عراقچی: اروپا از ثبت ساز و کار مالی ناتوان است

عراقچی: اگر اروپا فکر می‌کند منطقه غرب آسیا بدون برجام امن‌تر است می‌تواند امتحان کند عباس عراقچی گفته اروپا به رغم تلاش‌هایش در ماه‌های گذشته، هنوز قادر به ثبت ساز و کار مالی ویژه برای مبادله تجاری و بانکی با ایران نبوده است. تا کنون هیچ کشور اروپایی حاضر به پذیرش میزبانی این نهاد در خاک خود نشده است.
 
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) در همایشی در تهران تأیید کرد هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی ساز و کار مالی بین اتحادیه اروپا و ایران را قبول کند. او گفت: «اروپا از ثبت SPV (ابزار مالی ویژه اروپا برای تجارت با ایران) ناتوان است.»
 
عراقچی با اشاره به تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام در ماه‌های گذشته گفت: «به لحاظ مواضع سیاسی، اروپا در این شش ماه کم نگذاشته اما این مدت کم نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسما اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکاست که بسیار سنگین بوده است.»
 
به گفته عراقچی آمریکا با تهدید بانک‌های اروپایی و همچنین هر کشوری که حاضر به پذیرش میزبانی نهاد ساز و کار مالی اتحادیه اروپا شود، موجب شده اروپا برای پیشبرد وعده خود با مشکل مواجه شود.
 
پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی واشنگتن، اتحادیه اروپا بر پای‌بندی خود به برجام تأکید و اعلام کرد ساز و کار مالی ویژه‌ای موسوم به "اس‌پی‌وی‌" را بدون وابستگی به دلار، برای ادامه تبادلات مالی و بانکی به راه خواهد انداخت.
 
 بریتانیا، آلمان و فرانسه با این حال هیچ تاریخ معینی برای آغاز به کار اس‌پی‌وی‌ اعلام نکرده و تنها گفته‌اند این برنامه روز ۱۳ آبان (چهارم نوامبر) به صورت نمادین به راه خواهد افتاد.
 
اتریش اخیرا اعلام کرد میزبانی این نهاد را نپذیرفته است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده بود، لوکزامبورگ و بلژیک نیز پیش‌‌ از اتریش گفته بودند حاضر به پذیرش میزبانی نهاد ساز و کار ویژه مالی نیستند.
 
خبرگزاری رویترز روز ۱۲ نوامبر گزارش کرد سیگال مندلکر، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشستی مطبوعاتی در لندن تأکید کرده در مورد ساز و کار مالی اروپا با ایران "نگران" نیست. او گفته بود: «هیچ شکی ندارم که ما قادر به پیدا کردن یک زمینه مشترک خواهیم بود زیرا تهدید‌ها جدی هستند و اروپا هم در معرض تهدید است.»
 
مندلکر اظهار امیدواری کرده بود که آمریکا و اتحادیه اروپا در مقابل ایران بتوانند به اقدامی مشترک برسند. 
 
عراقچی: هزینه از بین رفتن برجام برای اروپا بیش‌از آمریکاست
 
عباس عراقچی در سخنان روز دوشنبه خود گفت به‌رغم این وضعیت، اروپا همچنان از تلاش برای حفظ مبادلات تجاری با ایران و ایجاد ساز و کار مالی ویژه دست نکشیده است. او با این حال عنوان کرد: «چه اروپا نخواهد با ما کار کند و در حال بازی با ما باشد و چه بخواهد و قادر نباشد، در نتیجه فرقی نمی‌کند. نتیجه این است که اروپایی‌ها یا نخواستند یا نتوانستند کاری انجام دهند. اما ما تا زمانی که باقی ماندن در برجام به نفع کشور باشد در آن می‌مانیم و اگر این نباشد ماندن در برجام فایده‌ای ندارد. اگر تا الان ماندیم به این دلیل است که در ابعاد سیاسی و اقتصادی ماندن به نفع ماست.»
 
عراقچی در ادامه به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی اشاره کرده و گفت: «هزینه تحریم برای ایران کم نیست اما ما در نهایت راه خود را پیدا خواهیم کرد. آنها باید بدانند کسی در ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا دست خودش را بالا نمی‌برد. الان اجماع جهانی به نفع ماست و همه اعتراف دارند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.»
 
عراقچی کوتاه آمدن اروپایی‌ها در مقابل تهدیدات آمریکا را موجب زیر سئوال برده‌شدن "حاکمیت، اعتبار و امنیت" اروپا دانسته و هشدار داد: «اگر اروپا فکر می‌کند منطقه غرب آسیا بدون برجام امن‌تر است می‌تواند امتحان کند. منطقه ما کلکسیونی از مسایل و مشکلات دارد. آیا اروپا تحمل موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای را دارد؟ بی شک هزینه از بین رفتن برجام برای اروپا بیش از آمریکاست.»
 
چند روز پیش حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز اروپایی‌ها را به "تعلل" در همکاری "عملی" با ایران متهم کرده و گفته بود مناسبات ایران و اروپا، "مناسبات همواره لوکسی است که اثری عملی برای مقابله با تحریم‌های ایران نداشته است."
 
