صادق لاریجانی: اعتراض‌های فرانسه ادامه موج بیداری اسلامی است

 صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در ادامه واکنش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی به اعتراض‌های اخیر در فرانسه، رئیس قوه قضائیه این اعتراض‌ها را طبق «پیش‌بینی آیت‌الله خامنه‌ای» و در ادامه «موج بیداری اسلامی» خواند و محمود احمدی‌نژاد نیز مقام‌های فرانسه را دعوت کرد که به خواسته‌های معترضان گوش کنند.
 
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، روز دوشنبه ۱۹ آذر با اشاره به اعتراض‌های اخیر در فرانسه گفت رهبر جمهوری اسلامی سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بود که «موج بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی ساکن نخواهد ماند و به اروپا نیز سرایت خواهد کرد».
 
به گزارش خبرگزاری میزان، وی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با اشاره به گفته‌های چند سال پیش رهبر جمهوری اسلامی گفت: «می‌بینیم که پیش‌بینی مقام معظم رهبری در حال تحقق است و سرنوشت محتوم بی‌عدالتی ناشی از سرمایه‌داری لجام‌گسیخته، اعتراضاتی است که گریبان حامیان ظلم به مستضعفان را می‌گیرد».
 
روشن نیست که رئیس قوه قضائیه به کدام اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی اشاره داشته اما آیت‌الله علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۰ در جریان اعتراض‌های موسوم به «جنبش اشغال وال‌استریت» گفته بود: «آن سوسیالیستی‌اش بود که به جهنم رفت، این هم دارد یواش یواش سرازیر می‌شود. بعد از این حادثه، اقبال به اسلام بیشتر خواهد شد».
 
با این حال چند ماه بعد و در جریان اعتراض‌های موسوم به «بهار عربی»، آیت‌الله خامنه‌ای دیدگاهی متفاوت ابراز کرد و با اینکه از ناآرامی در برخی کشورهای عربی حمایت کرد اما به اعتراض‌های سوریه اشاره‌ای نکرد و پس از آن نیز جمهوری اسلامی برای کمک به حکومت بشار اسد و سرکوب مخالفان، نیرو به سوریه اعزام کرد.
 
صادق لاریجانی در سخنان روز دوشنبه‌اش همچنین رهبران کشور‌های اروپایی را به «خویشتن‌داری در برخورد با مردم» توصیه کرد و گفت: در اعتراضات دی‌ماه سال گذشته در ایران «مسئولان همین کشورهای غربی، و از جمله فرانسه، غوغا به پا کردند و مدام ابراز نگرانی می‌کردند».
 
در جریان اعتراض‌های دی‌ماه سال گذشته که بیش از یکصد شهر ایران را فرا گرفت، معترضان از جمله شعار می‌دادند: «اصلاح‌طلب، اصولگرا / دیگه تمومه ماجرا» و «رضاشاه روحت شاد».
 
در جریان آن اعتراض‌ها بیش از بیست نفر کشته و هزاران تن بازداشت شدند که برخی از آنها به زندان‌های طولانی محکوم شده‌اند. از جمله چند روز پیش شوراهای صنفی دانشجویان در بیانیه‌ای به مناسبت «روز دانشجو» اعلام کرد که در یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ دانشجو به دلیل شرکت در این اعتراض‌ها بازداشت شده و احکام صادره برای دانشجویان به بیش از یکصد سال زندان بالغ می‌شود.
 
در تازه‌ترین مورد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، خطاب به مقام‌های فرانسه گفت: به خواسته‌های مردم گوش کنید.
 
آقای احمدی‌نژاد که اعتراض‌های ۸۸ در دولت او روی داد، روز یکشنبه در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «آیا هدف اصلی یک دولت برآوردن خواسته‌های شهروندان نیست؟ این معترضان همان شهروندان هستند. به خواسته‌های آنان گوش کنید و به بهترین وجه ممکن آن را برآورده سازید».
 
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز از پلیس فرانسه خواسته بود که در برابر معترضان «خویشتن‌دار» باشد.
 
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز هفته گذشته گفته بود: «مردم فرانسه هویت مستقل از اروپا می‌خواهند. اگر این هویت بازیابی نشود فرانسه هم در ۱۰ سال آینده از اروپا جدا می‌شود».
 
در همین حال، وزارت خارجه ایران روز دوشنبه به شهروندان ایرانی هشدار داد که در سفر به فرانسه «هوشیاری لازم» را داشته باشند و «از حضور در مراکز ‏و مکان‌های درگیری جداً اجتناب کنند».
 
‎معترضان معروف به «جلیقه زردها» از چهار هفته پیش و ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات سوخت تجمعاتی را در روزهای شنبه و یکشنبه آغاز کردند اما رفته رفته خواسته‌های معترضان گسترش یافت و شمار زیادی از آنان خواهان کناره‌گیری امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور شدند.
 
