حمله تند مکرون به معترضان: "شرم کنید"

معترضان برنامه امروزشان را "فاز دوم" اعتراضاتشان اعلام کردند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنشی شدیدالحن به اعتراضات خشن در کشورش گفته معترضان باید "خجالت بکشند و خشونت در فرانسه جایی ندارد".
 
پلیس فرانسه روز شنبه برای متفرق کردن معترضان به افزایش قیمت سوخت در پاریس از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.
 
معترضان تلاش داشتند تا با عبور از صف نیروهای امنیتی به برخی ساختمان‌های حساس دولتی نزدیک شوند که این مسئله باعث ایجاد درگیری متعدد و گسترده در اطراف خیابان شانزه لیزه پاریس شد.
 
در نخستین واکنش به این اعتراضات آقای مکرون در توییتر نوشت: "شرم بر آنانی که به ماموران پلیس حمله کردند."
 
براساس گزارش‌ها دست کم ۵ هزار نفر در اعتراضات شهر پاریس شرکت کردند و حداقل ۱۳ نفر به علت درگیری با پلیس دستگیر شده‌اند.
 
هماهنگ کنندگان این اعتراضات که خود را براساس رنگ جلیقه‌های مخصوص دید در شب "جلیقه زرد" می‌نامند، برنامه امروز را "فاز دوم" جنبش خود اعلام کردند.
 
آن طور که گزارش شده در این اعتراضات که به طور سراسری در فرانسه برگزار شد در مجموع حدود ۱۰۰ هزار نفر شرکت کرده اند و در پاریس جمع متعرضان به ۸ هزار نفر رسیده بوده است.
 
معترضان در خیابان شانزه لیزه پاریس با بالا رفتن از موانع فلزی و عبور از محدوده‌هایی که پلیس برای توقف آنان ایجاد کرده بود سعی داشتند به برخی ساختمان‌های اصلی دولتی از جمله محل اقامت نخست وزیر برسند. ۵۰۰۰ معترض در خیابان شانزه لیزه پاریس نسبت به افزایش قیمت سوخت اعتراض کردند تظاهرات کنندگان نماهای سنگی شهر را تخریب و مواد آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب کردند و در شعارهایشان خواستار استعفای امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه شدند.
 
کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه معترضان را تحت تاثیر مارین لوپن، رهبر حزب دست راستی جبهه ملی خواند و خانم لوپن در توییتر به او پاسخ داد که وی قصد "گمراه کردن" افراد را دارد.
 
وزارت کشور فرانسه شمار شرکت کنندگان در اعتراضات را تا ظهر امروز ۸۱ هزار نفر اعلام کرده که به نسبت دور اول اعتراضات جلیقه زردها در هفته گذشته که ۲۸۰ هزار نفر بودند، کمتر شده است.
دلیل این اعتراضات چیست؟
قیمت گازوئیل که عمومی‌ترین سوخت مصرفی در خودروهای فرانسه است در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و به طور متوسط به ۱،۵۱ یورو در هر لیتر رسیده است.
 
دلیل این افزایش بالا رفتن قیمت جهانی نفت در ۱۲ ماه گذشته پیش از سقوط اخیر و همچنین مالیات مازادی است که دولت امانوئل ماکرون برای حمایت از کمپین خودرو سالم و سوخت سالم بر مواد هیدروکربن در سال جاری میلادی قرار داده که به ازای هر لیتر گازوئیل حدود هفت و نیم و برای هر لیتر بنزین حدود چهار سنت بر قیمت عادی سوخت افزوده است.
 
