وزیر نفت ایران: چینی‌ها در پارس جنوبی جایگزین توتال فرانسه می‌شوند

شرکت ملی نفت چین پیشتر نیز در پروژه پارس جنوبی با ایران قرارداد امضا کرد اما این قرارداد پس از ۵۰ ماه لغو شدبیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران از جایگزینی شرکت ملی نفت چین (CNPC) به جای شرکت توتال فرانسه در پروژه توسعه فار ۱۱ پارس جنوبی خبر داده است.
 
با وجود این آقای زنگنه به خبرگزاری خانه ملت ایران گفته است که شرکت چینی هنوز "عملا شروع به کار نکرده" و بعد از مذاکره با آنها مشخص خواهد شد که پروژه از چه زمانی "عملیاتی و اجرایی" خواهد شد.
 
شرکت توتال فرانسه در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و پیش از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران را ترک کرد.
 
ایران در گذشته برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی قراردادی با شرکت ملی نفت چین امضا کرد که هم‌زمانی آن با سخت‌تر شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث بی‌رغبتی چینی‌ها شد و سرانجام ایران پس از ۵۰ ماه معطلی قرارداد با این کشور را لغو کرد.
خروج توتال از ایرانشرکت توتال قرارداد نهایى توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی را براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران امضا کرده بود. ارزش این قرارداد نزدیک به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده بود که بزرگترین قرارداد گازی بعد از برداشتن تحریم های بین‌المللی علیه ایران بود.
آقای زنگنه ۲۹ مرداد امسال از خروج شرکت توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر داده بود.
شرکت توتال فرانسه پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دنبال کسب معافیت از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بود و در نهایت پس از عدم موفقیت، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرد.
این شرکت در بیانیه‌ خروجش از ایران گفته بود: "توتال بعد از آخرین روزِ مهلت شصت روزه تمدید لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا به ایران اطلاع داد که از این کشور خارج می‌شود."
در همان زمان شرکت توتال در خصوص احتمال حضور شرکت چینی به جای خود گفته بود که از موضع رسمی شرکت ملی نفت چین اطلاعی ندارد اما این شرکت همیشه گفته که شرکت ملی نفت چین حق دارد که اگر بخواهد کار توتال را ادامه دهد.
شرکت نفتی توتال فرانسه امضا کننده یکی از بزرگترین قراردادهای خارجی با ایران پس از توافق هسته‌ای (برجام) بود.
این شرکت قرارداد نهایى توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی را براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران امضا کرده بود. ارزش این قرارداد نزدیک به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده بود.
فاز ۱۱ پارس جنوبیبا بهره بردای از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قرار بود روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران افزوده شودمیدان گازی پارس جنوبی با کشور قطر مشترک است. ایران به دلیل تحریم‌هایی که در بیش از یک دهه گذشته با آن رو به رو بود، نتوانست میزان تولید گاز خود را با قطر برابر کند.
 
شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود که اولویت اصلی این کشور، توسعه کامل پارس جنوبی رساندن میزان تولید به میزان قطر است.
 
با بهره‌بردای از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قرار بود روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده شود.
 
فاز ۱۱، آخرین فاز پارس جنوبی است که وضعیت توسعه آن با وجود گذشت ۱۵ سال هنوز مشخص نشده بود و پیمانکاران و شرکت‌های داخلی و بین‌المللی که مسئولیت توسعه آن را برعهده داشتند، نتوانستد به تعهدات خود عمل کنند.
+5
رأی دهید
-39

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    mehrabsheyda - ایران، ایران
    دوش همون دوش ِ دوشنده اش عوض می شه
    1
    1
    دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.