گران ترین و ارزان ترین بنزین؛ مقایسه قیمت سوخت در کشورهای مختلف جهان

این روزها بیش از هر چیز شایعه افزایش قیمت سوخت و بازگشت کارت های سوخت بر اذهان مردم ایران سایه افکنده است که البته به نظر می رسد واقعیت داشته باشد. در حالی که بازگشت تحریم های ایالات متحده پس از خارج شدن از برجام در ماه گذشته، افزایش بی سابقه قیمت ارز و به خصوص دلار و البته تورم و گرانی های گسترده در بخش های مختلف، بسیار از مردم را به ستوه آورده، این روزها خبر از بازگشت کارت های سوخت و افزایش قیمت بنزین به گوش می رسد. به همین بهانه قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با کشورهایی که ارزان ترین و گران ترین سوخت را در اختیار شهروندان خود قرار می دهند آشنا کنیم.
 
جای تعجب ندارد که بر حسب انتظار، کشورهای صادر کننده نفت و به خصوص کشورهای خاورمیانه در این زمینه ارزان ترین کشورها به شمار می آیند (البته بدون این که سرانه درآمد آن ها را در نظر بگیریم) و در این میان کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، کویت و البته ایران سوختی بسیار ارزان تر از دیگر کشورها در اختیار شهروندان خود قرار می دهند. در کشورهای آسیای مرکزی نیز سوخت قیمت نسبتاً پایینی دارد؛ در حالی که ترکمنستان در رتبه نهمین کشور دارای سوخت ارزان قرار دارد، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان به ترتیب رتبه های ۱۰، ۱۱ و ۱۷ ارزان ترین سوخت جهان را دارند.

تفاوت فاحش قیمت سوخت در کشورهای فقیر و ثروتمند غالباً به دلیل یارانه ای است که در کشورهای فقیرتر پرداخت می شود. در فهرستی که در ادامه خواهید دید ۵۵ کشور دارای قیمت بنزین پایین تر از یک دلار هستند، قیمت بنزین در ۷۳ کشور بین ۱ تا ۱٫۵ دلار بوده، در ۳۵ کشور نیز قیمت بنزین بین ۱٫۵ تا ۲ دلار و تنها در دو کشور قیمت بنزین به بالای ۲ دلار رسیده است. از ۱۰ کشور ابتدایی این فهرست، ۴ کشور در قاره آفریقا، ۳ کشور در آسیا، ۲ کشور در آمریکای جنوبی و ۱ کشور متعلق به قاره اروپاست. کشورهای ایالات متحده و قطر جزو کشورهای ثروتمند جهان به شمار می آیند اما قیمت سوخت در آن ها ارزان است.
قیمت سوخت در اروپا بالاست و تنها ۴ کشور در این منطقه از جهان قیمت بنزینی کمتر از ۱ دلار دارند.
آذربایجان ارزان ترین سوخت را در اروپا دارد و سه کشور دیگر نیز روسیه، بلاروس و گرجستان هستند. بیش از ۵۲ درصد کشورهای اروپایی قیمت بنزینی بالای ۱٫۵ دلار به ازای هر لیتر دارند.
 
کشور ونزوئلا که بحران اقتصادی آن هر روز شکل جدیدی پیدا کرده و در سال های اخیر، مردم آن با انواع مشکلات اقتصادی، کمبود مواد غذایی، قحطی، تورم افسار گسیخته و کاهش شدید ارزش پول ملی مواجه شده اند، در کمال ناباوری در رتبه اول این فهرست قرار داشته و ارزان ترین سوخت جهان را دارد. به لطف سیستم کامل یارانه ای و علیرغم تهدیدهای نیکولاس مادورو، رییس جمهور کشور، برای افزایش قیمت سوخت، قیمت بنزین در ونزوئلا تنها یک سنت (یک صدم دلار) به ازای هر لیتر است. برای مقایسه این قیمت نازل باید بدانید که میانگین قیمت جهانی برای هر لیتر بنزین، ۱٫۱۵ دلار یعنی کمی بیش از یک دلار برآورد شده است.
۲۰ کشوری که ارزان ترین سوخت را دارند:
ونزوئلا- ۰٫۰۱ دلار  (به ازای هر لیتر بنزین)
سودان- ۰٫۱۳ دلار
ایران- ۰٫۲۹ دلار
کویت- ۰٫۳۵ دلار
الجزایر- ۰٫۳۵ دلار
اکوادور- ۰٫۳۹ دلار
نیجریه- ۰٫۴۱ دلار
مصر- ۰٫۴۳ دلار
ترکمنستان- ۰٫۴۳ دلار
آذربایجان- ۰٫۴۷ دلار
قزاقستان- ۰٫۴۹ دلار
آنگولا- ۰٫۵۲ دلار
مالزی- ۰٫۵۳ دلار
بحرین- ۰٫۵۳ دلار
عربستان سعودی- ۰٫۵۴ دلار
بولیوی- ۰٫۵۴ دلار
ازبکستان- ۰٫۵۴ دلار
عمان- ۰٫۵۸ دلار
قطر- ۰٫۵۸ دلار
میانمار- ۰٫۶۲ دلار
۲۰ کشوری که گران ترین سوخت را دارند:
هنگ کنگ- ۲٫۰۹ دلار  (به ازای هر لیتر بنزین)
باربادوس- ۱٫۹۶ دلار
نروژ- ۱٫۹۲ دلار
جزایر والیس و فیوتونا- ۱٫۸۹ دلار
موناکو- ۱٫۸۷ دلار
ایتالیا- ۱٫۸۷ دلار
ایسلند- ۱٫۸۵ دلار
یونان- ۱٫۸۲ دلار
هلند- ۱٫۸۱ دلار
اسراییل- ۱٫۷۹ دلار
مایوته- ۱٫۷۹ دلار
لیختن اشتاین- ۱٫۷۶ دلار
فنلاند- ۱٫۷۵ دلار
دانمارک- ۱٫۷۳ دلار
پرتغال- ۱٫۷۲ دلار
زامبیا- ۱٫۷۲ دلار
ایرلند- ۱٫۷۱ دلار
سن مارینو- ۱٫۷۱ دلار
اروگوئه- ۱٫۶۹ دلار
آلبانی- ۱٫۶۸ دلار

