'آمریکا برای آرام کردن ترکیه در پرونده خاشقجی، اخراج گولن را بررسی می‌کند'

دولت ترکیه آقای گولن را متهم می‌کند که کودتای نافرجام را هدایت کرده است شبکه خبری ان‌بی‌سی در آمریکا گزارش داده است که کاخ سفید برای جلب نظر حکومت ترکیه و "آرام کردن" آن در پرونده جمال خاشقجی، اخراج فتح‌الله گولن از آمریکا را بررسی می‌کند.
 
این گزارش می‌گوید اخراج احتمالی فتح‌الله گولن برای آن خواهد بود که ترکیه فشار بر عربستان را در ماجرای جمال خاشقجی کم کند.
 
ان‌بی‌سی منبع گزارش خود را "دو مقام ارشد آمریکایی و دو نفر دیگر که مطلع شده‌اند" ذکر کرده است.
 
فتح‌الله گولن، رهبر سیاسی مذهبی جنبش خدمت است که زمانی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نزدیک بود، اما حالا از منتقدان او است. آقای گولن نزدیک دو دهه است که در پنسیلوانیا، در آمریکا زندگی می‌کند و به دنبال کودتای نافرجام ترکیه، درخواست استرداد او یکی از مسائلی است که به تنش بین آمریکا و ترکیه منجر شده است.

از زمانی که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شد، مقام‌های ترکیه افشاگری‌های متعددی در این باره انجام داده‌اند که به فشار بین‌المللی گسترده علیه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد پرنفوذ آن انجامیده است.
 
ان‌بی‌سی می‌گوید کارکنان نهادهای قضایی و امنیتی در برابر درخواست کاخ سفید برای بررسی اخراج فتح‌الله گولن مقاومت کردند.
 
ان‌بی‌سی نوشته است که دولت آمریکا یک ماه قبل از نهادهای امنیتی و قضایی آمریکا خواست تا راه‌های قانونی احتمالی برای اخراج آقای گولن را بررسی کنند.
حادثه یک ماه پیش امره تمل - خبرنگار بی‌بی‌سی ترکی
آنچه ان‌بی‌سی منتشر کرده تنها یک گزارش است که منبع دیگری آن را تایید نکرده است.
 
اما این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که پلیس آمریکا یک ماه پیش به محل اقامت آقای گولن در پنسیلوانیا رفت.
محل اقامت آقای گولن در پنسیلوانیا سخنگوی آقای گولن گفته است که یکی از محافظان محل به سوی مزاحمی که تصور می‌شد مسلح بوده شلیک کرده بود و دلیل مراجعه پلیس همین بود.
 
اما برخی از رسانه‌های طرفدار دولت در ترکیه نوشتند که این حادثه در واقع یورش پلیس به محل اقامت آقای گولن بوده است.
 
روز گذشته یادداشت نویس روزنامه ترکیه، نزدیک به دولت، مدعی شد که ماموران اف‌بی‌آی تلاش کردند که پس از تیراندازی وارد مجموعه شوند، اما ماموران سیا مانع آنان شدند.
 
او همچنین مدعی شد که اف‌بی‌آی اخیرا تحقیقاتش درباره جنبش گولن را وسعت بخشیده و روی احتمال پولشویی، کلاهبرداری و فرار از مالیات متمرکز شده است.
 
دولت آمریکا هنوز درباره ادعاهای مطرح‌شده در گزارش ان‌‎بی‌سی به طور رسمی موضعی نگرفته است.
+20
رأی دهید
-88

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان

    گولن یک فرد نیست که امریکا بخواد به همین سادگی تحویل اردوقازش بده، گولن یک جنبش است و میلیونها عضو سینه چاک و متعصب داره، امریکا بخاطر مشکل اردوقاز با اسراییل داره ترکیه را هم به لبه جنگ داخلی نزدیک میکنه، بعد از سوری نوبت ترکیه است،اینها هنوز مسئله اس ۴۰۰ ها را فراموش نکردند!
    18
    51
    ‌پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان

    من نمیدانم برای ساکت کردن ترکیه چرا امریکا باید تلاش کند.خود عربستان که مورد هدف است باید سعی کند که البته برای انها چندان هم مشکل نیست. یعنی اجرای چند طرح مشترک و سر کیسه را برای ترک ها شل کردن..ترک ها هم که عاشق و اسیر پول هستند. واقعا سیاست پدر و مادر ندارد اینجاست
    9
    69
    ‌پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Say good bye to religion - ونکوور، کانادا

