هشدار آمریکا به نهادهای اروپایی در مورد تجارت غیردلاری با ایران

یک روز پس از آن که گزارش شد کشورهای اروپایی حتی حاضر به میزبانی نهاد سازوکار ویژه برای تجارت با ایران نیستند، وزارت خارجه ایالات متحده هم به نهادهای اروپایی در مورد تجارت غیردلاری با جمهوری اسلامی هشدار داد.
 
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۴ آبان‌ماه، گزارش داد که نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در تماسی تلفنی به کمپانی‌های اروپایی در مورد تجارت غیردلاری با ایران هشدار داده است.
 
برایان هوک تهدید کرد که بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی که برای ادامه تجارت با ایران به سازوکار ویژه اتحادیه اروپا متوسل شوند «خطر تحریم‌های تازه آمریکا» را به جان می‌خرند.
 
رویترز به نقل از آقای هوک نوشت: «بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی می‌دانند که ما در اجرای تحریم‌ها علیه این رژیم سفاک و خشن بسیار جدی هستیم.»
 
این هشدار شدیداللحن از طرف وزارت خارجه آمریکا تنها یک روز پس از انتشار گزارشی صادر می‌شود حاکی از این که «هیچ کشور اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر نیست میزبان» دفتر سازوکار ویژه اتحادیه اروپا باشد.
 
قبلا اروپا از اتریش خواسته بود که میزبانی این نهاد را برعهده بگیرد، اما وین این درخواست را رد کرد.
 
رویترز روز چهارشنبه از قول دیپلمات‌ها نوشت که اکنون قدرهای بزرگ اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان کشور کوچک لوکزامبورگ در شمال اروپا را تحت فشار قرار خواهند داد تا تن به میزبانی این نهاد بدهد.
 
اما پیش از آن، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که لوکزامبورگ و بلژیک پیش از اتریش پیشنهاد میزبانی نهاد سازوکار ویژه مالی را رد کرده‌اند.
 
به این ترتیب هشدار تازه برایان هوک به اروپایی‌ها هم کار را برای اتحادیه اروپا سخت خواهد کرد که در تلاش است به قولش به ایران کمک کند و هم فشار جمهوری اسلامی بر این اتحادیه را افزایش خواهد داد.
 
این در زمانی است که در حکومت ایران هم بر بار منفی نگاه‌ها به اروپا و ضعفش در برابر آمریکا روزبه‌روز اضافه می‌شود.
 
در همین زمینه باید به موضع رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اشاره کرد که تنها ساعاتی پیش از هشدار آمریکا از «تعلل» اتحادیه اروپا انتقاد کرده بود.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز پنج‌شنبه همچنین مناسبات ایران و اروپا را مناسبات «همواره لوکسی» توصیف کرد که «در عمل اثری عملی برای مقابله با تحریم‌های ایران نداشته است».
 
این موضع را باید گذاشت در کنار دیگر اظهار نظر برایان هوک در روز پنج‌شنبه که به گفته رویترز گفته است که «هر کمپانی بزرگ اروپایی در نهایت بازار آمریکا را به بازار ایران ترجیح خواهد داد».
 
این اعتماد به نفس را پیشتر یک مقام بلندپایه آمریکایی نیز به شکلی دیگر بیان کرده بود.
 
سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، در هفته جاری گفته بود: «من به هیچ عنوان نگران ابزار ویژه مالی اروپا برای معامله با ایران نیستم. معتقدم که ما روش‌های دیگری برای همکاری با اروپا پیدا خواهیم کرد.»
 
موضوع سازوکار ویژه اروپا برای تجارت غیردلاری با ایران از این نظر بسیار حساس است که جمهوری اسلامی تهدید کرده است در صورتی که از مزایای اقتصادی و تجاری توافق هسته‌ای موسوم به برجام با قدرت‌های جهانی بهره‌مند نشود، از این توافق خارج خواهد شد.
 
این در حالی است که اروپا نگران است که برهم خوردن برجام به قدرت گرفتن جناح تندرو و افزایش تحرکات تهاجمی ایران در خاورمیانه منجر شود.
 
بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بخشی از تلاش وسیع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای و موشکی خود به علاوه قطع حمایت از گروه‌های نیابتی تهران در یمن، سوریه، لبنان و سایر نقاط خاورمیانه است.
 
آقای ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت آمریکا را از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام خارج کرد و در اواسط مرداد و آبان ماه امسال تحریم‌های تعلیق شده در نتیجه برجام را دوباره اجرایی کرد.
 
این تحریم‌ها عمدتا صادرات نفتی به علاوه بخش مالی ایران بویژه ۵۰ بانک و موسسه‌های زیرمجموعه‌های آنها را هدف گرفته است.
جزئیات اعلام‌شده سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا
در متن اصلی وب‌سایت اتحادیه اروپا مربوط به سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران (اس‌پی‌وی) آمده است که:
 
۱- اس‌پی‌وی قرار است تراکنش‌ها بین شرکت‌های اروپایی و شرکای تجاری ایرانی آنها را به نحوی به انجام برساند که نظارت بر آنها برای مقام‌های آمریکایی شفاف نباشد.
 
۲- این سازوکار قرار است مانند یک سامانه تهاتری (معامله پایاپای) عمل کند و برای نمونه به ایران اجازه بدهد تا در ازای فروش نفت، کالاها و فناوری مورد نیاز خود را با استفاده از یک حساب اعتباری دریافت کند.
 
