آخرین دقایق زندگی خاشقجی: «نمی‌توانم نفس بکشم» «فریاد»، صدای «نفس» صدای «اره» و «بریدن»

رادیو فردا: شبکه سی‌ان‌ان بر اساس منبعی که متن فایل صوتی صحنه قتل جمال خاشقجی در استانبول را مشاهده کرده، آخرین دقایق زندگی جمال خاشقجی را گزارش کرده است.
 
برپایه این گزارش «نمی‌توانم نفس بکشم» آخرین کلماتی بود که جمال خاشقجی به زبان آورده است.
 
مطابق گفته‌های این منبع قتل خاشقجی آنطور که سعودی‌ها گفته‌اند«اشتباه مهلک» نبوده بلکه یک قتل برنامه‌ریزی شده بوده است.
 
برپایه این سند خاشقجی به محض ورود به کنسولگری متوجه غیرعادی بودن اوضاع می‌شود. او یکی از اعضای تیم ضربت سعودی، ماهر عبدالعزیز المطرب، را می‌شناسد و می‌پرسد که او اینجا چه کار می‌کند.
 
ماهر عبدالعزیز المطرب محافظ شخصی محمدبن سلمان و سرتیم عملیات استانبول بود.
 
المطرب زمانی در سفارت سعودی در لندن کار می‌کرد و خاشقجی او را از همان زمان می‌شناخت.
 
المطرب به خاشقجی می‌گوید: «برمی‌گردی.»
 
مطابق سند ارائه شده به سی‌ان‌ان خاشقجی به المطرب می‌گوید: «نمی‌توانی چنین کاری کنی. بیرون منتظر من هستند.»
 
در ادامه بدون آنکه صدایی شنیده شود گروه ضربت به خاشقجی حمله می‌کنند. اما برخلاف آنکه مقام‌های سعودی پیشتر گفته بودند خاشقجی به صورت تصادفی کشته نشده، وی چند بار می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.»
 
برپایه این سند، خاشقجی هنوز زنده است و گفت‌وگویی شنیده نمی‌شود. سکوت و سپس صدای «فریاد»، صدای «نفس» صدای «اره» و «بریدن».
 
دکتر صلاح محمد عبده الطبیقی رئیس کالبدشکافی وزارت کشور سعودی، به اعضای تیم می‌گوید: «هدفن‌های خود بگذارید یا مثل من به موسیقی گوش کنید.»
 
مطابق فایل صوتی که ترکیه به سازمان‌های اطلاعاتی غربی و‌ آمریکایی ارائه داده، ماهر عبدالعزیز المطرب سرتیم عملیات در طول انجام قتل و مثله کردن خاشقجی سه بار تماس تلفنی داشته است .
 
مقام‌های ترک می‌گویند این تماس‌ها با ریاض بوده است.
 
عبدالعزیز المطرب مطابق متن این فایل صوتی می‌گوید: «به مافوقت بگو انجام شد. تمام شد.»
+75
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    گرچه مدتها از مرگ جمال خاشقچی مغز متفکر اخواالمسلمین و گروه تروریستی داعش و القاده میگذرد . اما رسانه های وابسته به سیاست بازان منطقه و حاکمان فرصت طلب خود کامه با زتده نگهداشتن این رویداد قصد موج سواری و بهره برداری از این تراژدی را دارند تا بار دیگرخود را موجهه و مقبول اربابان حاکمان منطقه و بظاهر حامی حقوق بشر معرفی کنند.
    115
    32
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک

    اخی ..... اردوغان یه جاسوس مهم رو از دست داده و براش خیلی سنگین بوده .
    94
    21
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    ریوفت اسلامى تا این حد؟؟؟
    8
    31
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان

    چرا کسی اخرین فریادها بنچه های کرد در عفرین را کو مدرسه و بیمارستانهاشون توسط هواپیماهای اردوخر ابولداعش بمباران میشد را کسی نشنید و کسی چیزی دربارش ننوشت یا صدا ضجه مادرانی که بچه هاشون جلوی چشماشون توسط برادران داعشی اردوخر سلاخی شدند.مرتیکه تروریست شده مظهر مظلومیت.
    82
    28
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    raphael 424 - پاریس، فرانسه