    به این میگن سیاست ، اردوغان سال‌ها دنبال گولن که خفش کنه ، ولی امریکا نگهش داشته برایه روز مبادا هالا روزه مبادا رسیده ، برایه اینکه محمد سلمان شتر اسمش از قتل قاشوگچی پاک بشه امریکا هر کاری میکنه و حالا دارن ارز یابی میکنن با برگردوندن گولن به ترکیه اردوغان احمق ساکت ، و محمد سلمان شتر از قتل تبصره و این وسط فقط ما تماشاچی هستیم ،. و این این است زنجیره کثیف سیاست
    7
    78
    ‌پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان

    آمریکا نه تنها برای خاشقجی بلکه برای بزرگتر از آن هم تره ای خورد نمی کند آمریکا میخواهد ترکیه از بازار روسیه دور و به خودش نزدیگ کند و از طرف دیگر به اسرائیل و نگذارد به ایران نزدیگ شود سیاست هزار سر دارد و بده بستانهای خودش را
    0
    63
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    kiarash367 - سیدنی، استرالیا

    [::Say good bye to religion - ونکوور، کانادا::]. چه ربطی به شتر داره ای بیسواد؟. تو همون ایران مردم گوشت شتر شیر شتر میخورن . یه پا بیا استرالیا ببرمت مارکت گوشت شتر بهت نشون بدم اونم قصابی شده تو خود استرالیا و کاملا حرام. حلال وارداتی هم داره .
    65
    6
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    گنه کرد در بلخ آهنگرى، به شوشتر زدند گردن مسگرى.
    0
    6
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    از محل أقامت گولن در پنسیلوانیا دقیقا معلومه که اینو تو آب نمک خوابونده بودن برا یه همچین روزى. واقعا سیاست آمریکا با همه شعار هایى که در مورد دمکراسى و حقوق بشر میده فقط در راستاى منافع خودشه و بس و گرنه از هر جنبه اى که به این قضیه نگاه کنیم، نقض دموکراسى و پایمال شدن حقوق بشر و هر قانون دیگه اى از سر و روش میباره، آمریکا به عربستان چراغ سبز ماست مالى کردن قتل خاشقچى رو همون روزاى اول داد، ترامپ در یکى از مصاحبه هاش گفت باید به عربستان وقت داد تا قضیه روشن بشه، درواقع معنیش این بود که نگران قرارداد بیلیونى نظامى با عربستان هستیم و بهش وقت میدیم قضیه رو ماست مالى بکنه وگرنه حقوق بشر کیلویى چند؟ از اونطرف هم میبینه ترکیه داره دستشون رو رو میکنه گولن رو گذاشته تو طبق و حلوا حلواش میکنه که به ترکیه و اردوغان هشدار بده که سرنوشت شاه در انتظارش خواهد بود اگه بیشتر از این چوب رو تو فاضلات بچرخونه. این وسط هم ما نشستیم و به همون نگاهى که رسانه هایى که فقط نگران منافع کشورشون هستن میخوان، به قضیه نگاه میکنیم و نگران حقوق بشر و دموکراسى.
    0
    70
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    [::mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان::]. حالا مثلا اینایی که گفتی به منو تو و ایرانیها چه ربطی داره؟ خودمون در دره بدبختی سقوط کردیم رفتید ملت دیگه رو تفسیر میکنید.
    68
    9
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    [::mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان::]. جواب من به شما نبود و به ایشون [::Say good bye to religion - ونکوور، کانادا::] بود
    21
    0
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۶
    +Hunter - تهران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. یک جایزه برای "kiarash367 - سیدنی، استرالیا" بخر. همیشه بی‌ربط‌ترین و احمقانه‌ترین کامنت تاپیک مال تو بود این بار تو دوم شدی اون اول.
    3
    21
