اقتصاددان ایرانی: با رد لایحه مبارزه با پول‌شویی روسیه و چین هم از ایران حمایت نمی‌کنند

العربیه : یک اقتصاددان ایرانی با اشاره به فرصت باقی مانده برای تصویب نهایی لایحه مبارزه با پول‌شویی (FATF) اعلام کرد که اگر در مدت 4 ماه آینده که فرصتی داده شده تا لایحه مرتبط به FATF تصویب شود، اگر فرایند تصویب آن عملیاتی نشود حتی اروپا، روسیه و چین نیز قادر به حمایت از ایران نخواهند بود و باید در نظر داشت کشورهایی مانند روسیه و چین به دنبال منافع ملی خود هستند.
 
«محمود جام‌ساز» کارشناس اقتصادی، جمعه 9 نوامبر در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: «اگر در مدت 4 ماه آینده که فرصت تصویب به FATF داده شده است فرایند تصویب آن عملیاتی نشود حتی اروپا، روسیه و چین نیز قادر به حمایت از ما نخواهند بود و باید در نظر داشت کشورهایی مانند روسیه و چین به دنبال منافع ملی خود هستند.»
 
وی افزود: «حجم تجارت امریکا با چین به میزانی است که چین میان ایران و امریکا قطعا امریکا را انتخاب خواهد کرد، روسیه نیز همیشه و در طول تاریخ این موضوع را ثابت کرده است. البته این دو کشور توان رویارویی با آمریکا در جنگ اقتصادی را ندارند.»
 
جام ساز درباره رد لایحه CFT از سوی شورای نگهبان نیز گفت: «با توجه به اینکه حاکمیت، تصویب CFT را به مجلس واگذار کرده بود، مجلس این لایحه را با آرای بسیار ضعیف و مخالفان زیاد تصویب کرد، البته برخی از این مخالفان به نظر می‌رسد نماینده گروه‌های خاصی بودند که سه هدف عدم شفافیت تراکنش‌های مالی، تضعیف دولت و انباشت سرمایه از رهگذر نابسامانی و عدم شفافیت را دنبال می‌کنند.»
وی ادامه داد: «برخی‌ از این گروه‌ها سود زیادی را از محل دور زدن تحریم‌ها و معاملات رانتی به دست آورند که سابقه این را در تحریم‌های پیشین دارند.»
 
جامساز تصریح کرد: «شورای نگهبان یک سری ایرادات شرعی و قانونی را نسبت به CFT  گرفته است در حالی که قبلا در مورد آنها با دولت توافق کرده بودند و حالا این لایحه باید به کمیسیون امنیت ملی برود. البته به اعتقاد بنده شورای نگهبان قصد تصویب آن را ندارد و این لایحه در  نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت که قبلا آن را رد کرده بود.»
 
این کارشناس اقتصادی تقارن رد این لایحه در شورای نگهبان با 13 آبان و آغاز تحریم‌های آمریکا را علامت سوال بزرگ دانست و افزود: «متاسفانه ما به جای آنکه مصالح اقتصادی کشور را در نظر بگیریم، مسائل سیاسی را در اولویت و اقتصاد را پیرو آن قرار می‌دهیم.»
 
وی بیان کرد: «در حالی که اروپایی‌ها به دنبال راهکارهایی مانند سوئیفت اروپایی هستند تا مراودات بانکی صورت بگیرد، پشت کردن به این لایحه، عزم آنها را در این کار سست خواهد کرد و بهانه‌ای به دست آمریکا خواهد داد که ایران عدم شفافیت مالی دارد و این برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی که به دنبال سود و زیان خود هستند مهم است و شاید از سرمایه گذاری در ایران صرف‌نظر کنند.»
 
گفتنی است مقررات مبارزه با پول‌شویی (FATF) شامل قوانینی است که اشخاص و شرکت‌ها را موظف می‌کند در مورد نحوه کسب درآمدشان به دولت‌ها توضیح دهند، از این راه، پول‌هایی که از راه‌های نامشروع، مانند قاچاق، رشوه و تخلف‌های مالی به‌ دست ‌آمده است، برای ورود به بازارهای مالی با دشواری بیشتری روبه‌رو می‌شود و سلامت نظام مالی و اقتصادی قابل تضمین‌تر خواهد بود؛ اما لیست سیاه مفهومی است که سال 2009 وارد ساختار FATF شد. این لیست شامل کشورهایی است که ازنظر کارشناسان این سازمان، در مبارزه جهانی علیه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم همکاری نمی‌کنند. در سال 2009 برای اولین بار، نام ایران در کنار نام پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان وارد لیست سیاه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری FATF شد.
 
همچنین پیوستن به CFT یا کنوانسیون بین‌المللی مقابله‌با تأمین‌مالی تروریسم از جمله شرایط حذف دائم ایران از لیست سیاه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی علیه پول‌شویی است.
+51
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    دو کلمه حرف درست - زوریخ، سوییس

    از نادانی آخوندها بسیار خوشحالم. این احمق ها تیشه به ریشه خودشون میزند. آفرین ادامه بدهید. فقط یک کمی سریع تر. جهنم را زیاد منتظر نگذارید.
    2
    32
    جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.