"۲۲ بازداشتی مرتبط با حمله به رژه اهواز اعدام شدند"

گزارش‌‌های برخی منابع حقوق بشری حاکی از آن است که همه ۲۲ نفری که بعد از حمله به رژه اهواز بازداشت شدند "اعدام شده‌اند". برخی منابع می‌گویند، به خانواده‌ آن‌ها گفته شده که مراسم سوگواری نگیرند و با کسی مصاحبه نکنند.
 
بنا بر گزارش‌‌ها، ۲۲ نفری که به گفته وزارت اطلاعات ایران، در ارتباط با حمله اهواز بازداشت شدند اعدام شده‌اند.
 
طبق منابع خبری مختلف، اعدام این افراد پنج‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه (هشتم نوامبر) بدون اطلاع خانواده‌هایشان و به صورت دسته‌جمعی در اهواز صورت گرفته است.
 
شاهد علوی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی، در صفحه خود در توییتر با تکیه بر منبعی که نامش ذکر نشده، اسامی برخی از اعدام‌شدگان را "احمد العبودی، محمد مؤمنی و دو فرزندش، نسار مؤمنی و اسامه مؤمنی" ذکر کرده است.
 
سایت حقوق بشر در ایران نیز در توییتر اعدام این ۲۲ نفر را تأیید کرده است. دوم مهرماه وزارت اطلاعات ایران از بازداشت ۲۲ نفر در رابطه با حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز خبر داد.
 
فعالان حقوق بشر گفته‌‌اند که اداره اطلاعات اهواز در تماس با خانواده‌های برخی از بازداشت‌شدگان خبر اعدام آن‌ها را داده است. همچنین از ‌آن‌ها خواسته شده تا مراسمی برای درگذشت آن‌ها برپا نکرده و در این رابطه مصاحبه‌ای نیز نکنند. همچنین گفته شده که مقام‌‌های مسئول در اهواز در جریان پیگیری خانواده‌ها این خبر را تأیید کرده‌اند.
 
هنوز هیچ مقام رسمی این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده و دویچه‌وله فارسی نیز مستقلا قادر به تأیید یا تکذیب این خبر نیست.
 
وزارت اطلاعات ایران پیش از این ویدئویی از بازداشت ۲۲ نفر منتشر و اعلام کرده بود که این افراد در حمله به رژه اهواز دست داشته ‌‌و در خانه‌ای تیمی بازداشت شده‌اند. همچنین گفته شد که آن‌ها در این خانه "مواد منفجره، وسایل نظامی و امکانات ارتباطی" نگهداری می‌کردند.
 
هیچ خبری در مورد چگونگی روند دادرسی این افراد در دست نیست. برخی منابع می‌گویند، این بازداشت‌ها ربطی به رژه اهواز نداشته و بسیاری از فعالان اهوازی به این بهانه بازداشت شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل دوم نوامبر (۱۱ آبان) درباره ابعاد بازداشت فعالان سیاسی و مدنی عرب خوزستان هشدار داد.
 
حمله به رژه نظامی ارتش در اهواز در ۳۱ شهریور ۲۵  کشته و ۶۰ مجروح بر جا گذاشت. رسانه‌های ایران شمار مهاجمان را پنج نفر اعلام و تأکید کردند که همه آن‌ها کشته شده‌اند. خبرگزاری فارس نوشت، سه نفر از این افراد نسبت خانوادگی داشته "دو نفر از آن‌ها برادر و نفر سوم پسرعموی ‌آن‌ها بوده است." همچنین شغل این افراد نجاری و کابینت‌سازی ذکر شده است.
+38
رأی دهید
-57

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۶
    راهبه نجیب - اودنسه ، دانمارک

