۲۹ میلیون نفر در ایران مبتلا به چاقی و اضافه وزن

اکنون 29 میلیون نفر در ایران دارای چاقی و اضافه وزن هستند و این در حالی است که حدود 70 درصد مرگ‌های قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان، مربوط به بیماری های قلبی عروقی و دیابت است.

چاقی امروزه به عنوان یک بیماری مدرن شناخته می شود در ایران نیز تعداد افرادی که دچار «بیماری چاقی» هستند طی چهار دهه گذشته حدود 5.5 برابر و تعداد افراد دارای اضافه وزن 3.5 برابر شده اند.
 
به گزارش ایرنا، چاقی امروزه به عنوان یک بیماری مدرن شناخته می شود و یکی از بزرگترین معضلات جامعه بشری است که بی توجهی و آگاهی ناکافی مردم از آن می توان زندگی جوامع را تهدید کند.
 
استانداردهای جهانی برای تعیین میزان چاقی و اضافه وزن بر اساس شاخص توده بدنی سنجیده می شود که فرمول آن تقسیم وزن بدن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر به دست می آید اگر عدد به دست آمده بین 25 تا 30 باشد فرد دارای اضافه وزن است، بین 30 تا 35 فرد چاق است و بیش از 35 فرد دچار چاقی مرضی است.
 
بر اساس گزارش های موجود اکنون 29 میلیون نفر در ایران دارای چاقی و اضافه وزن هستند و این در حالی است که حدود 70 درصد مرگ‌های قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان، مربوط به بیماری های قلبی عروقی و دیابت است.
 
گزارش های کشوری نشان می دهد در سال 1359، تعداد افراد چاق در ایران، معادل 2 میلیون نفر بود که به 11 میلیون نفر در سال 1394 رسید و 5.5 برابر افزایش یافته است.
 
همچنین تعداد افراد دچار اضافه وزن در ایران، طی همین دوره، از 5 میلیون نفر به 18 میلیون نفر افزایش یافت و بیش از 3.5 برابر شده است.
 
برخی از پزشکان بر این باورند که عوارض چاقی از نظر عامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر مختلف، فاجعه بار و دارای هزینه های اقتصادی بسیار سنگین است.
 
به گفته آنان، دیابت دومین بیماری قابل انتساب به بالابودن نمایه توده بدنی، علت حدود 600 هزار مرگ در جهان بوده است و از بین تمام مرگ‌های ناشی از دیابت، 9٫5 درصد در افراد چاق رخ داده و 4.5 درصد در افرادی بوده که نمایه توده بدنی زیر 30 داشته‌اند. بیماری مزمن کلیوی و سرطان‌ها نیز علت کمتر از 10درصد مرگ‌های قابل انتساب به چاقی و اضافه وزن بوده‌اند.
 
همچنین بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر نزدیک به یک میلیون ایرانی نیازمند عمل جراحی چاقی هستند و هزینه های این عمل بسیار زیاد است.
+11
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    بعد میگن مردم گرسنه هستند حرف چه کسی را باور کنیم ما
    0
    1
    یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.