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::+Hunter - تهران، ایران::]. تو همون فریدون2500 هستی و فکر میکنی خیلی زرنگی. قدیما لر بودی و شهرت اهواز بود بعدا شدی تهرانی. فردا چی هستی شهرستانی؟ این سایت دروپیکر نداشت چیزایی بهت میگفتم خودت بری حذف عضویت کنی. من اگه از پس طرفدار مخفیهای... حکومتی مثل تو برنیام قید پیام گذاشتن رو میزنم. .... خیلی جالبه درست وقتی که من کامنتای تند بر علیه حکومت میزارم امثال تو سروکله شون پیدا میشه و منفی مثبتهای بی حساب و کتاب تو سایت پر میشه. ترامپ یادت نره.
    3
    0
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::kiarash367 - سیدنی، استرالیا::]. دوست عزیز عده ای غربتی و عقده ای برای اینکه درون خودشون حس باارزش بودن پیدا کنن به ملل مختلف با موضوع های مسخره و بی ربط بی احترامی میکنن. تو این سایت هم تعدادی هستن و معمولا با اراجیف و ادعاهای حکومت جمهوری اسلامی خودارضایی میکنن و خیلی سعی دارن خودشونو مخالف حکومت نشون بدن اما دم خروسشون پیداس.
    3
    0
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    kiarash367 - سیدنی، استرالیا
    [::+Hunter - تهران، ایران::]. پا منو چرا وسط میکشی؟ کامنتای من الکی هستم؟ گاهی نفهمیدن یه چیزی دلیل بر الکی بودنش نیست.
    0
    1
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Say good bye to religion - ونکوور، کانادا
    [::kiarash367 - سیدنی، استرالیا::]. ممنون از کامنت شما ،. من در اصل احترام گذاشتم چون تو عربستان ادراره شتر رو هم می‌خورن و میگن خیلی حیوان با احترامیه ، ببخشید ادراره شتر به استرا لیا هم صادر میشه . 😎🙏
    1
    2
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۶
    +Hunter - تهران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. اون آقای فریدون را نمی‌شناسم ولی از اشاره‌ات مشخصه که کسان دیگری هم اینجا پیش‌از این بهت گفتند که کسی که عقل سالم داشته باشه انقدر پرت‌و‌پلا نمی‌نویسه و اینکه بی‌احترامی به مردم ایران باعث می‌شه فقط شایسته ... بشی و زحمتش را هم برات کشیده‌اند پس برای همینه که هنوز هم .... پُز مخالفت با حکومت هم نیا که قد این حرفا نیستی و فقط تحت این پوشش داری سعی می‌کنی عقده‌ای که از مردم ایران داری را خالی کنی. در مورد تربیت خانوادگی هم قبلا بهت گفتم بیشتر از این خودت را لو نده. اون کامنتی که توی این صفحه نوشته بودی و به عنوان رتبه دوم انتخاب شد هم خیلی کامنت تندی بر ضد حکومت بود و پایه‌های حکومت را لرزاند.LOL. آخوندا اگر دشمنانشان امثال تو ابله باشند حالا حالاها وبالمونن. تنها چیزی که اون کامنت نشون می‌ده اینه که تو ایرانی نیستی.«..من و تو و ایرانیها..» اینی که توی گیومه است نوشته خودته.
    0
    4
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۶
    +Hunter - تهران، ایران
    [::kiarash367 - سیدنی، استرالیا::]. نوشته من راجع به "کامنتهای" شما نبود. فقط کامنت این صفحه را گفتم. یک‌بار دیگه تیتر و مطلب خبر این صفحه را بخوان و کامنت خودت را هم بخوان. می‌بینی که خیلی بی‌ربطه. اگر هم که با آقای Say good bye to religion داشتی شوخی می‌کردی که پس من متوجه نشدم و حق با شماست و در آنصورت amirgheryou باز هم مثل همیشه رتبه اول را مال خودش می‌کنه.
    0
    4
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::+Hunter - تهران، ایران::]. آره من ایرانی نیستم چون ... هایی مثل تورو میبینم از ایرانی بودن پشیمون میشم. اون موقع که من مبارزه سیاسی میکردم تو تو خرابه ها بیخ دیواری بازی میکردی. امثال تو قبل از اینکه اینترنت همه گیر بشه جز 4تا عملی مثل خودشون با کسی مراوده نداشتن و از وقتی اینترنت و رسانه های اینترنتی راه افتاده فکر کردین قاطی آدما شدین. دردت خوب شد به زندگی عادیت برگرد.
    3
    2
    جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.