حسن روحانی: آمریکا ۱۱ بار درخواست مذاکره داشته است

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که «کشور با برجام دو سال تنفس کرد». رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که مقامات آمریکا در سال گذشته هشت بار و در سال جاری سه بار غیرمستقیم درخواست مذاکره با تهران را مطرح کرده‌اند، اما جمهوری اسلامی آن را رد کرده است.
 
حسن روحانی که روز سه‌شنبه ۱۳ آذر به مناسبت «روز دانشجو» در دانشگاه علوم پزشکی سمنان حضور یافته بود، رهبران کنونی آمریکا را «دشمن‌ترین افراد نسبت به ایران» نامیده و خروج واشینگتن از برجام را «نقض عهد» دانسته است.
 
وی افزود که البته جمهوری اسلامی «هیچ‌گاه به آمریکا و دیگران اعتماد ۱۰۰ درصدی نداشته» و ایران قبل از این نیز در دوره رهبری آیت‌الله خمینی «دو سال با عراقی‌ها مذاکره کرد» در حالی که به صدام حسین اعتماد نداشت و از این رو بحث اعتماد این میان مطرح نیست.
 
به گفته آقای روحانی، «سال گذشته آمریکا هشت بار مستقیم و امسال سه بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت، اما بر مبنای عزت مردم» آن را نپذیرفته است.
 
مقامات آمریکا در پی خروج از توافق هسته‌ای با ایران به صراحت بارها اعلام کرده‌اند که آماده مذاکره با ایران هستند. از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اوایل مرداد ماه امسال از خواست واشینگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران سخن گفت و عنوان کرد که اگر رئیس‌جمهوری ایران تمایل داشته باشد، او «قطعا آماده‌» چنین کاری خواهد بود.
 
وزارت خارجه ایران اما در واکنش به این اظهارات، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها را مانع مذاکره دانست و اعلام کرد که گفت‌وگو نیازمند «احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی» است در حالی که تحریم و فشار نقطه مقابل آن قرار دارد.
 
با این حال آقای ترامپ با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی در ایران که به جهش چند برابری نرخ دلار منجر شده است اطمینان داد که «ایران چاره‌ای جز مذاکره برای رسیدن به یک توافق واقعی با آمریکا ندارد».
 
در این میان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، حتی از تمایل واشینگتن به مذاکره با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سخن گفته و عنوان کرده است از آنجا که آقای خامنه‌ای «صحنه‌گردان کشور است» مذاکره او و آقای ترامپ «جالب و مهم خواهد بود».
«کشور با برجام دو سال تنفس کرد»
خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، انتقاد طیف‌هایی از اصولگرایان مخالف دولت حسن روحانی از این توافق را در پی داشته، اما آقای روحانی در اظهارات روز سه‌شنبه خود بار دیگر از برجام دفاع کرد.
 
وی اظهار داشت: «فرض را بر این می‌گیریم که تمام آثار برجام برای سال های ۹۴ و ۹۵ بوده و برای دو سال فایده داشته است، آیا برای آن دو سال خوب بوده یا بد؟»
 
به گفته آقای روحانی، کشور به خاطر برجام «دو سال تنفس کرد... و میلیاردها دلار پول وارد کشور شد».
 
رئیس‌جمهوری ایران افزود: «این توافق راه را برای تجار، بانک‌ها، کشتیرانی، فروش نفت و پتروشیمی و فولاد باز کرد... اما در مسیر این قرارداد یکی از طرفین از پیمان خارج شد و تازه مثل قبل شد و به شرایط سال ۹۱ و ۹۲ رسیدیم».
 
خروج از برجام یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که با ورود به کاخ سفید آن را به جریان انداخت.
 
