آخرین صحبت‌های سپیده قلیان پیش از بازداشت دوباره - ویدیو

سپیده قلیان، فعال اجتماعی پیش از بازداشت مجددش در روز گذشته ویدئویی از خود ضبط کرده و همزمان نامه‎ای نوشته است. در بخشی از این نامه و ویدئو که به طور اختصاصی دراختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته است، خانم قلیان مجددا به مساله شکنجه در دوران بازداشتش پرداخته و از دادستان می‌خواهد که جلسه دادگاه او علنی و با حضور رسانه‌ها برگزار شود.
 
در بخشی از این نامه خطاب به دادستان آمده است: "دو مسئول امنیتی ناظر و شاهد ضرب و شتم من بوده و خودشان مستقیما علیه من اقدام به ایراد اتهامات و فحش‌های بسیار رکیک و غیر اخلاقی نیز کردند. پس از ضرب و شتم ما را با چشم‌بند و دستبند و پابند به خودروی نهادهای امنیتی انتقال دادند. حتی در مسیر نیز من از ضربات باتوم بی‌نصیب نبودم، بر خلاف آنچه نهادهای امنیتی ادعا کردند. این روند در پلیس امنیت و فرماندهی اطلاعات هم ادامه داشت."
 
این فعال اجتماعی در بخش دیگری از این نامه با تاکید بر اینکه او را در بازجویی کابل زده‌اند، نوشته است: "پس از انتقال به سلول انفرادی، در حالی که حتی زخم‌های بدنم بهبود نیافته بود، به صورت مداوم و طولانی‌مدت بازجویی شدم. بازجویی که (طی آن متهم با) ضربات کابل، فحاشی و تهدید فرد مجاب شود که آن اتهامات را تایید کند."
 
سپیده قلیان، فعال اجتماعی که پیشتر از شکنجه‌اش در دوران بازداشت در زندان خبر داده بود، مجددا یک‌شنبه ۳۰ دی ماه به همراه مهدی قلیان برادرش بازداشت شده است. برخی فعالان کارگری نسبت به بازداشت خانم قلیان به همراه برادرش ابراز نگرانی کرده‌ و احتمال افزایش فشار روحی و روانی بر او در زندان را مطرح کرده‌اند
 
خانم قلیان که پس از انتشار فیلم طراحی سوخته که به "اعترافات اجباری" او و اسماعیل بخشی پرداخته است، گفته بود فیلم خود گواهی بر شکنجه او در بازداشت است. در این نامه تاکید می کند که بارها به او اتهامات جنسی وارد شد.
 
خانم قلیان می نویسد: "شما(دادستان) هم مانند وکلا خواهید گفت که این اتهامات مصداق قذف است و مرتکب آن مستحق حد. امابازجوی من بی‌شرمانه این اتهامات را بارها و بارها تکرار می‌کرد. وقتی می‌گویم بارها، یعنی در تمام ساعات طولانی بازجویی که از ساعت ده صبح تا دو ساعت و گاه بیش از شانزده ساعت و تا اواخر شب ادامه داشت.
 
این فعال اجتماعی همچنین با اشاره به یکی دیگر از اتهامات بازجوها که او را کمونیست خوانده می نویسد بازجوها کتابهایی را که از خانه خانم قلیان برده بودند و تمام آنها مجوز داشت را نشان دهنده کمونیست بودن این فعال اجتماعی عنوان می کردند.
 
"مثلا دلیل شان برای بی دین بودن من این بود که چرا در تاسوعا و عاشورا به جمع آوری زباله های باقی مانده از نذری پرداخته ام و می گفتند این کار انحراف ایجاد کردن در مراسمات مذهبی است در لحظاتی با چشمبند و روی صندلی نشسته بودم زیر صندلی را می کشیدند یا ضرباتی بر بدنم و یا روی گردنم وارد می کردند و از من می‌خواستند اعتراف کنم کمونیستم و یا اعتراف کنم برانداز هستم."
 
خانم قلیان و اسماعیل بخشی که آبان ماه گذشته در اهواز توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند و بعد از خروج از زندان از "شکنجه" خود سخن گفتند.
 
مقام‌های قضایی و دولتی ایران ادعای شکنجه را رد کرده‌اند و از جمله محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، گفته است وزارت اطلاعات و حکومت ایران می‌توانند از آقای بخشی برای حرف‌هایش شکایت کنند.
مطابق قانون اساسی ایران شکنجه ممنوع است و اعترافات و ادعاهایی که تحت شکنجه بیان شوند اعتبار نخواهند داشت.
+32
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    چه اقتداری داره رژیم پوشالی اخوندی و همزمان سپاهی مزدور در سوریه مثل موش شکار میشه و صدا ازشون در نمی یاد. تا زمانیکه اکثریت مردم ایران اتحاد نداشته باشن همین اشه و همین کاسه و دیر یا زود باید تاوانشو با یه جنگ برای بقای رژیم اخوندی بدن. لطفا نگین ما خارج نشینا فلان و بهمان که راستش این مشکل مردم ایرانه نه من مزدور.
    1
    14
    ‌سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    babak1360 - تهران، ایران
    یا خداااا......کجایی خدااااا....بشکنه دست و پای اون کسایی که شمارو ازار و اذیت کردن ...سرطان ناعلاج بگیره خودش و زن و بچه و خانواده ای که همچنین ظالمین بی رحمی پرورش داده...تا کی باید بخوابیم و چشمانمون را به حقیقت ببندیم ...تا کی ؟بس نیست؟اخه چرا اینقدر بیغیرت شدیم؟فقط باید خارجی به کشور حمله کرد بریم و کشته شویم...بخدا اینها کاری می کنن که بیگانه نکرده؟
    0
    7
    ‌سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    مردم عاشورای حسینی ، حکومت اسلامی ، اسلام عزیز، دیگه چی بگم سینه زنی یادتون نره
    0
    10
    ‌سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.