۳- اتحادیه اروپا در ادامه در سایت خود توضیح داده که قصد دارد از طریق اس‌پی‌وی وام‌های صادراتی بدهد تا کار پروژه‌های بزرگ اقتصادی در ایران تسهیل شود.
 
۴- این متن اضافه می‌کند از آنجا که برخی بانک‌های غربی از ترس تحریم شدن، ممکن است تراکنش‌های مربوط به غذا و دارو را نیز به مقصد ایران به تعلیق درآورند، سازوکار ویژه اروپایی سعی خواهد داشت به عنوان ابزاری مالی، دادوستدهای انسان‌دوستانه را برای این تسهیل کند.
+78
رأی دهید
-24

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    dannni - سوئد، سوئد

    بو اش میاد این تحریم ها آنطور آمریکا فکر میکرد از آب در نیومد. هروز یک مانعی درست میکنن جواب نمی‌دهد افتادن به تباکو
    36
    85
    ‌پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان
    [::dannni - سوئد، سوئد::]. دوست عزیز تحریم ها حداقل سه ماه طول میکشد تا اثرش را در بازار کار و تجارت نشان دهد در همین دو هفته قیمت نواع گوشت و حبوبات بیست درصد گران شده ولی دولت اعلام می کند که قیمت دلار به دوازده هزار تومان رسیده است ولی اثری از ارزانی یک درصدی هم وجود ندارد پس نتجه گیری می کنیم که خود دولت و سپاه دلارها را وارد بازار و وانمود کند که نه تنها تحریم ها اثری ندارد بلکه قیمت دلار پایین و ارزشش کمتر شده این یعنی خودزنی و اگر مردم از این موقعیت استفاده و اعتصابات را ادامه بدهند آنموقعه علی میماند و حوضش
    32
    15
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    نارکو - سوئد، سوئد

    [::dannni - سوئد، سوئد::]. با نظرت موافقم دوست عزیز ولی قبول بفرمائید این اروپاییها هم خیلی بی بخارند، هرکی می رسه یه لگد بهشون میزنه. آخه این آمریکا چیکاره دنیاست که به خودش اجازه میده با همه با قلدری رفتار کنه. حکومت آخوندی که کثافته ولی اروپاییها چه آتویی دست آمریکا دارند که اجازه میدن این یارو ترامپ باهاشون این رفتار رو بکنه. دیدید چجوری مکرون رو قهوه ای کرد؟ یارو هیچی هم نگفت.
    8
    36
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    kiarash367 - سیدنی، استرالیا

    افرین ترامپ خوب اینا رو تحریم کن. نسل همشون منقرض بشه دنیا نفس راحت بکشه از شرشون.
    39
    11
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    قیافش شبیه پت پستچیه
    13
    34
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    CanIR1393 - کانادا، کانادا

    [::dannni - سوئد، سوئد::]. باهات موافقم. اگه ایران دلار آمریکا رو ول کنه و به چسبه به یورو هم ساختار تحریم ها از بین میره و هم نوسان ارزش پول ایران کم میشه. الان هر معامله که ایران می کنه اول پولش میره به آمریکا و بعد اگه آمریکا تایید کنه پوله میاد به ایران.
    8
    33
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    چرا اینقدر ساده به این مسئله نگاه میکنیم، آمریکا و جمهورى اسلامى دستشون تو یه کأسه اس مگه دیوونه اس که حکومتى رو که منافع آمریکا رو تضمین میکنه و نفت مورد نیازش رو تأمین میکنه بخطر بندازه؟؟؟ این تحریم ها و جنگ زرگرى رژیم ج ا و ترامپ فقط تبلیغاته و گرنه کارتر به حکومت هم پیمانش رحم نکرد و بمحض اینکه عرضه نفت مورد نیازش رو در دهه هفتاد در خطر دید، رحم نکرد و سرنگونش کرد، آخرین مصاحبه شاه که گفت بعد از پایان قرارداد هاى نفتى در ١٩٧٨، آمریکا و انگلستان باید منتظر نوبتشوت توى صف نفت ایران باشن و چه جالب که ١٩٧٨ مردم احساسات دینیشون زنده شد و متوجه ظلم هاى رژیم شاه شدن و یادشون افتاد انقلاب کنن. آمریکا هم از تداوم عرضه نفت بهره مند. تازه با تجارت سیاه اساحه و مهمات به دو طرف درگىر در جنگ هشت ساله ایران و عراق تونست سود هنگفتى بجیب بزنه. خود شما اگه باشین مشترى که بیاد پول بیشترى بده و جنس بنجل هاتون رو بخره، رو با مشترى که چونه بزنه و جنس خوب بخواد عوض میکنین؟ مقایسه شاه و ج ا مصداق کاملا بارز این مثاله. تحریم ها هم پرده ایه که جلوى ما کشیدن که نبینیم پشتش چه خبره.
    6
    36
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    iraneviran - ازبکستان، ازبکستان

    این سیاست کج دار و مریز آمریکا که میخواهد بگوید آقایان جلاد ج.ا، لطفا فقط خون مردم خودتان را بمکید و با بیرون از مرز هایتان کاری نداشته باشید، عیر از روز بروز بدبحت تر کردن مردم ایران نتیجه ای ندارد. . امیدوارم مردم ایران آگاه باشند که آمریکا می خواهدلولو خورخوره ج.ا. کماکان باشد ولی گوش به خرف آمریکا هم بماند. خیالی واهی که جز طولانی کردن عمر ج.ا. و پایمال کردن امید ایرانیان برای رهایی از این جلادان هیچ ثمری نخواهد داشت.
    5
    38
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.