داستان سقوط سلسله هخامنشیان ، بزرگ‌ترین سلسله پادشاهی ایران - ویدیو

سلسله هخامنشی بزرگ‌ترین قلمروی دنیای باستان را داشت. سرزمینی وسیع در آسیا و شمال آفریقا که ناگهان فرو می‌پاشد. قصه این سقوط را در این مستند کوتاه ببینید. 

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ وقتی شاه ایران، سوار بر اسب از میدان جنگ ایسوس می‌گریخت، به یاد آورد که می‌توانست این واقعه را قبل از وقوع، پیشگیری کند. زمانی که سفرای آتنی برای مقابله با جوان مقدونی پیش او آمده بودند، ولی او، داریوش سوم هخامنشی، خطر را جدی نگرفته و آن‌ها را دست خالی به سرزمین‌شان فرستاده بود. حالا این جوان مقدونی، لحظه به لحظه به پایتخت ایران نزدیک‌تر می‌شد و کاری از دست ارتش ایران برنمی‌آمد.
 
دو قرن از برپایی سلسله هخامنشیان می‌گذشت و ایران همچنان بزرگ‌ترین امپراتوری زمان بود. اما دربار وضعیت آشفته‌ای داشت و سلطنت غرق در توطئه و خون بود. داریوش سوم هخامنشی در چنین روزگاری به تخت نشست. سال ۳۳۶ قبل از میلاد بود؛ حدود ۲۴۰۰ سال پیش. ارشک یازدهمین شاه هخامنشی درون قصر خود در پارسه یا همان تخت‌جمشید به قتل رسیده بود و حالا داریوش سوم تاج شاهی را بر سر خود گذاشته بود.
 
در همان سال، در غرب قلمروی هخامنشی و در یک پادشاهی کوچک هم وضعیت پرتنشی حاکم بود. فیلیپ دوم مقدونی که آرزوی فتح ایران را در سر داشت، به دست یکی از اعضای گارد سلطنتی‌اش به قتل رسیده و پسرش اسکندر سوم پادشاه مقدونی شده بود. داریوش سوم هخامنشی ۴۴ ساله بود و اسکندر سوم مقدونیه ۲۰ ساله. جوان مقدونی، در پی همان چیزی است که پدرش می‌خواست؛ فتح سرزمین‌های وسیع شاهنشاهی هخامنشی. و به سرعت به این کار دست زد. ابتدا قبایل یونانی را مطیع کرد و به سرعت از تنگه داردانل گذشت و وارد آسیا شد؛ به قلمروی ایران در سرزمین‌های آناتولی.
 
در کنار رود گرانیک که به دریای مرمره می‌ریزد، نخستین نبرد او با ارتش ایران رخ داد. در یک نقاشی از شارل لو براون فرانسوی، اسکندر جوان را مصمم و قدرتمند سوار بر اسب سفیدی می‌بینید که بر سپاه ایران می‌تازد. در این نبرد سهمگین، چیزی نمانده بود که اسکندر توسط سرداران ایرانی کشته شود، اما زنده ماند و سپاه ایران را به سختی شکست داد. او سرزمین‌های شاهنشاهی ایران در آسیای صغیر را فتح کرد و به نزدیکی سوریه امروزی رسید. داریوش این‌بار شخصا همراه ارتش شد تا از شکست این جوان مطمئن شود. بهتر است داستان کامل نبرد اسکندر مقدونی و داریوش سوم هخامنشی را در این مستند کوتاه ببینید...
+52
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان

