ترامپ درباره افت قیمت نفت: عربستان متشکرم، اما بگذار قیمت پایین‌تر بیاید

 آقای ترامپ بارها اوپک خصوصا عربستان را ترغیب و در برخی مواقع حتی تهدید کرده است که تولید خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ آبان از عربستان سعودی به خاطر پایین آمدن بهای نفت قدردانی کرد.
 
دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «بهای نفت پایین‌تر آمده. عالی! مثل یک کاهش مالیاتی بزرگ برای آمریکا و برای جهان. لذت ببرید! ۵۴ دلار، همین تازگی ۸۲ دلار بود. عربستان سعودی متشکرم، اما بگذار قیمت پایین‌تر بیاید!»
 
روند سقوط قیمت نفت طی چند روز گذشته شتاب گرفته است. قیمت نفت در روز سه‌شنبه هفت درصد افت کرد. قیمت نفت شاخص برنت در روز چهارشنبه به زیر ۶۴ دلار و قیمت شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۵۴ دلار رسید.
 
اوایل ماه گذشته قیمت نفت برنت بالای ۸۵ دلار و قیمت نفت آمریکا حدود ۸۲ دلار بود، موضوعی که با اعتراضات مکرر آقای ترامپ مواجه شد.
 
خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه از قول منابعی گزارش داد که عربستان در نیمه اول ماه جاری میلادی، نوامبر، تولید خود را به ۱۰.۸ تا ۱۰.۹ میلیون بشکه رسانده و در برخی روزها حتی بیش از ۱۱ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است. این رقم نسبت به متوسط تولید عربستان در ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.
 
آمارهای آمریکا حاکی است که طی دو هفته اول نوامبر، تولید نفت ایالات متحده نیز به همین میزان افزایش یافته و در برخی روزها به حدود ۱۱.۷ میلیون بشکه رسیده است.
 
آقای ترامپ بارها اوپک خصوصا عربستان را ترغیب و در برخی مواقع حتی تهدید کرده است که تولید خود را افزایش دهند تا قیمت نفت کاهش یابد.
 
عربستان از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه امسال، تا اواسط نوامبر تولید خود را نزدیک به یک میلیون بشکه افزایش داده است.
 
تشکر ترامپ از عربستان در حالی است که بعد از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه، انتقادات از ریاض افزایش یافته و برخی قانونگذاران آمریکایی خواستار اعمال تحریم علیه حکومت سعودی شده‌اند. آمریکا اخیرا چند نفر را به اتهام دست داشتن در قتل خاشقچی تحریم کرد.
 
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مکتوب و در گفت‌وگو با خبرنگاران، صریحا اظهار داشت چه محمدبن‌سلمان از قتل جمال خاشقجی از قبل مطلع بوده باشد و چه بی‌اطلاع، آمریکا «شریکی ثابت‌قدم» برای عربستان باقی خواهد ماند.
 
ترامپ که پس از این اظهارات با موجی از انتقادها در آمریکا مواجه شده است، در بیانیه خود عربستان را در «مبارزه با ایران» متحدی بسیار مهم دانست و تاکید کرد که نمی‌گذارد بازار اسلحه سعودی به دست چین و روسیه بیفتد.
 
بیانیه دونالد ترامپ در حالی بود که روزنامه‌ واشینگتن پست در گزارشی نوشت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) به این نتیجه رسیده که محمدبن سلمان آمر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول بوده است.
+40
رأی دهید
-25

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    mehdi707 - لندن، انگلستان
    خاشقچى رو بهونه کرد قیمت نفت رو بیاره پایین به این میگن یه گرو کشى حسابى ألبته ترکیه هم بى نصیب نبود . به بن سلمان گفت یا برو اولیاتو بیار مدرسه یا برو قیمت نفت رو بیار پایین تا بتونى در فکر پادشاهى بمونى
    0
    11
    ‌پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    حالا رژیم آخوندی میخواهد با یک میلیون بشکه در روز هم شکم و جیب سوریه و لبنان را جواب بدهند ؛ هم بیت رهبری / مساجد و انجمن ها و هزاران امام زاده و آقا زاده و ساندیس خور را باج بدهند .
    8
    11
    ‌پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. این حکومت منبعی داره بزرگتر از نفت. و اون جیب ملته. دلار بیش از 4برابر شد. فقط دولت سود کرد. همه چیزشو هم 4برابر کرد.
    18
    1
    ‌پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.