    [::نازک بین - شفیلد، انگلستان::]. عربستان یکی‌ از کثیف‌ترین و خود فروشترین رژیم‌های صد سال گذشته است و هیچ بویی از انسانیت و دمکراسی از این کشور نمیاد کشتن اشخاص این چنین به هر علتی دور از انسانیت است در ضمن برای شما هم دوست عزیز متاسفم با این طرز فکر در انگلستان چیکار میکنی‌ بهتره بری عربستان زندگی‌ کنی‌ اونجا به ادمهأیی مثل شما احتیاج دارند.
    17
    114
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    این بازی ها مربوط میشود به مخالفان حزب دموکرات امریکا با ترامپ که به انواع حیل می خواهند سنگ پیش پای او بیندازند و گر نه بدون تائید این عمل وحشیانه، هزارن قتل مشابه ان توسط دولت ایران و همان ترکیه انجام پذیرفته و یک هزارم این هم کسی قال و قول نکرده است. مدتی با فاحشه ای بنام استرمی دانیلز برای بد نامی ترامپ مشغول بودند بعد برای دادستان ارشد امریکا مترسی در 16 سالگی افریدند. دموکرات های امریکا امروزه جز بسط تنبلی دکترین سازنده ای ندارند و بهمین جهت تا پیدا کردن یک شخصیت قوی مثل اوباما به این کارهای زشت فرعی ادامه خواهند داد
    19
    12
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    رؤفت رو از جدشون به إرث بردن، على هم تو جنگ خندق، با مهربونى تمام، ٩٠٠ نفر رو سر برید. نه اینکه این عده رو تو جنگ کشت، نه! این عده أسیر بودن، بى سلاح، بى پناه، گرسنه و تشنه بعد از یکماه محاصره. وقتى تسلیم شدن، رسول الله دستور داد که سر از تن همه مردان بالغ جدا کنند ، زن ها و دختر هارو هم برده جنسى آنحضرت و سپاهیان ٣٠٠٠ نفرى بشن، چون تعداد أسیر ها کم بود، حضرت خوشگل ترین زن قبیله رو دست چین کردند و قرار شد بقیه بین لشکر اسلام تقسیم بشن! حالا خودتون رو جاى دختر ١٣-١٤ ساله أسیر بذارین که پدر و برادر و عمو و خلاصه همه کس و کارش بدست على ، جلوى چشمش، گردن زده شده ان، حالا هم باید خیمه به خیمه، جوابگوى شهوت قاتلان اقوام خودش باشه تا عدل الهى برقرار شده باشه و همه لشکر اسلام پاداش خدمت خودشون رو به اسلام، با کأم گرفتن از غنائم جنگ، گرفته باشن، بعد هم تو بازار مثل یه جنس، به حراج گذاشته بشه و تا آخر عمر برده صاحبش باشه! The religion of peace یعنى اسلام دین صلحه، این لقبیه که مسلمون ها به اسلام دادن!
    28
    20
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۶
    +Hunter - تهران، ایران
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. نمی‌خوام نتیجه‌گیری شما را خراب کنم ولی وقتی پایه استدلال اشتباهه، نتیجه‌گیری هرچقدر هم که درست باشه ضعیف و زیر سواله. چون شما به تاریخ اسلام علاقه نشون دادید من هم کنجکاو شدم و یک جستجو در نت نتیجه‌اش این شد که: در جنگ خندق سپاه مکه به مسلمانان در مدینه حمله کردند و مسلمانان را که توان مقابله با آن لشکر را نداشتند و به همین دلیل دور شهر مدینه خندق کنده بودند، محاصره کردند (نمی‌شه که یکی لشکر ببره دور یک شهر، بعد مردم شهر از داخل اونا را یک ماه محاصره کنند و بی‌سلاح و گرسنه و تشنه نگه دارند!!) ضمنا لشکری که از مکه رفته مدینه برای جنگ، چرا باید اون همه زن و بچه که شما گفتید با خودش می‌برده؟! آخر جنگ خندق هم اینجوری که منابع می‌گن لشکر مکه وقتی نمی‌تونه از خندق بگذره برمی‌گرده مکه. از لشکری که داشته برمی‌گشته به شهرش 900 نفر اسیر گرفتند و سربریدند؟! دَمشون گرم!! اینایی که شما گفتید بیشتر از اینکه تاریخ عربستان باشه شبیه Game of thrones بود فقط چندتا اژدها کم داشت! ;) دفعه بعد تاریخ عربستان را با اقتباس از Walking Dead بنویسید من خودم دوتا مثبت می‌دم! ;)
