. «درباره‌ی الی» فیلم ملتهبی است و وقتی شما دارید در فیلمی بازی می‌کنید که سه ماه لب دریا هستید و نه شما حق دارید گروه را ترک کنید و نه خانواده‌ها حق دارند به دیدن گروه بیایند طبیعی است که ممکن است اختلافاتی در گروه پیش بیاید. نوع کار استرس‌زا بود ولی بعدها چیزهایی در مورد پشت صحنه‌ی فیلم شنیدم که به هیچ‌وجه صحت نداشت.
 
فرهادی کاملا تکنیکی بازی می‌گرفت. نیازی نداشت که بازیگر را شکنجه دهد. البته فرهادی فضای پشت صحنه را بر اساس فضای داستان فیلم هدایت می‌کند‌. مثلا وقتی داشتیم «جدایی نادر از سیمین» را بازی می‌کردیم به من می‌گفت که نمی‌خواهم تو زیاد به شهاب حسینی در پشت صحنه نزدیک شوی ولی این فرق دارد با این‌که بگوییم کارگردان ما را شکنجه می‌داد.
 
مهم نتیجه کار است حتی اگر به شیوه کوبریک فیلمبرداری فیلم آخرش «چشمان کاملاً بسته» ۴۰۰ روز طول بکشد اما به این قیمت که به هر شکل ممکن دقیق‌ترین جزئیات را با بالاترین استانداردها مقابل دوربین ببری».
 
گلشیفته فراهانی سال گذشته نیز در یکی از نشست‌های خبری فستویال فیلم کن از اینکه فرهادی نادیده‌اش می‌گیرد به این دلیل که قانون را رعایت نکرده است، گلایه کرد.
+45
رأی دهید
-9
قابل توجه کاربران محترم:
توجه کنید که درج رای مثبت به مطالب، به معنی تایید مطلب و یا علاقه به محتوای خبر نیست و طبعا درج رای منفی نیز به معنی عدم علاقه به محتوای خبر نخواهد بود. سیستم شمارش آرا کمک میکند تا مطالب مهمتر، به انتخاب کاربران سایت، از دیگر مطالب مجزا شده و در بخش مطالب داغ ظاهر گردند. ممکن است یک خبر ناگوار از ارزش خبری بالایی برخوردار بوده و صحیح تر آن است که کاربران به این خبر رای مثبت داده تا در بخش خبرهای داغ سایت در معرض دید بینندگان بیشتری قرار گیرد. بنابراین درج رای مثبت و یا منفی به معنای مهم بودن خبر و یا بی اهمیت بودن آن است.
به جمع دنبال‌کنندگان ایرانیان انگلستان در فیس‌بوک بپیوندید:
به جمع دنبال‌کنندگان سایت خبری سرگرمی رایان در فیس‌بوک بپیوندید:
  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۵
    amirpalang - لندن، انگلستان
    با تیتیش مامان بازی که نمیشه فیلم ساخت خانوم. درباره الی یک فیلم بسیار تاثیرگذار از آب در اومده. نابرده رنج گنج میسر نمیشود.
    36
    40
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
    ۴۹
    BruceLee - بروخه، بلژیک

    کسی شاید یادش نیاد ولی یادمه اون قدیمترا این اصغر فرهدی که الان فیلمساز شده مدیرکل سانسور تلویزیون و سینمابود
    15
    43
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
    ۵۲
    shaboruz - پاریس، فرانسه

    کارگردان معروف ژاپونی یکبار هنرپیشه اش رو مجبور کرده بوده که چهارصد بار یک صحنه رو تکرار کنه شاید هنرپیشه بعدش کارش به بیمارستان کشیده و شاید هم فیلمش چندین اسکار گرفته ولی خوب هنر هفتم همینه دیگه !. گله گذاری نداره که
    9
    41
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
    ۳۵
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    معادی غلط کرد
    43
    29
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
    ۴۰
    baba bekheyal - اسپارت، ایران
    درباره انسان صحبت کن.
    7
    11
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
    ۳۹
    Sevan Markarian - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::BruceLee - بروخه، بلژیک::]. آقا دمت گرم بابام همیشه یه چیزهایی میگفت من باور نمیکردم الانم میگه وقتی یکی رزیومه کارش همه مثبت باشه بدون نکته منفی تازه اینهمه کارنوشتن فیلمنامه و فیلمسازی و فعالیت اجتمایی و سیاسی هم کرده باشه و تو فقط هفت هشت ده سال اینهمه هم جایزه گرفته باشه باید شک کرد من خودم تا قبل از سه چهارسال پیش اسمشم نشنیده بودم آقا باز مرسی
    1
    11
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
    ۳۹
    amirgheryou - تهران، ایران
    اصغر فرهادی کارگردان حکومتی و رانتی. اون اسکار مسخره بخش فیلمهای خارجی رو هم با رانت سیاسی گرفت والا فیلماش فقط زرزر میکنن و بس. این یارو پیمان معادی ریقو هم هیچوقت میمیک و تیریپ یه بازیگر نقش اول رو نداشته پس سایلنت بشه بهتره. گلشیفته هرچی نداره ریخت و قیافه یه بازیگر رو داره. بازیشم به نوبه خودش خوبه.
    8
    21
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
    ۳۹
    amirgheryou - تهران، ایران
    سینمای ایران با این کارگردانهای تنبل و بازیگرهای محدود و عمدتا ضعیف (از لحاظ تیریپ سینمایی و سطح بازیگری) واقعا محو شده. هندیها تا همین 5سال پیش فیلمهاشون و صحنه های درگیری یا عاطفی یا رقص و موسیقیشون سوژه خنده و مسخره ما بودن اما الان همونا حداقل 10درصد فیلمهاشون دارای جذابیت و محتوای خوب هست. اونا دنبال عشق و اثبات حق بودن مثل حتی فیلمهای هالیوودی که محتوای اصلی یه جوری به عشق و یا احقاق حق و یا کمک به همنوع و طبیعت میگذره. اما فیلمهای ایران رفت تو مسیر لوده بازی یا داستانهای مسخره یا فیلمهایی مثل همین اصغر فرهادی که وزوز کردن یه خانواده داخل یک خونه رو به عنوان فیلم غالب میکنه به مردم. اصغر اینی که میسازی تله تئاتره نه فیلم.
    4
    16
    ‌پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
    نظر شما چیست؟