    و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم که (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه‌ى زخمها را (نیز به همان ترتیب و اندازه) قصاص است. کسانى که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند. نتیجه: تروریستها باید قصاص شوند.
    113
    53
    یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    و باعث شادی و شعف بینهایت روضه خوان ها شدند
    12
    1
    دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند
    این یعنی خون در برابر خون ۲۵ نفر از اینطرف و ۲۵ نفر از آنطرف
    3
    16
    دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::راهبه نجیب - اودنسه ، دانمارک::] تا حالا به وجه تشابه قران و إنجیل و تورات دقت کردى؟ معنى کپى و پیست copy & paste کاملا واضحه تو این موردها، فقط تو دو سه مورد با هم اختلاف نظر دارن مثلا بنظر میرسه گوشت خوک و شراب مورد علاقه مسیحى ها بوده و حرام نیست ولى کلیمى ها و مسلمون ها معتقدن حرومه چون تو عربستان اون موقع خوک نبوده که بشناسن چیه و حرومش کردن و گرنه اگه محمد صبح جمعه یبار بیکن و تخم مرغ خورده بود یا عایشه تو مامان بازیهاش برا شوهرش پپرونى و استیک پورک درست میکرد میذاشت جلوش، الان بجاى قیمه ، بیکن و پورک نذرى میدادن. اون موقع ها هم چیزى به اسم زندان نبوده تو بیابون هاى عربستان و اورشلیم، برا همین هم مجرم ها قصاص میشدن، اگه سلمان فارسى یا یوهنا اسخریوطى وَیَا یهودا به محمد و عیسى و موسى از اثرات زندان بجاى قصاص میگفتن شاید امروز این مجازات قرون وسطایى شامل حال مجرمین نمیشد. در ثانى، قوانین قران و تورات و انجیل متعلق به هزاران سال پیشه و چطور میتونیم از پیشرفتهاى علمى و فرهنگى و اجتماعى مفتخر باشیم و معتقد به قوانین پوسیده و واپس گراى هزاران سال پیش؟.
    13
    4
    دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    هیچ به این مورد فکر کردى که شاید یکى از اینهایى که قصاص میشن، بیگناه باشن؟ حتى تو کشورهاى پیشرفته که برا حقوق مردم ارزش قائل هستن هم مواردى هست که یه نفر بعد از تحمل سال ها زندان، معلوم میشه که بى گناه بوده. شما که با این قاطعیت در مورد قصاص و إعدام نظر میدین، هیچوقت خودتون رو جاى یه بیگناه پاى چوبه إعدام کذاشتین؟ تو کشورى که فقط اتهام به یه نفر میتونه اون رو تا پاى طناب دار ببره و یا فقط شهادت پنجاه نفر میتونه تعیین کننده سرنوشت یه آدم باشه، چطور میتونین با این صراحت از کشتن یه همنوع دفاع کنین؟ کى به شما و دینتون حق میده که از کشتن و قطع عضو و به شلاق کشیدن یه آدم دیگه اینطور حمایت کنین؟ شواهد و مدارک این پرونده ها رو دیدین؟ از کجا به گناه کاربودن اینها اینقدر مطمئن هستین؟ شما قاضى هستین؟ وکیل هستین؟ دوست عزیز، معلومه که بخاطر محدودیت هاى موجود در ایران، رفتین دانمارک، و چه خوب میشد حالا که توى یه کشور آزادتر هستین، بذارین دامنه فکریتون و ذهنیتون هم از این آزادى بهره مند بشن و لا اقل به قوانین کشورى که این آزادى رو بهتون داده، بیشتر احترام بذارین. روزخوبى رو براتون آرزو میکنم.
    10
    5
    دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    راهبه نجیب - اودنسه ، دانمارک
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. شما حتی یک کلمه از شهدای عملیات تروریستی اهواز یاد نکردی. من بعنوان یک ایمان دار خودم را با خواهران و برادران مسلمان در این حادثه جانگداز یکی میدانم و در غم آنان شریک. امیدوارم بقیه این تروریست‌های پرورش یافته عرعرستان نیز قصاص شوند. امیدوارم شما هم با ما هم قطار و جهان را از شر این شیاطین نجات دهیم.
    4
    4
    دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. این فدای عاق ا یا تهوع اسلکامی شپش ورماخت حالا شده فاطی کماندو یا راعبه عجیب اینقدر بد و بیراه شنید که هر از گاهی< اسم عوض کرد ولی اولین کلمه چرنداش میرسونه کی است!
    0
    2
    دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::راهبه نجیب - اودنسه ، دانمارک::]. صد تا اسم دیگه هم عوض کنی فقط عوض کردن پالون است سکینه کپک یا راحبه عجیب
    1
    2
    دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::راهبه نجیب - اودنسه ، دانمارک::] دوست عزیز، سؤ تفاهم نشه، من نظر خودم رو در مورد إعدام گفتم و بازم میگم و نباید به اشتباه این نظر رو با پشتیبانى از گرنه مخالف یا موافق اشتباه گرفت. بنظر من کسى که بخودش حق میده که جون یه انسان دیگه رو بگیره، به هر صورت و توجیهى، تکرار میکنم، به هر شکل و دلیلى ،اقدامات تروریستى، جنایت و شرارت و قتل و نزاع و إعدام و .. همه در یه گروه هستن، همه جنایت محسوب میشن و محکوم.
    1
    2
    ‌سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.