دیدگاه| سرمقاله هیئت تحریریه ویکلی استاندارد: اروپا عاشق ملاها است

اروپایی ها برای حفظ توافق هسته ای ایران دست و پایشان را گم کرده اند. این کار با اعمال دوباره تحریم ها که از پنجم نوامبر آغاز شد، دشوار است؛ زیرا شماری از شرکت های بزرگ از ایران خارج شده اند. با این وجود آنها به تلاش‌شان ادامه می دهند.
 
ایده آن ها راه اندازی یک «نظام پرداخت جایگزین» است که از طریق آن، شرکت ها از نظام مالی آمریکا پرهیز کرده و به تجارت یا تهاتر با ایران ادامه می دهند. اکنون، فرانسه و آلمان موافقت کرده اند تا برای احیای یک کانال مالی با وجود تهدید تحریم ها با همدیگر همکاری کنند.
 
این سیستم پرداخت جدید خطراتی به همراه دارد و می تواند به عنوان مکانیزم دیگری در دست رژیم برای تامین تروریست ها و ماجراجویی های نظامی استفاده شود. شرکت ها می توانند هدف تحریم های ثانویه آمریکا قرار بگیرند. ولی تهران آزاد خواهد بود تا منابع مالی اش را در فعالیت های مخرب صرف کند.
 
اروپایی ها به خوبی از این خطرات آگاهی دارند، اما اهمیتی نمی دهند.
 
همین ماه ژوئن گذشته، مقام های اروپایی توطئه بمبگذاری در گردهمایی مخالفان در نزدیکی پاریس را خنثی کردند. چند ماه بعد، مقام های دانمارک مانع یک توطئه قتل به دست عوامل ایران شدند. به ندرت دیده شده که کشورها برای حکومتی که در خاک شان نقشه ترور می کشد این قدر سخت تلاش کنند.
 
این که چرا سیاستمداران اروپایی این چنین مصمم به سر پا نگاه داشتن حکومت در تهران هستند، در حالی که ایرانی ها برای بیان خشم‌شان از رژیم جانشان را به خطر می اندازند، یک معما است. شکی نیست که بعضی ها نمی توانند از توهم دوره اوباما - این توهم که اگر بگذاریم حکومت از مزایای تجارت بین المللی بهره مند شود مداخلاتش در خاورمیانه را متوقف خواهد کرد - عبور کنند. دیگران ممکن است زیر فشار تهدیدهای ایران باشند. مقام های ایران عملا می گویند که مزایای لغو تحریم ها را به ما بدهید یا ما بمب هسته ای می سازیم و به کار می گیریم. ایرانی ها نمی توانند از سر گرفتن تروریسم را به عنوان یک تهدید عنوان کنند؛ زیرا رژیم گسترش ترور را هرگز متوقف نکرده است.
 
مسیر عاقلانه تر برای اروپا دست کشیدن از تحسین رهبران حامی ترور ایران و در عوض پیوستن به تلاش های آمریکا برای شکل دادن به یک توافق بهتر است؛ توافقی که به فعالیت های مخرب غیرهسته ای ایران بی اعتنا نباشد. ایران در مقطعی مجبور به انتخاب بین صدور ترور و باج خواهی هسته ای از یک سو، و تخصیص منابع در دسترس به مردم آن کشور از سوی دیگر خواهد بود.
+31
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا
    نفرین برملت نادان که باعث روی کار آمدن این خونخوران و غارتگران شدند.حالا هم فقر مادی و هم فقر فرهنگی داریم.ایدولوژی توهمی اسلامی بایستی به زباله دانی تاریخ سپرده شده.با از بین رفتن این خونخوران کل نطقه و دنیا به آرامش خواهد رسید.جهان غرب از جهالت مردم ایران استفاده کرد و این خونخوران را حاکم کردند٬اما حالا تاریخ انقضاء فرا رسیده و سعادت ایران و کل دنیا درگرو نابودی این رژیمه.به امید حکومت سکولاریسم ٬درود بر انسان های راه آزادی وطنم ٬ایران کشورعزیزم.
    19
    22
    جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    Hatef - پاریس، فرانسه
    کم نبوده اند کسانیکه عاشق افراد هرزه و بدکاره شده اند، اینهم یک نمونه دیگر!
    17
    14
    جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    اروپایها دست و پایشان را گم نکردند. بلکه اروپایها در برجام ماندن تا رژیم تروریستی اخوندی را در دام تحریمهای امریکا اندازند. زمانیکه ترامپ به کشورهای سفر کرد تا با امریکا در محاصره انداختن رژیم ایران سهیم باشند و بعداز کل توافقهای که ترامپ و هیئت همراهش با این کشورها میکرد , جلوی دوربین با رهبران و ریس جمهوران این کشورها دست میداد میبایست رژیم اخوندی بدانن اینها سر همه چیز به توافق رسیدن برای همین اخرکار بعداز کمی سخنرانی ترامپ در مورد سفرش به این کشورها و توافق کلیش که با انها داشته جلوی دوربین دستش را دست انها میاندازد و خشنودی خودش را ابراز میکند.
    19
    7
    جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    دوستان عزیزی با مشاهده ی میزان آزادی و ظاهر فریبنده ی کشورهای اروپائی فکر میکنند که در آن ها باور عدالت اجتماعی وجود دارد در صورتیکه این ها همان استعمارگران قدیمند و عادت به استثمار و مفتخوری دارند و هر جا ملت عقب افتاده و جاهلی ببیند دام خودشان را پهن میکنند تا ان ها را در بلاهت و جهالت نگهداشته و اموال ان ها ببلعند. انچه از حقوق بشر در این کشورها می بینید مصرف داخلی دارد و شامل مراودات استعماری با سایر کشورها نمیشود
    2
    13
    جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    چرا نباشن؟ نفت مورد نیازشون رو ارزونتر از قیمت با سلام و صلوات تامین میکنن، نفتى که شاه گفته بود بعد از إتمام قراردادهاى نفتى ١٩٧٨،کشورهاى اروپایى باید براى خرید نفت ایران، صف بکشن، و وقتى رییس اوپک بود، قیمت نفت رو تا حدى بالا برد که اروپا به التماس افتاده بود. حالا چى؟ از یه طرف نفت ایران رو مفت میخره، بعد به بهانه تحریم ها پولش رو بلوکه میکنه و سالها تو حسابهایى که سود بانکى زیادى میدن نگه میداره و عملا روى اون پول هم سود بانکى میگیره. وقتى هم صحبت از صادرات به ایران میاد وسط، ایران باید با التماس، و قیمت دوبله، از طریق دلال هاى بین المللى،بخره، پولش رو هم قبل از دریافت اجناس بپردازه و دوباره به بهانه تحریم ها، بابت دیرکرد پرداخت، جریمه هم بده، جنسى هم تحویل نمیده. نمونه مستندش هم خرید هواپیماهاى ایرباس، ایران پولش رو پرداخته و این پول تو حساب بانک هاى سؤییس داره برا ایرباس سودآورى میکنه و هواپیمایى هم به ایران تحویل داده نشده. اروپا اگه میتونست، پلیس ضد شورش میفرستاد ایران براى حمایت از جمهورى اسلامى، چرا عاشق ملاها نباشه با این همه سود آورى؟
    0
    0
    یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.