    به دو نکته از دید من باید از مورخان این پرسش را نمود: اگر اسکندر با دختر ایرانی ازدواج کرده، پس چرا او را همجنس گرا مینامند؟ و منشا خیانت در فرهنگ ایران ناشی از چیست؟
    3
    38
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    هخامنشی حکومت «ایرانی» نیست. این تلاش برای «ایرانی» نامیدن هخامنشی(بخوانید داستان یهودیان در باره کوروش) اصولا سیستم نامگذاری nomenclature اصطلاحات «ایران» و «ایرانی» colonial name (نام مستعمراتی) و از ابداعات غرب است. هخامنشی یکی از خاندانها های حکومتی در پهنه ای است که خاورمیانه نامیده می شود. اما اصرار غرب برای ترویج و استفاده از اصطلاح «ایران»و «پرسیا» در تاریخ سیاسی با هدف انکار حکومتهای ترک واقع در شرق امپراتوری عثمانی بود. انهم به چند علت بسیار بدیهی : ۱. عدم استفاده از اسامی خاندان و دولتهای ترک برای انکار بیش از یکهزار سال دولتمداریهای ترک در این سرزمین بطور اخص ۲. انکار حضور مردمان ترک(وطن مردمان ترک) و دوام و بقای ملت و دولت ترک بعنوان بانیان این سرزمین ۳. حفظ دایره نفوذ انگلیس و پرتقال در مستعمره هند ۲. ایجاد جدایی و اختلاف بین دولت ترک صفوی با عثمانی با هدف یافتن یک متفق سیاسی تا جائیکه جمهوری ونیز دختر زیبای امپراتور ترابزون تئودورا مگاله Theodora Megale را به اوزون حسن هدیه داد. این ازدواجها هنوز هم در خاندانهای غرب بسیار معمول است. ادامه ..
    125
    10
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    در تاریخ هر سرزمینی تا زمانیکه آن خاندان بر سریر قدرت بود بنام انن خاندان نامیده می شدند. هر گاه خاندان جدیدی بقدرت می رسید بطبع ان نام قلمرو حاکمیت نیز تغییر می کرد. اصطلاحات جعلی «ایران» و «ایرانی» با هدف انکار هویت اتنیکی و با هدف از بین بردن زبان و فرهنگ مردمان این سرزمین( عرب کرد بلوچ ترک) ابداع شد. با تابیدن نور حقیقت بر تاریخ گذشته و آگاهی انسانها از گذشته خویش زبان و فرهنگ ارزش و جایگاه شایسته خود را باز خواهند یافت و چنین اصطلاحات بی مسمایی که ریشه در تفکر مستعمراتی دارد نیز بتدریج از رواج خواهند افتاد.
    114
    12
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    چپانیدن هخامنشی ها و کوروش و برپایی نمایشگاه برای نشان دادن منشور حقوق بشر(رفتن یهودیها به ارض موعود یهوه خدای یهودیان) به ذهن تنبل و افسانه پسند مردم ابله از سوی لابی پر نفوذ یهودی ها برای ایجاد مشروعیت سرزمینهایی است که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ اشغال کرد. ای فرزندان کوروش! هیچ از خودتان نپرسیدید چرا نام پدر شما در کتاب یهودیها چکا می کند؟!! مناطق استراتژیک و منابعش به اسرائیل می ماند قصه شیرین «آریایی اصیل» برای شما. قصه های خوب برای بچه های خوب! آسوده بخوابید زیرا که ما بیداریم !
    105
    9
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مساوات - مساوات، ایتالیا

    اولا در بزرگی اسکندر اغراق شده چون فقط از منبع تاریخ یونان استفاده شده و مورخین یونانی به خالی بندی معروفند مثلا در جنگ ترموپیل هردوت لشکر ایران رو بیش از یک میلیون تخمین زده در حالیکه داشمندان این رقم رو دروغ میدانند چون تدارک و تغذیه چنین لشکری در آن زمان ناممکن بوده دوما سپاه ایران همیشه از ملت های گوناگون تشکیل میشده و در جنگ گوگمل این سپاهیان خارجی بودند که به داریوش خیانت کردند و اورا تنها گذاشتند سوما چه کسی میتونه بگه واقعا این همه جزییات با آن امکانات کم چگونه ثبت شده و چگونه یک همجنسباز توانسته با یک زن ازدواج بکنه؟
    5
    57
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مساوات - مساوات، ایتالیا

    در ایران آریوبرزن ها کم بوده اند ولی تا دلتان بخواد اجنبی پرست خائن زیاد داشته ایم هنوز هم اجنبی پرستان دستمال بدست زیاد داریم که با سجده و به خاک افتادن در برابر اجنبی نان و آبی بدست میآورند.
    4
    78
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مساوات - مساوات، ایتالیا

