رئیس بانک مرکزی: نرخ‌ ارز در کوچه پس کوچه‌ها شکل می‌گیرد

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران امروز چهارشنبه (۳۰ آبان) در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به بازار "غیرمتشکل" ارز گفته در حال حاضر نرخ‌ها در خیابان و کوچه پس کوچه‌ها شکل می‌گیرد.
 
او گفته بانک مرکزی تصمیم دارد با راه اندازی بازاری جدید، فاصله بین نرخ‌های مختلف ارز را کم کند.
 
آقای همتی در حالی از تعیین نرخ ارز در کوچه پس کوچه‌ها صحبت کرده که حدود سه ماه پیش بانک مرکزی اعلام کرده بود تنها سه درصد ارز مورد نیاز ایران از بازار آزاد تامین می‌شود.
 
رئیس بانک مرکزی ایران دو روز پیش در پستی اینستاگرامی از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی با سازوکار "حراج" خبر داد.
 
او گفته بود که در این باره به "جمع بندی" رسیده و بازار جدید با مشارکت بانکها و صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.
 
عده‌ای این وعده را پیامی برای راه‌اندازی "بورس ارزی" ارزیابی کردند.
بازار ارز و سکه در هفته جاری پرنوسان بود بازار ارز و سکه در هفته جاری پرنوسان بود؛ این بازار در ابتدای هفته آرام بود ولی در اواسط هفته قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت که بعدا مجددا کاهش یافت.
 
بر اساس گزارش‌ها، در آغاز هفته (شنبه) قیمت دلار در صرافی‌های تهران با زیر ۱۳ هزار تومان شروع شد و از روز یکشنبه قیمت‌ها بالا رفت و به بالای ۱۴ هزار تومان هم رسید.
 
بعضی صرافی‌ها ظهر امروز (به وقت تهران) نرخ دلار را ۱۲ هزار و نهصد تومان نمایش دادند.
 
بعضی از فعالان بازار گفته‌اند در روزهای اخیر عرضه ارز توسط صرافی‌ها افزایش یافته که به گفته آنها از بازار آزاد تهیه شده است.
 
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که دو روز پیش ( دوشنبه ۲۸ مرداد/ ۱۹ نوامبر) منتشر کرده، نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان به ایران را ابلاغ کرد.
 
در این بخشنامه همه صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز به ایران شده‌اند.
 
در این ابلاغیه همچنین صادرکنندگان بر اساس میزان ارز حاصل از صادرات به سه گروه اصلی (به غیر از گروه معاف) تقسیم‌بندی شده‌اند.
 
آنچه در تمامی گروه‌ها مشترک است معافیت تا سقف سالانه یک میلیون یورو برای صادرکنندگان، از فروش ارز در سامانه نیما (نظام معاملات یکپارچه ارزی) است.
 این بخشنامه البته منتقدانی هم دارد.
 
بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی صادرکنندگان می‌توانند بخشی از از ارز خود را که معافیت به آن تعلق می‌گیرد (تا سقف یک میلیون یورو) را به سامانه نیما تزریق نکنند؛ عده‌ای می‌گویند این اقدام به بازار سوم ارزی دامن می‌زند که نرخ آن حد واسط بازار نیما و بازار غیررسمی است.
 
در حالی که گمانه زنی درباره آینده قیمت ارز و سکه در ایران ادامه دارد، رئیس بانک مرکزی ایران دوباره درباره سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه هشدار داده است.
 
او گفته: "من پیش بینی کننده نیستم و بازار قیمت ها را تعیین می کند اما تاکید می کنم که ارز محصول خوبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک بالایی دارد."
 
از ابتدای سال جاری و با افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش ارزش ریال، دولت ایران سعی کرده سرمایه‌گذاری بر روی ارز را کاهش دهد.
 
در اوایل مهر ماه و با افزایش نگرانی‌ها درباره تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی ایران با جهشی تاریخی به شدت بالا رفت و قیمت دلار به بالای ۱۹ هزار تومان هم رسید؛ از آن زمان نرخ دلار رو به کاهش گذاشت.
 
نرخ دلار در اوایل سال گذشته (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود.
 
کاهش نرخ ارز در ایران در حالی است که عده‌ای از منتقدان می‌گویند اگر دولت قدرت کاهش قیمت ارز را داشته چرا اجازه داده بود دلار تا ۱۹ هزار تومان بالا رود.
+4
رأی دهید
-29

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    توی اشغال بی سواد را تو کدام اشغالدانی پیدا کردند؟خاک برسر اون رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزیش که نرخ ارز مملکت را پادوهای بقال و شقال تعین میکنند,خاک.
    6
    12
    ‌پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.