دستور رهبر ایران برای تقویت ریال؛ دلار بانکی از مرز ۱۱ هزارتومان عقب نشست

یورونیوز : در پی اعلام دستور رهبر ایران به بانک مرکزی برای تقویت ارزش ریال، صرافی بانک ملی برای اولین بار طی ۱۳۰ روز گذشته نرخ دلار را به کمتر از ۱۱ هزارتومان کاهش داد.
 
ادامه روند نزولی قیمت ارز طی دو ماه گذشته در شرایطی ادامه دارد که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه اعلام کرد که علی خامنه ای، رهبر ایران پیشتر از این بانک خواسته تا ارزش برابری ریال را در مقابل دلار آمریکا تقویت کند.
 
بر همین اساس، صرافی بانک ملی روز دوشنبه نرخ دلار را به ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان کاهش داد. این نرخ روز یکشنبه ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان بود. در همین حال نرخ دلار در بازار آزاد تهران نیز با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت تا همچنان دلار آزاد برای عقب‌نشینی از مرز ۱۱ هزارتومان مقاومت کند.
 
نرخ دلار برای اول بار در جریان معاملات روز هفتم مرداد ماه گذشته از مرز ۱۱ هزارتومان عبور کرده بود و در هفته اول مهرماه گذشته رکورد تاریخی ۱۹ هزار و ۳۵۰ تومانی را ثبت کرد.
 
بانک مرکزی ایران طی دو ماه گذشته سعی کرده با کاهش سرعت گردش ریال از طریق محدودسازی تراکنش‌های بانکی، حجم معاملات بازار آزاد ارز ایران را کاهش دهد و با عرضه محدود و مستمر ارز توسط صرافی بانک‌ها صادرکنندگان و دارندگان پس‌اندازهای ارزی را ترغیب به عرضه کند.
 
همزمان قوه قضائیه و پلیس ایران با تشدید برخورد با فعالان عمده بازار ارز از جمله اعدام دو تن از فروشندگان ارز سعی کرده تا جو امنیتی را در بازار آزاد ارز ایران حاکم کند.
 
با این وجود برخی فعالان بازار ارز معتقدند، استمرارعرضه صرافی بانک‌ها در میان‌مدت و تحت تاثیر شرایط نزول قیمت جهانی نفت و تحریم خرید نفت توسط آمریکا دشوارتر خواهد شد و همین امر موجب شده تا انتظارات بازار ارز همچنان صعودی باقی بماند.
+20
رأی دهید
-88

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    اینم یه بازی دیگه برای فریب مردم همیشه در صحنه که دلاراشونو بیارن بفروشن. تا زمانی که اکثریت مردم به راحتی بازیچه دست اخوندا می شن چیزی در ایران عوض نمی شه. ادم یه کم فهم و درک داشته باشه می فهمه زمانیکه دلاری وارد نمی شه قیمتش بالا می ره تا پایین اما خوب ظاهرا ما مردم ایران همچنان سمبل گول خوردن هستیم.
    600
    455
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    وقتى سلطان سکه بازار أرز رو نوسانى بکنه و قیمت أرز رو بالا و پایین ببره، فکرمیکنید اینکار براى دولت سخته؟ بازار رو إشباع میکنن قیمت هارو میارن پایین تا مردم هول کنن طلا ها و دلارهاشون رو بفروشن، بعد دوباره بر میگرده به همون قیمت سرسام آور قبل بر میگرده.
    47
    109
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    janahi - دبی، امارات متحده عربی

    شما اگه لطف کنید یه مدت دندون رو جیگربزارید آزمابش موشکی را متوقف کنید و از جنگ صحبت نکنید و به فکر پیشرفت کشور و مردم خود باشید ارزش ریال جهشی بالا میره
    14
    38
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    Farrokh 57 - کلن، آروبا