در طول هفته‌های اخیر در مجموع هزاران تن به طور موقت بازداشت شدند و یک مرد مسن نیز در جریان این اعتراض‌ها و در پی برخورد خودرو با وی جان باخت.
+6
رأی دهید
-128

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    behzad2010 - رتردام، هلند

    مردیکه حقه باز٬پهن هم بار بیداری اسلامی نمیکنند.
    2
    104
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Say good bye to religion - ونکوور، کانادا

    بیداری اسلامی ایشون درست حدس زده ، ولی فرقش اینه که مردم فرانسه دارن مردم رو بیدار می‌کنند و انگشت نشانه به طرف ، ایران ، افغانستان ، پاکستان ، سعودی ، سودان ، سوریه ، عراق. یمن و فلسطین . بنگلادش ... و و و گرفتن که اگر دین اسلام رواج پیدا کنه نتیجش میشه این کشورها که زن‌ها هیچ. حقی و شهوترانی حرف اول دین و بیسوادی عقب افتاده گی کولاک کرده کشتار و شلاق سنگسار درجمع مردم و پیش چشمان کودکان از واجبات دین و قانون شریعه که دیگه چیزی نمونده که مردم دنیا ازش خبر نداشته باشن .. این بیداری امیدوارم ادامه پیدا کنه 🙏
    1
    47
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    stockholm - استکهلم، سوئد

    اره ارواح پدران( باید گفت پدران چون این توله های صیغه ای معلوم نیست چند تا بابا دارند) بیشرف شما حالا دیگه سید علی گدا پیشگو هم شد .موج بیداری اسلامی ؟؟ از چی دارید حرف میزنید؟ امت اسلامی که چهل سال زیر بمباران تبلیغاتی شما قرار داره چه نتیجهای داد؟ نفرت و انزجار از این دین شیطانی وهر چه اخوند حرمزاده ای مثل شماهاست
    1
    44
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    در نظام منفور اسلامی، روحانیون شیاد و دزد همه چیز را وارانه و برعکس به مردم می گویند و حالا که مردم ایران و جهان روز بروز بیشتر از اسلام نفرت و انزجار پیدا می کنند، بیزاری مردم جهان از اسلام را بیداری نام میگذارند.
    1
    43
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    باشه مهندس - مادرید، اسپانیا

    تو یکی خفه بابا مرده خور همین اسلامتون به قدر کافی عنایت داده بوی گندش همه جاروبرداشته.
    1
    48
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    .....خامنه ای با تو موج تروریستی اسلامی با موج بیداری فرق میکنه موج تروریستی اسلامی که در نا امن کردن اروپا با بمب گذاری و حملات تروریستی که سپاه پاسداران داعشی انجام میده ;)
    0
    32
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Liberte - ارومیه، ایران

    خداتان در مورد آی کیو رهبران فعلی ایران قضاوت کنید. جای تاسف داره ، اینطور نیست؟ معترضان فرانسوی سوخت ارزان و مسائل رفاهی می خوان یا اسلام و آخوند؟
    1
    30
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    شد یه جا یکی یه ... بخوره، اینا نچسبوننش به السلام؟؟ ای بر پدر این اسلام! 😁😁
    3
    31
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    هه هه هه!! بیدارى اسلامى؟ حتما جمهورى اسلامى میخوان! جمهورى اسلامى فرانسه!! رهبر چلاق و سیاست هاى چپاولگرانه تو هم برو اونجا رییس قوه بشو!
    1
    28
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان

    اعتراض‌های کارگران ایرانی آنوقت چه نام دارد؟؟؟
    0
    25
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    پهلوون مفرد - کلن، آلمان
    می‌گن "جلیقه ‌زردها" رفتن از لجشون دَم کلیسای نوتردام یه ماکت مقوایی چاه جمکران‌ گذاشتن شعار می‌دن مهدی بیا مهدی بیا-با آسدعلی‌ پاریس بیا. حالا دیگه این راست و دروغش‌ به ۶۳ حساب شخصی خرگردن آیت‌الله سارق لاشیجانی!
    0
    14
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    این کثافتا از رو نمیرن
    0
    15
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۵
    خودِ ملجم - تهران، ایران
    جالبه، ترامپ و خامنه‌ای هر دو فکر می‌کنند که مردم فرانسه دارند آنها را صدا می‌کنند!! ولی مردم دنیا می‌دانند که فرانسوی‌ها هیچ‌کدام این دوتا به فلانشون هم نیستند.
    1
    6
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    مسلمین نه تنها کشور خودشان را به گند کشیده اند به هر کجا هم پا بگذارند این نکبت را با خودشان می برند
    1
    16
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان
    اینها از حماقت به خر کفتنفد تو برو ما جات میایستیم. تو مملکت خودت را با فرانسه مقایسه میکنی مردک بیبته ...صیغه
    0
    8
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    صبر کن یک بیداری اسلامی بهت نشون میدن این مردم تا حال کنی
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.