واشینگتن می‌گوید که در پی دستیابی به توافق جدیدی با ایران است که برنامه موشکی آن را نیز دربگیرد و همچنین به حمایت‌های ایران از گروه‌هایی چون جماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن پایان دهد.
+25
رأی دهید
-66

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    loder - شیراز، ایران
    ه گفته آقای روحانی، «سال گذشته آمریکا هشت بار مستقیم و امسال سه بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت، اما بر مبنای عزت مردم» آن را نپذیرفته است.این مردمی که میگه مردم ایران نیست مردم فلسطین و سوریه و زادگاهشون عراق است به خاطر اونها مذاکره نکرده چون اگر مذاکره میکرد جیره همشون قطع میشد و از هم میپاشید این کلید ساز یک جانوری هست که دومی نداره ;)
    46
    43
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    چهارشنبه سوری ایران - فرانکفورت، آلمان
    «دشمن‌ترین افراد نسبت به مردم ایران» اخوندهای جنایتکار و لواط کار و دزد خائن و نابود کنند این سرزمین هستند هیچ موجودی در روی زمین خونخوار تر و نابود کنند تر از اخوند ح. نیست
    69
    66
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان
    بله شما راست میگید ولی میگم یهویی نرید سر میز مذاکره، همینطوری ادامه بدهید
    46
    43
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    آش با جاش - سیاهکل، ایران
    مشکل اینجای که ترامپ داره رو بازی می‌کنه. کاری با حسن کلید ساز و ممد جواد نداره، فقط میخواد سید علی گدا رو خاک مالی کنه و خواهد کرد.
    30
    28
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    دقیقا این بیشرفها میخوان با همه کشورهای پیشرفته دنیا قطع رابطه کنن و مردم را از دنیا جدا نگه دارن تا بتونن تا جایی که میتونن به راحتی دزدیهاشونو بکنن. از طرف دیگر اگر حرف حق برای گفتن داری و شجاعت گفتنشو داری کاری نداره دور یه میز نشستن و حرف حقو جلوی دنیا زدن باید مایه افتخارت باشه نه تو سوراخ موش قایم شدن. سوما همه مردم دنیا و کشورهای دیگر حق زندگی کردن دارن اگر خودت را بالاتر از همه میبینی و با همه قطع رابطه کردین اوج حماقت و نفهمی بالاترین مقام یک مملکته آقای بیشعور
    29
    25
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sama128 - شیراز، ایران
    توی سخنرانی های دوزاریت راجب مشکلات مردم بدبختی هایی که برای مردم درست کردید حرف بزن با آمریکا که از توی خونت هم میتونی صحبت کنی ؛ هر جا میری آمریکا؛ هی از ملت و از قول ملت توی تحریم ها مایه میگذاره شکمت سیره کلی مایه تیله داری بچه هات تو ی خارج حال میکنن بعد برای ملت بی کار گشنه ناامید به آینده زارت و زوورت الکی میکنی غلط اضافه ای که چهل سال بدون اینکه یک سانت به جلو رفته باشه مملکت هی تکرار و هی تکرار میشه. خدا کنه همه تون خفه بشید که دیگه از قول ملت زارت و زوورت نکنید ملت و کشور را بدبخت کردید اقتصاد ورشکسته ملت بیچاره بعد با پررویی میگن آمریکا را نابود کردیم آشغالهای بی مسئولیت
    28
    26
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    میدونین چرا روحانی قبول نمیکنه؟ چون این بابا از بچه گی لوس و ننر بوده و همش دوست داره بره سره میزه مذاکره ولی چون کسی تحویلش نمیگیره میندازنش تهه میزه مذاکره . اینم که کلاٌ حساسسسسسسسسسس واسه همین میگه من نی می یاممممم
    28
    20
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    چرا نباید مذاکره کرد و از حقوق مردم دفاع کرد؟! شجاعت نداری اقای روحانی؟ تو را مردم انتخاب کردند( البته در یک انتخابات غیر دموکراتیک )، سایرین توی حکومت، که از سوی مردم انتخاب نشده اند.، پایتان را از این کشورهای دور و بر بکشید بیرون، بروید مذاکره کنید، انتخابات ازاد برگزار کنید، زندانیان را ازاد کنید، اموال مردم را که غارت کرده اید به انها برگردانید. شما هم مانند یک ایرانی لباس بپوشید و لطفا جای خودتان را به یک جوان با هوش و تحصیل کرده بدهید، تا جهان هم ارام شود و ما همه برگردیم کشورمان. ایا می توانید؟! اگر نه، نمی دانید چه جهنمی بر پا خواهد شد.
    17
    17
    ‌سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    یک کامنت درستو حسابی غیر از .....تو ی این سایت پیدا نمیشه؟. خالا هی بگین هنر نزد ایرانیان است وبس!. بله هنر سفسطه گری و فحاشی..
    7
    7
    ‌چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.