بنیامین نتانیاهو با حفظ سمت نخست‌وزیری، وزیر دفاع اسرائیل شد

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه یکشنبه ۲۷ آبان در اوج بحران سیاسی در دولت ائتلافی خود، اعلام کرد که از این پس سمت وزیر دفاع را هم در اختیار خواهد گرفت.
 
بنیامین نتانیاهو در حالی از به عهده گرفتن پست وزارت دفاع با حفظ سمت نخست‌وزیری خبر داد که نفتالی بنت، رهبر حزب «بیت یهودی»، بعد از استعفای آویگدور لیبرمن از سمت وزارت دفاع، اصرار کرده بود که او باید وزیر دفاع شود.
 
کناره‌گیری آقای لیبرمن به دلیل ناخشنودی از آتش‌بس با سازمان‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه، سرآغاز بحرانی بزرگ در ائتلاف دولت نتانیاهو شده است.
 
نخست‌وزیر اسرائیل در حالی بیانیه آغاز دوران وزارت دفاع خود را خواند که ساعتی پیش از آن با موشه کاخلون، وزیر دارایی که رهبر یکی از شش حزب هم‌پیمان با دولت است، دیدار کرد.
 
رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که دیدار نتانیاهو- کاخلون به دلیل عدم موفقیت، بسیار کوتاه بود. اما ظاهرا دیدار دیگری برای روزهای آینده میان آنها تعیین شده است.
 
آقای کاخلون، رهبر حزب «کولانو» از آغاز بحران دولت خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده و نظر به اینکه حق ویژه «وتو» در تصمیم‌گیری‌های کلان نیز دارد، با وزیر دفاع شدن نفتالی بنت نیز مخالفت کرده است.
 
آقای کاخلون که حزب نوپای او با تنها چهار سال سابقه ۱۰ کرسی مجلس دارد، تاکید کرده که نمی‌توان با حمایت لرزان ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو مجلس، یک دولت را اداره کرد.
 
دادن وزارت دفاع به نفتالی بنت مخالفان سرسخت دیگری در میان وزیران ارشد وابسته به حزب لیکود نیز داشت.
 
همزمان با بیانیه نتانیاهو در اعلام آغاز به دست گرفتن وزارت دفاع، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند نفتالی بنت که تا حال وزیر آموزش و پرورش بوده و ایلت شاکد، وزیر دادگستری، دو وزیر ارشد حزب «بیت یهودی»، روز دوشنبه ۲۸ آبان در یک نشست خبری «استعفا می‌دهند».
 
اما خود این دو وزیر فعلا از واکنش نشان دادن به اخبار رسانه‌ها خودداری کرده‌اند.
 
در وضعیت کنونی خروج هر حزبی از ائتلاف و استعفای وزیرانش، دولت را خود به خود ساقط می‌کند.
 
اما با وجود تشدید بحران سیاسی، بنیامین نتانیاهو شامگاه یکشنبه گفت از رهبران احزاب هم‌پیمان با دولتش می‌خواهد که «مسئولیت نشان دهند» و «شرایط خطیر امنیتی» را در نظر بگیرند.
 
وی گفت: «ساقط کردن دولت، بی‌مسئولیتی است؛ در میانه نبرد نباید راه را ترک کرد؛ ما در یکی از پیچیده‌ترین دوران‌های امنیتی قرار داریم».
 
او به «موفقیت‌های خود» در مبارزه با ایران، از جمله «آوردن اسناد حقیقی آرشیو هسته‌ای ایران» به اسرائیل و «خنثی کردن برجام که همه در دنیا فکر می‌کردند دیگر نمی‌شود در برابر آن کاری کرد» اشاره کرد.
 
آقای نتانیاهو به هنگام قرائت این بیانیه، با صدایی همراه با هیجان زیاد، شرحی از «فداکاری‌ها» و تلاش‌های آشکار و «هنوز پنهان» خود برای دفاع از موجودیت اسرائیل ارائه کرد و گفت «بارها زندگی‌ام را به خطر انداختم»... تصمیم هفته گذشته (برای آتش‌بس با غزه) نیز «به خاطر مسائل امنیتی مهم‌تر بود».
 