عراقچی پیشتر در جریان سفر خود به ایتالیا "سیطره دلار و سیستم مالی آمریکا" را دلیل تأخیر راه‌اندازی ساز و کار مالی اتحادیه اروپا دانسته و گفته بود ایجاد مکانیسمی که "آمریکایی‌ها نتوانند آن را در چنبره تحریم‌های خود قرار بدهند، کار آسانی نیست."
 
برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا به تازگی نسبت به همکاری شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی با ایران هشدار داده و گفته بود عدم تمایل کشورهای اروپایی برای میزبانی ساز و کار مالی "چندان تعجب‌برانگیز نیست". به گزارش رویترز او تأکید کرده بود: «بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی می‌دانند که ما سرسختانه تحریم‌هایی را علیه این رژیم وحشی و خشن به اجرا خواهیم گذاشت.»
+60
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    بیش از ٧٥ کشته و بیش از ١٢٧٥ نفر مفقود . چرا عکسهای این آتش سوزی گسترده رو منتشر نمیکنید؟٠چرا این اتفاق در حال جریان رو پوشش نمیدید؟ چرا از عکسهای تزیینی استفاده میکنید؟ ما منتظریم . خبر بذارید لطفا
    40
    34
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Kutolson - تهران، ایران

    حالا فهمیدید کدخدا کیه؟؟؟ آمریکا ۴۰ ٪ اقتصاد جهان مستقیم تو دستشه، بقیعش هم بدون اون راه نمی ره، با آمریکا در می فتید!!!؟؟ پس این امامان و امام زمانها کی به دادتون میاند!؟؟؟؟ شما که داره از حلقتون می زنه بیرون!
    82
    38
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان

    آمریکا هر غلطی بخواهد میتواند بکند بخصوص آخوندارو
    66
    28
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    [::باور عمیق - قم، ایران::]. عین این مزقل ها! خبر از ساز و کار مالی اروپاست دنبال عکس إتش سوزی میگردی. ...! برو گوگل سرچ کن میاد بالا بشین باهاش ...یه خورده حالت جا بیاد
    44
    18
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    [::باور عمیق - قم، ایران::]. قشنگ نشون میدی که .. مغزت پر از عقده است
    45
    19
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    [::باور عمیق - قم، ایران::]. می‌ گویم .شما که اینقدر لا لا هی خوب می‌‌خوانید. بغل گوش آقا آقات بخوان . زمانی‌ که چرت بعد از شیره می‌‌کشد. ۳ روز است. هیچی‌ پیدا نکرده. گیر داده به آتش سوزی تو لوس آنجلس. زبون بسته کم آبی در آنجا ۷ سال است که ادامه دارد. اخر به تو چه؟ شما ۶ میلیون مفت خور در مملکت هستید، این همه امکانات. پول. دو سال است قادر نیستید. ۲۰۰ چادر در اختیار زلزله زدگان سر پل ذهاب قررا دهید. ...راست راستی‌ باورش شده . آتش جنگلان در آمریکا کار امام زمان است. انگار توی ایران خودمان در بهشت زندگی‌ می‌‌کنند. یک جنگل آتیش گرفت. کوشش می‌‌کند. خاموش کنند. چیز بهتری پیدا نکردی؟ امان از دست شیرین عقل
    50
    20
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - لوبومو، کنگو

    رژیمی که مبنای وجودی ان شعار و فتنه افکنی باشد سرنوشتی بهتر از این هم نخواهد داشت. اروپا بخواهد و بتواند هم در عمل کاری برای ایران نخواهد کرد چون اینها قصد معامله یا دولت دارند نه مافیا. ولی در این ماندم که مردم منتظر چی هستند. کاری نداره یک هفته فقط و فقط یک هفته نه بیشتر خیابان بنشینند و هیچ شعاری هم ندهند. به والله حتی اون خمینی هم از ترس از قبرش در میاد فرار میکنه.
    44
    15
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۶
    +Hunter - تهران، ایران