    11
    11
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::+Hunter - تهران، ایران::]. شاید اسم جنگ رو اشتباه گفته باشم، ٩٠٠ نفر أهل قبیله قریظه، که به اتهام عهد شکنى و تبانى با لشکر قریش، بعد از اینکه لشکر قریش از محاصره مسلمان ها دشت کشید و این قبیله را با لشکر مسلمون ها تنها گذاشت. خوشحال میشم شما اسم اون جنگ رو یادآورى کنین، ولى حتى اگه اسم جنگ رو هم اشتباه گفته باشم، چیزى از ماهیت قضیه کم نمیکنه، حالا این جنگ نه، یکى دیگه، تاریخ اسلام پر از اینطور جنایت هاست.
    5
    13
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    اگه یه کم بیشتر بخونید در مورد اتفاقاتى که بعد از جنگ خندق افتاد، متوجه میشین که به محمد وحى شد که از قبیله یهودى بنى قریظه، به اتهام واحى تبانى با مشرکین و شکستن پیمان دوستى، انتقام بگیره و محمد هم سعد ابن معاذ که خودش از اهالى اون قبیله بود و مسلمون شده بود را مامور کرد که زمینه ساز این انتقام گیرى بشه، قبیله بنى معاذ، یکماه در محاصره بودن و وقتى که دیگه چیزى براى خوردن نداشتن، تسلیم شدن! هیچ جنگى در کار نبوده، محمد دستور میده که همه مردان بالغ رو گردن بزنن، ملاک بلوغ؟ موى آلت تناسلى، و زن هاى قبیله رو هم بعنوان اسیر بین لشکریان خودش تقسیم میکنه، رسول الله، حنانه، زیباترین زن قوم رو براى خودش بر میداره و به على دستور قتل و عام مردان بالغ قبیله بنى قریظه که حدودا ٩٠٠ نفر بودن رو میده، على هم از همون خندقى که براى مقابله با سپاه قریش کنده بودن استفاده میکنه و همه رو از پیر و جوون، گردن میزنه و میندازه تو خندق. امیدوارم تونسته باشم سؤتفاهم بوجود آمده در باره اسم این جنگ رو برطرف کرده باشم. پاینده باشید.
    5
    9
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    نمونه هاى دیگر رؤوفت اسلامى؟ . ۱- فاتحان آدم‌ پز. یکی ازتارخ نویس هاى سنى،به نام قرشی که از علمای بزرگ مصر است، کتابی دارد به نام «فتوح مصر و اخبارها», فتوحاتی که در کشورها صورت گرفته و خبرهای آن را نوشته است. ایشان در قضیه فتح آندلس که میگوید:. وقتی وارد آندلس شدند، وارد جزیره‌ای شدند که دسته‌ای به نام کرامیین که نگهداری بوته‌های انگور را بعهده داشتند در آنجا بودند. فرمانده لشکر اسلامی دستور داد سرکرده مسیحی آنها را سر بریدند و بدنش را قطعه قطعه کرده داخل دیگ انداختند بدنش را پختند و جایی دیگر انداختند؛ ولی وقتی لشکریان اسلام سفره پهن کردند، به مردم اینگونه القا کردند که آن بدنها را داخل سفره گذاشته و خوردند. مردم در نقاط مختلف شهر پخش شدند و گفتند کسانی که به شهر حمله کرده‌اند، همه‌ آدم‌خوار هستند. وحشت و رعبی عجیب در بین مردم ایجاد کردند.(۱)
    6
    8