وی گفت، مردم اسرائیل می‌دانند وقتی من تصمیمات امنیتی را می‌گیرم، از روی صداقت و در راه دفاع از مردم و سربازان و موجودیت کشور است.
 
خانم آیالا خاسون، مفسر و مجری شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، می‌گوید، شاید این بخش از سخنان نتانیاهو «بوی نزدیک بودن یک جنگ» را می‌دهد بویژه آنکه او به خطرات برای بخش‌های دیگر اسرائیل، غیر از جنوب اسرائیل و «لزوم فداکاری سربازان» اشاره کرد.
 
با وجود سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در شامگاه یکشنبه، روند تحولات سیاسی در میان احزاب هم‌پیمان با این کشور نشان می‌دهد که بحران دولت ائتلافی او عمیق‌تر شده و در حالی که طبق قانون این دولت می‌توانست تا آبان سال آینده به کار خود ادامه دهد، رهبران احزاب اصلی هم‌پیمان با دولت سر مواضع خود ایستاده‌اند.
 
در این میان، کنست (پارلمان اسرائیل) خبر داد که درخواست ارائه شده از سوی حزب «اسرائیل خانه ما» برای انحلال دوره کنونی پارلمانی را در نشست روز چهارشنبه این هفته بررسی خواهد کرد.
 
اوپوزیسیون پارلمانی نیز از انحلال دوره کنونی مجلس حمایت کرده است.
 
به نوشته وای.نت، پایگاه خبری روزنامه یدیعوت آخرونوت، در صورت استعفای نفتالی بنت و آیلت شاکد، ممکن است چهارشنبه روز پایانی کار دوره کنونی مجلس و ساقط شدن رسمی عمر دولت نتانیاهو باشد.
 
نتانیاهو، ۶۹ ساله، تاکنون بیش از ۱۲ سال در چهار دولت نخست‌وزیر بوده است؛ یک دوره سه ساله در اواخر دهه نود میلادی و از سال ۲۰۰۹ تا حال نیز به طور مستمر در این مقام بوده است.
 
همه نظرسنجی‌های روزهای گذشته نشان می‌دهد در انتخابات بعدی، به احتمال زیاد او نخست‌وزیر و لیکود حزب حاکم خواهد ماند مگر آنکه تحولی غیر مترقبه، از جمله مربوط به پرونده‌های تحقیقاتی از او در پلیس اسرائیل، سد راهش شود.
+43
رأی دهید
-23

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    اون دستیابی به انبار دارقوزآباد واقعا معرکه بود نتان یابو . وزیر میخوای مثه ....اینجا ریخته . همین زرتشتک خودمون، یعنی خدایی اندازه آقا موشه کارایی نداره؟ تا کی این استعدادها باید بسوزن آخه؟
    15
    17
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس
    به به چه دموکراسی و چه قانونی . شماها هم مثل ملا ها هستید .
    4
    18
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    باور خوش شانس . از همه جا شانس می‌‌آورند. این می‌‌گوید. پس گردنی به باور و دوستش کافی‌ است. اون لیبرمن شوخی با کسی‌ نداشت. حتا اگر فقط ترقه در کنار مرز در می‌‌کردند. این می‌‌داند. هارت و پورت آخوند را نباید زیاد جدی گرفت. می‌‌زنیم. اسراهیل نابود می‌‌کنیم پرچم اسلام راا بر فراز قدس. نتان یاهو می‌‌گوید.‌ای با با. ۴۰ سال است ،می‌ گویند. بعضی‌ وقتا .یک پس گردنی کافی‌ است. تا آقا چرتش پاره شود. راست یا دروغ را نمی‌‌دانم. می‌‌گویند. باور دیروز رفت بیت رهبری و همه با هم از خوشحالی‌ .که لیبرمن رفت. نماز جعفر طیار را خواندند.
    16
    9
    دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.