معاون ظریف هم از وجود میلیاردها دلار پولشویی در ایران خبر داد

پس از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، مرتضی سرمدی، معاون او هم از وجود سالانه 10 تا 15 میلیارد دلار پولشویی در ایران خبر داد و با تاکید بر اینکه «واقعا ارقام پولشویی در کشور گسترده است» گفت که بخشی از این پول‌ها صرف فضاسازی می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی سرمندی روز سه‌شنبه 20 نوامبر 2018 در دفاع از محمد جواد ظریف که به دلیل فاش کردن پولشویی گسترده در ایران تحت فشار است، گفت: « آقای ظریف به هیچ وجه نظام و یا نهادی را به پولشویی متهم نکرده است بلکه عنوان داشته است که با توجه به ارقام بالای پولشویی در کشور هیچ استبعادی ندارد که بخشی از آن برای فضاسازی جهت مخالفت با قوانین ، تدابیر و اقداماتی که علیه پولشویی در جریان است به کار گرفته شود.»
 
ظریف دوشنبه 12 نوامبر در مصاحبه با وب سایت خبرآنلاین، با تاکید بر این‌که پولشویی در ایران یک «واقعیت» است، گفته بود که دلیل فضاسازی‌ها علیه لوایح ضد پولشویی «منافع اقتصادی» افراد است.
 
ظریف در این مصاحبه ویدیویی گفت که «خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آن‌قدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور» علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.
 
معاون ظریف پولشویی را «تحصیل ، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرم یا به صورت کلی هرنوع مالی که از فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد و از طریق اخفاء یا پنهان کردن ماهیت واقعی و منشاء و منبع آن وارد سیستم مالی کشور گردد» تعریف کرد و درباره حجم این پولشویی در ایران با تاکید بر اینکه « واقعاً ارقام پولشویی در کشور گسترده است» گفت: « اگر فقط سه مصداق فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم، براساس آمار موجود، در سال حدود 10 و یا 15 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، البته این رقم پس از مبارزه بی‌امان دولت و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا از مبلغ 25 میلیارد دلار به این رقم رسیده است.»
 
سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولائی فاش کرد که غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضائیه در جلسه روز یکشنبه 18 نوامبر 2018 با اعضای این فراکسیون گفت: « این کلمات و جملات از نظر شخص بنده، غلط بوده و از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود که باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند. اینجانب نامه نوشته‌ام و گفتم که اثر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ گردد.»
 
پیش از این نیز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران از احضار وزیر امور خارجه ایران به این کمیسیون خبر داد و به خبرگزاری تسنیم گفت: «بنا به درخواست اعضای این کمیسیون از وزیر امور خارجه دعوت شده تا ضمن حضور مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی در ایران را به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهد.»
 
فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه صحبت‌های ظریف پیرامون پولشویی در ایران، «غیر قابل قبول»، «بی سابقه»، «غیرکارشناسی شده» و اتهام‌زنی غیر مستندی است که حتی از عهده کشورهای معاند ایران هم بر نمی‌ آید، اظهار داشت: «باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد.»
+137
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۲
    lehrte - هانوفر، آلمان

    جنگ سگهای هار نظام عسلامی بر سر قدرت و ثروت.....
    2
    59
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    اگه غیر از این میگفت جای تعجب داشت. ظریف میخواد با لو دادن بعضیا گندی که در برجام زد ماست مالی کنه وگرنه همه میدونند اصطلاحاتی از قبیل پولشویی اختلاس رانت خواری و زمین خواری و و و هر روز تو دستگاه اسلامی رخ میده
    7
    49
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    چیزی که عیان هست چه حاجت به بیان هست.همین مقام معضم رهبری توضع بفرمایند با درامد منبری 15 تا20 ریال قبل از انقلاب,این 20 میلیارد دلار را از کجا آورده؟تمام جایگاه مخفی انهارا چه در انگلیس و چه در افریقای جنوبی را هم مجتبی بلده. این چپاول تازگی ندارد,دقیقا از 40سال پیش آغاز شد اولین بار همان 10تن طلا در جنوب کشور زمان خروج از مرز که آن نظامی کشف کننده اش را اسلحه گذاشتن پشت سرش و آمد تلویزیون و گفت طلا نبود و مس بود. دومین محموله اش بیش از 20 چمدان طلا و جواهرات بود که توسط محمدرینگو(پسر منتظری) از کشور خارج شد.نمونه سوم همین فروردین امسال بود که مجتبی 30 میلیون دلار از کشور خارج کرد.بازهم بگم یا باز میگوئید,دم خروس کجاست؟
    2
    48
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    خودت باش - هامبورک، آلمان

    یادتون هست مقام معظم رهبرى اون اوایل که تازه مه افرید را گرفته بودن و بعد اعدمش کردن چى کفت ؟؟ اینقدر کش اش ندین عمق ماجرا و بدبختى و فساد تازه این روزها داره معلوم مى شه این رهبر ازاده چرا پس اون موقع کفت کش اش ندین ؟؟
    1
    32
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان

    [::lehrte - هانوفر، آلمان::]. نه رفیق اینها دارن دوباره شیره به سر خلق الله میمالند یکی میشه وکیل ملت یکی میشه وکیل دولت یکی میشه قاضی و در نهایت همه با هم سوار بر ملت از دادگاه خارج میشن
    4
    35
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    جوابگو - مالمو، سوئد
    من با ابن ملجم مونیخ ،موافقم دوباره روباه‌ها کلکه دیگه دارند برنامه ریزی میکنند،یادتون هستست روباه روحانی چه آمد گفت دولت با تفنگ،ووو،حالا دوباره ماه و مه و خورشید در کارند که کلکی دیگر سوار کنند.
    0
    18
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان
    فکر کنم این اسکل رو میخ نشسته، یجوریه
    1
    11
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    زمونه عوض شده، قدیما سعى میکردن مخفى بمونه این اختلاس ها ولى حالا مد شده دست همو رو میکنن. از نظر روانشناسى، زیاد شدن اینجور خبر ها، باعث میشه مردم بى اعتنا بشن نسبت به اینجور اخبار ولى همه جاى دیگه، معمولا یه مسئولى یا استعفا میده، یا اخراجش میکنن و یا خودکشى میکنه، ولى تو ایران از بس اینطور خبر ها زیاد شده که هم گوش مردم پر شده و هم پوست مسئولین کلفت. اونا به کار خودشون مشغولن، ما هم دور هم جوک میسازیم و ویخندیم. شاد باشید، شادى بیشتر ما، جیب پرتر مسئولین !!!
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.