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    ذات العیون. خالد بن ولید، وقتی وارد شهر انبار عراق شد، درگیری صورت گرفت خالد به تیراندازان ماهر دستور داد فقط به چشمان دشمن تیر بزنند هزار نفر را کور کردند لذا این جنگ را «ذات العیون» نامیدند. جنگ گرگان. سعید بن عاص فرمانده ارتش خلفا وارد گرگان شد و با گرفتن ۲۰۰ هزار دینار با آنها مصالحه کرد و بعد وارد شهر طمیسه شد که در کنار دریا قرار داشت و آنها درخواست امان کردند و گفتند اگر امان بدهید ما اسلام می آوریم. بعد از امان دادن، فرمانده ارتش اسلام وعده داد که ما یک نفر هم از شما را نمی کشیم. بعد از گشودن درب قلعه شهر، سعید بن عاص دستور داد تمام مرد و زن و بزرگ و کوچک را از دم شمشیر گذراندند و جز یک نفر. چون گفته بودند جز یک نفر را نمی کشیم. جنگ فلسطین. وقتی وارد فلسطین شدند، تعدادی از افرادی که مقاومت کرده بودند و بعد تسلیم شدند، دستور دادند دست و پاهایشان را بریدند و اعضا و دست و پاهای بریده را به دمشق که مرکز حکومت بنی‌امیه بود فرستاده بالای درب مسجد آویزان کردند:. متن عربی : فقطعت أیدیهم و أرجلهم ثم حملوا إلى دمشق فرأیتهم مقطعین فأقیموا على باب مسجدها.
    7
    6
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    تاریخ اسلام را فقط محدود به همان زمان محمد نیست و دوران هجوم جانشینان محمد و سلسله‌های بعد از محمد تا امروز که هنوز فریاد مرگ بر این و مرگ بر آن اسلامیان و کشتار هاى تحت عنوان سب نبى و مفسد فی الارض هنوز هم ادامه داره. اگه به تعداد کشته شده‌های جنگهای اسلام سازی دنیا توسط مسلمانان با استناد به منابع معتبر بین المللی نگاهى بیندازیم، به عمق فاجعه بیشتر پى میبریم. در این محاسبه تنها به قربانیان جنگهایی اشاره شده که از زمان پیامبر اسلام تا اواخر امپراتوری عثمانیان به وقوع پیوسته. از زمان پیامبر تا پایان حکومت عثمانی، حدود ۲۷۰ میلیون انسان در جنگهای مسلمان سازی کشته شده‌اند که شامل:. ١- ۱۲۰ میلیون افریقائی . ٢- ۶۰ میلیون مسیحی. ٣- ۸۰ میلیون هندو . ٤- ۱۰ میلیون بودائی . در این ۲۷۰ میلیون، کشتار عظیم زرتشتیان در امپراطوری بزرگ ایران محاسبه نشده است. صدها میلیون انسان هم با زور به برده و کنیز تبدیل شده‌اند بنحویکه بزرگترین سیستم برده گیری و برده‌داری و برده فروشی در تاریخ بشریت، مربوط به مسلمونهاست.
    6
    9
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    مسائل بوسنی و گروزنی هم ریشه در جنگهای مسلمان سازی دولت عثمانی دارد. و درگیریهای بین مسلمانان و غیر مسلمانان در شبه قاره‌ی هند نیز ریشه در جنگهای مسلمان سازی مخصوصا جنگهای سلطان محمود غزنوی دارد. هیچ تهاجمی در تاریخ بشریت به اندازه‌ی تهاجمهای اسلامی، موجب نابودی تمدنها نشده است. فقط در زمان عمر، دو تمدن عظیم ایران و روم و اثار تمدنهای دیگری چون بابلی و مصری نابود شدند. اثار ظاهری این تمدنها نابود شد، فرهنگ و هنر این تمدنها از بین رفت و کتابخانه‌های انان به اتش کشیده شد. دهها زبان و خط بطور دائمی از بین رفتند و زبان و خط عربی جایگزین انان شد. برای مثال زبان عراق فعلی، زبان فارسی دری در ایران و خط میخی و زبان و خط مصری و زبانهای متعدد افریقائی همگی نابود شدند. با توجه به اینکه اسلام مدعی است که همه چیز دارد و برای هر مشکلی راه حل وقانون دارد، اسلام در هر کجا وارد شده انجا را پاکسازی تمدنی کرده است. یعنی تقریبا همه‌ی اثار گذشته را در تمام زمینه‌ها از بین برده است و فرهنگ عربی را جایگزین ان کرده است.
    5
    8