آقای ماکرون افزایش سه چهارمی قیمت نفت را دلیل اصلی افزایش هزینه سوخت اعلام کرده و افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی را فشاری برای سرمایه‌گذاری جهت رسیدن به سوخت‌های جدید و سالم‌تر اعلام کرده است.
+16
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    هیچ چیزی بدون هزینه به دست نمی یاد قابل توجه ما ایرانیهای اکثرا خود فریب و بی تفاوت و پرمدعا و منتظر دیگران نشسته برای هدیه گرفتن ازادی و دموکراسی.
    52
    29
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    IranUksero - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    چرا خجالت بکشن مگه شما دم از دموکراسی نمیزنی تزاهرات در ایران خوبه در کشور جهان اول شما بده عجب دنیایی شده
    4
    25
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    عجب .بالاخره ناچار شدید از ناآرامی های غرب هم بنویسید.البته به این اختصاری هم که فرمودید نبوده.پلیس .تیراندازی .اشک آور.کشته.مجروح.پاریس .لیون .مارسی وخیلی جاهای دیگه.البته به قول ما ایرانی ها به ما چه؟فقط غربی ها اجازه دارن از دارغوز آباد و مرگ یک تظاهر کننده در ایران بر اثر سکته یا یبوست والبته تورم قلمفرسائی وبزرگنمائی کنن.
    5
    25
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    رندی چند وقت پیش افاضه می کرد گرانی سوخت در اروپا دلیلش سیاست های دول غربی برای پاکیزگی محیط زیست وجلوگیری از عدم افزایش قیمت پارکینگ روبروی منزل ایشان در گوتبورگ سوئد می باشد وبس.نه ربطی به بازار جهانی نفت دارد نه تحریم های ایران و معامله کنندگان با ایران.
    6
    21
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Liberte - ارومیه، ایران
    واقعا شرم کنند. مالیات برای مصرف هستش. هرکه بیشتر از بنزین مصرف می کنه بایست بیشتر مصرف کنه. در کشور دموکراتیک مثل فرانسه راه مخالفت از طریق انتخابات مناسب تره. می تونن به حزب کمونیست فرانسه رای بدن یا حزب جبهه ملی فرانسه. دیگه وَندالیسم برای چیست؟
    5
    15
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    [::amirHassna - سیدنی، استرالیا::] . اولا فرانسه وپاریس و خیلی از کشورهای اروپا البته نه آلمان مردم حتی توان هزینه گرم کردن خونه شون رو ندارن.پاریس تشریف بردید؟حقوق یک شهروندمعمولی مثلا معلم راننده اتوبوس فروشنده حدود دو تا دو هزار پانصد یوروئه.قیمت کرایه ده متر اتاق بستگی به جاش بین پانصد تا هزار پانصد یوروئه.برق برای همین اتاق حدود صد یورو.هزینه گرمائی حدود همین قیمت.روزی ده یورو خورد وخوراک ماهی سیصد یورو.این هزینه ها فقط برای یک نفر شاغل با امکانات اولیه زندگی بود.شما ودوستان که کرم خدا عاقلید وحسابگر وانقلابی برای من حساب کنید در صورت داشتن فرزند و ماشین و نیاز به پوشاک وبیمه وغیره و ضاله چقدر آخر ماه برای این شهروندان برای معیشت باقی می مونه؟می مونه؟نه قسم به ای شاهچراغو!!!!چرا اینا رو برای تو چه گوارای پای تبلت مقیم سیدنی می گم که نشستی آخر دنیا و بیرون گود میگی لنگش کنید؟تا ....فهم بشی که پاریس نشینان قطعا مشکلشان مثل ما ایرانی ها تن پروری و شکم و زیرش وروسپیان غمگین شهر ما نیست.کار به استخوونشون رسیده.
    7
    27
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    [::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. ادبیاتت به تنهایی نشون می ده چقدر باسود و با فهم هستی. اتفاقا بر خلاف تصورت بنده کلی کشور دیدم که تو توی خوابت هم ندیدی و با کلی ملیت هم سر وکار داشتم اما برای اینکه چیزی یاد بگیری بهت می گم ما ایرانیها جز معدود ملیت هایی هستیم که فقط ادعا داریم و حاضر هم نیستیم هزینه بدیم. در ضمن همین استرالیای دور افتاده کلی مواد غذایی به ایران صادر می کنه تا هموطنان همیشه در صحنه دچار مشکل نشن پس بهتره بری یکم چیز یادبگیری بعد بیای اینجا برا ما ادای باسوادارو در بیاری اخوی.
    36
    8
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    [::amirHassna - سیدنی، استرالیا::]. ادبیات من معمولا با استناد به نظرات کاربران ومیزان فهم وشعورشان تنظیم میشه واز فرضیه نسبیت انیشتن پیروی می کنه.
    7
    29
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    [::amirHassna - سیدنی، استرالیا::] . خب الان جواب تو به کامنت من چی بود؟که کشورهای زیادی رفتی ؟که استرالیا چون به ایران مواد غذائی صادر میکنه دور افتاده نیست؟تو از همه این خطوطی که نوشتم اینقدر فهمیدی که خواستم پز پاریس رفتن وپاریس دیدن رو به تو بدم؟بنده خدا .از دم خونه ما تا پاریس با اتوبوس با پنجاه یورو میشه صبح رفت وشب برگشت.این پزه؟کشورهای زیاد دیده؟یعنی از اصل کلام اینقدر ش رو گرفتی دستت؟ای خدا شکرت ما رو با چه عالمان وفیلسوفانی هم کلام کردی.این ها هستن مغزهای فراری از ایران یا مخ های فراریده شده؟
    7
    29
    یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.