    [::tiger.man - لوبومو، کنگو::]. آخه اینجوری مردم شرمنده شما می‌شوند که اینقدر اذیت بشی از اینترنت انگشتات را خسته کنی براشون دستورالعمل تایپ کنی. می‌خوای سنجدهات را بخور بیا خودت اینهایی که کاری نداره را انجام بده اول مردم ببینند فقط به خاطر از پشت کامپیوتر و احیانا اون سر دنیا بودن نیست که بلدی. بعد دستورالعمل‌هات را هم حضوری صادر کن.
    6
    29
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    موضوع برجام فقط به ترامپ و آمریکا برنمیگرده. سپاه و دامنه خاکستری خامنه ای هم تمام تلاششون رو کردند تا این توافق به شکست کشیده بشه. از اطلاعات سپاه و قوه قضاییه بگیرید تا تمام نماینده های ولایت دیکتاتوری خامنه ای از همون روز اول این توافق رو زیر سوال بردند و بصورت یکپارچه و زنجیره ای این توافق رو کلاه رفتن سر ایران دانستند چون این توافق هیچ منافعی برای خامنه ای و دامنه فاسدش نداره و منفعتش فقط به مردم ایران میرسید چون تحریمهای مراکز زیر نظر سپاه هنوزم تحریم باقی ماندند و از طرفی بعد از برجام دیگه شرایط ویژه و فوق العاده ای وجود نداشت که سپاه و دامنه خاکستری اقتصادی سیاسی خامنه ای بتونه با فراق بال هر نوع بودجه و هر نوع دست اندازی در مراکز اقتصادی و تولیدی و نفتی و پتروشیمی که میخواد بیاندازه و بدون مدرک و بصورت فوق سری هر نوع برداشت و هزینه ای رو انجام میدادند بدون جوابگویی. الان سپاه و دامنه فاسد خامنه ای حتی از خود آمریکایی ها خوشحالتر هستند که برجام شکست خورده یکی بخاطر خطر محبوبیت روحانی و احتمال رهبر شدنش و دیگری دسترسی بدون پاسخگویی به منابع ثروت عمومی
    2
    24
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    حالا این وسط اروپا چه نقشی داره؟ برای اروپا برای خروج از برجام هیچ هزینه ای قابل تصور نیست. حتی اگر هجوم مهاجرین هم در نظر گرفته بشه بازم خطر اصلی به سمت حکومت خامنه ای هستش. الان تقریبا بجز اروپا حداقل دو لایه قدرت منطقه ای و جهانی با سرنگونی رژیم ایران توافق دارند و چین و روسیه هم چنان تحت فشار هستند که با دادن امتیازاتی میشه مثلا چین رو خیلی راحت و روسیه رو با کمی امتیازات بیشتر امنیتی راضی کرد پس حتی اگر به موج مهاجران هم فکر کنیم خواهیم دید این موج فقط اروپا رو هم راضی میکنه که رژیم هرچه سریعتر توسط آمریکا ساقط بشه تا مهاجران به ایران برگردند و ثبات بدست بیاد. پس عراقچی متوجه نیست رفتارهای سپاه و قوه فسادیه در گروگان گرفتن حتی جاسوسهای غربی(در بدترین حالت ممکن اگر فک کنیم واقعا جاسوس هستند)و سابقه زدوبند و پول گرفتن رژیم برای آزادی آنها نشون داده اروپایی ها بشدت حتی برای کمک انساندوستانه هم تحت فشار هستند که چنین کاری رو نکنند وبه نظر من این سفر وزرات خارجه انگلیس یک سفر تهدیدی بوده و شک نکنید طی هفته آینده یا گروگانها آزاد میشوند یا انگلیس به آمریکا می پیونده
    2
    5
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    hamid swed - مالمو، سوئد
    [::باور عمیق - قم، ایران::]. باور از جلوی کامپیوتر بلند نشو بدبخت, منفی بده, کوفتت شه اون پولهای که برای منفی دادن میگیری و کم کاری میکنی!!!!!!!
    4
    12
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - لوبومو، کنگو
    [::+Hunter - تهران، ایران::]. بنده نه از لحاظ علمی و نه در عمل صلاحیت راهکار دادن را ندارم و تنها نظرم بیان کردم و اینکه امکان اشتباه و خطا در این نظر من هست هم طبیعیه. اما در مورد انگشتام. خدایی اینو راست میگی از 6 ماه گذشته از بس بیلچه دستمون گرفتیم زمین کندیم که مثلا یه استخوانی پولک ماهیی صدفی چیزی پیدا کنیم کمی درد میکنه 😅. از شوخی گذشته. همه حق ابراز عقیده را دارند ( صد البته با احترام به دیگران) ولی این دال بر اینکه همه صلاحیت ابراز را داشته باشند نیست، به عبارت دیگر عدم وجود صلاحیت حق ابراز عقیده را از کسی سلب نمی‌کند حتی اگر بر خطا باشد. بنده از حقم استفاده کردم نه صلاحیت چون سیاست کار من نیست. داخل کشور هستید و فشارهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را شما متحمل هستید و من خارج کشور طبیعتا حق دارید که گمان کنید نفسم از جای گرم در میاد، اگر مسبب رنجشی شدم عذرخواهی میکنم.
    1
    7
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۶
    +Hunter - تهران، ایران
    [::tiger.man - لوبومو، کنگو::]. قربون آدم فهمیده. رنجشی نبود. فقط خواستم به این موضوع هم توجه کنید که همه‌مون راه حل شفاهی زیاد داریم، حتی در حد صادرات. مرد عمل کمه که باید وارد کنیم. بیشتر نظرم نگارش به طنز بود. اگر غیر از این از آب در آمد ضعف قلم منه و متقابلا عذرخواهی می‌کنم.
    1
    2
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    تو نمیری من اهل منفی مثبت بازی نیستم، اصلا مگه امکانش هست . من نمیدونم چرا اینجا هر کی حمیده مالیخولیا داره
    3
    2
    ‌سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.