نماینده مجلس: طرح انتقال آب خزر به سمنان غیرقانونی است

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، انتقال آب خزر به سمنان را غیرقانونی دانست. او گفت مردم و مسئولان استان‌های شمالی کشور با این طرح به شدت مخالفند و اجازه انتقال آب خزر را نمی‌دهند.
 
علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس روز شنبه ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان ۹۷) در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اظهار نگرانی کرد که سند توسعه آب سفارشی سمنان "فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی" است.
 
بحران آب در برخی از استان​‌های کشور از جمله سمنان و مرکزی تشدید شده است. برای حل این بحران مقامات به فکر انتقال آب دریای خزر هستند.
 
انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه در دوره احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران بیشتر مطرح بوده و این طرح به "پروژه استراتژیک" او تبدیل شده بود. احمدی نژاد سال ۱۳۹۱ برای افتتاح این طرح به استان مازنداران سفر کرد. اکنون از زمان افتتاح این طرح شش سال می‌گذرد اما تشدید بحران آب به ویژه در استان سمنان باردیگر مسئولان را به فکر این پروژه انداخته است.
انتقال آب دریای خزر به فلات قاره ایران طرح استراتژیک احمدی نژاد بود ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان روز سه شنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان ۹۷) در جلسه شورای اداری این استان گفت: «سند توسعه آب استان سمنان در جلسات شورای سازگاری با منابع آبی استان تهیه و تدوین و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه شد و گزارش آن به وزیر نیرو نیز ابلاغ گردیده و نهایی شدن سند توسعه آب این استان عاملی شد که طرح‌های انتقال بین حوزه‌ای از جمله انتقال آب دریای خزر توجیه‌پذیری داشته باشد.»
 
اما رسانه‌ای شدن خبر طرح انتقال آب خزر به سمنان بلافاصله واکنش‌هایی برانگیخت.
 
علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درانتقاد از آن می‌گوید: «مسئولان استان سمنان می‌خواهند فضاسازی رسانه‌ای انجام دهند تا بحث انتقال آب خزر به سمنان را در میان اذهان مردم نهادینه کنند اما اجرای این پروژه با توجه به اثرات مخرب زیست‌محیطی که در پی دارد؛ غیرممکن است و مردم مازندران، گیلان و گلستان اجازه نمی‌دهند که فاجعه دریاچه ارومیه دوباره تکرار شود.»
 
به نظر منتقدین شیرین کردن آب دریای خزر سبب شوری بیشتر در مناطقی می​‌شود که پمپاژهای آب را نصب کرده​‌اند و زیست‌گاه‌​های ماهیان خزر را مورد تهدید قرار می​‌دهند.
 
به باور عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس «راه حل مشکل کم آبی فلات مرکزی کشور از طریق شیرین‌سازی و تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود که این پروژه در حال اجرا است».
+15
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    این کار اکوسیستم خزر بخصوص سواحل شمالی ایران رو خراب میکنه. چون دریای خزر عملا دریاچه هست و به آبهای آزاد راه نداره.
    59
    18
    شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ

    تپه ها تموم شد حالا بریم سراغه دریاچه ها . خدایا زودتر اینارو ببر بهشت . دارن ایرانو جهنم میکنن
    10
    48
    شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    kiarash367 - سیدنی، استرالیا

    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. به اب ازاد راه داره چون دریای خزر زیر ارتفاع دریای ازاد راه داره. اما مشکل اینه که حداقل ده درص اب مواد و املاح هستن. اب که شیرین میشه ده درصدش به صورت خاکهای املاح باقی میمونه. این باعث بالا رفتن غلظت نمک دریاچه میشه. حالا این نمکها رو کجا میخوان بریزن؟ . یه نیروگاه اب شیرین کن برا تامین اب استان سمنان به نظر من نیاز به داشتن توان به اندازه شرین کردن سالی پنجاه میلیارد لیتر اب داره. پنج میلیارد تن مایع نمک با غلظت ۹۰ درصد در سال تولید این نیروگاهه.
    31
    5
    شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    هویجوری - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    [::kiarash367 - سیدنی، استرالیا::]. اگر از پنجاه میلیارد لیتر اب، پنج میلیارد تن نمک بدست بیارن قانون بقای جرم و انرژی را باید دوباره نوشت. چون اینجوری از هر یک لیتر آب صد کیلو نمک در میاد که نود و نه کیلو و نهصد گرمش را باید بریم از خارج بیاریم تا محاسبه شما درست از آب در بیاد و در تصفیه خانه (یا به قول شما نیروگاه) موقع انبار گردانی کسری پیش نیاد. ;)
    0
    17
    یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::kiarash367 - سیدنی، استرالیا::]. به هرحال کشورهای حوزه خزر نباید اجازه بدن به اطر 1استان ایران که چون اصالت این رییس جمهور روباه صفت و اون رییس جمهور شانپانزه نژاد بوده و هست سیستم دریای خزر رو خراب کنن. ملت شمال هم نباید اجازه بدن. دریای ارومیه رو به فک دادن حالا نوبت این بزرگترس. مردم سمنان اگه کم آبی دارن برن مناطق پرآبتر زندگی کنن. خیلی هنر دارن آب از خلیج فارس بیارن که به اقیانوس وصله و چنتا استان هم سر راه مستفیض بشن.
    12
    4
    یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::همایون شایان - اسلو، نروژ::]. بله خاک تپه ها رو میفروشن به قطر و امارات و کویت و چین و ژاپن. به ولاه که اینا تصمیم قطعی به نابودی آب و خاک و مردم و طبیعت ایران دارن. یعنی آزمایشهای اتمی صحرای نوادا در آمریکا رو اینطوری خراب نکرده که اینا ایران رو میخوان بکنن.
    13
    6
    یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.