    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. تو که خودت رو ترک میدونی پس چرا به زبان ترکی نظرت رو نمینویسی؟ این خودتی که داری هویت خودت را نفی میکنی ! به زبان فارسی داری ادعا میکنی که تاریخ دان هستی و به فارسها به زبان فارسی توهین میکنی آیا این احمقانه نیست؟ چون تو داری به زبان فارسی ارتباط برقرار میکنی نه به ترکی و اگر به فرهنگ و تمدن و تاریخ فارسها توهین کنی انگار غیر مستقیم به خودت به عنوان یک کاربر این زبان توهین کردی مثل این میمونه که تو خونه کسی شام بخوری و به شامی که داری میخوری توهین کنی.
    7
    61
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    saryas - برلین، آلمان
    [::مساوات - مساوات، ایتالیا::]. خیانت و دورویی از مشخصات پس انداخته های مغل و عرب است.اینها را رضا شار بزرگ شناخته خوب شناخته بود به این خاطر با قبرس وارد معامله شد
    8
    23
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    باز جماعت عقده خود بزرگ بینی یه خبر چرت دیگه در مورد حکومت شکست خورده خاخام منشی ها دیدن و ریختن اینجا وزوز کردن و هارت و پورت. خوبه حالا همین کوروش نصف نیمه توسط یکی از فرمانروایان کهن تورک فلات ایران یعنی تهمورث یا به لهجه تورکی تامیریش و لاتین توموروس شکست خورد و کشته شد. خوب میخواست باج و خراجش رو به فرماروایان تورک کهن این سرزمین به موقع بده تا کلکش کنده نشه. اسکندر هم که اومد داریوش رو شخم زد و جرات نکرد به بلاد کهن تورک ایران ( از دشت تهران تا تفلیس و از دریای خزر تا مرزهای عراق) نگاه چپ کنه.
    28
    7
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::مساوات - مساوات، ایتالیا::] با سلام و وقت بخیر، اگر شما یک کلمه بی احترامی در نوشته های من نسبت به زبان فارسی و یا هر زبان دیگری یافتید همینجا آن کلمه یا جمله را بیاورید تا من عذر خواهی کنم. آنچه امروزه بنادرست فارسی خوانده می شود (دری تاجیکی) مطلقا ربطی به سلسله های پادشاهی مزوپوتامیا از جمله هخامنشی و غیره ندارد.
    20
    5
    یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::مساوات - مساوات، ایتالیا::]. اینجا کافی بود در مورد ارباب خروس سلطان قاطر گورخر قلی حرف بزنند تا یک عده عقده ای بی اصل و نصب رورا بگن میلات بوزوگه تورچ در طیول تاهریخ کلی گاری کشیده. از پس انداخته مغول و بربر و عرب انتظاری بیش از این نیست که عقدره حقارت و بیاصل و نصبی خودشون را باتوهین به بزرگان قوم اریایی خالی کنند. قوم بزرگ اریایی مثل اقیانوس است که با پوزه الاغ کثیف نمیشه. عقدر این بی بته های بر بر اینقدر است که میخوان با چرندیاتی مثل تمدن قژ و فژ و تر و و چس بگن اونها هم برای قوم اریایی و بزرگان سلسله های ساسانی و هخامهنشی گاری میکشیدند.ولی دنیا امروز میدونه که در تمدن بزرگ اریایی ملت از اسب استفاده میکردند.شما از اریو برزب میگید و اینها از تمدن ملکه هاچ وپ ارباب خروس قلی و پیشوری و کپک های دزد قاجار. این همه تاریخشون است.اینها هر وقت یاد گرفتند یک جمله فارسی را بدون لهجه هجی کنند میتونند در مورد ایران بزرگ و تمدن بزرگ اریایی ....
    5
    10
    دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان
    [::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::]. نا اصل اصل نگردد چونبکه بنیادش بد است. اخه از این ته موندهای بر بر و مغول و عرب که جز نشان دادن عقده حقارتشون چیزی برای عرضه ندارند، چه انتظاری باید داشت؟،کارشون به جایی رسیده برای خاموش کردن عقده عقب ماندگی و منفوریتشون در جامعه برای خودشون هم به قول کاربر ابنملجم تاریخ قژ و فژ میسازند،. ولی اینها با این اوهاماتی که ننه بزرگهاشون به اسم تاریخ بارشون میکنند فقط میخوان اسم خودشون را هم در گوشه ای از تاریخ ایران بزرگ درج کنند تا بگمن اینها هم داخل الفبای انسانها هستند،ولی عاقلان دانند.پا از مغولستان بیرون بگذارند برای اینکه ادم به حساب بیاند هر جا ازشون میپرسند از کجا میان میگن از ایران(البته مایه شرمندگی برای ایران و نایرانی است)ولی ملت ایران همشه نشون دادند که ملتی هستند با قلبی بزرگ ....
    5
    6
    دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مساوات - مساوات، ایتالیا
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. من ننوشتم که تو به زبان فارسی توهین میکنی مطلب درست نخوندی!! دوما دری تاجیکی دیگه چیه؟ اینم اختراع جدید خودته از کدام منبع تو این رو استخراج کرده ای! فارسی دری شنیده بودم دری تاجیکی نشنیده بودم سوما زبان نمیتونه هویت کسی باشه چون واقعیتی است تغییر پذیر و کسی هم مدعی نشده که فارسهای هخامنشی به فارسی زمان ما صحبت میکردند، میخوام خاطره ای برات بنویسم یکی از آشنایان من بیست سال در یکی از کشورهای خاور دور زندگی کرده بود و زبان آنها رو یاد گرفته بود ازش پرسیدم چجوریه فرهنگ و زبان آنها گفت هیچی مثل گوسفند بع بع میکنند تا اینکه یک روز دیدم با یکی از همان مردم داره صحبت میکنه گفتم مبارک باشه به گله گوسفندان پیوستی دیدم داری بع بع میکنی!
    1
    4
    دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.