در پایان باز هم تاکید می کنیم که این قیمت ها با توجه به ارزش پول ملی هر یک از کشورها در برابر دلار تعیین شده که با در نظر گرفتن این فاکتور، می توان گفت که هر چه ارزش پول کشوری در مقابل دلار کمتر باشد، قیمت بنزین در آن کشور کمتر و ارزان تر است و بالعکس. فهرست کامل و روزآمد قیمت سوخت در کشورهای مختلف جهان را در این لینک مشاهده کنید.
+28
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    ایران بنزین مفته.چون نفت داره.مثل نروژ واسکاتلند.
    18
    11
    دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند
    امروز زدم ۱ یورو ۵۸ سنت. بنزین 95
    4
    5
    دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    به این میرزاده عشقی دستبوس سردار شیره ای قاسم گچکار و لاجوردی گور به گور شده ، در مورد قیمت سوخت چندی پیش توضیح دادم ، که سیاست های داخلی در کشورهای اروپایی به نرخ گزاری بنزین تاثیر میگزارد ، کاسه لیس هنوز فکر میکنه که چونکه ایران تحریم شده قیمت ها بالاست ، به اون نادان گفتم که ثروتمند ترین کشور اروپا یعنی نروژ که خود تولید کننده نفت است ، برای محیط زیستشان رسما خواهان بالا بودن قیمت ها میباشند ، وقتی که با سهمیه بسیجی وارد دانشگاه و بورس خارج میگیرند ، شعور درک کردن ندارند ،
    21
    21
    دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. توضیحت به درد همشیره ابوی جانت می خورد.قیمت نفت بالا رفته.یکی از دلائلش تحریمهای ایرانه.ضمنا بالا رفتن قیمت سوخت دلائل محیط زیستی نداره.برای محیط زیست میشه کشتی های تفریحی وهواپیماهای ارزون رو محدود کرد.
    7
    16
    ‌سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    یکی به این وبع بع کنندگان اطرافش حالی کنه بالا بودن قیمت بنزین فقط باعث محدود شدن تردد با ماشین شخصی نمیشه.هزینه گرم کردن خونه بالا می ره.هزینه ترانسپورت بالا میره ودرنتیجه قیمت موادغذائی ومایحتاج مردم به همون نسبت بالا می ره.بعد کارد می رسه به استخوون مردم و مثل فرانسه راهها رو می بندن و می ریزن توو خیابون.
    7
    15
    ‌سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. اگر کاسه هم بلیسم ترجیح م ی دم کاسه دولت کشورم باشه نه کاسه کمک های اجتماعی کمون های اروپا رو.دست هم ببوسم دست سردارهای کشورم رو می بوسم که حافظ امنیت خواهر ومادر وخواهر زاده ام هستن در برابر یانکی وداعش وسعودی وطالبان.نه دست مسئول جاب سنتر وسوشیال ورک منطقه مون رو.تو چی؟
    7
    15
    ‌سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. خوب شد که اقرار کردی که کاسه لیس اون دولت کثیف اسلامی هستی . حقم داری برای هر که بد بوده برای ساندیس خورا خوب بوده . اما بر خلاف شما گدا زاده ها که از همون کودکی کاسه گدایی قیمه اون گردن کلفت حسینی را در دست داشتید و از این مسجد به اون مسجد میدویدید ؛ من با شغل و تحصیلات خودم حال میکنم. تا چشم گدا صفتان هم کور بشه
    15
    2
    ‌سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. با توجه به تحصیلات اکابر و غیر اکابر وحال کردنت باهاش واستناد به کلام مولانا بلخی عرض کنم که:آن یکی پرسید اشتر را که هی از کجا می‌آیی ای فرخنده پی گفت از حمام گرم کوی تو گفت خود پیداست از-پینه- زانوی تو.
    1
    0
    ‌سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دوما حالا که به زعم تو اقرار واعتراف کردم چه.....می تونی بکنی وچه...می تونی ...؟یا به قول اکابر نرفته ها چه کار می تونی بکنی؟هیچی!!!!! غیر از رو یخ نشستن و عجوزه وار ننه الهی خیر نبینی گفتن.حالا من که عددی نیستم اینقدر ناتوانید در برابر سردار چه می تونید بکنید و...؟
    1
    0
    ‌سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.