    در پی اعلام دستور رهبر ایران .....خدا رحم کنه به اقتصاد دستوری
    2
    41
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    اصلا بحث حکومت نیست. گرانی دولت دقیقا کار بنیادها و عوامل وابسته به سردار نقدی بود. موسسه های مالی سپاه بشدت فعال بودند برای خرید و فروش و اگر دقت کنید از اول امسال عمده شرکتهایی که ارز ارزان گرفته بودند و ناشناخته هم بودند وابسته به سپاه بودند که ارز رو گرفته بودند برای کالای مشخص ولی چیز دیگه ای وارد کرده بودند و مشخص بود که شریعتمداری و سایر وزرا هم بشدت تحت فشار بودند که اسم شرکتها برملا نشه و یا اگر اسم شرکت ها گفته میشه از وابستگی یا روابط آنها با نهادها و شرکتهای سپاه چیزی گفته نشه. قرار بود دولت روحانی زمین زده بشه و یک دولت موقت تشکیل بشه توسط نظامی ها ولی پروژه وقتی به بحران تبدیل شد که مردم عادی هم وارد میدان شدند و افزایش قیمت ارز از دستشون خارج شد طوری که بانک مرکزی هم سردرگم شده بود. خریدهای جزئی انبوه مردم حتی موسسه های مالی سپاه و بسیج رو هم شوکه کرد و دقیقا مثل اعتراضهای دی ماه سال گذشته که سپاه و رئیسی یک نمایش ساده تظاهرات بعد از نماز جمعه رو ترتیب دادند و بعد یهو از دستشون خارج شد و مردم در تمام کشور بیرون ریختند این موضوع هم مثلا برنامه ریزی شده بود و قبلا در زمان
    2
    19
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    تمام دولتها توسط سپاه اجرا شده بود . اگر دقت کنید پروژه زمین زدن و نامحبوب کردن رئسای جمهور در 4 سال دوم یک بخش مهمش گران کردن ارز و گرانی مصنوعی هستش که در 30 سال دوران خامنه ای تکرار شده تا ناتوانی و عصبانیت مردم از دولت باعث تظاهراتهای محدود و در نتیجه رسانه های خامنه ای و سپاه شروع به تبلیغات سنگین درباره بی عرضگی دولت و مقصر بودند رئیس جمهور و تصمیمات غلط آنها و از طرفی ورود خامنه ای و قوه فسادیه به موضوع و قدرتنمایی آنها نشون بده که دولت ناکارآمد هستش و اگر دقت کنید حداقل برای سه رئیس جمهور گذشته این پروژه خیلی کارکرد داشته و محبوبیت آنها رو بشدت پایین آورده و حتی منفور مردم شدند.
    2
    17
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sama128 - شیراز، ایران
    قرار شد روزی ۲۰۰ عدد قرص bcomplex و multivitamin رئیس کل بانک مرکزی با سه لیتر آب بخوره بعد از سقف خزانه ادرار کنه توی خزانه روی پول پحن جمهوری اسلامی ایران تا پولها تقویت بشن.
    6
    10
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    مگه قیمت أرز شک بین ٣ و ٤ هست که با فتوا ماستمالی بشه؟ بازار یه عرضه و تقاضا داره، به همراه عمق. وقتی قیمت دستوری روی تابلو هست ولی معامله کلان انجام نمیشه. این به این معنی هست که بازار عمق یا حجم نداره. اینو دیگه هرکسی که دو روز تو بازار سهام کار مرده باشه میدونه. وقتی با هر کارت بیش از ٥٠ میلیون نمیتونی خرید کنی، یعنی نهایت مشتری قدرت خرید ٤٥٠٠ دلار رو داره! خوب این خودش داره همون قیمت دستوری رو نقض میکنه. بعبارت دیگه دولت اومده به طور مصنوعی تقاضا رو حذف کرده. ضمن اینکه فروش هم با قیمت ١٠٩٠٠ انجام نمیشه ولی خرید از مشتری راحته. خوب این خودش گویای داستانه. بعد هم یه چیز رو در نظر بگیرید. دولت اگر تزریق کنه دلار میره بالا! 😀. چون وقتی تزریق میکنه که بخواد بفروشه. و مطمئنا میخواد گرون بفروشه. این بدترین فرم دزدی دولت از ملت هست. قیمت فروش کالا به مردم با دلار ١٨٠٠٠ تؤمنه، ولی خرید دلار خانگی با ١٠٩٠٠!!
    25
    14
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    جناب سروان - مونرآل، کانادا
    [::sama128 - شیراز، ایران::]. شما که اینقدر راستگو و دقیق هستی بیا و لطف کن و خیر سر امواتت اون دو تا کلمه رو هم فارسی بنویس ضرر نمی کنی
    10
    4
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    جناب سروان - مونرآل، کانادا
    [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. امروز پای درس استاد حمید از دانشگاه یو سی ال ای هستیم بحث اقتصادی میفرمایند دیروز بحث سیاسی میفرمودن هاها استاد دفتر چند برگی بیاریم سر کلاس؟هاهاها.
    7
    22
    دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sama128 - شیراز، ایران
    [::جناب سروان - مونرآل، کانادا::]. گفتم شاید شما هم میخوای داروخانه بری و دارو تهیه کنی گفتم یه موقع اشتباهی قرص ld و hd به جای ویتامین نخری
    3
    10
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    تو رو چه به ریال عوضی آشغال. پول تو دیناره
    3
    6
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::جناب سروان - مونرآل، کانادا::]. تو گوشه کلاس وایستا پای راسستو بگیر بالا فعلا
    2
    4
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    چرا هیچکس نمی گوید که دلار 3500 تومان بود و توسط خود دولت و عواملش تا 20000 تومان هم بالا رفت و بعد انرا تا 11 هزار تومان پائین اوردند که 4 برابر 6 ماه پیش هست. به این می گویند به مرگ بگیر تا به تب راضی شود و فقط یک حقه بازی در درون حکومت برای چپاول بیشتر ملت هست
    0
    11
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::جناب سروان - مونرآل، کانادا::]. اخه اگر فارسی بنویسه اون ت مولتی ویتامین ط دسته دار نیست زیاد به مذاق ات خوش نمیاد ای سرباز وطن با درجه سروانی. نمیخواد سروان باشی! استوار باشی بهتره. وان چی داره اخه که سرشی!؟
    2
    3
    ‌سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    mehrabsheyda - ایران، ایران
    این داستان : رجب زور می زند. رجب داشت زور می زد ولی زورش نمی آمد. به فکرش رسید کمی کاه و یونجه بخورد شاید زورش گرفت. آخر رجب می خواست پول ملی را تقویت کند. پی نوشت : رجب جان برای تقویت پول ملی نباید کاه و یونجه بخوری باید آستامینوفن میل کنی. ریفرنس : برگرفته از " رجب نامه " های مهر آب شیدا
    1
    1
    ‌چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.