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    بعد از متلاشی شدن دولت عثمانی، جنگهای مسلمان سازی متوقف شد تا اینکه جمهورى اسلامى دوباره این اژدهای خفته را بیدار کرد. تاثیر ج ا در جهان اسلام، منجر به پیدایش گروههائی چون طالبان و داعش و بوکوحرام و و و و شد …و در حال حاضر نیز هر جا جنگ و کشتار انسانهاست یا کشوری اسلامی درگیر است یا گروه ها و فرقه‌های اسلامی در آن نقش دارند. البته این اواخر نیز جنگ قدرت در میان خود مسلمانان, آخوندهای شیعه از سویی و مفتیهای سعودی از سوی دیگر, میلیونها انسان را یا آواره و دربدر کرده و یا به زیر خاک فرستاده است.
    6
    8
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۶
    +Hunter - تهران، ایران
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. واقعیتش اینه که تاریخ جزیرة‌العرب و جنگ‌های قوم‌وقبیله‌ای داخلی و جنگ‌های خارجیش چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام به همین شکلی که گفتید و برگرفته از خوی وحشی مردمش پر از جنایته و ربطی به دین و مذهب نداره. تاریخ و ایدئولوژی اسلام هم جدا و متفاوت از اون مردم نیست. اسم جنگ مد نظر شما را نمی‌دانم همان که نوشته بودم را هم از ویکی‌پدیا خواندم. در واقع برای تاریخ آن کشور ارزشی قائل نیستم. به آنچه نوشته بودم فقط به عنوان یک زنگ تفریح نگاه کنید. :) موفق باشید.
    6
    8
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::+Hunter - تهران، ایران::]. دوست عزیز، چطور میشه اینهمه خشونت و کشتار رو به دین و مذهب ربط نداد وقتیکه کلمه قتل، بیشتر از چهار صد مرتبه در آیه هاى قرآن تکرار شده؟ یه جایى خوندم که یک مسلمان واقعى، بالقوه یک تروریست محسوب میشه اگه بخواد بدون چون و چرا تابع مذهبش باشه. قرآن بارها و بارها به لزوم کشتن مشرکین تاکید کرده. مشرک از نظر قرآن، همه کسانى هستند که لا اله الا الله و محمد رسول الله نگفتن و مسلمون نیستن! کسى هم که گفته باشه ولى بعد نظرش عوض شده باشه هم جزو همین دسته اس، مسیحى، کلیمى، بودایى و زرتشتى و خلاصه همه کسانى که مسلمون نیستن. از طرف دیگه، میگن قرآن کلام خداست و باید همونطور که دستور داده، پیروى بشه و حکم کسى که قرآن رو تحریف بکنه هم مرگ! اگه قرآن دستور قتل میده و مسلمون هم موظف به پیروى، پس نمیشه اسلام رو در این کشتار تاریخى بیگناه دونست و تقصیر رو فقط به گردن قاتل گذاشت.
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    جریان بنی قریظه هم اینست:. محمد پی گرفتن جزیه و خمس و باج از یهودیان بود و تصور میکرد که ان ها گنج دارند. پس به انجا یورش برد. بعد از چند روز جنگ یهودیان امان خواستند و محمد امان داد. ولی وقتیکه تسلیم شدند خلف وعده کرد و تمام مردان قبیله را سر برید. موضوع به اینجا خاتمه نیافت و به طمع یافتن گنج رئیس قبیله را انقدر شکنجه داد (با دست های مبارک!!!!!!!) تا رئیس قبیله زیر شکنجه جان داد. ابعاد زشتکاری محمد وقتی فجیع تر میشود که محمد این نامرد بی ابرو و بی اخلاق، که سابقه ی بچه بازی و زنا با محارمش (عروس و خاله جانش) و دزدی و چپاول کاروان ها و تعرض به اسرا و برده فروشی و صدها کار زشت دیگر را دارد ، از شدت غضب و نیافتن گنج های خیالی اش، به تعرض و گائیدن بیوه ی بدبختی که شوهرش را زیر شکنجه به دست خودش کشته بود و برادر و پدر و مادر و تمام اقوامش را به فرمان او گردن زده بودند، جلوی چشم تمام سربازانش پرداخت ....تا ابوبکر از شدت شرمساری چادری بر روی این مردک بی ابرو که زنان شوهردار را هم برای خودش حلال کرده بود، افکند. (به فرمان الله که خودش باشد!!!)
    1
    3
    ‌پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.